Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyper-batteri fra Toyata/GAC Motors

Startet av trondhla, fredag 13. august 2021, klokken 13:12

« forrige - neste »

trondhla

Toyota/GAC motors (de samarbeider) har lansert et batteri som lader fra 30-80% på fem minutt med ca 500 kW lader. Det skal gi rekkevidde på inntil 1000 km eller noe og batteriet skal lanseres i år.

Link:
https://motor.no/elbil/ny-suv-lader-like-raskt-som-det-tar-a-fylle-bensin/205981

Dersom dette er sant, hvor vil aksjekursen for Statoil (Likenor) ta veien

JorgenM

Får virkelig tro det er hyper-batteri og ikke bare hype-batteri da  :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

KjellG

Sitat fra: trondhla på fredag 13. august 2021, klokken 13:12
Toyota/GAC motors (de samarbeider) har lansert et batteri som lader fra 30-80% på fem minutt med ca 500 kW lader. Det skal gi rekkevidde på inntil 1000 km eller noe og batteriet skal lanseres i år.

Link:
https://motor.no/elbil/ny-suv-lader-like-raskt-som-det-tar-a-fylle-bensin/205981

Dersom dette er sant, hvor vil aksjekursen for Statoil (Likenor) ta veien

Skal vi se: 500kW i én time=500kWh. 500kW i 5 min = (500/60)*5 = 41 kWh. Klarer en å kjøre 1000km på ca 41 kWh?

VoltWay

Sitat fra: KjellG på søndag 22. august 2021, klokken 18:38
Sitat fra: trondhla på fredag 13. august 2021, klokken 13:12
Toyota/GAC motors (de samarbeider) har lansert et batteri som lader fra 30-80% på fem minutt med ca 500 kW lader. Det skal gi rekkevidde på inntil 1000 km eller noe og batteriet skal lanseres i år.

Link:
https://motor.no/elbil/ny-suv-lader-like-raskt-som-det-tar-a-fylle-bensin/205981

Dersom dette er sant, hvor vil aksjekursen for Statoil (Likenor) ta veien

Skal vi se: 500kW i én time=500kWh. 500kW i 5 min = (500/60)*5 = 41 kWh. Klarer en å kjøre 1000km på ca 41 kWh?
I kilden til Motor sin artikkel står det:

SitatGAC says its graphene-based battery has a 6C fast charge capability, which means that, using a 600 A high-power charger, it can be recharged to 80% capacity in 8 minutes. The battery has also passed the dreaded Battery Shooting Test.
https://chargedevs.com/newswire/gac-groups-novel-graphene-based-battery-tech-will-debut-in-a-vehicle-this-year/

I en annen artikkel står det:
SitatIt's really impressive that with a SOC of 80 % the – almost full – battery is still being charged at 481 kW. Moreover, it only took 4 minutes to charge 35,1 kWh, which points to an average charging rate of 526,5 kW.
https://pushevs.com/2021/07/30/gac-aion-with-fast-charging-speed-comparable-to-refueling/

Må selvsagt ta alle påstander med noen klyper salt, men den skulle kunne lade 0-80% på 8 minutter med 526 kW, ikke 100%. La oss da anta at den kjører på med 526 kW i 8 minutter og du får 70 kWh, som er 80% av kapasiteten. I så fall mener de at et 84 kWh-batteri skal kunne kjøre 100 mil. Kanskje noe tap og sånt en også må ta med, men kan si det sånn for enkelhetens skyld.

Om jeg regner riktig så må bilen da ha et forbruk på 8.4 kWh/100 km?

Grafen har lavere vekt enn kobber, så lavere vekt på batteriene og derav bilen er nok en del av regnestykket her:
SitatGraphene, a crystalline allotrope of carbon, is reported to be a better electricity conductor than copper, 200 times stronger than steel, and six times lighter. Metal oxides can be attached to its surface to improve its energy storage functions.

En Model 3 får du vel ned i 12 kWh/100 km, så at en bil med betydelig lettere batteri skal kunne klare 8.4 kWh/100 km ser jeg ikke på som usannsynlig.

Med forbehold om at jeg har bommet med en 10-ganger et eller annet sted.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA