Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan bygge en miljøvennelig elbil?

Startet av hELgenen, onsdag 11. august 2021, klokken 09:49

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 17. august 2021, klokken 09:02
Sitat fra: Counterpointer på mandag 16. august 2021, klokken 21:37
(...) Motorsyklister er generelt veldig oppmerksomme på hvor sårbare de er og unnviker både passivt og aktivt faresituasjoner er min teori.

Det er ikke min erfaring. Et skremmende høyt antall av de motorsyklistene jeg møter i trafikken kjører gris så det holder, men samtidig vet jeg også at man mye lettere legger merke til slike sjåfører enn de som kjører pent og lovlydig, så et visst usikkerhetsmoment er det jo i min høyst subjektive statistikk.
Jepp, såkalt svogerforskning med et kraftig bias (ser mest bekreftelser på egen oppfattning).

Tror selv de som du oppfatter som grisekjørere også er opptatt av egen sikkerhet. Skadetallene viser at mc førere svært skjelden får skylden i sammenstøt og singelulykker er også skjeldne.
Men ikke ta mitt utsagn som tegn på at det ikke er større risiko med mc, det er åpenbart. Jeg tror bare at mc førere er veldig klar over det. Personlig er hvertfall det min holdning, når jeg kjører mc tenker jeg alltid at ansvaret er 100% mitt og anser absolutt alle medtrafikanter som en potensiell fare. Med mc så kan en aksellerere og unnvike situasjoner som sikkert kan oppleves som grisekjøring for andre, dette er bare en av mange forklaringer. Flaks er heller ikke uvesentlig, men tror ikke skadestatistikken påvirkes av flaks.

amrois

Tror nok du har rett Counterpointer, med enkelte sjeldne unntak for noen villbasser på R-sykler. Sammenlignet med da jeg tok lappen på 80-tallet synes jeg det er veldig lite grisekjøring å se, både MC og bil. De fleste MC'er jeg treffer på ser ut til å kjøre svært så rolig, og virker å foretrekke å cruise sammen med øvrig trafikk. Kan være fordi det er for dyrt for 20-åringer å skaffe seg MC, kanskje? Nå i sommer har jeg kjørt to ganger tur retur Kristiansand Bergen, og på de turene ble jeg forbikjørt en gang av en MC, og da på en oversiktlig plass, og i moderat hastighet. For å fortsette med svogerforskningen, så virker de fleste MC førere jeg treffer på bensinstasjoner etc å være i alderen 50-60. Da har kanskje behovet for adrenalinrush blitt mindre enn i ungdommen.
ID4 Pro Perf Tech

pekle

MC-forsikring for unge er kostbart, så mye av miljøet har mer hår under enn oppå hodet ja. Som 44-åring er jeg relativt ung på MC-fora på nett. Det var jo dessuten en periode at R-sykler og ekstreme sport-tourere var greia å ha. Nå for tida er det adventure-segmentet med mer oppreist kjørestilling som gjelder. De innbyr i mindre grad til galimatias-kjøring.

Og som voksnere tenker man jo litt mer over tid og sted. Jeg liker å dra på greit innimellom, men ikke i tettbygd strøk, lave fartsgrenser eller mye trafikk. Adrenalin er fint, men har ikke så mye behov for å vise det til andre som man kanskje har i yngre alder.

Counterpointer

Vi beveger oss bort fra miljøvennlig elbil. Det var ikke meningen å kuppe tråden, selv om jeg sterk har bidratt til det.

Miljøaspektet ved elbiler vil forbedres når nye batteriteknologier utvikles. Men siden batterier kan gjenvinnes nesten 100% så er ikke miljøregnskapet så ille som noen vil ha det til. Tror de fleste analyser ikke tar med resirkuleringsgevinst.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. august 2021, klokken 14:42
Vi beveger oss bort fra miljøvennlig elbil. Det var ikke meningen å kuppe tråden, selv om jeg sterk har bidratt til det.

Miljøaspektet ved elbiler vil forbedres når nye batteriteknologier utvikles. Men siden batterier kan gjenvinnes nesten 100% så er ikke miljøregnskapet så ille som noen vil ha det til. Tror de fleste analyser ikke tar med resirkuleringsgevinst.

Jeg tror de fleste analyser nettopp tar med resirkulering. Men problemet er at det kun er i den vestlige verden en får dette til å fungere sånn noenlunde mhp. batterier. Det ville vært større gevinst om bilene kunne holdes i live lengre. Dersom f.eks batteriene kunne byttes ut på en enkel måte kunne vi kanskje klare oss med elbil "skallet" i 10-15 år. Nå vrakes jo elbiler som så vidt har passert garantien i stort omfang. Min personlige mening er at elbilen ikke er designet for å kunne være en bil i hele verden. Det må både infrastruktur til - og det må bedre løsninger til for å kunne reparere en elbil. Elbilen går i retning av mobilen der folk kaster og bytter den ut for fort - dermed forsvinner miljøgevinsten dessverre.

cra

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 17. august 2021, klokken 15:09
Dersom f.eks batteriene kunne byttes ut på en enkel måte kunne vi kanskje klare oss med elbil "skallet" i 10-15 år. Nå vrakes jo elbiler som så vidt har passert garantien i stort omfang.

Men det er vel sjelden/aldri pga at batteriet er gåent, men mer en følge av at siden prisen på elbil er kunstig lav (pga 0% mva ved kjøp) så når man grensen for kondemnering av bil en del raskere når det skal betales mva på deler og arbeid ved reparasjon?

Så vidt jeg vet kan batteriet byttes noenlunde enkelt på de fleste biler (man tar ut batterikassa og putter inn en ny). Men så kan det sikkert variere hvor enkelt det er å bytte enkeltmoduler/-celler inni pakken, som jeg tipper kanskje er det du egentlig mener?

For elbiler burde det absolutt åpne seg et marked for såkalte "refurbished" batteripakker etterhvert. Ideelt sett kan man jo tenke seg at alle/de fleste biler bruker samme grunnmodul på ett eller annet nivå slik at det vil kunne byttes på tvers av merke/modell, men det er kanskje mye å ønske seg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 17. august 2021, klokken 15:09
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. august 2021, klokken 14:42
Vi beveger oss bort fra miljøvennlig elbil. Det var ikke meningen å kuppe tråden, selv om jeg sterk har bidratt til det.

Miljøaspektet ved elbiler vil forbedres når nye batteriteknologier utvikles. Men siden batterier kan gjenvinnes nesten 100% så er ikke miljøregnskapet så ille som noen vil ha det til. Tror de fleste analyser ikke tar med resirkuleringsgevinst.

Jeg tror de fleste analyser nettopp tar med resirkulering. Men problemet er at det kun er i den vestlige verden en får dette til å fungere sånn noenlunde mhp. batterier. Det ville vært større gevinst om bilene kunne holdes i live lengre. Dersom f.eks batteriene kunne byttes ut på en enkel måte kunne vi kanskje klare oss med elbil "skallet" i 10-15 år. Nå vrakes jo elbiler som så vidt har passert garantien i stort omfang. Min personlige mening er at elbilen ikke er designet for å kunne være en bil i hele verden. Det må både infrastruktur til - og det må bedre løsninger til for å kunne reparere en elbil. Elbilen går i retning av mobilen der folk kaster og bytter den ut for fort - dermed forsvinner miljøgevinsten dessverre.
Når jeg tok et Google søk på resirkulering av elbilbatterier så kommer artikkel fra 2016 på topp og nr to er fra 2017 og begge hevder at det ikke går å resirkulere li-ion batterier.
Lengre ned kommer artikler fra 2019 og 2020 hvor det pekes på at nye metoder gjør det nå mulig.

Det er mye vektet «forskning» som fokuserer på problemer også. Vi vet oljelobbyen bruker og brukte MYE penger på slikt.

Så det krever god vitenskaplig metode å finne de holdbare undersøkelsene.

Bare fra hukommelsen kan vi jo huske «den skitne sannheten om elbiler», Merchedes sin artikkel om at deres dieselbil var renere enn elbiler og den famøse artikkelen om at elbiler sliter mer på veien og lager mer dekkstøv enn fossiler.
Felles for alle disse var at de ikke stemte, men så ut som seriøse vitenskaplige artikler.

Jeg har ikke sett livsløpsanalyser av elbil som tar med både Second life og resirkulering. Har du en link til det?

hELgenen

#22
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. august 2021, klokken 16:01

Det er mye vektet «forskning» som fokuserer på problemer også. Vi vet oljelobbyen bruker og brukte MYE penger på slikt.

Så det krever god vitenskaplig metode å finne de holdbare undersøkelsene.

Bare fra hukommelsen kan vi jo huske «den skitne sannheten om elbiler», Merchedes sin artikkel om at deres dieselbil var renere enn elbiler og den famøse artikkelen om at elbiler sliter mer på veien og lager mer dekkstøv enn fossiler.
Felles for alle disse var at de ikke stemte, men så ut som seriøse vitenskaplige artikler.

Jeg har ikke sett livsløpsanalyser av elbil som tar med både Second life og resirkulering. Har du en link til det?

Nei - jeg har kun sett "analyser"/selvskryt som viser hvor flinke elbil produsenter er på å resirkulere - og jeg har sett mye informasjon fra bilopphuggere som er oppgitt over mengden av elbiler de får inn med mer eller mindre skavanker som må vrakes. Er mye "bruk og kast" i tankesettet til importører og produsenter som jeg synes er skremmende. De vil heller kjøre bilene gjennom vrakpressen så raskt som mulig og bruker "resirkuleringskortet" for alt det er verdt. Mao. store likheter  med mobilbransjen.

Hva oljelobbyen og fossilprodusenter mener om tingenes tilstand er totalt uinteressant - er forbi dette stadiet nå og ønsker å se fremover og gidder ikke bruke energi på å snakke om gårsdagens teknologi - nå er det elbil som gjelder og nå må verden finne ut hvordan de kan drifte en elbil på den mest effektive måten mhp både klima og miljø. Og jeg tror nok at enkelte produsenter har en del å hente her - om 10 år snakker vi sikkert om en eller flere elbil-gate saker der enkelte produsenter tok på seg en grønn skjorte som viste seg å inneholde flere lik.

Her er en kjent stor en som virrer:

https://electrek.co/2021/08/16/tesla-again-bans-salvaged-cars-supercharger-network-confusing-situation/

Det er ikke bare dem. Møller nekter andre å fikse VW elbiler...

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 17. august 2021, klokken 16:34
Her er en kjent stor en som virrer:

https://electrek.co/2021/08/16/tesla-again-bans-salvaged-cars-supercharger-network-confusing-situation/

Det er ikke bare dem. Møller nekter andre å fikse VW elbiler...
Akkurat den saken er vel enda en gang endret av Tesla....  Uten at det gjør at en tar bølgen

Hele bransjen  har variable holdninger her. Biler som har muligheter for å oppgradere blir nektet/hindret/overpriset fordi de heller vil selge nytt. Må nok internasjonalt lovverk til om «right to repair» og «rett til bedre batteri» mm

RJK

Sitat fra: cra på tirsdag 17. august 2021, klokken 15:33
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 17. august 2021, klokken 15:09
Dersom f.eks batteriene kunne byttes ut på en enkel måte kunne vi kanskje klare oss med elbil "skallet" i 10-15 år. Nå vrakes jo elbiler som så vidt har passert garantien i stort omfang.

Men det er vel sjelden/aldri pga at batteriet er gåent, men mer en følge av at siden prisen på elbil er kunstig lav (pga 0% mva ved kjøp) så når man grensen for kondemnering av bil en del raskere når det skal betales mva på deler og arbeid ved reparasjon?

Så vidt jeg vet kan batteriet byttes noenlunde enkelt på de fleste biler (man tar ut batterikassa og putter inn en ny). Men så kan det sikkert variere hvor enkelt det er å bytte enkeltmoduler/-celler inni pakken, som jeg tipper kanskje er det du egentlig mener?

For elbiler burde det absolutt åpne seg et marked for såkalte "refurbished" batteripakker etterhvert. Ideelt sett kan man jo tenke seg at alle/de fleste biler bruker samme grunnmodul på ett eller annet nivå slik at det vil kunne byttes på tvers av merke/modell, men det er kanskje mye å ønske seg.
Det har nok veldig mye å si at norske importører skrur opp priser på delene, slik at det blir veldig dyrt å reparere ting som burde koste langt mindre. Prispåslagene er horrible på endel deler.

Jeg mener selv det ikke går å bare bortforklare dette med at det er lave volum av elbiler vs ice-biler, så da blir delene skrekkelig dyre av denne grunnen. Hadde de vært så dyre, hadde jo ingen sett fornuft i å bygge biler til den prisen man må ut med for delene løst.

Endel forskjell må en selvsagt forvente, men når den del til 10 K fra fabrikken skal ha 100 % påslag både hos importør, forhandler og eventuelt verksted også, så skjønner man fort at prisen gjør at forsikringsselskapene ikke klarer å regne hjem reparasjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

God analyse. Jeg måtte nylig vurdere å betale 2500 Euro for ny lader til min BMW C-evolution scooter. Umulig å finne noen som kunne reparere.

Endte med å parkere den til jeg kom over en kollisjonskade delesykkel.

Deleprisene burde vært regulert slik at f.eks totalprisen på kjøretøyets deler ikke kan koste mer en 10x ferdig produkt.

Tipper vi i dag ser på 20-100x prisen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Elbilforeningen burde sette slike spørsmål høyere opp på agendaen. Ikke bare manglende ladere - folk vil jo gjerne kunne reparere sine elbiler til en fornuftig pris. Ikke bare er det dyrt - noen ganger det klin umulig og andre ganger må vente på deler fra fabrikk i en evighet. Elbilen sitt miljøstempel kan ryke fort dersom vi får iphone tilstander i bilbransjen

Syklist

Vekker liv denne tråden. Trenden med tunge SUVer er et problem også med elbiler.

https://electrek.co/2023/11/27/carbon-emissions-could-have-dropped-by-30/

Den orginale rapporten er her:

https://www.globalfueleconomy.org/media/792523/gfei-trends-in-the-global-vehicle-fleet-2023-spreads.pdf

Forhåpentligvis får vi bedre utvalg av effektive og praktiske kombi-kupe mellomklassebiler og stasjonsvogner etterhvert.

Det kunne også være på tide å slutte med grønne skilter og sette opp avgiftene på fossile varebiler og pickuper.  (Vektavgift vil forhåpentligvis begrense antallet overdimensjonerte kjøretøy som f.eks. Cybertruck i Norge.)

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

RJK

Sitat fra: Syklist på tirsdag 28. november 2023, klokken 08:18Vekker liv denne tråden. Trenden med tunge SUVer er et problem også med elbiler.

https://electrek.co/2023/11/27/carbon-emissions-could-have-dropped-by-30/

Den orginale rapporten er her:

https://www.globalfueleconomy.org/media/792523/gfei-trends-in-the-global-vehicle-fleet-2023-spreads.pdf

Forhåpentligvis får vi bedre utvalg av effektive og praktiske kombi-kupe mellomklassebiler og stasjonsvogner etterhvert.

Det kunne også være på tide å slutte med grønne skilter og sette opp avgiftene på fossile varebiler og pickuper.  (Vektavgift vil forhåpentligvis begrense antallet overdimensjonerte kjøretøy som f.eks. Cybertruck i Norge.)


Tunge ICE-SUV's er vel også noe som bør erstattes av tilsvarene BEV-SUV's, da utslippene er relativt høye på disse.

Jeg regner ikke med at folk som kjøper disse i ICE-versjon, er spesielt villig til å down-size. Men de er kanskje mer åpen for å bytte drivlinje når de får heftigere ytelser i BEV-utgavene, og samme lastekapasiteten og plassen.

Derfor blir biler som EV9 og iX7 viktige. Men selvsagt, det beste hadde selvsagt vært at man og down-sizer, men det tviler jeg på at skjer med det første.

Selv om vi ser at noen TMX-eiere og TM3-eiere velger å gå for TMY. Men det er vel mer som et resultat at de først up-sized for å få BEV de kunne få nok folk, bagasje og tilhengerkapasitet for.

Med god nok" plass og tilhengerkapasitet i en TMY, blir det da vanskelig å holde på en TMX/TMS, når disse dessuten er blitt langt dyrere for "innstegsvarianten".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. november 2023, klokken 08:28Selv om vi ser at noen TMX-eiere og TM3-eiere velger å gå for TMY. Men det er vel mer som et resultat at de først up-sized for å få BEV de kunne få nok folk, bagasje og tilhengerkapasitet for.

Med god nok" plass og tilhengerkapasitet i en TMY, blir det da vanskelig å holde på en TMX/TMS, når disse dessuten er blitt langt dyrere for "innstegsvarianten".


Stemmer bra for oss. I 2017 var det bare TMX som kunne trekke et par tonn. Nå som vår nærmet seg 180.000km og vi fikk tilbud om å ta med gratis lading over på ny Y var det ikke noe å tenke på. Y er mer enn stor nok for oss, og vi klarer oss med 1600kg hengervekt (selv om jeg skulle ønske den klarte et par tonn).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA