Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y på finn

Startet av snakkesalig, mandag 09. august 2021, klokken 23:19

« forrige - neste »

Myrvang

Bilene på Finn som selges til litt under dagens pris vil jo koste mer dersom man skal lånefinansiere kjøpet. Tesla tilbyr (tidsbegrenset) rente på 1,99 mens vanlig billån koster 3,5-4%.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Bjoris

Sitat fra: Myrvang på fredag 27. august 2021, klokken 00:49
Bilene på Finn som selges til litt under dagens pris vil jo koste mer dersom man skal lånefinansiere kjøpet. Tesla tilbyr (tidsbegrenset) rente på 1,99 mens vanlig billån koster 3,5-4%.

Det er riktig, men mange har nok cash eller tar det med pant i huset heller. Billån er jo jo dyrt med alle gebyrene også..-

kodax

Det billigste blir jo vanligvis å utvide huslånet, bedre rente og mindre gebyrer, men det forutsetter jo at man ikke allerede har makset det.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Pepsipepsi

Det ser ut som prisene på Finn stiger litt. Flere forhandlere er på banen og selger biler til 599 som har listepris 559.

kodax

Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. august 2021, klokken 18:15
Kan ikke være reellt dette. Fra 549 til 650 for samme bil. Her er det noen som vil presse prisen opp. Lykke til sier jeg bare. Tesla har flere biler på vei...så tvilsomt at 650 er omsettelig
Hvorfor sier du at jeg presser prisen opp med denne? Jeg tjener jo ikke noe mer på den enn han som selger den for 549.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Pepsipepsi

Leste på Facebook at en hadde hørt fra Tesla at TMY nå var utsolgt og neste levering ble november. Således bare et rykte, men siden det er begrenset med skip på vei kan det jo stemme.

Thob

Sitat fra: Pepsipepsi på fredag 27. august 2021, klokken 08:02
Leste på Facebook at en hadde hørt fra Tesla at TMY nå var utsolgt og neste levering ble november. Således bare et rykte, men siden det er begrenset med skip på vei kan det jo stemme.

Ja. Jeg vil si det er mer troverdig og sannsynlig enn at man får bil i sept ved bestilling idag

kodax

Sitat fra: Pepsipepsi på fredag 27. august 2021, klokken 07:46
Det ser ut som prisene på Finn stiger litt. Flere forhandlere er på banen og selger biler til 599 som har listepris 559.
Dette er derimot å presse prisen. Forhandlere tar jo gjerne innbytte, men det er sjeldent lønnsomt sammenlignet med å selge selv. Noen tilbyr også finansiering, men det er sjeldent veldig gunstig. Alle bilene som selges nå har jo nybilgaranti, så man skal være bra desperat hvis man kjøper en av disse.
Sitat fra: Pepsipepsi på fredag 27. august 2021, klokken 08:02
Leste på Facebook at en hadde hørt fra Tesla at TMY nå var utsolgt og neste levering ble november. Således bare et rykte, men siden det er begrenset med skip på vei kan det jo stemme.
At Tesla leverer biler i begynnelsen av et kvartal er vel ikke vanlig, så i så fall blir det vel desember. Det står jo fortsatt september som levering på Tesla sine sider, men det kan jo hende de prøver å dra inn flest mulig bestillinger før de endrer.
Gunstig for meg som selger i så fall, og kanskje jeg skal skru opp prisen litt så jeg oppfyller @heLgenens påstand om at jeg presser prisen  ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

#203
Sitat fra: Pepsipepsi på fredag 27. august 2021, klokken 07:46
Det ser ut som prisene på Finn stiger litt. Flere forhandlere er på banen og selger biler til 599 som har listepris 559.

Ren "tilbud og etterspørsels teori" dette som nå skjer der markedet selv bestemmer dette med pris.

Men det kan snu seg fort.... begge veier... opp eller ned.

Olatho

Det går jo stadig båter fra Shanghai. Senest Triton Ace for et par dager siden (litt usikker på om den er på vei til Europa, da den først skal til Singapore).  Hvis den skal til Europa, så er den vel her om litt under en måned, så litt avhengig av rute og destinasjoner vil den postensielt kunne ha med seg biler som kan leveres ut helt i slutten av september, men mange av dem tipper nok over til oktober.
Selv om Tesla tradisjonelt har hatt en boost i slutten av hvert kvartal, så tror jeg neppe de blir sittende å aktivt holde tilbake biler i Shanghai et par måneder hvis de har bestillinger inne og kunder som venter og biler som er ferdig bygget.

Men når de har fått dekket det meste av behovet, så vil de nok vente til de har nok bestillinger inne til å fylle en båt eller to - ELLER det nærmer seg kvartalslutt.


arthur

Hvis jeg har forstått dette riktig; Man kan med bestilling av ny bil i dag trolig få denne i slutten av september, om en måned. Hvis man ikke kan, eller vil, vente en måned så kan man kjøpe en "brukt" på finn fra en privatperson til en pris som er 40.000 høyere. Og så lurer noen på om det snart vil komme forslag om gradvis innføring av moms på elbiler med begrunnelsen at det vil gjøre dem (for) dyre?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

kodax

Sitat fra: arthur på fredag 27. august 2021, klokken 08:57
Hvis jeg har forstått dette riktig; Man kan med bestilling av ny bil i dag trolig få denne i slutten av september, om en måned. Hvis man ikke kan, eller vil, vente en måned så kan man kjøpe en "brukt" på finn fra en privatperson til en pris som er 40.000 høyere. Og så lurer noen på om det snart vil komme forslag om gradvis innføring av moms på elbiler med begrunnelsen at det vil gjøre dem (for) dyre?
Er det noen privatpersoner som selger for 40.000 høyere? Det er vel bare forhandlere?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Thomatene

Sitat fra: arthur på fredag 27. august 2021, klokken 08:57
Hvis jeg har forstått dette riktig; Man kan med bestilling av ny bil i dag trolig få denne i slutten av september, om en måned. Hvis man ikke kan, eller vil, vente en måned så kan man kjøpe en "brukt" på finn fra en privatperson til en pris som er 40.000 høyere. Og så lurer noen på om det snart vil komme forslag om gradvis innføring av moms på elbiler med begrunnelsen at det vil gjøre dem (for) dyre?
Det snakkes blant politikerne, er slik jeg har forstått det, at de vurderer å innføre moms på det beløpet som overstiger 600000. For model Y vil det da ikke bli ekstra moms, kanskje litt moms om man bestiller alle tillegg inkludert FSD.

arthur

Sitat fra: Thomatene på fredag 27. august 2021, klokken 10:29
Sitat fra: arthur på fredag 27. august 2021, klokken 08:57
Hvis jeg har forstått dette riktig; Man kan med bestilling av ny bil i dag trolig få denne i slutten av september, om en måned. Hvis man ikke kan, eller vil, vente en måned så kan man kjøpe en "brukt" på finn fra en privatperson til en pris som er 40.000 høyere. Og så lurer noen på om det snart vil komme forslag om gradvis innføring av moms på elbiler med begrunnelsen at det vil gjøre dem (for) dyre?
Det snakkes blant politikerne, er slik jeg har forstått det, at de vurderer å innføre moms på det beløpet som overstiger 600000. For model Y vil det da ikke bli ekstra moms, kanskje litt moms om man bestiller alle tillegg inkludert FSD.

De starter med innslagspunkt på f.eks 600.000, men jeg er for egen del rimelig sikker på at det er starten på full innføring av moms fra første krone på sikt.

@kodax - vet ikke, men ser jo (også her) at folk kjører bilen rett hjem for å selge den, trolig til fortjeneste? Hvor mye de selges for/de får, vet jeg ikke, vet du?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

kodax

Sitat fra: kodax på fredag 27. august 2021, klokken 09:24
Sitat fra: arthur på fredag 27. august 2021, klokken 08:57
Hvis jeg har forstått dette riktig; Man kan med bestilling av ny bil i dag trolig få denne i slutten av september, om en måned. Hvis man ikke kan, eller vil, vente en måned så kan man kjøpe en "brukt" på finn fra en privatperson til en pris som er 40.000 høyere. Og så lurer noen på om det snart vil komme forslag om gradvis innføring av moms på elbiler med begrunnelsen at det vil gjøre dem (for) dyre?
Er det noen privatpersoner som selger for 40.000 høyere? Det er vel bare forhandlere?

Sitat fra: arthur på fredag 27. august 2021, klokken 10:36
@kodax - vet ikke, men ser jo (også her) at folk kjører bilen rett hjem for å selge den, trolig til fortjeneste? Hvor mye de selges for/de får, vet jeg ikke, vet du?

Du skrev "Man kan med bestilling av ny bil i dag trolig få denne i slutten av september, om en måned. Hvis man ikke kan, eller vil, vente en måned så kan man kjøpe en "brukt" på finn fra en privatperson til en pris som er 40.000 høyere."
Jeg kan ikke se at noen privatpersoner selger bilen til 40k mer enn det det koster å kjøpe bilen fra Tesla nå. Hva selger får av fortjeneste er jo en annen sak, og irrelevant for den som kjøper. Forhandlere har derimot begynt å selge disse for mer enn det det koster å kjøpe bilen fra Tesla.
Jeg selger min for mindre enn den koster hos Tesla i dag, siden jeg har kjøpt den billigere fra Tesla. Hva jeg får av fortjeneste burde være irrelevant for den som kjøper den.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA