Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?

Startet av Radial, fredag 13. august 2021, klokken 20:11

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:31
Det sies at AP er bedre på fantombrems enn TACC.
AP har sine egne særheter (f.eks følger på og avkjøringsfelt på motorvei, senest i dag) som gjør at jeg helst kjører selv og ikke bruker den. På langturer (30 mil og over) bruker jeg TACC  men har altså disse dårlige opplevelsene med fantombrems.
Det stemmer bra med mine opplevelser. De skikkelig brå og umotiverte oppbremsingene har stort sett skjedd på TACC. Kona som er ganske glad i ACC sluttet å bruke den på Tesla etter siste langtur med en slik opplevelse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. september 2021, klokken 07:55
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:31
Det sies at AP er bedre på fantombrems enn TACC.
AP har sine egne særheter (f.eks følger på og avkjøringsfelt på motorvei, senest i dag) som gjør at jeg helst kjører selv og ikke bruker den. På langturer (30 mil og over) bruker jeg TACC  men har altså disse dårlige opplevelsene med fantombrems.
Det stemmer bra med mine opplevelser. De skikkelig brå og umotiverte oppbremsingene har stort sett skjedd på TACC. Kona som er ganske glad i ACC sluttet å bruke den på Tesla etter siste langtur med en slik opplevelse.

Samme her, men det kan skyldes at jeg sjelden bruker AP siden jeg kjører mest på relativt smale veier med gulstripe eller veier uten midtmarkering. På vei med smale kjørefelt og gulstripe fungerer for så vidt AP OK, men bilen legger seg alt for langt inn mot venstre/gulstripa, noe som medfører at jeg sitter og avbryter AP hver gang jeg møter store kjøretøy, og av til ellers. Det blir for slitsomt. Da vil jeg gjerne bruke TACC og velge plassering i kjørebane selv, men det medfører mye småbremsing ved at bilen går av gassen, og dermed aktiverer regenerering, noen småbremsinger med mekanisk brems og alt for mange (selv om det ikke er veldig ofte) relativt kraftige oppbremsinger der du henger i sikkerhetsbeltet og raskt må korrigere selv med gasspedalen. Et par ganger har bilen også aktivert nødbrems, dvs. bremsepedal helt i gulvet, men det har skjedd i situasjoner der det ikke kom som en overraskelse. Nødbrems er heftig, men når du ligger i 80 km/t og bilen hugger inn bremsene slik at du er nede i 50 km/t før du rekker å reagere så er det også veldig ubehagelig, spesielt når det ikke finnes en eneste god grunn til at bilen skal reagere overhodet. Disse få, men kraftige oppbremsingene gjør at jeg aldri tør å bruke TACC eller AP når det ligger biler bak meg. Hvis jeg ligger bak en annen bil tror jeg aldri at jeg har opplevd slike bremsinger, da virker det som om Tesla stoler blindt på at det bilen foran gjør er riktig, og bare følger den uansett.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Radial

Men "alle" har de samme problemene med AP og TACC.. det er vel minst en million++ TM3/TMY på veiene verden rundt.

Hvorfor er det ikke ett større "hylekor" rundt dette? 🤔 Eller er alle i en *modus" der alt blir bedre i morgen?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jeronan

Sitat fra: Radial på onsdag 08. september 2021, klokken 09:13
Men "alle" har de samme problemene med AP og TACC.. det er vel minst en million++ TM3/TMY på veiene verden rundt.

Hvorfor er det ikke ett større "hylekor" rundt dette? 🤔 Eller er alle i en *modus" der alt blir bedre i morgen?

That is because the US is on a different code base of AP, also having access to FSD beta now.
We have far more restrictions in features and AP functions in Europe compared to US.

But even in US, people do discuss issues with phantom braking, though it seems to be a much bigger problem over here this side of the pond. Far away from Tesla HQ in Sunny California.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Radial

#64
Men Kina feks? Om kinesere med Tesla fantombremser så det blir kjedekollisjoner hver dag, så ville vel noen regulatorer satt ned foten?

Føler Autopilot i USA handler mer om at bilen SKAL kjøre selv uten å treffe noe (påkjørsel av Politibil, trailer etc) uansett pris, og ikke problemene rundt "phantom braking" og falske sensor inputs.. Akkurat som det ikke "er" ett problem. Pussig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: Radial på onsdag 08. september 2021, klokken 09:13
Men "alle" har de samme problemene med AP og TACC.. det er vel minst en million++ TM3/TMY på veiene verden rundt.

Hvorfor er det ikke ett større "hylekor" rundt dette? Eller er alle i en *modus" der alt blir bedre i morgen?
Personlig synes jeg det er hylekor om dette både på grupper og forum, men det er alltid noen som synes det fungerer bra nok og noen fanboys som synes FSD beta har løst alt. Så det blir ikke skikkelig bråk.

Jeg har gitt opp AP omtrent helt og bruker kun TACC på steder jeg vet det fungere og nesten bare når jeg er alene i bilen. Så har en passiv adaptiv holdning

Heldigvis er bilen super å kjøre manuelt, det hjelper godt på

JorEl

Jeg har faktisk gitt opp TACC, pga unødvendige små-famtom-bremsinger. AP bruker jeg over alt der jeg ferdes, men kun der hvor det er avslappende. Brukes der veioppmerking er tilfredstillende. Der hvor AP gjør feil, unngår jeg på en stund.
AP er en verdiful "psykologisk-pause" på en kjedelig "A til B -tur". :)

Brannfakkel/spørsmål.. Kan det være at vi med HW3computeren, får mindre bremsinger, siden man får flere kalkulasjoner pr sekund, og bilen blir ikke så lettskremt?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Mobileum

Jeg bruker bare AP på motorvei, og der har jeg 70% av kjøringen min. Fra manualen:

ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører. Ha hendene på rattet og vær oppmerksom på veiforhold og annen trafikk mens du bruker Autostyring. Ikke bruk Autostyring i bygater, i nærheten av veiarbeid eller i områder der det kan være syklister eller fotgjengere. Føreren må aldri gjøre seg avhengig av at Autostyring bestemmer riktig kjørebane. Vær alltid forberedt på å iverksette tiltak umiddelbart. Hvis disse instruksjonene ikke følges, kan det føre til skader, alvorlige personskader eller dødsfall.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

JorEl

-Vær alltid forberedt på å iverksette tiltak umiddelbart.
En god AP-leveregel :+1:

Tesla har solgt meg FSD, og jeg kan derfor stole på at bilen er selvkjørende. Helt sant. I tillegg behersker den bykjøring. Dette har jo Musk og Tesla bekreftet mange ganger, spør du meg..

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: JorEl på torsdag 09. september 2021, klokken 07:56
Tesla har solgt meg FSD, og jeg kan derfor stole på at bilen er selvkjørende. Helt sant. I tillegg behersker den bykjøring. Dette har jo Musk og Tesla bekreftet mange ganger, spør du meg..
He he... du har jo bare forhåndsbetalt for FSD. Tesla har jo enda ikke levert FSD noe sted i verden. I USA har de FSD Beta, men får heller ikke FSD på en god stund enda.
Når det gjelder ting EM sier om tid og fremdrift, så vet alle at han ikke er på samme planet som oss ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Sitat fra: JorEl på torsdag 09. september 2021, klokken 07:14
Brannfakkel/spørsmål.. Kan det være at vi med HW3computeren, får mindre bremsinger, siden man får flere kalkulasjoner pr sekund, og bilen blir ikke så lettskremt?

Brannslukker/svar.. Nei. Musk har sagt at dette er et problem med samspillet mellom radar/kameraer, og som er uløselig. Ref. tidligere innlegg.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

geear

Sitat fra: Handyman på torsdag 09. september 2021, klokken 08:35
Sitat fra: JorEl på torsdag 09. september 2021, klokken 07:56
Tesla har solgt meg FSD, og jeg kan derfor stole på at bilen er selvkjørende. Helt sant. I tillegg behersker den bykjøring. Dette har jo Musk og Tesla bekreftet mange ganger, spør du meg..
He he... du har jo bare forhåndsbetalt for FSD. Tesla har jo enda ikke levert FSD noe sted i verden. I USA har de FSD Beta, men får heller ikke FSD på en god stund enda.
Når det gjelder ting EM sier om tid og fremdrift, så vet alle at han ikke er på samme planet som oss ;-)
AP er også beta, i følge varselet på skjermen...

Bushy

"bilen" er beta...  :P
Neida, så ille er det nok ikke. men overaskende hvor lenge Tesla kan drive på med "Beta" på vindusviskere, parkering, acc, tacc...
S75D sept. 17

Lynet

Dere som sier at det skjer alvorlige hendelser bør absolutt ta kontakt med servicesenter umiddelbart og kreve at Tesla tar grep i denne saken. Dere må da ha nøyaktig tidspunkt for hendelsen, og gjerne opptak fra dashbordkamera.
Krev at Tesla enten fikser problemet ASAP, eller alternativt gir oss mulighet for å slå av deler av systemet.
Når skal vi kreve penger tilbake for FSD og EAP?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA