Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y på finn

Startet av snakkesalig, mandag 09. august 2021, klokken 23:19

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: tornaldo på onsdag 25. august 2021, klokken 19:32
Sitat fra: Jon65 på onsdag 25. august 2021, klokken 17:34
Sitat fra: Contango på onsdag 25. august 2021, klokken 17:04
Hehe - gode innlegg her 😊

Likte spesielt forslaget om å selge hele bygården siden Y'en var litt stor :)

Hørtes veldig upraktisk ut å kjøpe nye biler, for så å håpe de får plass i en eller annen trang passasje. Kunne jeg foreslått noe slik som dette, ved neste bilkjøp?

Tror ikke målene var tilgjengelig for de som bestilte tidlig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Dazzy

Da fikk jeg solgt min til 549, fortjeneste på 68k.

Konklusjonen er at heslakjøpere på Finn er sjukt barnslige 🤣

Counterpointer

Siden vi er inne i en refleksjonsrunde over å selge bil på Finn, så vil jeg si at det er en grunn til at jeg selv vil ha godt betalt for å selge en bil på Finn. For det første er det en god del jobb og en økonomisk risiko også.

Må si jeg ikke har mye tålmodighet med folk som er sure fordi du har høyere pris enn de er villig å gi. Har diskutert mer med de enn jeg liker å tenke på.

Enig med gear at grunn til salg er lite relevant på en ny bil. Da er det bedre å spørre om det er noe feil med den.

Markedspris er det som gjelder uansett. Er noen villig til å gi blodpris er det greit. Gudene skal vite at innbyttepriser en får hos forhandler er like ille andre veien. Skulle virkelig ønske jeg kunne kjøpt bruktbiler til det bilfirmaer gir i innbytte, for ikke snakke om hva oppkjøpere byr.

Synes markedet på Y virker godt, men ser ut som FSD gjør bilen tyngre å selge. Det er kanskje naturlig når abonnement er blitt en mulighet.

Som en sideobservasjon virker Model 3 prisene å falle enda mindre enn jeg ventet og jeg var ikke pessimistisk.

Magnus Hansen

Sitat fra: Dazzy på onsdag 25. august 2021, klokken 21:41
Da fikk jeg solgt min til 549, fortjeneste på 68k.

Konklusjonen er at heslakjøpere på Finn er sjukt barnslige 🤣

Hva er dagens pris på den konfigurasjonen?

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 25. august 2021, klokken 21:42
Siden vi er inne i en refleksjonsrunde over å selge bil på Finn, så vil jeg si at det er en grunn til at jeg selv vil ha godt betalt for å selge en bil på Finn. For det første er det en god del jobb og en økonomisk risiko også.

Jeg får inntrykk av at du prøver å overbevise deg selv om det er en del jobb med å selge en ny elbil på finn.no
Jeg synes ikke det er det! Det krever svært lite både energi og tid å annonsere en splitter ny bil og gjennomføre et salg. Ikke krever det høy kompetanse heller.
Jeg har solgt haugevis av nesten nye biler - opplever det såre enkelt og lite tidkrevende. Økonomisk risiko - ja - det er pr. def det, men det har ikke reellt sett vært det siste 5-6 år.  Så heller ikke her kjøper jeg argumentet fullt ut.
Det er mye større risiko å kjøpe brukte biler og så selge dem - det eneste som kreves for å gjøre raske penger med elbiler de siste 5-6 år har vært å sette seg på en liste så tidlig som mulig og kanskje bli godt kjent med de lokale bilforhandlerene slik at du kan få dem til å legge deg som kjøper så fort som mulig på nye modeller. Det har faktisk vært skremmende enkelt å tjene noen småpenger på elbiler de siste 5-6 år. Jeg har så stor respekt for "ekte arbeidsinnsats" at jeg nesten blir litt flau over hvor enkelt det er å tjene noen raske kroner på elbiler.
Selv har jeg ikke hatt som mål å drive flipping - jeg kjøper bilen for å eie den, men har jo oppdaget at dersom jeg selger bilen innen rimelig tid kan jeg få gratis bil eller nesten gratis bil - ja en kan faktisk tjene penger på en "bruktbil". Dette skyldes ikke min innsats, men rett og slett et ikke fungerende marked som er gearet opp av offentlige intensiver. De som flipper biler i dette markedet trenger ikke gjøre en stor arbeidsinnsats - det har mer eller mindre gjort seg selv.  Den eneste innsatsfaktoren du bør ha er egenkapital - har du det sammen med en interesse for elbil - så går dette mer eller mindre av seg selv som en hobby du kan tjene litt penger på.
Ser ikke noe galt å i tjene penger på flipping - er det et marked for det så for all del - men det jeg reagerer på er hvordan dette fremstilles som mye arbeid med høy risiko. Nå KAN det jo endre seg fremover - når vet jo ingen - så en viss risiko vil det alltid være, men de siste årene har det vært svært liten risiko og egentlig lite arbeid for å tjene noen små raske kroner.

Bjoris

#155
Ser ut som beste tilbud nå er en grå til 560 med vinterhjul. Det er vel 25 i rabatt. Jeg tviler på at det er nødvendig å gå så lavt... men finn.no bestemmer. Er enda noen uker til jeg får min så det blir interessant å følge med, men jeg tar den ikke ut uten 30-40 i gevinst og jeg tror mange tenker at de må ha noe sånt i gevinst for å betale ut og hente en bil for så å organisert salget. Her er jo en del risiko og fysisk arbeid.

For min del ser jeg at det er lange leveringstider på ID4 og selv brukt ser det ut som en kan gjør seg 30-40 på den også, isåfall blir det mer aktuelt å beholde Y og selge IDen, vi får se!

Tror dette med hvor mye jobb og risiko det er er litt individuelt, hvor du bor og om du har pengene på konto eller må låne er jo ett vesentlig poeng. Enig i at risikoen er liten, verste som kan ske er jo at bilen blir skadet på vei hjem i garasjen, da er du stuck med en bil som må repareres før salg og som aldri blir 100% som nye...

Jon65

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 25. august 2021, klokken 19:13
Sitat fra: Jon65 på onsdag 25. august 2021, klokken 15:40
Du kan jo ta med deg Y'en din hit og prøve å kjøre inn selv så tenker jeg du skjønner hvorfor den ble annonsert. Upraktisk å ha med hjelpemann for å geleide meg inn og ut. Selvfølgelig litt dumt at jeg ikke fant en annen bil med nøyaktig samme karrosseriform og bredde og testet på forhånd men det gjorde jeg altså ikke.
Det er ulempen med å bo i en bygård bygget i 1896 da de bare hadde hest og kjerre.

Var det du som også hadde ute en annonse for Mach-E eller Ioniq 5 med samme teksten?
Nei, har ikke solgt elbil tidligere.

tornaldo

Sitat fra: Bjoris på onsdag 25. august 2021, klokken 22:33
Ser ut som beste tilbud nå er en grå til 560 med vinterhjul. Det er vel 25 i rabatt. Jeg tviler på at det er nødvendig å gå så lavt... men finn.no bestemmer. Er enda noen uker til jeg får min så det blir interessant å følge med, men jeg tar den ikke ut uten 30-40 i gevinst og jeg tror mange tenker at de må ha noe sånt i gevinst for å betale ut og hente en bil for så å organisert salget. Her er jo en del risiko og fysisk arbeid


Tipper også han vil kunne få mer for den. Men så er den ikke hentet ut ennå heller, det vil nok hjelpe på salgbarheten.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jon65

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 25. august 2021, klokken 19:58
Sitat fra: Jon65 på onsdag 25. august 2021, klokken 15:40
Sitat fra: Stark på onsdag 25. august 2021, klokken 15:14
Sitat fra: tornaldo på onsdag 25. august 2021, klokken 15:13
Denne var fin.
Måtte le når jeg så den selv.
Folk er helt desperate etter å finne «grunner» til hvorfor de må selge.
Alle som selger Model Y har enten blitt skilt fra kona eller bygger nytt hus.

Du kan jo ta med deg Y'en din hit og prøve å kjøre inn selv så tenker jeg du skjønner hvorfor den ble annonsert. Upraktisk å ha med hjelpemann for å geleide meg inn og ut. Selvfølgelig litt dumt at jeg ikke fant en annen bil med nøyaktig samme karrosseriform og bredde og testet på forhånd men det gjorde jeg altså ikke.
Det er ulempen med å bo i en bygård bygget i 1896 da de bare hadde hest og kjerre.

Du har lagt ut likt nypris så vidt jeg kan se. Fått noen interessenter?
Ble nettopp solgt for annonsert pris. Hadde en til som også sa han ville ha den til den prisen.

Jon65

Sitat fra: tornaldo på onsdag 25. august 2021, klokken 19:32
Sitat fra: Jon65 på onsdag 25. august 2021, klokken 17:34
Sitat fra: Contango på onsdag 25. august 2021, klokken 17:04
Hehe - gode innlegg her 😊

Likte spesielt forslaget om å selge hele bygården siden Y'en var litt stor :)

Hørtes veldig upraktisk ut å kjøpe nye biler, for så å håpe de får plass i en eller annen trang passasje. Kunne jeg foreslått noe slik som dette, ved neste bilkjøp?

Jeg husker ikke helt om jeg hadde nøyaktige mål da jeg bestilte, bestilte rett etter at de åpnet for bestilling. Jeg var klar over at det ville bli trangt og da jeg kom hjem etter henting i dag klarte jeg å komme meg inn men det er en lang innkjøring med fire trange partier der jeg bare hadde ca 2cm på hver side. Fant ut at selv om det lot seg gjøre ville det måtte tas så forsiktig og at jeg sikkert en dag ville ha dårlig tid eller tenke at nå hadde jeg lært det og da ende opp med å skrape opp bilen. Men likte bilen veldig godt den korte tiden jeg fikk prøve den så det er nok store sjanser for at det blir nytt kjøp av Y når vi flytter herfra om et års tid til tross for at jeg var litt skeptisk til nyttelastproblematikken. (Kanskje en M3 i mellomtiden.)

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. august 2021, klokken 22:23
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 25. august 2021, klokken 21:42
Siden vi er inne i en refleksjonsrunde over å selge bil på Finn, så vil jeg si at det er en grunn til at jeg selv vil ha godt betalt for å selge en bil på Finn. For det første er det en god del jobb og en økonomisk risiko også.

Jeg får inntrykk av at du prøver å overbevise deg selv om det er en del jobb med å selge en ny elbil på finn.no
Jeg synes ikke det er det!
Det er ekstremt lite interresant om du ikke synes det. Akkurat som det er veldig lite interresant med din holdning til Tesla, Elon Musk, bitcoin mm. Som du plager utrolig mange tråder med

Tror jeg har solgt mange nok biler i like mange år som deg, så bedrevitende på andres vegne kan du helst spare deg for.
Kjenner også bilbransjen fra innsiden om det skulle ha noen betydning.

Du har din helt egen agenda om at du ikke liker flipping, du liker ikke rabattavtaler osv osv. Please ikke dra meg inn i dette.

Nå stopper vi denne diskusjonen og så kan vi holde oss til det som har med Model Y på Finn å gjøre.

RJK

Sitat fra: Contango på onsdag 25. august 2021, klokken 14:51
Sitat fra: RJK på onsdag 25. august 2021, klokken 14:32...slik at begge får en rettferdig fordeling av gevinsten.
Tenker du at den som selger bilen sin er forpliktet moralsk til å fordele gevinsten rettferdig med kjøper og at vedkommende bør forkaste muligheten til å selge til høyest mulig pris?
Ikke noen moralpreken her, bare min personlige vurdering på hvorfor jeg skulle velge å ta ut en ny (flippe)bil på Finn, der jeg forventer at prisen vil falle enten 15 dager eller 116-117 dager etter at dette kvartalet er slutt.

Som sagt i opprinnelig innlegg, 5-10 K er alt for liten besparelse for min del når jeg vet at flere har fått langt bedre priser, og det er fort gjort å tjene 70 K eller rundt der, om man var tidlig nok ute.

Jeg har full forståelse for at folk vil tjene penger, men det betyr da ikke at jeg skal stå som en narr og bare godta prisforlangende. Som sagt, det er markedet som bestemmer, og markedet består av både folk som vil by over for å få ny bil så raskt som mulig, og folk som meg, som ikke har problemer med å vente, og ikke synes prisen/besparelsen som nevnes, er i nærheten av godt nok.

Og for meg så kan prisen være god nok, når vi kommer til det punkt at både kjøper og selger oppnår en pris begge kan leve med. Det punktet kan være bevegelig oppover for min del, om jeg vet at selger ga mer for bilen enn de tidligste bestillerne fikk.

Får liksom en følelse fra flere her inne at kjøper mer eller mindre ikke skal ha veldig formening om hva man skal akseptere, slik at å lufte det og tankene rundt den vurderingen, blir angrepet som om man var en gal mann.

Til det sier jeg bare, ro'an ned...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Dazzy

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 25. august 2021, klokken 22:03
Sitat fra: Dazzy på onsdag 25. august 2021, klokken 21:41
Da fikk jeg solgt min til 549, fortjeneste på 68k.

Konklusjonen er at heslakjøpere på Finn er sjukt barnslige 🤣

Hva er dagens pris på den konfigurasjonen?

549 000

REN-BIL

Vi kan vel trygt si at bilene på finn ikke akkurat har gått som varmt hvetebrød. Blir antagelig hyllevarmere så lenge Tesla reklamerer med levering september på ny bil.

Bjoris

Sitat fra: REN-BIL på torsdag 26. august 2021, klokken 10:30
Vi kan vel trygt si at bilene på finn ikke akkurat har gått som varmt hvetebrød. Blir antagelig hyllevarmere så lenge Tesla reklamerer med levering september på ny bil.

Dette blir jo en rar konklusjon, bilene har lagt i 2 dager og flere er solgt allerede. De færrest setter solgt før de har fått pengene.

Men jeg tror også at prisene skal no under listepris ellers kan en bare vente noen uker, men her kan mye skje. Den dagen levering blir langt frem så endres alt, det er jo bingo lotto dette og derfor litt artig å følge med på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA