Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?

Startet av mr.rs4, tirsdag 10. august 2021, klokken 07:00

« forrige - neste »

geear

Ta deg en tur til Tesla og test en demobil, RJK. :) summon får du nok ikke testet siden du må ha appen, men navigate on auto pilot, AP og auto filskifte får du testet.

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 20. august 2021, klokken 17:41
Om det er alt man får, så er det absolutt ikke verdt å legge penger i EAP nå.

Strengt tatt får du autoparkering og ramp on/off på motorvei også. Men det er vel de to første som er verdt det for noen (meg inkludert)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. august 2021, klokken 22:07
Sitat fra: RJK på fredag 20. august 2021, klokken 17:41
Om det er alt man får, så er det absolutt ikke verdt å legge penger i EAP nå.

Strengt tatt får du autoparkering og ramp on/off på motorvei også. Men det er vel de to første som er verdt det for noen (meg inkludert)
Mye motsigende info om hvor godt/dårlig dette virker, så det er vanskelig å danne seg et bilde av om det funker så bra at det er verdt det.

Synes "selvkjøringen" på Kona virker grei til tider selv om kartet er rævva dårlig (sender meg alt for ofte til feil sted, ihvertfall de siste 500 meterne er et gedigent sjansespill på om den treffer eller ikke). Men ACC tar ikke hensyn til svinger og rundkjøringer, men går på med full fart. Noen steder er det sterkt ønskelig at den demper farten noe. Slik jeg forstår det, så er dette med i standard AP.

Og det er jo fint om man skal til et sted, så legger man inn ankomststed i navigasjonen, så vil "Navigate on Autopilot" manøvrere seg fint mot de av/på-kjøringene man skal benytte, så man ikke risikerer å først forstå at man skulle svingt av/på i det man har kommet akkurat forbi punktet der heltrukket sperrelinje startet. Dette var egentlig grunnen til at jeg anså EAP som verdt å vurdere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Som det meste når det gjelder ekstrautstyr til bil, så må man i de aller fleste tilfeller glemme "nytte/pris". Kanskje heller erstatte det med "kjekt å ha". Soltak, metallic-lakk, 22" hjul, skinninteriør, kjøling i setene, varme i rattet, osv. havner for mange i den siste kategorien. Da prøver man med litt selvsuggesjon å finne noe som kan forsvare kjøpet. For noen har prisen liten betydning, og da er det bare å krysse av. For de fleste av oss andre må man alltid skjele til sluttsummen, og være bevisst om at man adri, eller i iallfall sjelden, får noe særlig igjen for ekstrautstyret når man kommer til det øyeblikket bilen skal selges.

For å relatere til Tesla får man for eksempel ikke én krone igjen for FSD når man spør Tesla om et prisestimat for innbytte (sjekket i test med en bekjent). "Manuell NoA" klarer alle med letthet, men kjekt å ha når man én gang i året er på langtur i Europa på ukjente veier. Det samme gjelder Autosteer og semi-automatisk filskifte (noe jeg som kjører 90% på motorvei de gangene jeg er utenfor bygrensen er veldig glad i, men som kanskje ikke har samme verdi andre steder av landet). Autopark kan være kjekt å ha om den hadde fungert bedre, men Summon har jeg bare lest om et par stykker på dette forumet som ser nytten av. Hvis man får den til å virke, da.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 23. august 2021, klokken 23:32
Mye motsigende info om hvor godt/dårlig dette virker, så det er vanskelig å danne seg et bilde av om det funker så bra at det er verdt det.

Synes "selvkjøringen" på Kona virker grei til tider selv om kartet er rævva dårlig (sender meg alt for ofte til feil sted, ihvertfall de siste 500 meterne er et gedigent sjansespill på om den treffer eller ikke). Men ACC tar ikke hensyn til svinger og rundkjøringer, men går på med full fart. Noen steder er det sterkt ønskelig at den demper farten noe. Slik jeg forstår det, så er dette med i standard AP.

Og det er jo fint om man skal til et sted, så legger man inn ankomststed i navigasjonen, så vil "Navigate on Autopilot" manøvrere seg fint mot de av/på-kjøringene man skal benytte, så man ikke risikerer å først forstå at man skulle svingt av/på i det man har kommet akkurat forbi punktet der heltrukket sperrelinje startet.
Mine erfaringer med EAP funksjonalitet er som følger:


  • Autoparkering: Bruker ikke, har ikke tålmodighet.

  • Summon: Bruker det ut av garasjen hver gang. Funker bra, men det er avhengig av stabil internett. Jeg har dårlig WiFi dekning i garasjen, så må sørge for å slå av wifi på mobilen i det jeg går ut.

  • Auto lane change: har blitt mye bedre etter hvert, men i veldig tett trafikk så blir jeg for utålmodig. Heldigivis kjører jeg ikke mye i Oslo området, så bruker det stort sett hele tiden på motorveien.

  • On/Off ramp: Off ramp synes jeg er kjekt når jeg er på ukjente steder. Slipper å følge med på navigasjonen og slipper å ha lyd på for ikke å gå glipp av avkjørselen.

Ellers justerer AP farten etter svingen, selv om den noen ganger kommer med advarselen "prepare to take over" selv om den greier svingen fint.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Takker, slike tilbakemeldinger liker jeg. Kort og grei forklaring på hvordan hver ekstrating fungerer/ikke fungerer. Slikt blir veldig hjelpsomt.

Klart det kan være flere som opplever det forskjellig, så det er verdifullt å få både positive og negative opplevelser beskrevet, så lenge det er konsist og rett på sak. Da er det god læring i det.

Tips for å få det til å fungere bedre/løse problemer er og gulle god informasjon.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Men dere... I appen hos meg koster EAP og FSD det samme som om jeg bestilte de med bilen. Skal ikke prisene være 25% høyere (inkl moms)?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. september 2021, klokken 07:02
Men dere... I appen hos meg koster EAP og FSD det samme som om jeg bestilte de med bilen. Skal ikke prisene være 25% høyere (inkl moms)?
Jo, rart. Hos meg er prisen for FSD ink moms (37,5k).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. september 2021, klokken 07:02
Men dere... I appen hos meg koster EAP og FSD det samme som om jeg bestilte de med bilen. Skal ikke prisene være 25% høyere (inkl moms)?
Samme her, hadde jeg lagt det til før utlevering hadde prisen på bilen steget med opsjonen + ca. 75k til, nå kan jeg legge det til for akkurat samme pris, og Tesla vil faktisk tjene MINDRE penger på det, for de må ut med momsen.

Mobileum

Ganske opplagt feilprising, og hvis kjøper burde ha forstått det, kan selger kreve å få heve kjøpet eller kreve mellomlegget. ;D
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

geear

Hadde den kostet 29800,- før utlevering, og 2980,- etterpå, så helt åpenbart. Nå har den samme pris, så den hadde vært syltynn. Uansett er det i så fall bare å bruke angreretten etterpå. Men jeg kommer nok ikke til å kaste 60 lapper til på de igjen, så det er ikke et problem. ;)

Mobileum

Det som kan gi kjøper en fordel er hvis selger flere ganger har justert prisen på produktet betydelig både opp og ned, og det har da Tesla til de grader gjort.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA