Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?

Startet av mr.rs4, tirsdag 10. august 2021, klokken 07:00

« forrige - neste »

mr.rs4

Ser mange TM3 på finn har kun autopilot, kan en oppgradere til Enhanced Autopilot eller FSD senere? Og betale samme pris?

En må og betale mnd pris for FSD uansett om man har Enhanced Autopilot eller FSD. 100$ eller 200$ alt etter hva en har(FSD eller EAP)?

Er det ikke like greit å bare ha Enhanced Autopilot da? Og betale "full" pris den mnd en ønsker FSD?

Eller har jeg misforstått dette her???
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Tom

#1
Du kan oppgradere ja.. prisen på oppgrdering stiger gjevnlig..
Har du FSD så betaler du ikke noe extra.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Rosstopher

Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 10. august 2021, klokken 07:00
En må og betale mnd pris for FSD uansett om man har Enhanced Autopilot eller FSD. 100$ eller 200$ alt etter hva en har(FSD eller EAP)?

FSD er tilgjengelig for kjøp eller som abonnent. Altså har man kjøpt FSD må man ikke betale månedlig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Lapskaus

Det skal nevnes at etterbestilling blir dyrere enn å kjøpe med ny bil. 75k vs 60k for fsd. Du slipper vel unna moms når du kjøper det sammen med bilen. EAP har tilsvarende prisøkning ved etterbestilling.

$200 er for de med AP, $100 for EAP. Har du FSD er det såklart $0 ;)

Vanskelig å si noe om hva som lønner seg her. Ser ikke for meg at jeg vil ha FSD i en måned og ikke mer. Mest sannsynlig vil jeg ha det hele tiden eller ikke i det hele tatt. Med de prisene vi har nå kan du abbonnere i tre år før det koster mer enn kjøp, så er jo spørsmålet om bilen er mer verdt med forhåndsbetalt FSD eller om det er nær null verdt sånn som det er i dag. Hvis du virkelig vil ha FSD en måned i året er jo abbonnement helt klart løsningen :)

model3pw

#4
Kjøpte FSD på min 2021 modell og ville ikke gjort det igjen.

Krysser fingre for at de etterhvert lar FSD følge brukerprofil og ikke bilen, for på sikt vil det nok bli verdt noe mer funksjonellt.

Jeg har ikke lenger tro på at jeg i nærmeste år får noe igjen for de 60K brukte på FSD.

Summon = totalt ubrukelig (må stå rett ved siden av bilen og den avbryter som regel da også)
Autopark = dårlig/treg/har ikke bruk for
Naviger på autopilot = ikke brukbar i Norge da bil ikke får lov å skifte felt automatisk så hva er da poenget når man uansett må blinke/gi tillatelse via ratt

Så alt du trenger er i dag gratis med «autopilot» som jo er veldig bra og jeg benytter daglig.

Ikke 1 ting i FSD pakken jeg har nytte av så langt.

De som kjøper FSD abb. vil jeg tro 99% kutter det ut etter første måned.

Verdiløst etter mitt syn før navigate on city streets kommer stabilt.

hemi

enhver krone på EAP/FSD er 100% bortkasta

ingenting av det virker i praksis
ingenting av det gir deg 1 krone mer i salg brukt.

mvh EAP/FSD tidligere EAP/FSD eier i flere runder, som er lei.

turfsurf

Sitat fra: model3pw på tirsdag 10. august 2021, klokken 12:53

Summon = totalt ubrukelig (må stå rett ved siden av bilen og den avbryter som regel da også)

Naviger på autopilot = ikke brukbar i Norge da bil ikke får lov å skifte felt automatisk så hva er da poenget når man uansett må blinke/gi tillatelse via ratt

Bruker Summon hver gang jeg drar hjemmefra til å kjøre ut fra garasjen, kun hvis jeg mister Wifi på tlf at det bryter.

Mener AP uten auto lane change er ubrukelig i Norge, siden man da hele tiden må koble inn AP etter hvert feltskifte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

summon har ikke virket på model 3 eller S ut eller inn av min garasje mer enn 5% av tiden, så 95% setter den seg fast. (ja garasjen er trang, men jeg får jo inn en porsche cayenne der nå... så comeon SÅ liten er den ikke)

Handyman

Sitat fra: hemi på tirsdag 10. august 2021, klokken 12:58
enhver krone på EAP/FSD er 100% bortkasta
ingenting av det virker i praksis
Dette stemmer sikkert for deg, men ikke for meg.
For meg er auto-filkskift mye brukt, og noe jeg ikke vil være uten.
Har også ved flere anledninger hatt god nytte av Summon. NOA er også kjekt på tur i utlandet.
Om det er verdt pengene er høyst diskutabelt, men jeg fikk ny HW på kjøpet ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

autofilskift klarer jo ikke skifte fil i tide slik jeg kjører iaf i 120-130 er det kun fåtall av ganger den får til, OI TOK IGJEN BILEN FORRAN, *turns off* så har den brukt ca flere km på filskiftet og tenkt seg lenge om.


det blir sikkert bra, men jeg angrer på at jeg kasta bort penger på dette tullet.

turfsurf

EAP har ihvertfall funksjoner noen kan benytte i dag, så får den enkelte vurdere om det er verdt det.

Eneste man får med FSD er vel stopp ved lyskryss, sliter litt med å rettferdiggjøre den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

model3pw

Dere som bruker «Autofilskift». Mitt poeng er jo at det ikke er automatisk!

I USA er det automatisk, men i Norge er det ikke lov. Vi får jo bare forslag fra bilen om å skifte fil og må bekrefte med blinklys/ratt.

Kan jo likegodt skifte selv da!

hemi

kanskje derfor alle med tesla sitter fast i venstre fil uten å flytte seg? :p

Jeronan

Sitat fra: model3pw på tirsdag 10. august 2021, klokken 15:08
Dere som bruker «Autofilskift». Mitt poeng er jo at det ikke er automatisk!

I USA er det automatisk, men i Norge er det ikke lov. Vi får jo bare forslag fra bilen om å skifte fil og må bekrefte med blinklys/ratt.

Kan jo likegodt skifte selv da!

It supposed to do it here to when you use Navigate on Autopilot. Which is also part of the EAP package.
Though I don't dare using it, with all the wrong speed limits in map data, phantom braking and very nervous automatic lane change that often gets nervous halfway into a lane change and suddenly swings back to the right lane, causing a dangerous situation.

Summon barely works anymore. Used to be much better back in 2018 when it actually worked. So I don't bother using it.
Autopark is just another useless gimmick that doesn't work most of the time. Again, quickly gave up bothering with it.

So yeah.... with our Model Y order I stick to Basic Autopilot and keep my money in my pocket.

If in the future, and we still have our Model Y by that time, Autopilot makes such significant improvements that it actually delivers on it's promise and reliably, I gladly pay MVA for the upgrade by then.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

model3pw

#14
Dette (bilde under) sier jo Tesla på salgsidene.

Jeg trodde at jeg fikk samme filskifte/naviger på autopilot automatikk i FSD pakken  som så på youtube videoer fra USA.

At bilen automatisk kunne kjøre av/på motorvei. At den automatisk kan kjøre forbi saktegående trafikk etc.

Men NEIDA... alt vi får i Norge er FORSLAG fra bilen, og må bekrefte selv. Dette er jo ikke automatikk. Ja den kan automatisk svinge om jeg bekrefter med blinklys/ratt, men jubler ikke over det. Er ikke det jeg trodde jeg kjøpte. Blir jo bare enda mer stress enn å ha det avslått med den løsningen.

«Automatisk filskifte» kan i USA sitt UI slås av/på, mens det er ikke noe valg her.

Så totalt misvisende/juks mht tekst i salg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA