Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva kreves for å lade med 11kwh hjemme?

Startet av Elbilfersking, onsdag 11. august 2021, klokken 12:05

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: z4rd på torsdag 19. august 2021, klokken 07:27
Jeg skjønner at folk mener det godt, men det blir litt skivebom på samme tid å si at trådstarter ikke trenger 11kW. Han har ikke sagt ett ord om sitt faktiske behov og kjøremønster.
Jeg og har merket meg dette. Mange som har ett bruksmønster som gjør at 11kW er en betydelig økning i komfort (slippe hurtiglading), selv om snittetbehovet er 5-6kWh.

Vi kommer med ujevne mellomrom enten hjem eller til hytta sent på kvelden for å skulle kjøre videre morgenen etterpå. Med I-Pacen på enfas og høyt forbruk betyr det en ekstra hurtiglading, med TM3 og trefas 11kW både på IT og TN nett så betyr det fullt batteri på morgenen.

Innimellom er det og en stopp 3-4 timer for så å kjøre videre. Da er det og kjekt å få ladet 50% på batteriet i løpet av den tiden.

Så ja, gratulerer til TS med fleksibel hjemmelading!
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elbilfersking

Takk for tilbakemeldinger og avklaringer. Ganske fornøyd med å ha lagt opp landenettet til 11kw nå. Er jo ikke noe negativt med det uansett.

Tiden frem til levering går dog bare saktere og saktere jo mer det nærmer seg..

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. august 2021, klokken 08:08
Sitat fra: z4rd på torsdag 19. august 2021, klokken 07:27
Jeg skjønner at folk mener det godt, men det blir litt skivebom på samme tid å si at trådstarter ikke trenger 11kW. Han har ikke sagt ett ord om sitt faktiske behov og kjøremønster.
Jeg og har merket meg dette. Mange som har ett bruksmønster som gjør at 11kW er en betydelig økning i komfort (slippe hurtiglading), selv om snittetbehovet er 5-6kWh.

Vi kommer med ujevne mellomrom enten hjem eller til hytta sent på kvelden for å skulle kjøre videre morgenen etterpå. Med I-Pacen på enfas og høyt forbruk betyr det en ekstra hurtiglading, med TM3 og trefas 11kW både på IT og TN nett så betyr det fullt batteri på morgenen.

Innimellom er det og en stopp 3-4 timer for så å kjøre videre. Da er det og kjekt å få ladet 50% på batteriet i løpet av den tiden.

Så ja, gratulerer til TS med fleksibel hjemmelading!
En liten digresjon her, med tanke på effektprising, som og kan bli en issue for alle de med 11 og 22 kW lading, men først og fremst de med dette på hytta.

Vil ikke effektprisingen som endel hyttekommuner driver med, gjøre det uforholdsmessig dyrt å kjøre så stor effekt samtidig som man skal varme opp hytta og sette på mat med den nye induksjonsovnen etc?

Vil ikke det ene og alene gjøre at en lynlading før man kjører siste biten opp, eller dagen etterpå med forvarming av bilen, bli billigere?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

boppus

Sitat fra: z4rd på torsdag 19. august 2021, klokken 07:27
Jeg skjønner at folk mener det godt, men det blir litt skivebom på samme tid å si at trådstarter ikke trenger 11kW. Han har ikke sagt ett ord om sitt faktiske behov og kjøremønster.

Som du bemerket; det var godt ment. Mange, spesielt nye elbilister (inklusive meg selv), tror de behøver høyere ladeeffekt enn praksis viser. Dersom det var enkelt med noe kraftigere hjemme ville jeg selvsagt hatt det selv, men det har fungert ypperlig med fattige 2 kW -- for mitt bruk.

Min erfaring er at når jeg kommer hjem med flatt batteri etter å ha kjørt 40, 50, 60 mil, så skal jeg typisk ikke det dagen etter.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Orbit

Sitat fra: RJK på mandag 23. august 2021, klokken 14:37
En liten digresjon her, med tanke på effektprising, som og kan bli en issue for alle de med 11 og 22 kW lading, men først og fremst de med dette på hytta.

Vil ikke effektprisingen som endel hyttekommuner driver med, gjøre det uforholdsmessig dyrt å kjøre så stor effekt samtidig som man skal varme opp hytta og sette på mat med den nye induksjonsovnen etc?

Vil ikke det ene og alene gjøre at en lynlading før man kjører siste biten opp, eller dagen etterpå med forvarming av bilen, bli billigere?
Elektrisk oppvarming av hytte starter gjerne (minst) dagen i forveien, og avsluttes i god tid før en skal returnere. Med et slikt bruksmønsterer det mulighet for å lade lenge med relativt høy effekt de siste timene før avreise, uten at dette påvriker samlet toppeffekt gjennom måneden. Høy tilgjengelig ladeeffekt gir fleksibilitet, men krever at en også har noen form for laststyring - i det minste en form for ladetimer i bilen. Riktig benyttet, vil en ladestasjon med høy effekt kunne gi lavere strøm- og nettleiekostnader da en kan maksimalt utnytte perioder med lav pris. En del av forslagene til effektavgift (som ennå ikke er fastlagt) opererer f.eks. med null effektledd om natten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA