Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y på finn

Startet av snakkesalig, mandag 09. august 2021, klokken 23:19

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. august 2021, klokken 12:38
Sitat fra: Hamoa på torsdag 26. august 2021, klokken 12:17
Hva er grunnlaget for en evt. nedgang i pris i Oktober? Kun det med returfrist?
Vurderer sterkt å bestille en Model Y, men har det ikke så travelt at jeg ikke kan vente til oktober i så måte.

Jeg tipper han baserer det på historikk hvor de ofte har justert ned prisene 3-4 uker etter første storlevering ved lansering. Men da var det mer en utsettelse av prisnedsetting som en hadde hatt i USA. For Model Y derimot har prisene i USA steget 7 ganger i år og prisforskjell i USA og Norge er liten. I tillegg er etterspørselen veldig stor, og det kan ennå gå 5-6 måneder før produksjonen i de nye Tesla-fabrikkene er skikkelig i gang, og etterspørselen i Europa er stor.

https://www.thestreet.com/tesla/.amp/news/tesla-raises-prices-on-model-3-and-model-y-jul-22
Med antall dager jeg nevnte, så er både oktober og januar mulige tidspunkt for eventuelle prisnedsettelser. Men antall dager er selvsagt satt ut fra 14-dagers-fristen på å returnere bil kjøpt i kvartalet som ble avsluttet.

Tesla har definitivt for vane å levere ut masse biler helt opp til siste slutten av hvert kvartal, så da vil 2-4 uker etter dette være sannsynlig tidsrom.

Det at Tesla har hatt prisøkninger i USA og flere andre land, kan selvsagt forkludre bildet og derved utsette en prisreduksjon. Men nå ligger TMY med "mitt" oppsett (7-seter i grå, standard felger, ikke EAP eller FSD) på $58 K + krok, mens 5-seteren er $55 K + krok.

Det tilsier 510,5/484 K NOK, eller 580/550 K om man bruker 10-gangeren. Nå ligger 5-seteren på 559 K, som er relativt nært 10-gangeren på kurs for USD. Da har jeg ikke korrigert for at MIC-versjonen er noe billigere i Kina, som burde få påvirkning her hos oss, og er sikkert derfor vi har fått ca 20 K "rabatt" i forhold til der de mente en MIB-modell ville havne i pris.

Kraftig økt etterspørsel i Europa, er helt klart noe som vil kunne gjøre at en prisreduksjon blir forsinket, men tror/synes TMY er noe stivt priset, spesielt etter hva den "burde ligget på" om man tar US-prisen som lå til grunn da prisen ble satt kraftig opp som følge av brå valutakurs-endring, som nå er bortimot nullet ut.

Jeg har det ikke travelt med å bytte til ny elbil, dog nå virker Ioniq 5 og Kia EV6 betydelig mer interessant ut enn før vi fikk nyttelasttallene, men med rykte om at 7-seteren vil få 150 kg mer (mulig minus vekt på setene om det ikke blir justert for dette og), så vil jeg definitivt ikke utelukke TMY som var favoritten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1000kwh

Sitat fra: Thalgar på torsdag 26. august 2021, klokken 14:23
Poenget er vel at september indikerer at etterspurnaden ikkje er overveldande, eventuelt at produksjonskapasiteten i Shanghai er heilt sinnsvak.
Så du tenker at Model 3 er mer etterspurt i Norge enn Model Y? For Model 3 er jo fortsatt en stor selger (mot alles prognoser)

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

PKEllefsen

Sitat fra: Thalgar på torsdag 26. august 2021, klokken 14:00
Berre funky at det framleis står "september" som levering for nye ordrar... I USA er det januar (!).

Villig til å vedde 15 kroner på at september levering er feil for dagens bestillinger. Ser for meg at de enten ikke har kontroll på hvor mange som faktisk ønsker å ta levering så de velger å holde datoen, eller at det ikke er så viktig for dem å holde denne datoen 100% nøyaktig uansett. Tipper de bare vil forsikre seg om at alt de får inn fra september blir solgt og de ikke vil skremme noen vekk. Da utsetter de heller bare datoen til november/desember senere og tar imot klagene fra dem som har bestilt og ikke fikk. Hvis de derimot faktisk skulle ha kapasitet til å få ut alt av bestillinger siden tidlig 2019 fra hele Europa på 2 måneder er det i alle fall ingen som helst tvil om at de må nedjustere prisene snarest (noe de har mer enn nok fortjeneste på bilene til å gjennomføre skulle det være nødvendig).
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

Rosstopher

Sitat fra: PKEllefsen på torsdag 26. august 2021, klokken 15:09
Hvis de derimot faktisk skulle ha kapasitet til å få ut alt av bestillinger siden tidlig 2019 fra hele Europa på 2 måneder er det i alle fall ingen som helst tvil om at de må nedjustere prisene snarest (noe de har mer enn nok fortjeneste på bilene til å gjennomføre skulle det være nødvendig).

Det ser jo faktisk ut som de klarer det. Mange av oss som bestilte i juli og har fått VIN for lenge siden. Men din antagelse forutsetter jo at de fleste som vil ha Model Y i år allerede har bestilt. Jeg antar det motsatte; altså at folk flest ikke bestiller bil lenge før den kan leveres, og heller bestiller etter bilen har kommet til landet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Bjoris

#185
Jokeren på finn.no prisene på Y er tilgang på biler. Dersom det nå kommer noen båtlass med Y og så er det stopp så tror jeg det blir digg å eie en Y, det er jo mange andre som sliter med leveringstider allerede.

Tror ikke en skal ha så panikk for å få solgt en Y, jeg ser at til og med en RWD ID4 går langt over de mange har betalt for dem for inntil 6 mnd siden og det er nok godt hjulpet av en god pris i starten, men sikkert like mye at nye biler har levering en vakker dag i 2022...

Jeg har ikke oversikt over alle leveringstidene på konkurrentene, men det at en bil kan tas ut på dagen er en stor trigger for mange, de har vi jo sett. Jeg har solgt noen biler opp gjennom årene og nesten alle jeg har solgt til er folk som trenger bil der og da.

Jeg tror også omsetningen går i taket når folk har fått prøvd bilen så ikke sikkert at de som får tidlig og legger rett på finn.no er de som får best pris. Min tanke er at det neppe blir mange Y langt under listpris på finn.no når folk har fått prøvd bilen, det er en stor gruppe som da går på finn.no etter prøvekjøring...

PKEllefsen

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 26. august 2021, klokken 15:14
Sitat fra: PKEllefsen på torsdag 26. august 2021, klokken 15:09
Hvis de derimot faktisk skulle ha kapasitet til å få ut alt av bestillinger siden tidlig 2019 fra hele Europa på 2 måneder er det i alle fall ingen som helst tvil om at de må nedjustere prisene snarest (noe de har mer enn nok fortjeneste på bilene til å gjennomføre skulle det være nødvendig).

Det ser jo faktisk ut som de klarer det. Mange av oss som bestilte i juli og har fått VIN for lenge siden. Men din antagelse forutsetter jo at de fleste som vil ha Model Y i år allerede har bestilt. Jeg antar det motsatte; altså at folk flest ikke bestiller bil lenge før den kan leveres, og heller bestiller etter bilen har kommet til landet.

Nja. Tror vel ikke at de fleste som vil ha har bestilt, men virker likevel spesielt at de klarer å tømme 2 års bestillinger med 8000 eksporterte biler i juli, og antagelig 8 - 12 (estimert) flere i august. VIN nummer gikk jo hele veien fra 50xxx til 65xxx - usikker på om dette gjelder kun for norge eller om dette gjelder for europa kombinert.

Mulig at mange som har bestilt for lenge siden har tid til å vente så de har utsatt levering til berlin versjon, og at de som trenger bil med en gang begynner å bestille nå som den faktisk er tilgjenglig.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

tornaldo

Virker forøvrig som prisene på Model Y er på vei opp. Kun en bil under nypris nå, utenom de med FSD. Det får man dårlig betalt for.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

Kan ikke være reellt dette. Fra 549 til 650 for samme bil. Her er det noen som vil presse prisen opp. Lykke til sier jeg bare. Tesla har flere biler på vei...så tvilsomt at 650 er omsettelig

El Coche

Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. august 2021, klokken 18:15
Kan ikke være reellt dette. Fra 549 til 650 for samme bil. Her er det noen som vil presse prisen opp. Lykke til sier jeg bare. Tesla har flere biler på vei...så tvilsomt at 650 er omsettelig
På de to bilene så er det over 100k forskjell i pris når man bestiller tilsvarende konfigurasjoner fra Tesla. Den dyreste har størst rabatt, den billigste er nok ikke hentet ut ennå siden det bare er bilder fra Tesla. Hvem av dem er det du mener presser opp prisen?

hELgenen

Den dyreste. Tror den er vanskeligere å omsette tross utstyr

El Coche

#191
Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. august 2021, klokken 18:44
Den dyreste. Tror den er vanskeligere å omsette tross utstyr
Ok, men når du skrev "presse prisen opp" osv. så tolker jeg det som at du mener at den dyreste vil ha bedre fortjeneste enn den billigste, men forutsatt at begge er bestilt på samme tid, så vil vel begge få samme fortjeneste hvis de gir samme rabatt? (Dvs den dyreste har jo risikert mer ved å kjøpe en dyrere bil, så fortjenesten kan man vel påstå å være dårligere av den grunn, samt kanskje ørlite mer i renter.)
At den nok vil være vanskeligere å omsette er jeg derimot enig i, det er nok en ganske smalere kundegruppe i den prisklassen.

finn_roen

Får videresalget av Model Y noen konsekvenser angående forholdet til Tesla?
En Tesla selgere misforsto meg da jeg sa jeg kom til å ha mitt bilån kortvarig, jeg sa jeg ville selge min (nåværende) Tesla og innbetale billånet. Selgeren trodde jeg ville videreselge Model Y og sa til meg att dette ikke er tillatt og vil være kontrakt brudd.

Zooom

Sitat fra: finn_roen på torsdag 26. august 2021, klokken 22:41
Får videresalget av Model Y noen konsekvenser angående forholdet til Tesla?
En Tesla selgere misforsto meg da jeg sa jeg kom til å ha mitt bilån kortvarig, jeg sa jeg ville selge min (nåværende) Tesla og innbetale billånet. Selgeren trodde jeg ville videreselge Model Y og sa til meg att dette ikke er tillatt og vil være kontrakt brudd.

Det skulle tatt seg ut. Her tror jeg selger må ha misforstått noe. Du står selvfølgelig fritt til å gjøre hva du vil med bilen din etter du har kjøpt den.

finn_roen

#194
Husker for endel år tilbake det var en Tesla kunde som videresolgte flere av bilene han bestilte hos Tesla, og ble seinere utestengt fra Tesla til å kjøpe ny bil hos dem, dette var da de første model s med firehjulstekk kom til Norge, da kunne man også gjøre gunstige kjøp pga pristigninger.
Fant en link: https://finansavisen.no/nyheter/motor/2016/01/investeringsdirektoer-ble-svartelistet-av-tesla?hegnar

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA