Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EL-bil vs ladbar motorvogn

Startet av vinterdekk, tirsdag 10. august 2021, klokken 16:37

« forrige - neste »

eltyl

Valgte hotell med destinasjonsladere i sommer. Konkurransefortrinn.

pberg

Sitat fra: espenri på torsdag 26. august 2021, klokken 14:44
Sitat fra: pberg på torsdag 26. august 2021, klokken 13:27
Strengt tatt er det vel også bedre for miljøet at ladehybridene lader, siden de da kan kjøre på strøm, mens elbilene kjører på strøm uansett.... Og de har større batteri, og trenger mest sannsynlig egentlig ikke å lade mens de er på IKEA. (Hva ville de gjort om laderene ikke funket?)

De ville potensielt måtte ladet de kwh på en hurtiglader, som igjen hadde laget kø og et behov for å bygge ut mer hurtiglading enn strengt nødvendig.

F.eks. på min tur-retur oslo-mandal-oslo forrige helg, med mangel på fornuftig destinasjonslading hvor bilen kunne stått de 36 timene den tross alt sto parkert. I stedet måtte jeg toppe opp litt ekstra på vei nedover, og stå minst dobbelt så lenge som nødvendig på vei oppover...

Nå er det jo litt forskjell på 36 timer og en time eller to på IKEA. Over natten bør jo elbiler gå foran.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Dede

Sitat fra: eltyl på torsdag 26. august 2021, klokken 22:28
Valgte hotell med destinasjonsladere i sommer. Konkurransefortrinn.

Helt enig.  Burde være info på bookingsider hva de har på linje med alle andre fasiliteter, fortsatt er det jo sånn at en må forhøre seg ekstra.  Men så var det spørsmål om laderne er ledige da... og om biler flytter seg når de er fulladet.  Tør ikke komme frem til litt usentralt hotell med tomt batteri; For et par år siden bodde jeg på Energihotellet i Suldal som bokstavelig talt er bygget på en kraftstasjon! Fikk en stikkontakt ut fra en bod og dermed fyllt opp en god del.  Jeg hadde spurt på forhånd siden jeg måtte ha mer strøm for å kjøre videre dit jeg skulle opp i fjellet (og videre til neste lader).  Hadde faktisk vært litt krise der om jeg ikke hadde fått ladet så gjør ikke det mer.. (Dette var i 2019 så håper / tror gjerne de har fått litt bedre lademulighet - særs viktig når de er langt unna hurtigladere!)

eltyl

I dette tilfellet var det kun 3,6kW ladere, så du opptar den gjerne i 12 timer eller mer. Til gjengjeld var det vel rundt 15-20 ladere.
Så man kunne med god samvittighet la bilen stå, noe jeg også mener var poenget med lav effekt.

Kostet ikke noe utover den ordinære parkeringsavgiften.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA