Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y på finn

Startet av snakkesalig, mandag 09. august 2021, klokken 23:19

« forrige - neste »

geear

De kan ikke holde på å endre prisen med alle mulige valutakurser hele tiden, så noe avvik må en forvente.

Magnus Hansen

Denne viser hvordan opptrappingen av produksjon har vært i Kina for 3 og Y


tornaldo

Sitat fra: geear på mandag 20. september 2021, klokken 20:23
De kan ikke holde på å endre prisen med alle mulige valutakurser hele tiden, så noe avvik må en forvente.

Det er jeg enig i, var bare en observasjon. Ca 25000kr/5% er likevel ikke en helt ubetydelig sum.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

lars667

Sitat fra: tornaldo på mandag 20. september 2021, klokken 18:00
TMY selges billigere i Tyskland enn i Norge.

Standard hvit LR koster før skatt eller fradrag €51200, eller ca kr 525000 (inkludert levering). Her hos oss koster samme bil kr 549000.

Hvordan er tyske TMY priset i forhold til fossile konkurrenter? Antar det kan være noe i dette at de tilpasser seg markedet også. Elon har jo en misjon om å konkurrere med fossilmerkene. I Norge går det av seg selv, vet ikke hvordan det er med avgiftsnivået på fossilbiler i Tyskland?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Magnus Hansen

Ligger en til 540.000 nå. Blir vel ikke liggende lenge..

Syklist

#380
Sitat fra: lars667 på tirsdag 21. september 2021, klokken 12:25
Sitat fra: tornaldo på mandag 20. september 2021, klokken 18:00
TMY selges billigere i Tyskland enn i Norge.

Standard hvit LR koster før skatt eller fradrag €51200, eller ca kr 525000 (inkludert levering). Her hos oss koster samme bil kr 549000.

Hvordan er tyske TMY priset i forhold til fossile konkurrenter? Antar det kan være noe i dette at de tilpasser seg markedet også. Elon har jo en misjon om å konkurrere med fossilmerkene. I Norge går det av seg selv, vet ikke hvordan det er med avgiftsnivået på fossilbiler i Tyskland?

Tiguan 1.5 TSi DSG ligger rundt 33000 euro, så der er jo en stor forskjell.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?clim=AUTOMATIC_CLIMATISATION_2_ZONES&con=NEW&dam=0&fe=ALARM_SYSTEM&fr=2021%3A&isSearchRequest=true&ms=25200%3B54%3B%3B%3B&pw=110%3A&s=Car&sfmr=false&tr=AUTOMATIC_GEAR&tr=SEMIAUTOMATIC_GEAR&vc=Car

Men den burde kanskje sammenliknes med SR RWD.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

PKEllefsen

Tre ting som går i favør for kommende prisreduksjon:

1. Tesla har mye å gå på når det kommer til pris. De hadde 28,5% (om jeg ikke husker feil) i DG% i Q2 og jeg blir ikke overrasket om den nå har kommet over 30% for Q3. Dvs at de kan redusere prisen per bil med 10% og fremdeles ha over 20% i DG, noe som er fremdeles ekstremt bra. Vi vet også at DG er høyere på MY enn M3, så vill ikke vært overrasket om den er opp mot 40% for disse, og igjen - enda høyere for de som eksporteres til Europa enn dem som selges i Kina. (Mener pris for LR MY der er ca 450 000 uten skatter og avgifter).

2. Produksjon øker raskt, og de gjør det de må for å få ut alt. Skulle MY produksjon doble seg enda en gang fra der den ligger i dag, de doblet produksjonen i august fra 500 til 1000 MY per dag, noe som vil vise igjen i Q3, og om de dobler enda en gang innen de kommende månedene skal man heller ikke se vekk i fra. Uansett vil det være langt mer MY'er tilgjengelig for hvert kvartal som går.

3. Som jeg har nevnt i tidligere poster vil Norge totalt motta 35 - 45% av alle model y'ene som var eksportert fra shanghai i juli og august (etter mine estimater). Til sammenligning består Norge normalt sett av rundt 10% av Tesla's Europeiske salg. Dette tyder på at Model Y enten ligger for langt vekke fra M3 i pris for andre europeiske land, eller ligger for høyt i pris generelt. Norge er ikke et stort nok land til å dekke mye av tesla's produksjon, så det er viktig at prisen ligger lavt nok slik at etterspørselen også blir stor nok i resten av Europa. Senker de prisen rundt oss, senker de prisen her også (...mest sannsynlig).
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

boppus

Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 21. september 2021, klokken 22:54
Tre ting som går i favør for kommende prisreduksjon:

1. Tesla har mye å gå på når det kommer til pris. De hadde 28,5% (om jeg ikke husker feil) i DG% i Q2 og jeg blir ikke overrasket om den nå har kommet over 30% for Q3. Dvs at de kan redusere prisen per bil med 10% og fremdeles ha over 20% i DG, noe som er fremdeles ekstremt bra. Vi vet også at DG er høyere på MY enn M3, så vill ikke vært overrasket om den er opp mot 40% for disse, og igjen - enda høyere for de som eksporteres til Europa enn dem som selges i Kina. (Mener pris for LR MY der er ca 450 000 uten skatter og avgifter).

2. Produksjon øker raskt, og de gjør det de må for å få ut alt. Skulle MY produksjon doble seg enda en gang fra der den ligger i dag, de doblet produksjonen i august fra 500 til 1000 MY per dag, noe som vil vise igjen i Q3, og om de dobler enda en gang innen de kommende månedene skal man heller ikke se vekk i fra. Uansett vil det være langt mer MY'er tilgjengelig for hvert kvartal som går.

3. Som jeg har nevnt i tidligere poster vil Norge totalt motta 35 - 45% av alle model y'ene som var eksportert fra shanghai i juli og august (etter mine estimater). Til sammenligning består Norge normalt sett av rundt 10% av Tesla's Europeiske salg. Dette tyder på at Model Y enten ligger for langt vekke fra M3 i pris for andre europeiske land, eller ligger for høyt i pris generelt. Norge er ikke et stort nok land til å dekke mye av tesla's produksjon, så det er viktig at prisen ligger lavt nok slik at etterspørselen også blir stor nok i resten av Europa. Senker de prisen rundt oss, senker de prisen her også (...mest sannsynlig).

4. Markedstilpasning. Tesla visste det var stor interesse for Model Y i Norge. Da går du ikke til torgs med din laveste mulige pris.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

torlie

Skulle gjerne kjøpt en Y nå, men gjerrigknarken i meg vet at det kommer en bedre og billigere utgave i 2022 så avventer  :police:
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

geear

Er du uten bil i mellomtiden? ;)

PKEllefsen

Fikk selv utlevert bil til full pris for et par uker siden (litt billigere fsd og farge). Trenger man bil med en gang så man selvfølgelig bare kjøpe, men greit å spekulere for dem som har god mulighet til å vente 😊
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

geear

Ja, men det koster penger å kjøre fossilt i mellomtiden, og det er verditap på de fleste andre elbiler også i mellomtiden, så det kommer helt an på hva man gjør mens man venter på 4680 eller Berlin eller hva en nå venter på. Dropper en bil og bruker tråkamelen, eller kjører en elbil med svært lavt verditap, så er det helt klart en stor oppside i å vente. Hvis ikke.. tjah..

torlie

Sitat fra: geear på onsdag 22. september 2021, klokken 09:26
Er du uten bil i mellomtiden? ;)

Kjører MG ZS og 16mod Leaf per i dag og har ikke hastverk. Venter på mer info om Berlin og 4680.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA