Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppstart i Tyskland i oktober....

Startet av elhansen, fredag 13. august 2021, klokken 20:29

« forrige - neste »

elhansen

Nå skjer det plutselig noe i tyskland også....


https://electrek.co/2021/08/13/tesla-start-model-y-production-gigafactory-berlin-october-pending-govt-approval/?fbclid=IwAR3dk-N3zi-6lqfwByuKW0NfJ07YSrRPpeIPcnoym1YaQmQmV7vudfW0RnM

Lurer på om dette har vært kjent en stund, men grunnet overskudd i Kina har de holdt det for seg selv?

Greit å få ut en del biler som står...

Jeronan

#1
Unfortunately that is wishful thinking on Elon Musk's part, which is nothing new. :P

It's not just German bureaucracy that is holding him back, but the pending lawsuits/protests by German car industry.
The German car industry has a lot of influence in their own country and can cause more delay. They are terrified of Tesla and the damage it can do to their bottom line, when Giga factory gets up and running at full capacity.
They are also terrified in losing qualified skilled personnel to Tesla Gigafactory with a serious risk of halts in their production lines due to lack of manpower. Which is the basis of the pending lawsuits/protest.

If this gets resolved by end of the year and Gigafactory Berlin is able to start production in Q1 2022, it would be a miracle sadly.

We will see. Let's not underestimate the power of German Car industry.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

makki

Husk alltid tysk så kalt miljo org(sponset av tysk bensin/diesel bil produsenter) tar saken videre til tysk høyeste rett, senere anke... de skal prøve enda mer å forsinke TMY, enda verre blir med batteri fabrikken, Jeg mener Tesla skal være  heldig dersom får de endelig godkjent av tysk høyesterett midten av 2022, men tror batteri fabrikken blir ende mer forsinket pga rett sak/anke og nye batteri cell er jo fremdels pro type.

hELgenen

Så hagler konspirasjonsteoriene igjen ser jeg. Jeg tror nada på at regjeringen i Tyskland og dets politikere der lar seg "kjøpe" av den tyske bilindustrien. Og jeg tror heller ikke den tyske bilindustrien driver med kampanjer mot Tesla eller andre ikke tyske konkurrenter. Jeg tror heller ikke Elon Musk eller Tesla driver med kampanjer mot ikke amerikanske selskaper i USA. Mao. her er det helt ordinære beslutninger som tas "etter boka". Leter du på internet finner du sikkert en haug med eksempler på det ene eller det andre - men jeg velger å tro at i velfungerende demokratier så skjer ikke dette. Som nevnt - unntak finnes alltid, men over Tyskland og dets politikere har vi EU  som igjen har sine organer for å overvåke at ting skjer etter boka.

No-name

Forstår heller ikke hvorfor folk tror at tysk (eller hvilken som helst) bilindustri er "terrified" av Tesla.

Jeronan

#5
So the protests by environemental organizations are fake news?

The ability to file a protest by end next week and planned public debate in September around Tesla Giga Factory is fake news?

The filed lawsuits/protests by German car makers against Tesla are also fake?

Right. Ok.

PS. Volkswagen Group was caught with their pants down several years ago in being part of a Lobby organisation in US, with investing 250 million dollars.
The sole purpose of this organisation was to take down Tesla. In other words, Volkswagen paid 250 million USD in US to spread fake news against Tesla.

Yes, the German car industry ( and US car industry ) see Tesla as a big threat to their bottom line. As they are still heavily invested in fossil car production, with massive kick backs from the fossil industry, who want to frustrate and slow down the rise of EV's for as long as they can.
We are talking insane amounts of money here.

PS2. The EU regulation that forced Tesla to neuter Autosteer in Autopilot back in 2019, was not because politicians were worried about safety. As it made AP worse and less safe!
This was a succesful lobby effort in EU by a certain German car manufacturer.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

No-name

Det er forskjell på å prøve å bevare sine fordeler (right or wrong) og det å være vettskremt.  Tesla kjemper jo for sine ting,  tror ikke de er redd bare fordi de gjør det.

kodax

Ting er ikke nødvendigvis fake news, men noen medier fokuserer veldig på enkelte episoder, og det kan virke som endel overleser seg på slike historier, og vipps så konstrueres det en forståelse som framstår som noe som er overveldende sannsynlig, men som egentligvis ikke nødvendigvis er helt balansert.
Artig hvor sikre noen på dette forumet er på grunnlag av et lappeteppe av rykter:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

advale

#8
At miljøaktivister protesterer er vel intet nytt. De går jo etter alle og ikke bare Tesla. Og i Tyskland har de offentlig høring etc. Dette gjelder for alle. Å vinkle det som at Tesla skal tas og komme med masse konspirasjoner er ganske håpløs.

Tesla er også kjent for å endre planene mye.. "Plutselig" skulle de ha ny fabrikk som skal bygge batterier som ikke var med i den opprinnelige planen etc.

geear

Det er jo også lang avstand til Berlin fra den eksisterende bilindustrien i Tyskland, i Munchen, Stuttgart, Ingolstadt.., så det skal vel litt til at ansatte flykter til Tesla, i så stor skala at det er et reellt problem.

hELgenen

Sitat fra: geear på lørdag 14. august 2021, klokken 00:14
Det er jo også lang avstand til Berlin fra den eksisterende bilindustrien i Tyskland, i Munchen, Stuttgart, Ingolstadt.., så det skal vel litt til at ansatte flykter til Tesla, i så stor skala at det er et reellt problem.

Mulig den jevne fagarbeider er mer mobil i Tyskland enn i Norge mhp. å flytte på seg - det vet jeg ingenting om - men de er i alle fall ekstremt godt organisert i fagforeninger. Så sånn sett er det vel kanskje ikke sikkert at alle ansatte i bransjen løper etter Tesla som jo har gitt klare signaler på at de egentlig ikke liker fagforeninger - kanskje litt typisk amerikansk tankesett det der..Men tror nok dette med å skaffe gode kvalifiserte arbeidstakere er et større problem for Tesla, enn at de andre tyske produsentene frykter å miste sine.

Radial

#11
Kanskje liten avsporing, men å få ansatt riktige folk er faktisk ikke lett i Tyskland.

Jeg var i ett bryllup i Tyskland for noen år siden, og kom naturlig vis i prat med mange lokale.
Allsidig kompetanse er visst mangelvare der nede, slik at mange fagarbeidere og ingeniører har veldig spissede fagfelt.

En sveiser kan ingenting om strøm, data eller mekanikk, og mekanikeren kan ingenting om sveis eller strøm etc. I Norge er alle disse 3 fagfeltene i pensum på VGS på flere linjer og gir derfor litt bredere kompetanse.
Ingeniør-utdannelsen har da sikkert vært lik, veldig spisset mot en ting. Du blir veldig god på den ene tingen, men dessverre faller man fort utenfor arbeidslivet om jobben din blir avlegs.

Store reformer var visst på gang for å omskolere og tilpasse arbeidskraften til bransjer i vekst, siden bilbransjen var på på hell.
Men faktum er at det er kompetanse-mangel i mange yrker i Tyskland, og Tesla har nok en enorm oppgave å skaffe riktig kompetanse til sin fabrikk.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kamuflars86

Spennende å se hvor langt de er kommet i gigafactory. Er vist en slags event der 9.10. 


https://www.youtube.com/watch?v=b2NwTVpeSwk&ab_channel=StuffboxTech

elhansen

Ja det skal være et stort event der i oktober, en slags blikjent med fabrikken... hva det måtte bety.

Interessant video og sammenligning med texas.... Kan faktisk hende model y kan komme derfra på nyåret. Spennende å se hva som skjer og ikke minst om hva spec og pris blir.

Siden jeg har betalt full/ny pris på mod y grunnet SEN bestilling så er jeg faktisk nesten der at jeg venter siden jeg har bil som funker helt fint enn så lenge.
Virker forholdsvis klart at ikke det blir moms på elbil før den bikker 600000 og da kun på det overskytende hvis noe i det hele tatt. i allefall ikke før 2023 da Norge evt må søke om fritak videre.

elhansen

Ser det står levering tidlig 22 på YP nå... kan det være at de faktisk starter opp i oktober i Berlin og at de satser på levering fra jan 22 som videoen som noen andre la ut i går viste til?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA