Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regenerering

Startet av ENTO, tirsdag 10. august 2021, klokken 00:30

« forrige - neste »

ENTO

Et par tre spørsmål :
Lyser bremselysene når man slipper gasspedalen og bilen kjører i ''B'' ?
Regenerer bilen hvis man kjører i ''D'' og bruker bremsepedalen ?
Når er det mest gunstig og nødvendig å kjøre i ''B'' ?

unik42

Bremselysene lyser når regen/bremseeffekt er over 0,13G (mener jeg å ha lest et sted).
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

TJV

Usikker på det første spørsmål, men tror ikke det. Kanskje når den regenererer mot/på maks?

Bilen kan regenerere litt i D også. Du ser dette på displayet bak rattet. Der er det en horisontal stripe/linje som er blå og grønn. Når stripen går mot høyre akselererer du, og jo mer du gir gass, jo lenger mot høyre går stripen. Når stripen går mot venstre regenererer du. Bilen regenererer når du bruker bremsepedalen også, men bare mot maks på den stripen, så tar bremseskivene over. Kan hende bremseklossene tar lett før du har maks regenerering, men det vet jeg ikke.

Jeg bruker hovedsaklig B i lange nedoverbakker. På "normal" lett kupert eller flat vei bør D brukes. Selv om en bil regenerer så vil du aldri få igjen all energien du har brukt for å komme deg opp i fart eller på et fjell når du skal ned igjen. Det forsvinner litt energi i luftmotstand, rullemotstand etc.
(Var kanskje litt dårlig formulert denne teksten, men håper du skjønte litt).
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

amrois

Du spør når det er gunstigst å bruke B, og da antar jeg du tenker på maksimal strømeffektivitet? Jeg tror egentlig ikke B funksjonen er der for å bruke minst mulig strøm, men snarere for å gjøre kjøreopplevelsen bedre i omgivelser der farten går mye opp og ned, feks i by og trange boligfelt. Med B innkoplet får man en veldig smidig kjøreopplevelse, uten at man må flytte foten frem og tilbake mellom gass og brems. På landevei bruker jeg ikke B i det hele tatt, men heller ACC. Det gir nøyaktig lik regenerering som kjøring i B, men uten at man hele tiden må kalibrere trykket på gasspedalen. Ved kjøring i Comfort Mode, som jeg stort sett gjør, er den prediktive ACC'en imponerende god. I Sport Mode synes jeg bilen aksellerer litt vel raskt ut av rundkjøringer.  Jeg vet at man får noe bedre forbrukstall ved å kjøre i D og "coaste" mest mulig, men jeg liker meg best i bilen når den fikser fartsregulering selv.
ID4 Pro Perf Tech

hELgenen

Jeg mener bestemt B gir best resultat mhp. forbruk i de aller fleste tilfeller.
Ved D ruller bilen lettere og regenerer mindre. I en ideell kjøresituasjon der du klarer å holde bilen i ønsket fart uten å bremse og samtidig ikke beveger deg fortere enn ønsket - så er D best. Men min erfaring er at ved D så oppstår ofte situasjoner der du triller opp i hastigheter som er høyere enn ønsket. Mao. har man allerede der spist opp litt energi ved økt luftmotstand. Luftmotstanden økes kvadratisk med økt hastighet - så å befinne seg i en slik situasjon der hastigheten er høyere enn nødvendig er uønsket mhp. forbruk. Selvfølgelig bremser man så ned hastigheten - men da får man både elektrisk tap som følge av regeneringen (likt som B) og en risikerer også at bremsene faktisk fysisk slår til - dersom man fysisk bremser så forsvinner også en del energi bort i intet.
Ved B så er regenereringen hardere og følgelig skal det mer til før man eventuelt ruller opp i hastigheter som er større enn ønsket, men isteden juster man med gasspedalen for eventuelt å redusere regnereringen og komme opp i ønsket hastighet. Mao sikrer man seg litt for at luftmotstanden ikke blir høyere enn nødvendig og følgelig tap som følge av dette blir mindre. Videre så hjelper den tøffere regenereringen til slik at unødig fysisk bremsing ikke oppstår og mest mulig av energien ved hastighetsreduksjon kan tas vare på (minus elektrisk tap selvfølgelig - fordi all regenering gir elektrisk tap)

Er man ekstrem dyktig sjåfør kan D gi best resultat - men da må man hele tiden se til at man ikke tråkker så hardt på bremsen at fysisk bremser slår til - og en må alltid regnerere med bremsen dersom man ruller opp i hastigheter som ikke er ønsket for å ikke kaste bort energi på unødig luftmotstand - altså må man hele tiden sitte å fokusere og lese terrenget i enhver situasjon.  Og det å sitte slik å vurdere terrenget og om en skal rulle ned en bakke og så opp deler av neste lønner seg sett opp mot den økte luftmotstanden som følge av økt hastighet eller om en skal ta vare på energien i den nedoverbakken ved å starte regenering ved en gitt hastighet isteden er ikke en enkel oppgave og krever både erfaring og fokus.

Min erfaring er at man lettere klarer å få mindre totalt forbruk i B modus

Olemann

Får lavest forbruk i B. Da regenerer bilen mest, og det er alltid gunstig at NØDVENDIG bremsing skjer med regen og ikke bremser. 
Problemet er nok uerfarne sjåfører som enten ikke klarer finne seilepunket på "gassen" eller ubevisst gasser og regenerere i utide.  Regen er ikke 100% effektiv, men som alternativ til bremsing er det alltid best.

ID4 takler ikke bratte fjellveier med full last, fordi regen er for svak. Da må det også bremses. Men, antar det er et godt kompromiss mellom det proffene med seile-fot ønsker seg, og det de uerfarne som slipper gassen i utide og dermed kaster bort energi, har best av.

Oddaa

Sitat fra: Olemann på tirsdag 10. august 2021, klokken 17:19
Får lavest forbruk i B. Da regenerer bilen mest, og det er alltid gunstig at NØDVENDIG bremsing skjer med regen og ikke bremser. 
Problemet er nok uerfarne sjåfører som enten ikke klarer finne seilepunket på "gassen" eller ubevisst gasser og regenerere i utide.  Regen er ikke 100% effektiv, men som alternativ til bremsing er det alltid best.
Har VW gått bort fra «blended brakes»? I e-Golf (og antagelig de fleste andre elbiler) benyttes jo regenerering også ved bruk av bremsepedalen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

hELgenen

Regenering skjer også ved bruk av brems. Ikke noe annerledes der enn man er kjent med fra før. Er man flink med bremsen og kjører defensivt kan man altså få med seg mye regenering også i D modus. Men det er generelt enklere å oppnå mer regenering i B modus da man slipper å styre dette aktivt i like stor grad som i D modus med bremsepedalen

steffone

Sitat fra: ENTO på tirsdag 10. august 2021, klokken 00:30
Lyser bremselysene når man slipper gasspedalen og bilen kjører i ''B'' ?

Tror unik42 er inne på noe. Enyaqen min utløser bremselys relativt kjapt ved å slippe gassen. På e-Golfen min kunne jeg kjøre med regenerasjonstrinn 3 uten at bremselysene ble aktivert når jeg lettet på gassen. Når jeg satte den i "B" ble bremselysene aktivert raskt, som i Enyaqen.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Olemann

#9
Regen aktiveres også ved bruk av bremsepedalen, men det er enda mer krevende å unngå tap av energi enn å finne seilepunktet på gasspedalen.  Fordi overgangen fra regen til friksjonsbremsing er glidende og ikke lett å kjenne.

Bruk av B, med innlæring av seilepunktet og innlæring av at høyrefoten ikke skal pumpe, men hvile og all bevegelse av høyrefoten skal være bevisst, gir bra resultat.

Vil eller kan man ikke lære seilepunktet eller har "urolige ben" så er nok D best, om man kjører defensivt, fordi regen er aldri 100% effektiv.

Ref endel MC førere som sliter med nervøs uro i høyre håndledd, de ville tapt energi om denne stilen overføres til elbil  ;D

Sitat fra: Oddaa på onsdag 11. august 2021, klokken 08:40
Sitat fra: Olemann på tirsdag 10. august 2021, klokken 17:19
Får lavest forbruk i B. Da regenerer bilen mest, og det er alltid gunstig at NØDVENDIG bremsing skjer med regen og ikke bremser. 
Problemet er nok uerfarne sjåfører som enten ikke klarer finne seilepunket på "gassen" eller ubevisst gasser og regenerere i utide.  Regen er ikke 100% effektiv, men som alternativ til bremsing er det alltid best.
Har VW gått bort fra «blended brakes»? I e-Golf (og antagelig de fleste andre elbiler) benyttes jo regenerering også ved bruk av bremsepedalen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Oddaa

Sitat fra: Olemann på onsdag 11. august 2021, klokken 12:50
Regen aktiveres også ved bruk av bremsepedalen, men det er enda mer krevende å unngå tap av energi enn å finne seilepunktet på gasspedalen.  Fordi overgangen fra regen til friksjonsbremsing er glidende og ikke lett å kjenne.
Jeg kjenner meg vel egentlig ikke igjen i at det er en utfordring å unngå mekanisk bremsing. Bilene jeg har erfaring fra har instrument som angir nivået av regenerering av effekt ved bremsing, og bekrefter at det snarere er en utfordring å bremse tilstrekkelig med de mekaniske bremsene til at de ikke ruster i stykker. Med andre ord er omtrent all bremsing ved normal kjøring regenerativ etter min erfaring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA