Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y på finn

Startet av snakkesalig, mandag 09. august 2021, klokken 23:19

« forrige - neste »

Pepsipepsi

Sitat fra: REN-BIL på torsdag 26. august 2021, klokken 10:30
Vi kan vel trygt si at bilene på finn ikke akkurat har gått som varmt hvetebrød. Blir antagelig hyllevarmere så lenge Tesla reklamerer med levering september på ny bil.
Ja, i forhold til overpris ja, men om en får bil på dagen til
listepris er jo det bedre enn å betale like mye og vente. Hyllevarmere er vel biler med FSD, som mange ikke trenger.

Thob

Sitat fra: Bjoris på torsdag 26. august 2021, klokken 10:47
Sitat fra: REN-BIL på torsdag 26. august 2021, klokken 10:30
Vi kan vel trygt si at bilene på finn ikke akkurat har gått som varmt hvetebrød. Blir antagelig hyllevarmere så lenge Tesla reklamerer med levering september på ny bil.

Dette blir jo en rar konklusjon, bilene har lagt i 2 dager og flere er solgt allerede. De færrest setter solgt før de har fått pengene.

Men jeg tror også at prisene skal no under listepris ellers kan en bare vente noen uker, men her kan mye skje. Den dagen levering blir langt frem så endres alt, det er jo bingo lotto dette og derfor litt artig å følge med på.

Enig bjoris. Det er litt bingo, spesielt med tanke på endring av leveringstid og muligheten for at Tesla setter ned prisen i midten av oktober.(etter at returfrist er ute på første bølge)
Jeg henter min imorgen men er allerede solgt. Solgt for 17' under dagens nypris. Min fortjeneste ble ca 57'. Mye henvendelser, kunne sanns.vis skvist ut litt mer men solgte til en forhandler, trygt og greit

Hamoa

Hva er grunnlaget for en evt. nedgang i pris i Oktober? Kun det med returfrist?
Vurderer sterkt å bestille en Model Y, men har det ikke så travelt at jeg ikke kan vente til oktober i så måte.

tornaldo

Teorien er på det tidspunktet tilbudet overgår etterspørselen, vil de senke prisene.

Det ingen aner, eller kan forutse her inne, er når det skjer. Kan skje i høst, neste vår, neste høst, aldri.

I dag skal Kina levere både TM3 og TMY til hele Asia og Europa. Det er på ingen måte gitt at de kommer til å ha overskudd av biler med det første.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Thob

Sitat fra: Hamoa på torsdag 26. august 2021, klokken 12:17
Hva er grunnlaget for en evt. nedgang i pris i Oktober? Kun det med returfrist?
Vurderer sterkt å bestille en Model Y, men har det ikke så travelt at jeg ikke kan vente til oktober i så måte.

Det Tesla har gjort tidligere, er å sette ned prisen etter at den første hypen har lagt seg. Med model 3 gjorde de dette etter at den første store bølgen var levert, og returfristen var ute. Sier ikke at de kommer til å gjøre det samme nå, men det kan være en risiko. Men, dette har jo med tilbud og etterspørsel å gjøre så er helt umulig å vite. Jeg er helt sikker på at prisene på model Y skal ned på et tidspunkt, men når det skjer aner vel kun Tesla

Rosstopher

Etablerte sannheter som de fleste er enige om:
- Prisen skal sannsynligvis ned
- Det skjer sannsynligvis innen et år etter lansering

Så er det opp til hver enkelt å vurdere når man skal handle bil.
Jeg tenker at hvis man finner en bil man ønsker seg til en pris man er villig til å betale så kjøper man bil. Har man ikke råd til et verdifall noen få titusener over det man forventer så bør man vel egentlig ikke kjøpe splitter ny bil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Hamoa på torsdag 26. august 2021, klokken 12:17
Hva er grunnlaget for en evt. nedgang i pris i Oktober? Kun det med returfrist?
Vurderer sterkt å bestille en Model Y, men har det ikke så travelt at jeg ikke kan vente til oktober i så måte.

Jeg tipper han baserer det på historikk hvor de ofte har justert ned prisene 3-4 uker etter første storlevering ved lansering. Men da var det mer en utsettelse av prisnedsetting som en hadde hatt i USA. For Model Y derimot har prisene i USA steget 7 ganger i år og prisforskjell i USA og Norge er liten. I tillegg er etterspørselen veldig stor, og det kan ennå gå 5-6 måneder før produksjonen i de nye Tesla-fabrikkene er skikkelig i gang, og etterspørselen i Europa er stor.

https://www.thestreet.com/tesla/.amp/news/tesla-raises-prices-on-model-3-and-model-y-jul-22
Tesla Model Y                         2021-

DagfinnN

Y bør jo selge mer enn 3. SUV er jo populært. Hvis salget ikke synker, går nok ikke prisene ned. Å vente på prisfall er selvsagt helt usikkert. Jeg skal ikke kjøpe Y før til våren. Men det skyldes ingen spekulering om prisfall, kun fordi det passer meg best.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

El Coche

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 26. august 2021, klokken 12:33
Etablerte sannheter som de fleste er enige om:
- Prisen skal sannsynligvis ned
- Det skjer sannsynligvis innen et år etter lansering
Tja, iht pollen i en annen tråd her inne så var det under halvparten som mente at prisen skulle ned, så "etablert sannhet" er nok en drøy påstand ;)
Det er mange faktorer som kan senke og øke prisen, men mest av alt er det nok styrt av tilbud og etterspørsel, og med produksjonsutfordringene til bilprodusentene for tiden, noe som ikke har noen snarlig løsning, tviler jeg sterkt på at Tesla kommer til å sitte på et overskudd av TMY på lang tid.

Magnus Hansen

Sitat fra: tornaldo på torsdag 26. august 2021, klokken 12:26
Teorien er på det tidspunktet tilbudet overgår etterspørselen, vil de senke prisene.

Det ingen aner, eller kan forutse her inne, er når det skjer. Kan skje i høst, neste vår, neste høst, aldri.

I dag skal Kina levere både TM3 og TMY til hele Asia og Europa. Det er på ingen måte gitt at de kommer til å ha overskudd av biler med det første.

Dette er jo i grunn fasitsvaret. Jeg tror Berlinfabrikken må produsere i betydelig antall før tilbudet overstiger etterspørsel

Thalgar

Berre funky at det framleis står "september" som levering for nye ordrar... I USA er det januar (!).
Model Y LR Quicksilver, 2023

jorgenask

Ikke samme fabrikk som lager

SurSnasen

Sitat fra: Thalgar på torsdag 26. august 2021, klokken 14:00
Berre funky at det framleis står "september" som levering for nye ordrar... I USA er det januar (!).

For Performance-modellen står det at leveringstiden er 4-5 uker i USA.

kodax

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 26. august 2021, klokken 14:11
Sitat fra: Thalgar på torsdag 26. august 2021, klokken 14:00
Berre funky at det framleis står "september" som levering for nye ordrar... I USA er det januar (!).

For Performance-modellen står det at leveringstiden er 4-5 uker i USA.
De tjener vel mer på den, så derfor prioriteres vel den
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Thalgar

Poenget er vel at september indikerer at etterspurnaden ikkje er overveldande, eventuelt at produksjonskapasiteten i Shanghai er heilt sinnsvak.
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA