Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enhanched Autopilot - Pris?

Startet av Randomrex, tirsdag 10. august 2021, klokken 11:56

« forrige - neste »

Randomrex

Hei,

Jeg har bestilt en Tesla Y og har lyst på Enhanched Autopilot, er dette mulig å bestille senere?
Er det da noen prisforkjell på om man betaler det nå (før levering) eller om man venter til etter man har fått bilen?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg ba om vinterhjul og Enhanced autopilot på ny faktura. I dag kom den nye fakturaen, men de har kun tatt med vinterhjul, ikke EA. Burde jeg få inn dette på fakturaen nå, eller kan jeg kjøpe det til samme pris etter jeg har hentet bilen?

Mvh,
Kenneth

ELTesla


Randomrex

Akkurat, det var det jeg tenkte.  :+1:
Var dog litt i tvil da dette er software, men da må jeg be Tesla legge til dette på fakturaen min også. :)

Takk for rask svar!  ;)

Jeronan

#3
The question is, do you really want EAP?

I have a Model S 75D now with EAP and only sporadically use auto lane change on highways (only when its quiet enough on the road) and Summon and Auto park are barely functioning gimmicks.

So paying 23k NOK just for Automatic Lane change?  Thanks but no thanks.  I manage without and keep that money in my pocket.  ;D

I mean, you now get Basic AutoPilot included. So you get Adaptive (traffic aware) Cruise Control and Autosteer.

This was not the case a couple years ago and then the only option was either EAP or FSD. So you were forced to pay up for at least EAP to get Adaptive Cruise Control.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Randomrex

Takk for svar, regner meg jeg kan svare på norsk. :)

Grunnen til at vi ønsker EAP er Summon inn og ut av en garasje - fungerer det?
Desuten var det et ønske i hjemmet om at bilen skulle ha "auto park"....  :laugh:

Ellers er det et godt spørsmål - kanskje man faktisk ikke trenger det.

Rosstopher

Sitat fra: Randomrex på tirsdag 10. august 2021, klokken 12:27
Grunnen til at vi ønsker EAP er Summon inn og ut av en garasje - fungerer det?
Desuten var det et ønske i hjemmet om at bilen skulle ha "auto park"....  :laugh:

Summon funker inn og ut av garasje, men er tregt. Hvis det i det hele tatt er mulig å komme seg inn i og ut av bilen når den står i garasjen så kommer du nok til å velge det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

PKEllefsen

#6
Autopark inn i garasje skal vel fungere helt greit i forhold til hva jeg har sett. Vet ikke om det er noen som har dårlige erfaringer med dette?
Alt i alt så må en nok innstille seg på at både enhanced fsd og fsd er mer inn innvestering som vil lønne seg mer utover som tiden går. Forhåpentligvis begynner den for alvor å bli bedre fra neste år og utover slik at også lane switch fungerer bra som den skal samt andre funksjoner.

Auto parkering i garasje: https://www.youtube.com/watch?v=g8LDWS_IErI
https://www.youtube.com/watch?v=g8LDWS_IErI
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

Jeronan

#7
Sitat fra: Randomrex på tirsdag 10. august 2021, klokken 12:27
Takk for svar, regner meg jeg kan svare på norsk. :)

Grunnen til at vi ønsker EAP er Summon inn og ut av en garasje - fungerer det?
Desuten var det et ønske i hjemmet om at bilen skulle ha "auto park"....  :laugh:

Ellers er det et godt spørsmål - kanskje man faktisk ikke trenger det.

In my case, with a late 2017 Model S Summon used to work quite good back in 2018 and then I used it quite a lot.
Today I just can't make it work reliably anymore and have given up using it. It either can't connect to the car, even when I practically stand against the car with the keyfob on the hood even, or it aborts constantly.

Autopark is frankly useless to be honest. Again a gimmick that fails most of the time. So I never use it.
No idea if it's any more reliable with a garage.

Also! Be careful when watching youtube videos. In the US they have a much more advanced Summon then we have here in Europe, due to regulations.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 10. august 2021, klokken 12:03
The question is, do you really want EAP?

I have a Model S 75D now with EAP and only sporadically use auto lane change on highways (only when its quiet enough on the road) and Summon and Auto park are barely functioning gimmicks.

So paying 23k NOK just for Automatic Lane change?  Thanks but no thanks.  I manage without and keep that money in my pocket.  ;D

I mean, you now get Basic AutoPilot included. So you get Adaptive (traffic aware) Cruise Control and Autosteer.

This was not the case a couple years ago and then the only option was either EAP or FSD. So you were forced to pay up for at least EAP to get Adaptive Cruise Control.
EAP is 30k, not 23..

Jeronan

Sitat fra: geear på tirsdag 10. august 2021, klokken 12:33
EAP is 30k, not 23..

Yes see it now. Makes it even worse deal than it already is.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Jeg hadde EAP på Model 3, som jeg hovedsaklig kjøpte for å få adaptiv cruise control (som en nå får uansett). Men for min del var faktisk summon ganske kjekk å ha. Brukte den:
- når jeg bare skulle flytte bilen 5 meter i gårdsplassen
- når en kødd hadde parkert helt oppi min bil på kjøpesenter
På Model Y vil det uansett være litt lettere å snike seg inn og ikke minst ut pga høyere seter.
En annen fordel med EAP i dag kan være at det blir billigere å oppgradere til Full Self Driving dersom det kommer til å virke bedre en gang i fremtiden.
Per i dag så får jeg begrenset nytte av autopilot-funksjonen siden jeg uansett må holde i rattet og følge med - da føler jeg det er like trygt å bare kjøre helt selv...men kan sikkert være litt ok på lange motorvei-strekk, men på den annen side så tvinger den deg ofte til å holde nøyaktig fartsgrensen, selv om jeg så eksempler nylig på at det gikk an å ligge noen km/t over.

Angående Summon: Det kan jo og være at selv om det historisk sett har tatt lang tid for å starte opp summon så kan en oppdatering fort gjøre at det skjer raskere. Føler at den koblet mye lettere opp mot bilen på slutten enn da jeg fikk bilen. Jeg har ikke prøvd å kjøre ut/inn av garasje med summon, men ser for meg at om du rygger veldig langt inn i garasjen så kan det gjerne være at bilen blir litt reservert mot å kjøre ut igjen om det er for nært portstolpene...den stopper jo om den føler det er en hindring, men nå gjetter jeg bare, for har ikke testet det.

Dersom jeg skulle ut av en trang garasje hver dag, og EAP funker på det, så vil jeg jo tro det er verdt det alene.
Tesla Model Y                         2021-

thebadger

Jeg har hatt bilen min med EAP i litt over 1 måned nå, har fortsatt tilgode å få opp autopark.
Summon er sinnsykt vanskelig å få til å fungere, det stopper hele tiden uten noen åpenbare hindringer. Prøve igjen fra samme sted 2-10 ganger og plutselig virker det noen cm før det stopper igjen. Det er akkurat samme som jeg opplevde da jeg hadde TM3 med FSD for 2 år siden.

lars667

De får ikke en gang til adaptiv cruise, så ville ikke kastet mer penger på "smarte" features som dette. Uten at jeg skal spore tråden over på problemer med autopilot og cruise, det finnes i AP og SW-underforumet.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

#13
Sitat fra: thebadger på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 19:01
Jeg har hatt bilen min med EAP i litt over 1 måned nå, har fortsatt tilgode å få opp autopark.
Summon er sinnsykt vanskelig å få til å fungere, det stopper hele tiden uten noen åpenbare hindringer. Prøve igjen fra samme sted 2-10 ganger og plutselig virker det noen cm før det stopper igjen. Det er akkurat samme som jeg opplevde da jeg hadde TM3 med FSD for 2 år siden.

No suprise here. Had no different experience with our Model S with EAP. I am super happy I saved myself the money and sticked to Basic AP with our Model Y.

We drove to Vestlandet last saturday with our Model Y and it was the same pain in the rear end with wrong speed limits and harsh braking all along the way with AP. Almost worse than with our previous Model S.
You can clearly see it recognizes the speed signs due to it having the new AP hardware, but it completely ignores it anyway and gets overruled by wrong map data.  :-1:

The worst is that it doesn't matter if you have Autosteer engaged or not and just drive with ACC. It will behave the same.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: thebadger på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 19:01
Jeg har hatt bilen min med EAP i litt over 1 måned nå, har fortsatt tilgode å få opp autopark.
Summon er sinnsykt vanskelig å få til å fungere, det stopper hele tiden uten noen åpenbare hindringer. Prøve igjen fra samme sted 2-10 ganger og plutselig virker det noen cm før det stopper igjen. Det er akkurat samme som jeg opplevde da jeg hadde TM3 med FSD for 2 år siden.

På min Model 3 (som jeg hadde EAP på) så var det sånn at summon funket fint når jeg sto på siden av bilen, litt foran frontruten, men ikke så nært bilen at den ville stoppe for meg. Funket ok når den var ren. Kan gjerne ha noe å si på hvilken mobil en bruker osv...kanskje du bør prøve med en annen mobil. Hvis ikke det hjelper ville jeg laget en Service-Ticket mot Tesla i appen, så de får sjekket sensorer osv. Du bør ikke finne deg i at disse tingene ikke skal virke.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA