Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny mellomstor SUV (Peugeot 2008, Opel Mokka-e, Citroen e-C4)

Startet av KimB, onsdag 11. august 2021, klokken 21:46

« forrige - neste »

KimB

Vi har kikket på ny mellomstor SUV, har en KIA Niro fra før, så noe i samme størrelse, men helt elektrisk. Budsjett ca 300K Slik jeg har forstått det, så er disse tre bilene bygd over samme lest, men de oppleves ganske forskjellig synes jeg. 2008 er ganske mye større og firkantet, fint interiør, men også den dyreste.
Er det noen her som er i samme situasjon? er det evt. andre biler vi burde vurdere?

vinterdekk

Jo, er vel i en sammenlignbar situasjon med Niro men synes ikke noen av de nevnte alternativene treffer godt nok fordi jeg har behov for å trekke henger f.eks. Så jeg avventer minst til neste år før eventuelt elbilkjøp, og ser om det er noe hold i noen av ryktene jeg følger med på:


  • MG ZS EV med lengre rekkevidde og ev. facelift kan bli annonsert en gang fra 19 august og innen ett halvår.
  • Jeg tror en av disse kan bli annonsert/bekreftet ila 2022: Kia EV 4 som skal være størrelse med Seltos / Niro, Kia e-Sportage eller en Kia e-Niro facelift.

Så om du ikke må ha elbil med det samme så kan du i alle fall ha disse ryktene i parantes.  :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

KimB

Ja det kommer mange biler i tidlig 2022, men vil helst ha unnagjort bilkjøp nå i august. Hengerfeste er ikke så viktig, men hadde selvfølgelig vært kjekt å ha. Jeg og kona er ikke spesielt bil interesserte, så hovedfokuset er på driftssikkerhet, service kostnader, sikkerhetsnivå og gjerne at det er en bil med lite veistøy. Jeg synes Kiaen med fordel kunne hatt litt mindre veistøy.

Daniel_0007

Mokka e burde ikke være med i sammenligningen da den er vesentlig mindre, c4 vil jeg ikke kalle suv, heller en hatchback typ golf.
For 300k ville jeg heller vurdert en brukt e-Niro så får man vesentlig lenger rekkevidde eller spart litt penger og gått for zs ev.
Model 3 2019 LR Rwd

1000kwh

Vi er i hvertfall fornøyd med MG ZS som er den største av alle de du snakker om. Og billigst!

batterimannen

Ville droppet Mokka-e fra lista hvis du vil ha noe i samme størrelse som Niro. Den er mer som Kona. Personlig ville jeg valgt Citroen e-C4 av de PSA bilene.

Som allerede nevnt så er en brukt e-Niro også en mulighet. Den slår alle de andre på rekkevidde (men ikke lydisolering).
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

1317142119

Jeg er litt usikker på om jeg forstår hvilket behov du har når du sier mellomstor SUV i en setning og Peugeot 2008 i en annen, for sistnevnte er en liten bybil (det er en høyreist 208). Men hvis jeg forstår behovet rett i at du trenger en rimelig familiebil, så kan du jo vurdere å se på Skoda Enyaq eller søsteren VW ID4? Du må litt opp i budsjettet ditt, men da får du jo også en mellomstor SUV.

Hvis det er småbiler du er på jakt etter (som 2008), så kommer det jo en håndfull biler til, men de koster ikke så lite som 300 000 de heller dessverre. Eksempelvis Mercedes EQA og Volvo XC40.

Hvis budsjettet er absolutt og du skal ha ny bil, så er jeg redd for at må se etter asiatiske biler. Det er som oftest de som er billigst.

batterimannen

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 12. august 2021, klokken 16:17
Jeg er litt usikker på om jeg forstår hvilket behov du har når du sier mellomstor SUV i en setning og Peugeot 2008 i en annen, for sistnevnte er en liten bybil (det er en høyreist 208). Men hvis jeg forstår behovet rett i at du trenger en rimelig familiebil, så kan du jo vurdere å se på Skoda Enyaq eller søsteren VW ID4? Du må litt opp i budsjettet ditt, men da får du jo også en mellomstor SUV.

Hvis det er småbiler du er på jakt etter (som 2008), så kommer det jo en håndfull biler til, men de koster ikke så lite som 300 000 de heller dessverre. Eksempelvis Mercedes EQA og Volvo XC40.

Hvis budsjettet er absolutt og du skal ha ny bil, så er jeg redd for at må se etter asiatiske biler. Det er som oftest de som er billigst.

Det er biler som er spinnvilt over budsjett på 300 k. Jeg har bestilt en Enyaq til 585k... Peugeot e-2008 er ikke så stor, men den er større enn e-208 og ikke bare i høyden. e-C4 er nok den med best plass. Hvis du søker opp Teslabjørn på youtube så har han nylig testet e-C4. Han har også tidligere testet e-2008.

Hvis en av dere tilfeldigvis er med i en av fagforeningene som går under akademikerne pluss så har de rabattavtale med BOS (6% på e-2008 og 8% på e-C4).

https://www.youtube.com/user/bjornnyland/search?query=citroen%20e-c4
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

1000kwh

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 12. august 2021, klokken 16:17
Jeg er litt usikker på om jeg forstår hvilket behov du har når du sier mellomstor SUV i en setning og Peugeot 2008 i en annen, for sistnevnte er en liten bybil (det er en høyreist 208). Men hvis jeg forstår behovet rett i at du trenger en rimelig familiebil, så kan du jo vurdere å se på Skoda Enyaq eller søsteren VW ID4? Du må litt opp i budsjettet ditt, men da får du jo også en mellomstor SUV.

Hvis det er småbiler du er på jakt etter (som 2008), så kommer det jo en håndfull biler til, men de koster ikke så lite som 300 000 de heller dessverre. Eksempelvis Mercedes EQA og Volvo XC40.

Hvis budsjettet er absolutt og du skal ha ny bil, så er jeg redd for at må se etter asiatiske biler. Det er som oftest de som er billigst.
For veldig mange er 2008 mellomstort og XC40 stor. Børstraktorer slik som X5 er ikke inne i radaren for folk flest.

KimB

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 12. august 2021, klokken 16:17
Jeg er litt usikker på om jeg forstår hvilket behov du har når du sier mellomstor SUV i en setning og Peugeot 2008 i en annen, for sistnevnte er en liten bybil (det er en høyreist 208). Men hvis jeg forstår behovet rett i at du trenger en rimelig familiebil, så kan du jo vurdere å se på Skoda Enyaq eller søsteren VW ID4? Du må litt opp i budsjettet ditt, men da får du jo også en mellomstor SUV.

Hvis det er småbiler du er på jakt etter (som 2008), så kommer det jo en håndfull biler til, men de koster ikke så lite som 300 000 de heller dessverre. Eksempelvis Mercedes EQA og Volvo XC40.

Hvis budsjettet er absolutt og du skal ha ny bil, så er jeg redd for at må se etter asiatiske biler. Det er som oftest de som er billigst.
Litt slitsomt å diskutere på forum noen ganger. Hadde du lest det første innlegget, så hadde dette vært klart for deg. Peugeot 2008 og Citroen E-c4 er vesentlig større en Peugeot 208 eller VW ID4.
Jeg har ikke sagt et ord om familiebil, jeg har snakket om en mellomstor SUV. Jeg vet ikke hva du definerer som mellomstor, men det ser ut til at de aller fleste journalister definerer bilene jeg har nevnt som mid-range SUV's..
Skoda og VW er vesentlig dyrere og svære traktorer som Mercedes, Audi og Volvo er utenfor budsjett og er også uaktuelle pga. størrelsen og driftskostnadene.
Jeg lener nok litt mot Citroen, den er billigst av de tre og ser mest snerten ut. Mokka-e har litt mer premium feel, men den er litt mindre og bjelken ved frontruta er veldig veien for utsikten, føler nesten at jeg må titte ut av sidevinduet. Men jeg liker cockpit følelsen og de oversiktlige skjermene. 2008 var veldig mye større og jeg synes dashbordet bare var så som så. Slik jeg har forstått det, så er den ikke uten litt modifisering kompatibel med Android telefoner, noe jeg synes er veldig merkelig, Apple har en knøttliten plattform i forhold på verdensbasis. Skulle tro man sikret seg kompatibilitet uavhengig av hvilken plattform kunden bruker.
Vi har sett på bilene en gang til og jeg har funnet noen gode videoer på YouTube. Fortsatt litt i tenkeboksen, men holder en knapp på Citroen.

OleBrum2


Kan jeg bare spørre hvorfor en 2 år gammel brukt Kia E-Niro ikke er et alternativ? (Fortsatt 5 års garanti igjen)

1317142119

Sitat fra: 1000kwh på fredag 13. august 2021, klokken 07:35
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 12. august 2021, klokken 16:17
Jeg er litt usikker på om jeg forstår hvilket behov du har når du sier mellomstor SUV i en setning og Peugeot 2008 i en annen, for sistnevnte er en liten bybil (det er en høyreist 208). Men hvis jeg forstår behovet rett i at du trenger en rimelig familiebil, så kan du jo vurdere å se på Skoda Enyaq eller søsteren VW ID4? Du må litt opp i budsjettet ditt, men da får du jo også en mellomstor SUV.

Hvis det er småbiler du er på jakt etter (som 2008), så kommer det jo en håndfull biler til, men de koster ikke så lite som 300 000 de heller dessverre. Eksempelvis Mercedes EQA og Volvo XC40.

Hvis budsjettet er absolutt og du skal ha ny bil, så er jeg redd for at må se etter asiatiske biler. Det er som oftest de som er billigst.
For veldig mange er 2008 mellomstort og XC40 stor. Børstraktorer slik som X5 er ikke inne i radaren for folk flest.
Det spiller igrunn fint lite hva folk selv definerer noe som, hvis de forsøker å få hjelp og blander ord og uttrykk. Da kan det være greit å avklare hva det egentlige behovet er, for å kunne gi best mulig hjelp. Nå er det vel også faktisk hele to klasser mellom 2008 og X5 ... På norsk og i europeisk sammenheng er 2008 B-segmentet - også kjent som sub compact på engelsk.

Men jeg ser jo i svaret hans under ditt, at han ikke aner hva han er ute etter, gitt at an tror B-segmemtet 2008 er "vesentlig større enn ID4", som er et segment over.

ProsjektX

Sitat fra: OleBrum2 på lørdag 14. august 2021, klokken 09:00

Kan jeg bare spørre hvorfor en 2 år gammel brukt Kia E-Niro ikke er et alternativ? (Fortsatt 5 års garanti igjen)
Er nok den beste løsningen i mine øyne også. f.eks eC4 er ca like stor som eniro på utvendige mål, men innvendig plass er veldig dårlig. blant annet står dashboard langt inn i kupeen, og i tillegg er høyt plassert, så både utsyn gjennom frontvindu og plass blir dårlig og trangt. Også massive sidekanaler som gjør innsteg veldig rart. I tillegg har du også veldig høy kardangtunell som ødelegger for midtsetet bak, i tillegg til generelt dårligere plass i bakset enn eNiro. Komfortfølelse er nok noe bedre enn eNiro, mykt satt opp og stillegående, men med støtdempere som går til bunns veldig fort. Det er så mye som er dårligere for en familiebil. Anbefaler å teste en eC4 (e2008 har mye av de samme problemene), så finner du fort ut at en pent brukt eNiro fungerer mye bedre... Hadde store forhåpninger til eC4 som #2 familiebil og bestilte da den så kul og lovende ut, men etter testing så falt den helt igjennom.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA