Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva kreves for å lade med 11kwh hjemme?

Startet av Elbilfersking, onsdag 11. august 2021, klokken 12:05

« forrige - neste »

Elbilfersking

Hei,

Jeg har bestilt en EQC som kommer om en måneds tid med 11kwh ombordlader. Har googlet mye rundt dette, men finner svært lite informasjon, da det aller meste stammer fra tiden da den hadde maks 7,5kwh.

Jeg har også kjøpt en easee hjemmelader som elektriker kommer for å installere. Spørsmålet er hva kreves for å faktisk få 11kwh ladeeffekt i bilen?

Vi har 400v hjemme, og elektrikeren mente at vi ved å legge 400v 3-fase med 16 ampere sikring ville få 11kwh reell ladeeffekt til EQC. Så leser jeg andre steder at Mercedes ikke anbefaler 3-fase lading?

Hva er den riktige måten å gjøre det på for å få 11kwh?

Jeg kan absolutt ingenting om dette, jeg ønsker bare å vite at jeg faktisk får det jeg forventer når elektriker nå skal installere ladeboksen..

Vennlig hilsen

boppus

Først: Gratulerer med fin bil!
Deretter: (Lade)effekt betegnes kW, ikke kWh. Det siste er energi, altså effekt over tid.
Til slutt: 11 kW er vesentlig mer effekt enn du behøver for hjemmelading. Selv lader jeg med 2 kW.

Ja, jeg vet jeg ikke svarte på hva du spurte om.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

turfsurf

Sitat fra: Elbilfersking på onsdag 11. august 2021, klokken 12:05

Jeg har også kjøpt en easee hjemmelader som elektriker kommer for å installere. Spørsmålet er hva kreves for å faktisk få 11kwh ladeeffekt i bilen?

Vi har 400v hjemme, og elektrikeren mente at vi ved å legge 400v 3-fase med 16 ampere sikring ville få 11kwh reell ladeeffekt til EQC. Så leser jeg andre steder at Mercedes ikke anbefaler 3-fase lading?

Hva er den riktige måten å gjøre det på for å få 11kwh?
Så lenge du har 400V TN nett hjemme vil du få 11kW. Det du leser om at Mercedes ikke anbefaler 3fas lading gjelder 230V IT 3fas. Der kan vel EQC lade i åpen delta, men Mercedes går ikke god for det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elbilfersking

#3
Sitat fra: boppus på onsdag 11. august 2021, klokken 12:39
Først: Gratulerer med fin bil!
Deretter: (Lade)effekt betegnes kW, ikke kWh. Det siste er energi, altså effekt over tid.
Til slutt: 11 kW er vesentlig mer effekt enn du behøver for hjemmelading. Selv lader jeg med 2 kW.

Ja, jeg vet jeg ikke svarte på hva du spurte om.

Takk for det!

Vesentlig mer enn jeg behøver? Det er vel akkurat det jeg trenger for å fylle batteriene over natta? 😊

Elbilfersking

#4
Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. august 2021, klokken 12:40
Sitat fra: Elbilfersking på onsdag 11. august 2021, klokken 12:05

Jeg har også kjøpt en easee hjemmelader som elektriker kommer for å installere. Spørsmålet er hva kreves for å faktisk få 11kwh ladeeffekt i bilen?

Vi har 400v hjemme, og elektrikeren mente at vi ved å legge 400v 3-fase med 16 ampere sikring ville få 11kwh reell ladeeffekt til EQC. Så leser jeg andre steder at Mercedes ikke anbefaler 3-fase lading?

Hva er den riktige måten å gjøre det på for å få 11kwh?
Så lenge du har 400V TN nett hjemme vil du få 11kW. Det du leser om at Mercedes ikke anbefaler 3fas lading gjelder 230V IT 3fas. Der kan vel EQC lade i åpen delta, men Mercedes går ikke god for det.

Ok, takk for svar!

Så da er det riktig som elektrikeren sa, at med 3fas på 400v med 16a så får jeg 11 kW, og det er også det bilen til slutt vil motta?

Edit: jeg ville i utgangspunktet legge 32a for 22kw, men det mente han ble over kill, og at jeg da sannsynligvis ville oppleve at strømmen gikk når bilen ladet og varmepump startet for full om vinteren..

turfsurf

Sitat fra: Elbilfersking på onsdag 11. august 2021, klokken 12:53

Så da er det riktig som elektrikeren sa, at med 3fas på 400v med 16a så får jeg 11 kW, og det er også det bilen til slutt vil motta?

Edit: jeg ville i utgangspunktet legge 32a for 22kw, men det mente han ble over kill, og at jeg da sannsynligvis ville oppleve at strømmen gikk når bilen ladet og varmepump startet for full om vinteren..
Det er riktig at du får 11kW med trefas 16A ja. Men om du installerer 32A trefas i stedet for, så vil ikke bilen trekke noe mere enn 16A uansett, men du vil og kunne lade biler som støtter enfas 32A og ikke trefas lading. Eller fremtidige biler som kan trekke mere enn 11kW.

Man kan uansett regulere makstrekk mot hovedsikring med tibber Pulse eller Easee equalizer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JoKnut

Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. august 2021, klokken 12:40
Sitat fra: Elbilfersking på onsdag 11. august 2021, klokken 12:05

Jeg har også kjøpt en easee hjemmelader som elektriker kommer for å installere. Spørsmålet er hva kreves for å faktisk få 11kwh ladeeffekt i bilen?

Vi har 400v hjemme, og elektrikeren mente at vi ved å legge 400v 3-fase med 16 ampere sikring ville få 11kwh reell ladeeffekt til EQC. Så leser jeg andre steder at Mercedes ikke anbefaler 3-fase lading?

Hva er den riktige måten å gjøre det på for å få 11kwh?
Så lenge du har 400V TN nett hjemme vil du få 11kW. Det du leser om at Mercedes ikke anbefaler 3fas lading gjelder 230V IT 3fas. Der kan vel EQC lade i åpen delta, men Mercedes går ikke god for det.

Jeg er også i ferd med å sette opp en Easee lader, men har kun 230V IT 3-fase 25A tilgjengelig.
Jeg også har forstått at EQC ikke kan ta imot 3-fase. Chattet med Easee tidligere og de sa at lader "senser" om bilen tar imot eller ikke. Dermed så kan man legge 230V IT 3-fase til lader slik jeg forsto det.
Er noe usikker på dette om man kan gjøre det eller bør gå kun for 1-fase til lader i mitt tilfelle.
Noen andre som har erfaring med 230V IT og Easee lader?
MB EQC 400 AMG 2021

Grosor

Jeg har satt opp min easee lader med trefase 230V og ladestrøm på 25A. Kurssikring er 32A. Da lader bilen med 6,8Kw.
Easee laderen kan settes til at den automatisk bytter mellom 1 og 3 fase alt etter hva bilen ber om og EQC lader da på 3 faser med ujevn fasefordeling men det er likefullt et nyttig bidrag for oss med litt liten hovedsikring...

jevel

Samme her. Ladet sånn i ett år nå.

Gjør at sikringen går mye kjøligere enn om jeg skulle lade på enfas.

Pitil

Det er en del faglige diskusjoner rundt temaet 3-fas lading på 230V IT-nett for tiden. Selv har jeg 230 V IT-nett hjemme med Easee ladeboks. Den er koplet i 3-fas, men jeg har låst den til 1-fas lading. Easee boksen lastbalanserer allikevel mellom alle 3 fasene

https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-på-230v-it-nettet


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

jevel

Jeg brukte 3-fas open delta selv her til i vår, men har gått bort fra det etter å ha lest litt på ymse sider. I tillegg så tjener jeg jo veldig lite på å gjøre det. Med boksen satt til 28A enfas så lader jeg på 6,4ish kW, dvs 800 W under open delta trefas.

Har aldri så lenge jeg har hatt bilen vært i en situasjon der det kom til å være en utfordring for meg.

Så; med mindre man kjører veldig mye hver dag og er 100 % avhengig av de ekstra 800 wattene man klemmer ut av trefas open delta så er jeg enig i at man heller bør justere ned lader til enfas.

Elbilfersking

Da er easee-laderen installert, med 400v 3-fase på 16a sikring. Da er det bare å vente en drøy måned til bilen kommer, for å se hvordan dette fungerer..

I mellomtiden: 400 x 16 x 1,7 = 10 880. Altså i underkant av 11. Er det likevel dette man normalt regner som 11kw?

Leser også flere steder om en «80% regel», som sier at sikringen ikke skal belastes mer enn 80% av maks kapasitet over tid. Det vil jo i tilfellet si 400 x 0,8 x 16 x 1,7 = 8 704. Da sitter jeg jo igjen med bare 8,7 kw. Stemmer dette?

Fryktelig spent på om jeg faktisk får 11kwh ladeeffekt ut av dette systemet når jeg først får plugget i bilen, slik elektrikeren har lovet..

mroek

Sitat fra: Elbilfersking på onsdag 18. august 2021, klokken 13:02
Da er easee-laderen installert, med 400v 3-fase på 16a sikring. Da er det bare å vente en drøy måned til bilen kommer, for å se hvordan dette fungerer..

I mellomtiden: 400 x 16 x 1,7 = 10 880. Altså i underkant av 11. Er det likevel dette man normalt regner som 11kw?

Leser også flere steder om en «80% regel», som sier at sikringen ikke skal belastes mer enn 80% av maks kapasitet over tid. Det vil jo i tilfellet si 400 x 0,8 x 16 x 1,7 = 8 704. Da sitter jeg jo igjen med bare 8,7 kw. Stemmer dette?

Fryktelig spent på om jeg faktisk får 11kwh ladeeffekt ut av dette systemet når jeg først får plugget i bilen, slik elektrikeren har lovet..

Det er fryktelig mange som går rundt og tror at bilene faktisk benytter seg av 400V til lading når man har TN-nett hjemme. Det gjør de ikke. Ikke en eneste, så langt jeg vet.

Bilene trekker strøm mellom fase og N (der det er 230V), og har man trefase TN og bil som støtter 11 kW, så er utregningen slik:

230x16x3 = 11040 W.

"Regelen" om 80% er egentlig en levning fra fortiden, moderne sikringer skal tåle merkestrømmen sin over lang tid. Det kan likevel være fornuftig å velge å belaste noe under merkestrøm, siden det vil gi mindre varmgang i sikringen og dermed (antatt) lenger levetid. Men det er altså ikke slik at det er farlig å belaste fullt ut, så sant anlegget er korrekt montert og dimensjonert.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

elektrolux

Sitat fra: Elbilfersking på onsdag 11. august 2021, klokken 12:51
Sitat fra: boppus på onsdag 11. august 2021, klokken 12:39
Først: Gratulerer med fin bil!
Deretter: (Lade)effekt betegnes kW, ikke kWh. Det siste er energi, altså effekt over tid.
Til slutt: 11 kW er vesentlig mer effekt enn du behøver for hjemmelading. Selv lader jeg med 2 kW.

Ja, jeg vet jeg ikke svarte på hva du spurte om.

Takk for det!

Vesentlig mer enn jeg behøver? Det er vel akkurat det jeg trenger for å fylle batteriene over natta? 😊

Om du daglig kjører ca 500 km trenger du 11 kW lading hjemme. Det vil nemlig i løpet av en 10t natt fylle på 110 kWt på batteriet. ( Om det hadde hatt så stor kapasitet)

Gjennomsnittsbehovet er derimot å fylle på 50 km i løpet av natten og da trenger du knapt nok det ladekladden til bilen kan tilby.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

z4rd

#14
Jeg skjønner at folk mener det godt, men det blir litt skivebom på samme tid å si at trådstarter ikke trenger 11kW. Han har ikke sagt ett ord om sitt faktiske behov og kjøremønster.

Personlig har jeg hatt lading hjemme med 6kW, og det har vært tilstrekkelig i mange år. Men nylig ble denne oppgradert uten ekstra kostnader til 10kW (230V/3-fas 25A). Ikke nødvendig etter mitt nåværende bruksmønster, men jeg vet at en del av ladeøktene etter langturer med sen ankomst hjem kommer til å bli en del kortere/smidigere. Kommer også til å dra nytte av dette om vi skulle fått oss en elbil nr. 2 som kan utnytte løsningen.

Elbilfersking: Lykke til og kos deg med ny og fin bil! Det ladeoppsettet du har nå er mer enn godt nok og vil gi deg ekstra fleksibilitet.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA