Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?

Startet av Radial, fredag 13. august 2021, klokken 20:11

« forrige - neste »

DagfinnN

Utsagnet "nå fant vi feilen og alt er fixet" er jo det mest bruke utsagnet blant programmere. Det har jeg opplevd i mine 30 år som både sjef og utvikler for et programvarefirma. Ja, jeg har nok (mis)brukt dette selv også. Men slik er vi menneskene. Vi fixer en ting og håper at det løser alt. Men slik er dessverre ikke verden.
Men håpet må vi ha, uten det intet liv.
For øvrig har jeg IKKE kjøpt FSD på mine 2 siste biler. Tviler på at jeg kjøper noe mer aut... på Y også som jeg har tenkt å bestille til våren. Jeg har jo lært da :)
Og forstår ikke hvorfor i all verden FSD følger bil og ikke eier - bortsett fra HW oppgraderinger.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Radial

Jaja, første fantombrems opplevde jeg i helga. Kun på TACC, ikke AP. 2 ganger, samme typen situasjon.

Snodige greier, hadde skrudd av hele rekka av nød-funksjoner i AP settings for hele turen, men når vogntog kaster en del skygge over mitt kjørefelt, så bråbremsee bilen i 0,5sek før jeg antagelig vis ga litt gass selv (stod klar på pedalen,men var ikke helt forberedt).

Rare er jo at bilen bremser når vogntoget er på siden av meg, hadde jo da vært stein dau uansett 😄
Kjørte retur med gasspedalen litt inne hele veien, merka ikke noe da med lignende situasjoner, selv om CC ikke fikk bremsa som den ville innimellom 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

THE

Sitat fra: Radial på mandag 06. september 2021, klokken 11:21
Kjørte retur med gasspedalen litt inne hele veien, merka ikke noe da med lignende situasjoner, selv om CC ikke fikk bremsa som den ville innimellom 😄

Da kan man spørre seg hva poenget med CC er når man uansett må "gi gass" manuelt. Det er for øvrig grunnen til at jeg nesten alltid kjører helt manuelt med Tesla. Må tilbake til en 1983 Volvo 240 som jeg eide på starten av 2000-tallet for å finne en bil jeg kjørte mer manuelt enn Tesla.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Thalgar

Sitat fra: Radial på mandag 06. september 2021, klokken 11:21
Jaja, første fantombrems opplevde jeg i helga. Kun på TACC, ikke AP. 2 ganger, samme typen situasjon.

Snodige greier, hadde skrudd av hele rekka av nød-funksjoner i AP settings for hele turen, men når vogntog kaster en del skygge over mitt kjørefelt, så bråbremsee bilen i 0,5sek før jeg antagelig vis ga litt gass selv (stod klar på pedalen,men var ikke helt forberedt).

Rare er jo at bilen bremser når vogntoget er på siden av meg, hadde jo da vært stein dau uansett 😄
Kjørte retur med gasspedalen litt inne hele veien, merka ikke noe da med lignende situasjoner, selv om CC ikke fikk bremsa som den ville innimellom 😄

Du lærer deg raskt kor AP har problem og der ein bør hjelpa med wattpedalen og kor det går bra. Bussar og lastebilar, spesielt i sving, kan vera problem på smale vegar. Område kor det nettopp har kome ny veg ditto, fordi bilen kan begynna å surra med kor han er i verda.

Bortsett frå det er AP fantastisk og ekstremt avlastande på langkjøring. IMHO.
Model Y LR Quicksilver, 2023

JorEl

Radial: Jaja, første fantombrems opplevde jeg i helga. Kun på TACC, ikke AP. 2 ganger, samme typen situasjon.

Jeg bruker nesten aldri TACC, og en grunn er at TACC gir meg meg fantombremsinger som AP ikke gjør.
Har vært diskutert før, der noen mener at dette ikke kan stemme...men hos meg går praksis forran teori, i dette tilfellet.  :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Mobileum

Har lest at det er 3 definisjoner av "fantombremsing".
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på mandag 06. september 2021, klokken 12:43
Har lest at det er 3 definisjoner av "fantombremsing".
På Tesla er det etter min oppfatning det (lugg, napp og slam on).
Siden det er beskrevet også på flere andre bilmerker så er det antagelig flere definisjoner totalt. Selv om sikkert noen overlapper.

Mobileum

Når det gjelder Tesla:

1. Møtende biler som ligger for nærme midtlinjen (eller over). Større biler i svinger. Kryssende biler som man fint kunne klare å unngå. Syklister og spaserende fotgjengere for nærme veibanen. Kan kompenseres med wattpedal.

2. Uforklarlig justering av hastighet på grunn av feil i datagrunnlaget i Navdatabasen, og virituelle fartsgrenser. Forholdsvis svak oppbremsing.

3. Kraftig oppbremsing på motorveier (slamming) på grunn av lysforhold, broer, tuneller, etc. Her kan man ikke kompensere med wattpedalen da de kommer for raskt og uanmeldt. 
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

geirci2

#38
4. Gatelyktestolper som kastet skygge i veibanen (og absolutt ingen annen kjøretøy i veibanen).
Opplevde det i går - for hver bidige lyktestolpe bremset den ned farten (på TACC)! HÅPLØST!
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 07. september 2021, klokken 00:16
3. Kraftig oppbremsing på motorveier (slamming) på grunn av lysforhold, broer, tuneller, etc. Her kan man ikke kompensere med wattpedalen da de kommer for raskt og uanmeldt.
Denne er den værste, ihvertfall på ukjente veier. Da henger man i stroppen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 06:49
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 07. september 2021, klokken 00:16
3. Kraftig oppbremsing på motorveier (slamming) på grunn av lysforhold, broer, tuneller, etc. Her kan man ikke kompensere med wattpedalen da de kommer for raskt og uanmeldt.
Denne er den værste, ihvertfall på ukjente veier. Da henger man i stroppen.

Er dette vanlig? Jeg opplever tidvis 1 og 2, men 3 tror jeg ikke jeg har opplevd noen gang og i hvertfall ikke det siste året. Har riktignok bare kjørt 53kkm.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: RuneW på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:02
Er dette vanlig? Jeg opplever tidvis 1 og 2, men 3 tror jeg ikke jeg har opplevd noen gang og i hvertfall ikke det siste året. Har riktignok bare kjørt 53kkm.
Ganske vanlig ja. Stort sett en gang eller 2 på vei til hytta.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: RuneW på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:02
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 06:49
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 07. september 2021, klokken 00:16
3. Kraftig oppbremsing på motorveier (slamming) på grunn av lysforhold, broer, tuneller, etc. Her kan man ikke kompensere med wattpedalen da de kommer for raskt og uanmeldt.
Denne er den værste, ihvertfall på ukjente veier. Da henger man i stroppen.

Er dette vanlig? Jeg opplever tidvis 1 og 2, men 3 tror jeg ikke jeg har opplevd noen gang og i hvertfall ikke det siste året. Har riktignok bare kjørt 53kkm.
Samme her. Har heller aldri opplevd det. Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems. Jeg sier ikke at det ikke forekommer, men slike bremsinger vil ofte oppleves som virkelig skremmende. Ikke bare ubehagelig, eller irriterende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:22
Samme her. Har heller aldri opplevd det. Tror at mange av de som sier at de opplever kraftig oppbremsing, ikke er i nærheten av det som er Nødbrems. Jeg sier ikke at det ikke forekommer, men slike bremsinger vil ofte oppleves som virkelig skremmende. Ikke bare ubehagelig, eller irriterende.
Hvis du ikke har opplevd det så har du vel lite grunnlag til å uttale deg om hvor kraftig oppbremsing det er?

Nei, det er ikke full nødbrems, men ikke fryktelig langt unna heller. Nok til at løse ting fyker rundt i kupeen og stemningen blir veldig dårlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Ganske kraftig ja: ca. 3 sekunder fra 120 til 60-70 km/t. Aldri prøvd hvor langt den går ned før jeg er tvunget til å reagere på grunn av annen trafikk. I begynnelsen av eierskapet hadde jeg flere slike på 15 mil på E18. Mye mere sjeldent nå, men skjer fremdeles fra tid til annen. Og ja, Handymann: Det er skremmende skal jeg love deg! Jeg har av og til med passasjerer som har opplevd det, og som jeg må love å ikke bruke AP.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA