Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med Enyaq

Startet av Stip, tirsdag 10. august 2021, klokken 12:32

« forrige - neste »

Stip

Har hatt Enyaq i snart tre måneder no, og tenker å dele litt erfaringer basert på spørsmål her på forumet. Ville sjølv gjerne hørt erfaringer før eg kjøpte, så håper nokon der ute får nytte av det. Er sjølv heilt ny i elbilverden.

Bilen
-   Racing blue iv80
-   Suite (svart skinn)
-   21'' felger
-   Har logga 5100km i sommar med tre barn (3-8 år) og stappfull bil på fleire langturer
-   Drop-off lakkforsegling (til 5500kr) som skal tåle litt kladding av barnehender
-   Mesteparten av utstyr.
-   Bridgestone Turanza

Generelt
Alt i alt megafornøyd. Har merka at eg kjem fram mindre sliten etter langtur enn med tidligare eldre diesel-suv. Trur Travel Assist er mykje av grunnen til det. Designmessig er bilen kanskje den flottaste eg veit om, men det er sjølvsagt ein personlig smakssak. Det er ingenting eg savner når det kjem til plass, komfort eller funksjonalitet. Kompromisset mellom SUV og stasjonsvogn er i mine auger perfekt. Ein slepp å måtte sette seg "ned" i ein lav bil, samtidig som at det er enkelt å laste av kajakker og ski på taket.

Motorkraft
204kh er som Motor skriver «ikkje undermotorisert», men samtidig ikkje så frisk som 80X bør og vil være. Har savna pådrag ved forbikjøring ein gang, men det er ein familie-Skoda. I så måte er det meir enn nok. Slår halvsprek diesel-suv uansett. 

Rekkevidde/forbruk
Frå indre Vestlandet når eg heile Norge sør for Trondheim på ein lading, sjølv med full bil. Rekkevidde er ingen problem. 21'' tar ca. 20km av rekkevidden, men kan nå 500km med fjelloverganger over 1000 m.o.h og full bil i 20 grader. Det er imponerande. Mest overraskande var kanskje å kjøre frå Vestlandet over Tyin til Trysil med fire sykler bakpå som ødelagte dragsuget til bilen. Forbruket var likevel på 0,18-tallet ein plass. Rart. Då var det også motorvegen frå Gjøvik som drog opp snittet mest.

I helga kjørte eg ein runde Jeremy Clarkson kunne pensjonert seg av. 538 km på sportsmodus rundt pittoreske småveger i ytre og indre Sogn. Været var strålande og campingbilane fåtallige. Rett og slett ein drøm. Innafor fartsgrensene tok eg på ingen måte hensyn til forbruket, men likevel enda det på 0,155 på mila. Bilen beregna 513 km rekkevidde ved fullada batteri igjen. Overraskande at krass og «sportslig» småkjøring i <80 km/h har så lite å sei for forbruket, mens motorveger og >90 km/h øker det såpass mykje. Det kan kanskje tyde på at regenereringa i «B» er effektiv. Men fint for oss i distriktet!

Utrekninger viser at på 5100 km er det brukt totalt latterlige 1340 kroner på «drivstoff». Det inkluderer 4-5 langturer i sør-Norge med lynlader. Det skal være 2,62 kroner mila. Dette frigjer mykje pengar til bedre, tryggare og dyrare bil. Korfor folk fortsatt kjøper diesel eller hybrid no forstår eg ikkje heilt.

Har småkjørt litt med hengar, og då er forbruket rundt 0,25.

Kjøreegenskaper
Har Sportspakke+ og adaptivt understell (samme som i Q4?). Biltester og mange foruminnlegg virker unisone i at dette er lite merkbart, men eg er uenig. Ja – eg merka ikkje forskjell i starten, men etter 500 mil setter eg stor pris på nyansane i å kunne skifte mellom comfort i bymiljø til sportsmodus på svingete vestlandsveger. Ville eg valgt det igjen? Definitivt!

Mange diskuterer om bilen er stiv. Med 21'' i lave hastigheter tenker eg av og til på at det slår litt ved ujavnheter, men i litt høgare hastigheter forsvinner denne følelsen og bilen flyter fint. For meg er dette uproblematisk tross hyppige turer på traktorveger. 

Bilen kom med Bridgestone Turanza. Dekktest i Motor seier dei er harde, men har liten rullemotstand. Eg kan nok skrive under på det.

Interiør
Valgte svart skinn av hensyn til søling frå ungane, og det angrer eg ikkje på. Ulempen er kanskje at det svarte skinnet er perforert. Her har det satt seg ein del sand og matrester fast i, men hittil ingen ting støvsugaren ikkje har klart å ta. Skinnet er verken klamt, varmt eller kaldt slik eg frykta.

I baksetet har vi ein småbarnsstol og to sitteputer (slike med «øyrer») til ungane. Det er det faktisk ikkje plass til, så vi har skjært av øyrene på midterste sitteputa. Det er kanskje ikkje heilt lov, men ungen er egentlig stor nok til å sitte rett i setet. Då går det heilt fint. Ungane elsker bilen og setter stor pris på 2xUSB og 1x vanlig strømuttak bak i bilen. Integrert vindusskygge er brukt mykje i sommarsola.

Ein av mine favorittdetaljer med bilen er muligheten til å kunne låse et av vindua bak. Det gjer at vinduet til minstemann kan låsast for leiking, samtidig som eldstemann kan åpne vinduet for luft når han har sett for lenge ned på mobilen.

Rattet er designmessig kjempeflott, godt å holde i og logisk oppbygd. Unntaket er knappane på høgre side som kunne blitt brukt til andre ting. MÅ vi ha ein eigen knapp for rattvarme? Og når bruker vi egentlig hjulet på høgre side? Eller pilknappane under? Eg kan komme på 10 bedre funksjoner til desse knappane. Ein slik ting er kjøremodus. Det er noko eg skifter overraskande ofte (comfort i sentrum – sportsmodus ut av sentrumsområdet). Ein anna ting er å justere hastigheten på CC. Å kunne velge alt dette raskt på hjulet hadde vore svært nyttig.

Infotainment
Beklager å sei det, men Laura er ikkje den spenstigaste fjøra i madrassa. I tillegg forstår ho kun klokkereint riksmål, og då kan ein vestlending like godt gi opp. Når ho uttaler norske gatenavn og instruksjoner er det ofte så feil at vi sliter med å forså det. Stemmestyringa til Google forstår godt obskure dialekter, så ender opp med å bruke det. Kartet til Google er i tillegg mykje meir detaljert og bedre. VAG sitt system legg inn ladestopp på vegen, men det har vi erfart blir lagt inn mot slutten av reisa. Og då med full lading på ein lader med lav effekt. I praksis er det jo enormt mykje betre å kunne lade opp 5-15 minutt på ein 150kW med ledig kapasitet i steden for å vente så lenge som mulig, så vi ender opp med å ikkje bruke funksjonen. I helga erfarte eg at systemet ikkje informerte om BKK sin lynlader i ei grisgrendt bygd. I staden informerer dei om Byrkjeland kommunale omsorgssenter sin 3kW-lader. Takk, men nei takk Laura. Antar dette blir forbedra i kommande versjoner.

Til det aller meste er skjermen responsiv og kjapp. Til slikt som ladeinfo treng den av og til litt tid, men det er ikkje problematisk.

Lyd
Er sjølv gjennomsnittlig+ interessert i lyd, og bilen kom uten Sound System. Likevel er eg overraskande fornøyd. Blir overraska om det er vesentlige forskjeller på systema om du ikkje er spesielt interessert. Lyden er fyldig og rik, og i kombinasjon med eldrift føles det ut som om ein «svever» framover på vegen. Det skjedde aldri med diesel-suven for å sei det slik...

HUD
Ærlig talt kunne eg klart meg uten. Displayet under viser det samme, og etter nesten 3 mnd har eg ikkje klart å bli vant med ein plass å hente kjøreinformasjon frå. Augmented Reality er artig og ofte ganske nyttig, men så lenge Android Auto er å foretrekke mister ein også den funksjonen. Det er forresten veldig dumt, då det er tydelig at VAG lar AR kun fungere med eigen navigasjon i HUD. Det er ingen grunn til at dette ikkje kan fungere med Android Auto også, då ein får tilgang til all anna informasjon frå Google. Nice to have – ikkje need to have.

Lasteevne
Har som sagt 3 kids, samt kajakker og sykler som skal med. Alt går. Variabelt bagasjerom er nyttig, og maksimalt 585 liter holder til både pulk, hundebur og barnevogn. Om nokon seier noko anna kan eg stille med kurs i pakking. 😊 

Cruisecontrol (CC)/Autopilot
Prediktiv CC er faktisk veldig nyttig både på hovedveger og bymiljø. Eg må faktisk skru av funksjonen av og til for å ikkje bli for vant til det, og miste fokuset når eg kjører. Mange har erfart at det «hogger» til i bremsen når fartsgrensene ikkje er oppdatert med navigasjonen. Eg er uenig i dette. Det er faktisk mange uoppdaterte fartsgrenser der ute, men ein kan enkelt kompensere med gasspedalen når bilen begynner å bremse ned. Travel Assist er å anbefale, og gjer at ein blir mindre sliten av langkjøring.

På den andre sida: touchknappane til ID4/Q4 var i mine auger litt diskvalifiserande, men spaken til Skoda er ikkje 100% perfekt den heller. Den er uintuitiv, og eg savner sårt muligheten for å justere gasspådraget med knapper/spak enkelt. Om Skoda leser dette har eg et djupt ønske om å kunne velge å bruke paddles bak rattet til å justere hastighet i cruisecontrol istedenfor regenerering. Sistnevnte har eg nemlig aldri fått nytte av fordi kjøremodusane eller automatikken styrer dette på ein veldig god måte. I så fall kan ein enkelt justert gassen inn og ut av svinger uten å måtte fikle med ein spak. No justerer faktisk prediktiv CC farten etter svingane sjølv, men ikkje alltid. I rundkjøringer har eg fleire ganger erfart at bilen gir full gass før eg er ute. Det resulterer i at ein må hogge i bremsen, og dermed deaktivere Travel Assist. Så må ein tilbake til å fikle med spaken etterpå. I farten er det lett å ta feil spak og skru på langlys og blinklys, så er sirkuset i gang. Her er det forbedringspotensial hos både Skoda og sjåfør.

Andre ting
Eit anna forbedringsforslag er å kunne velge å sjå SOC (%) istedenfor rekkevidde i hoveddisplayet. Slik som med ICE-biler. For oss i fjellrike og kuperte strøk er rekkevidden berre forstyrrande. Den blir kraftig redusert i motbakker, og så henter den seg inn etter lang tid i nedoverbakken. F.eks: Du skal 150 km over fjellet med 200 km i rekkevidde ved start. Før toppen av fjellet har bilen beregna at du har 50 km igjen basert på forbruket i motbakken. Dette vil være direkte misvisande og kime til rekkeviddeangst sjølv om batteriet har rikelig igjen. Funker sikkert i flate Tyskland, men ikkje her. Dette burde være ein superenkel programmeringssak.

Det første eg lærte var å slå av Auto Hold. Funksjonen umuliggjer «sluring». Det gir eit forsinka rykk i bilen ved gassing, som gjer at du må hogge i bremsen i neste omgang. Ved trange parkeringer var dette et mareritt. Foten blir nervøst kasta fram og tilbake mellom gass og brems. Ser ut som du er med i Riverdance.

Bottom line
Eg kan ikkje peike på nokon store mangler her. Kun småting. Og dei tinga er mulig å endre gjennom software-oppdateringer. Utover dette er bilen ein fryd å kjøre både aleine og med familie. Skal ha denne lenge.

Rusalka

Takk for utførlig «testing» Stip!! Gleder meg til min 80x 😄.

VoltWay

Takk for god informasjon! Alltid nyttig å høre erfaringer fra de som har fått bilene.  :+1:

Forbruket på motorvei vs. svingete 50-80-veier vil jeg tippe har med luftmotstand å gjøre. Rekkevidden blir lett påvirket av høyere hastigheter, mens når du ligger i 50-80 er det tidvis mindre luftmotstand og har jo hele tiden moment som bilen drar nytte av. Vil tro det kan ha mer betydning enn regenerering. De som driver med hypermiling kjører vel i 30-50 km-t. Motoren er veldig effektiv, så litt jojo-kjøring bruker ikke så mye mer batterikapasitet. Jeg synes B-modus er ganske moro med elbil.

Erfaringen din med DCC fikk jeg også med min Kodiaq etter en stund. Det var vanskelig å vurdere ut fra en 1-2 times testtur fra forhandler, men etter en del timer med bilen da jeg fikk den på varierte veier la jeg merke til hvor fin den funksjonen er. Skal definitivt ha det om det blir Enyaq. Spesielt siden den kan være litt stivere. Jeg las et tips på et annet forum om å sjekke lufttrykk i dekkene. En kar hadde fått bilen fra forhandler med 0.2 bar høyere trykk enn dekkene skulle ha. Da han slapp det ned til 2.5 ble opplevelsen bedre.

Skinn lar seg greit rengjøre, men som du nevner er det de perforerte områdene som kan være trøblete om en får is eller oppkast nedi der. Alt som kan støvsuges går nok fint.

585 liter er kun uten variabelt bagasjerom, altså isoporinnlegget med diverse rom. Det tar ca. 80 liter og gjør samtidig at gulvet går flukt med lastekanten. Klarer en seg med 500 liter, vil ha gulv som er flukt eller liker oppbevaringskonseptet så er det fint. Vil du maksimere plassen så er det mest plass uten variabelt bagasjerom.

Prediktiv CC tror jeg er veldig individuelt, samt om en har vært oppi en rask oppbremsing eller ei. Går den fra 80 til 60 er det ikke store endringen, men det er de som har rapportert om at den så et 60-skilt eller hadde det i kartet mens de kjørte i 120, og det ble en mindre hyggelig opplevelse. Har du først erfart det er det kanskje fort for at funksjonen blir skrudd av. Det at CC er litt variabel om den justerer for svinger, rundkjøringer osv. gjør også at det blir mindre brukt.

Etter 2.5 år med spaken i Kodiaq synest jeg spaken er helt grei. Jeg kan alle funksjonene og trenger ikke lure på hva den gjør. Enig i at knappene til Volkswagen var skuffende. Nesten litt overrasket over at det klarte å gå gjennom til den ferdige bilen. Synest hjulene på Kodiaq er fine, men skulle som deg gjerne hatt andre funksjoner. Kjøremodus hadde vært veldig nyttig, for den blir stadig endret. Den er teit plassert på Kodiaq og fremdeles teit plassert på Enyaq, selv om den er flyttet opp litt. Må ta øynene vekk fra veien for å finne den. Ikke spesielt «simply clever».

Leaftekna2018

Takk for en flott testing, denne burde du poste i enyaqgruppa på
Facebook også hvis du er med der👍
Dette bare bekrefter mitt inntrykk også, så gleder meg til 2022😬😂
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

Sverre_E

Fin beskrivelse Stip!
Må si jeg kjenner meg igjen, selv om vi ikke har så fullspekket bil.
20', Soltak, Familie+, park+ og Comfort+
Vi har passert 7000km på under to måneder.
Og rekkevidde har ikke vært noe problem.
Fant ut at vi ville klare Oslo til Bodø med tre ladepauser. Men vi tok noen ekstra minutter med lading på veien, da vi måtte ha kaffe og is, og det likevel var ledige ladere.

Er spent på vinterens rekkevidde.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Stip

Takk folkens!  :+1: Veldig fint å lese andre erfaringer også!

Ein presisering: Vi er blitt opplært i å være forsiktig med gassfoten, men rundturen i helga var udynamisk med vilje. Ga passelig med gass gjennom svinger og drog på i motbakker. Å oppnå et forbruk på 0,155 med slik kjøring over tid syns eg er smått utrulig. Enig med VoltWay i at luftmotstanden speler ein stor rolle generelt.

Også spent på vinteren!

Er lite på facebook sjølv, men feel free til å dele innlegget.  :)

Leaftekna2018

Da er den delt👍

Sitat fra: Stip på tirsdag 10. august 2021, klokken 18:20


Er lite på facebook sjølv, men feel free til å dele innlegget.  :)
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

esas

Sitat fra: VoltWay på tirsdag 10. august 2021, klokken 15:13
585 liter er kun uten variabelt bagasjerom, altså isoporinnlegget med diverse rom. Det tar ca. 80 liter og gjør samtidig at gulvet går flukt med lastekanten. Klarer en seg med 500 liter, vil ha gulv som er flukt eller liker oppbevaringskonseptet så er det fint. Vil du maksimere plassen så er det mest plass uten variabelt bagasjerom.

Isoporinnlegget er vel mulig å ta ut om du trenger 585 liter. Bestiller man dette får man jo det beste fra to verdener, eller har jeg misforstått?

Ser for meg å ha i isoporen til daglig og ta den ut ved langturer med plassbehov.

Stikkkontakt

Sitat fra: esas på onsdag 11. august 2021, klokken 11:27
Sitat fra: VoltWay på tirsdag 10. august 2021, klokken 15:13
585 liter er kun uten variabelt bagasjerom, altså isoporinnlegget med diverse rom. Det tar ca. 80 liter og gjør samtidig at gulvet går flukt med lastekanten. Klarer en seg med 500 liter, vil ha gulv som er flukt eller liker oppbevaringskonseptet så er det fint. Vil du maksimere plassen så er det mest plass uten variabelt bagasjerom.

Isoporinnlegget er vel mulig å ta ut om du trenger 585 liter. Bestiller man dette får man jo det beste fra to verdener, eller har jeg misforstått?

Ser for meg å ha i isoporen til daglig og ta den ut ved langturer med plassbehov.

Merkelig at man har dette voldsomme isoporgreiene som stjeler så mye plass. Tok ut sioporen i I-Pace da vi skulle på langtur. Grovt sett fikk vi plass til 6 par alpint og snowboardsko der isoporen skulle vært.

Tafsern

Sitat fra: esas på onsdag 11. august 2021, klokken 11:27
Sitat fra: VoltWay på tirsdag 10. august 2021, klokken 15:13
585 liter er kun uten variabelt bagasjerom, altså isoporinnlegget med diverse rom. Det tar ca. 80 liter og gjør samtidig at gulvet går flukt med lastekanten. Klarer en seg med 500 liter, vil ha gulv som er flukt eller liker oppbevaringskonseptet så er det fint. Vil du maksimere plassen så er det mest plass uten variabelt bagasjerom.

Isoporinnlegget er vel mulig å ta ut om du trenger 585 liter. Bestiller man dette får man jo det beste fra to verdener, eller har jeg misforstått?

Ser for meg å ha i isoporen til daglig og ta den ut ved langturer med plassbehov.

Det er bare å ta ut akkurat som du vil :)

Stip

Det kan framstå litt rart ja, men på 4/5 turer treng du jo ikkje 585 liter. Då er det nyttig med plant bagasjerom. Forenkler inn-/utlasting.

Og følgande detalj tok laaang tid før eg oppdaga, men du kan faktisk justere vinkelen på bagasjeromsplata til å flukte med ryggen på setene nedfelt. Har allerede fått bruk for det til sofaflytting. Flata blir då såpass lang at om du parkerer i ein svak nedoverbakke kan du i teorien også legge inn ei madrass og sove flatt og godt. Men husk å slå av kupeovervåkning, ellers vil bilalarmen gå kvart 5 minutt.  :) Det er nice to have, ikkje need to have.

VoltWay

#11
Sitat fra: esas på onsdag 11. august 2021, klokken 11:27
Sitat fra: VoltWay på tirsdag 10. august 2021, klokken 15:13
585 liter er kun uten variabelt bagasjerom, altså isoporinnlegget med diverse rom. Det tar ca. 80 liter og gjør samtidig at gulvet går flukt med lastekanten. Klarer en seg med 500 liter, vil ha gulv som er flukt eller liker oppbevaringskonseptet så er det fint. Vil du maksimere plassen så er det mest plass uten variabelt bagasjerom.
Isoporinnlegget er vel mulig å ta ut om du trenger 585 liter. Bestiller man dette får man jo det beste fra to verdener, eller har jeg misforstått?

Ser for meg å ha i isoporen til daglig og ta den ut ved langturer med plassbehov.
Helt riktig det. Vil en ha begge deler så tar du med variabelt bagasjerom.

Jeg ville ikke hatt det siden en kant ikke er noe problem og jeg har oftere bruk for hele høyden opp til gardinen. Ikke fordi jeg trenger 585 liter, men f.eks. for å få inn barnevogn uten å demontere hele vognen.

Vil ha minst mulig dilldall liggende i bilen og det som ligger i isoporen fra fabrikk er ting jeg uansett ville kastet ut eller lagret på en måte som utnytter plassen bedre.

SolEL

 Kan adaptivt understell justeres trinnvis eller er det bare faste innstillinger. Så nettopp at ID4 GTX har flere hakk på komfort, flere på normal og sport meget myk på mykeste komfort og meget stiv på hardeste sport.

Stip

Ja du har ei linje du kan justere alt langs. Såg akkurat no at det finst hakk mjukare enn "comfort" og stivare enn "sport". Det får du derimot berre justert i modusen "individuell".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA