Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?

Startet av mr.rs4, tirsdag 10. august 2021, klokken 07:00

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 12. august 2021, klokken 12:14
Sitat fra: amrois på torsdag 12. august 2021, klokken 11:51
Er det noen som kan si noe nøkternt om hvor godt Tesla styrer på veier uten midtstripe?

Har ikke testet noe særlig med HW3, men både AP1 og AP2.5 er lite nyttig på smale veier uten midtstripe IMO. Funker fint der stripene forsvinner midlertidig på brede veier, men på småveier (<6 m, altså med stipla sidelinjer) legger de seg i midten.
Jeg kjører flere lange strekninger til hytta uten midtstripe, og nå holder bilen siden sin uten noen form for markering av midten. Styrer stabilt og sikkert. Blir veien smal (anslår smalere enn 4.5m) så legger den seg ofte mot midten i korte perioder. HW3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på torsdag 12. august 2021, klokken 13:12
Jeg kjører flere lange strekninger til hytta uten midtstripe, og nå holder bilen siden sin uten noen form for markering av midten. Styrer stabilt og sikkert. Blir veien smal (anslår smalere enn 4.5m) så legger den seg ofte mot midten i korte perioder. HW3.
Litt misunnelig. Jeg har kjørt 6 forskjellige Tesla-biler i tillegg til min egen. Prøvekjøring og lånebil. Dette klarer de bare tidvis, og uhyre sjelden. Men det er vel bevist at de største fansene av en eller annen grunn alltid får de beste bilene...  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vaduz

Ja det kommer tydelig frem i FSD beta YT videoer også;)

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på fredag 13. august 2021, klokken 15:06
Sitat fra: Handyman på torsdag 12. august 2021, klokken 13:12
Jeg kjører flere lange strekninger til hytta uten midtstripe, og nå holder bilen siden sin uten noen form for markering av midten. Styrer stabilt og sikkert. Blir veien smal (anslår smalere enn 4.5m) så legger den seg ofte mot midten i korte perioder. HW3.
Litt misunnelig. Jeg har kjørt 6 forskjellige Tesla-biler i tillegg til min egen. Prøvekjøring og lånebil. Dette klarer de bare tidvis, og uhyre sjelden. Men det er vel bevist at de største fansene av en eller annen grunn alltid får de beste bilene...  :D
Jeg er definitivt ikke den største fanen. Kjørte Kristiansand - Trondheim t/rt i helga, med hele familien i blien, og kan konstatere at med siste oppdatering er det enda mindre vingling når veien blir smal. Midtmarketeing er ikke nødvendig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på fredag 13. august 2021, klokken 15:06
Men det er vel bevist at de største fansene av en eller annen grunn alltid får de beste bilene...  :D

Mistenker akkurat der der går begge veier...  ;)

Når det er sagt, jeg har heller ingen veldig positiv erfaring med kjøring på veier uten midtstripe.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

THE

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. august 2021, klokken 07:04
Sitat fra: OlaM på torsdag 12. august 2021, klokken 00:36
VW sin løsning er ganske digg på feltskifte. Blink og skift selv, slipp så rattet. Så fortsetter selvstyringen uten pling plong eller at du trenger å reaktivere.
Tror de fleste andre (som bruker MobilEye) oppfører seg slik. Alle de jeg har prøvd av etron, MEB biler, EQC og I-Pacen vår ihvertfall. Enig i at det er en mye bedre løsning når man ikke har eller ikke vil bruke auto lange change.

Det jeg dog ikke liker med de er at de avbryter autostyring uten ett tydelig varsel. Og de gjør det alt for ofte. Så da blir det litt ubrukelig igjen.

Har ikke prøvd VW sitt system, men etter et par forsøk med Polestar ble jeg skremt. Bilen vandret mye innenfor kjørefeltet, og det var ikke komfortabelt. Akselerasjon var også brå og ukomfortabel. Det skumleste var at bilen ikke klarte å holde seg innenfor kjørefelt i svinger, og når bilen lå halvveis over gulstripa i venstresving så kuttet automatikken ut uten noe varsel. Forsøkte flere ganger, og brukte også AP min gamle AP2.0 TMX på samme strekning med samme forhold rett før. Der X'n holdt seg behagelig innenfor kjørefelt, holdt fartsgrensen og ikke fant på noe tull så var PS totalt ubrukelig. Det som er det store problemet med AP på Tesla er at det ikke er mulig å bruke vanlig CC eller ACC uten T. I løpet av ferien har jeg kjørt 6500 km med TMX t/r Vestlandet-Øst-Finnmark, og med mye kjøring langs sideveier. Det er egentlig minimalt jeg har brukt AP og TACC pga. den sa..ns nødbremsingen til Tesla AP. Savner mulighet for å aktivere CC eller ACC der jeg selv får ansvaret for å vurdere om det er nødvendig å bremse for vogntog nær gulstripe, skygger over veien, motorsykler som kommer litt fort, biler parkert på busslommer ved siden av veien osv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

BE

Sitat fra: THE på onsdag 18. august 2021, klokken 09:03
Savner mulighet for å aktivere CC eller ACC der jeg selv får ansvaret for å vurdere om det er nødvendig å bremse for vogntog nær gulstripe, skygger over veien, motorsykler som kommer litt fort, biler parkert på busslommer ved siden av veien osv.
Ja takk, helt enig. På smale veier er dette veldig plagsomt, det hadde vært veldig greit med en vanlig "dum" fartsholder. Slik det er nå fungerer det egentlig bare skikkelig på gode europaveier her i Norge, mens du på lokal og fylkesveier bare sitter og venter på unødvendige oppbremsinger. Bilen er veldig lettskremt, som forresten er det jeg har døpt min bil. Lettskremt.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Jeronan

Sitat fra: BE på onsdag 18. august 2021, klokken 11:17
Sitat fra: THE på onsdag 18. august 2021, klokken 09:03
Savner mulighet for å aktivere CC eller ACC der jeg selv får ansvaret for å vurdere om det er nødvendig å bremse for vogntog nær gulstripe, skygger over veien, motorsykler som kommer litt fort, biler parkert på busslommer ved siden av veien osv.
Ja takk, helt enig. På smale veier er dette veldig plagsomt, det hadde vært veldig greit med en vanlig "dum" fartsholder. Slik det er nå fungerer det egentlig bare skikkelig på gode europaveier her i Norge, mens du på lokal og fylkesveier bare sitter og venter på unødvendige oppbremsinger. Bilen er veldig lettskremt, som forresten er det jeg har døpt min bil. Lettskremt.

It's exactly because of that and the issue with so many speed limit errors in map data, that I stick with Basic AP for our incoming Model Y.

In annoying traffic jams, AP is great and its absolutely fantastic and relaxing to have AP drive you through it automatically. For this Basic AP is all you need.

On long drives I mostly use AP when speed limit data is correct and hardly every change lanes. Again... Basic AP is all you need.

When it's busy on the road and I have to switch lanes often due to traffic, I stick to manual driving since Automatic Lane change cannot be trusted, gets scared easily and often aborts halfway into a Lane Change, causing a dangerous situation.

There are still too many issues with AP at the moment and after having owned our Model S for nearly 4 years and seen AP going backwards, not forwards.... it's just a complete waste of money to spend 30k NOK on EAP and the price for FSD is nuts. Sorry.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

RJK

Er det slik å forstå at EAP og Navigate on Autopilot har mer for seg på brede fine østlandsveier, type motorvei med 100 og 110-soner, enn på mer typiske "vestlandske" og "nordnorske" svingete og smale veier med 80 eller lavere? Altså at det kan ha noe for seg dersom man bor "rett sted"?

Evnen til å redusere farten automatisk ved krappe svinger, er det en funksjon som nå er på vanlig AP, eller krever den EAP og Navigate om Autopilot?

I tilfelle dette er på standard AP, så er det vel lite poeng med EAP, men hadde fått det for meg at dette var de største og viktigste forskjellene i praksis. Og at Summon/Smart Summon kun har begrenset nytte for folk flest?

Selv kunne jeg tenkt meg at det var en sånnn "vippepunktfunksjon" som kan få flere til å rettferdiggjøre EAP-kjøp, selv om man ikke vet om dette er nyttig for en selv eller ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ludde

Sitat fra: RJK på fredag 20. august 2021, klokken 11:05
Er det slik å forstå at EAP og Navigate on Autopilot har mer for seg på brede fine østlandsveier, type motorvei med 100 og 110-soner, enn på mer typiske "vestlandske" og "nordnorske" svingete og smale veier med 80 eller lavere? Altså at det kan ha noe for seg dersom man bor "rett sted"?

Evnen til å redusere farten automatisk ved krappe svinger, er det en funksjon som nå er på vanlig AP, eller krever den EAP og Navigate om Autopilot?

2019 bil med standard AP i nordnorge her. Det fungerer helt greit på landevei her oppe. Blir veiene smale med dårlig merking så blir den fort for nervøs for min del. Hadde nok brukt AP mere om fantombremsingen blir fikset, siden jeg nå ofte deaktiverer AP straks jeg ser en trailer kommer i møte i tilfelle bilen bråbremser...

Bilen bremser selv når svingene blir krappe, selv med vanlig AP. Som for eksempel i 80 sone hvor man kommer til en hårnålssving. Da bremser den gjerne ned til rundt 30-40, avhengig av svingen så klart, og kjører greit igjennom. "Problemet" som veldig ofte oppstår når bilen tar svinger hvor een må bremse selv, er at bilen varsler med piping om at jeg må ta over styringen (tror det er en maksgrense på G-krefter hvor AP kan svinge selv?). Hvis jeg ikke tar over så fortsetter den å kjøre fint igjennom, men lyden er såpass irriterende at jeg tar over styringen selv ved den typen svinger. 

For meg og min bruk er det hvertfall utenkelig å oppgradere til EAP, da den eneste fordelen virker å være at bilen, noe nervøst, kan bytte felt på motorvei uten å måtte slå av AP. FSD er penger ut av vinduet så det er helt utelukket. 

Thalgar

Sitat fra: Ludde på fredag 20. august 2021, klokken 14:20
Sitat fra: RJK på fredag 20. august 2021, klokken 11:05
Er det slik å forstå at EAP og Navigate on Autopilot har mer for seg på brede fine østlandsveier, type motorvei med 100 og 110-soner, enn på mer typiske "vestlandske" og "nordnorske" svingete og smale veier med 80 eller lavere? Altså at det kan ha noe for seg dersom man bor "rett sted"?

Evnen til å redusere farten automatisk ved krappe svinger, er det en funksjon som nå er på vanlig AP, eller krever den EAP og Navigate om Autopilot?

Hadde nok brukt AP mere om fantombremsingen blir fikset, siden jeg nå ofte deaktiverer AP straks jeg ser en trailer kommer i møte i tilfelle bilen bråbremser...


Enkel løysing: Tråkk lett på wattpedalen, så overstyrer du bilen si vurdering. Gjer det konsekvens om eg møter ein lastebil eller buss i venstresving, og det har gjort ap strålande på norske riksvegar ;)
Model Y LR Quicksilver, 2023

Handyman

Sitat fra: Thalgar på fredag 20. august 2021, klokken 14:37
Sitat fra: Ludde på fredag 20. august 2021, klokken 14:20
Sitat fra: RJK på fredag 20. august 2021, klokken 11:05
Er det slik å forstå at EAP og Navigate on Autopilot har mer for seg på brede fine østlandsveier, type motorvei med 100 og 110-soner, enn på mer typiske "vestlandske" og "nordnorske" svingete og smale veier med 80 eller lavere? Altså at det kan ha noe for seg dersom man bor "rett sted"?

Evnen til å redusere farten automatisk ved krappe svinger, er det en funksjon som nå er på vanlig AP, eller krever den EAP og Navigate om Autopilot?

Hadde nok brukt AP mere om fantombremsingen blir fikset, siden jeg nå ofte deaktiverer AP straks jeg ser en trailer kommer i møte i tilfelle bilen bråbremser...


Enkel løysing: Tråkk lett på wattpedalen, så overstyrer du bilen si vurdering. Gjer det konsekvens om eg møter ein lastebil eller buss i venstresving, og det har gjort ap strålande på norske riksvegar ;)
Ja, noen ganger må føreren assistere førerassistansesystemet ;-) Jeg gjør det også i situasjoner hvor jeg tror den vil kunne bremse. Ofte ubegrunnet, men heller det enn unødige bremsinger.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Ludde på fredag 20. august 2021, klokken 14:20
Sitat fra: RJK på fredag 20. august 2021, klokken 11:05
Er det slik å forstå at EAP og Navigate on Autopilot har mer for seg på brede fine østlandsveier, type motorvei med 100 og 110-soner, enn på mer typiske "vestlandske" og "nordnorske" svingete og smale veier med 80 eller lavere? Altså at det kan ha noe for seg dersom man bor "rett sted"?

Evnen til å redusere farten automatisk ved krappe svinger, er det en funksjon som nå er på vanlig AP, eller krever den EAP og Navigate om Autopilot?

2019 bil med standard AP i nordnorge her. Det fungerer helt greit på landevei her oppe. Blir veiene smale med dårlig merking så blir den fort for nervøs for min del. Hadde nok brukt AP mere om fantombremsingen blir fikset, siden jeg nå ofte deaktiverer AP straks jeg ser en trailer kommer i møte i tilfelle bilen bråbremser...

Bilen bremser selv når svingene blir krappe, selv med vanlig AP. Som for eksempel i 80 sone hvor man kommer til en hårnålssving. Da bremser den gjerne ned til rundt 30-40, avhengig av svingen så klart, og kjører greit igjennom. "Problemet" som veldig ofte oppstår når bilen tar svinger hvor een må bremse selv, er at bilen varsler med piping om at jeg må ta over styringen (tror det er en maksgrense på G-krefter hvor AP kan svinge selv?). Hvis jeg ikke tar over så fortsetter den å kjøre fint igjennom, men lyden er såpass irriterende at jeg tar over styringen selv ved den typen svinger. 

For meg og min bruk er det hvertfall utenkelig å oppgradere til EAP, da den eneste fordelen virker å være at bilen, noe nervøst, kan bytte felt på motorvei uten å måtte slå av AP. FSD er penger ut av vinduet så det er helt utelukket.
Takker. Da er det å forstå at selv vanlig AP reduserer farten for svinger. Og at den sliter om ikke asfaltskjøt eller veimerking er klar nok til å skille feltene.

Sitat fra: Thalgar på fredag 20. august 2021, klokken 14:37
Sitat fra: Ludde på fredag 20. august 2021, klokken 14:20
Sitat fra: RJK på fredag 20. august 2021, klokken 11:05Er det slik å forstå at EAP og Navigate on Autopilot har mer for seg på brede fine østlandsveier, type motorvei med 100 og 110-soner, enn på mer typiske "vestlandske" og "nordnorske" svingete og smale veier med 80 eller lavere? Altså at det kan ha noe for seg dersom man bor "rett sted"?Evnen til å redusere farten automatisk ved krappe svinger, er det en funksjon som nå er på vanlig AP, eller krever den EAP og Navigate om Autopilot?
Hadde nok brukt AP mere om fantombremsingen blir fikset, siden jeg nå ofte deaktiverer AP straks jeg ser en trailer kommer i møte i tilfelle bilen bråbremser...
Enkel løysing: Tråkk lett på wattpedalen, så overstyrer du bilen si vurdering. Gjer det konsekvens om eg møter ein lastebil eller buss i venstresving, og det har gjort ap strålande på norske riksvegar ;)

Takker for svar, men det var ikke helt dette jeg var ute etter. Jeg prøvde å finne ut mer om hva som er praktisk forskjell mellom AP og EAP. Hva er det som egentlig er forskjellen i praksis, og hvorfor trenger man i tilfelle EAP?

Men fint å få forklart hvordan man kan "trimme" opplevelsen til å bli bedre, og hva man kan oppleve av problemområder.

Kunne sikkert formulert meg noe klarere om hva jeg prøvde å få svar på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thalgar

Eap treng du berre om du har trang garasje eller ikkje vil skifta fil på motorveg sjølv.
Model Y LR Quicksilver, 2023

RJK

Om det er alt man får, så er det absolutt ikke verdt å legge penger i EAP nå.

FSD har jeg ikke vurdert som seriøst, fordi jeg har hatt langt mindre tro på at man ville få nytte av dette før bilene er skrotbare, enn EM er.

Eneste reelle fordel er jo inkludert bytte av litt hw, som HW3 og kommende versjon 4, og muligens og skjermen og noen kameraer. Det kan hende det var verdt det for noen av de tidlige kjøperne som fikk det til lav pris, men ikke med dagens priser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA