Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Y på finn  (Lest 29145 ganger)

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2334
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #375 på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 11:54 »
Ja, nå kan de i hvert fall jobbe døgnet rundt. Ny tillatelse:
Tesla Model Y                         2021-        
Tesla Model 3 Performance    2019-2021
Tesla Model S 85                    2014-2018

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2334
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #376 på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 12:06 »
...men Musk sier det vil ta et år for å nå "volume production". Mulig TechTimes legger for mye i den uttalelsen da de slenger med "and start distribution", som ikke står i tweeten...men fortsatt:
Så en kan nok fortsatt se gode priser på Y på Finn...
Tesla Model Y                         2021-        
Tesla Model 3 Performance    2019-2021
Tesla Model S 85                    2014-2018

tornaldo

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 885
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #377 på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 15:00 »
Lurer på hvor stor etterspørselen er etter TMY i Europa? Virker som Norge har fått en veldig stor andel av bilene som kommer dette kvartalet. Norge er jo relativt sett et veldig lite marked å mette.

Er det fordi det faktisk ikke er så stor etterspørsel andre steder i Europa?

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2334
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #378 på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 15:36 »
Lurer på hvor stor etterspørselen er etter TMY i Europa? Virker som Norge har fått en veldig stor andel av bilene som kommer dette kvartalet. Norge er jo relativt sett et veldig lite marked å mette.

Er det fordi det faktisk ikke er så stor etterspørsel andre steder i Europa?

Land som England/Storbritannia er helt i begynnelsen på sin elektriske periode. Hovedgrunnen er at de har hatt relativt blå-blåe regjeringer (sett i forhold til Norge) som betyr ekstremt lave avgifter på kule biler. Du kan f.eks. få en flunk ny BMW 318 M Sport 2,0 for £32.000 (NOK 382.000), mens en Standard Range Model 3 koster £40.500, og en LR £47.000 (NOK561.000). Har ikke sammenlignet utstyr og sånt, men viser i hvert fall litt hva Tesla her konkurrerer mot...180.000 (47%) mer for en Tesla LR enn BMW 318....ser og du kan få en flunk ny Yaris hybrid i UK for NOK 208.000, som vises igjen på salgsstatistikken:
Tesla Model Y                         2021-        
Tesla Model 3 Performance    2019-2021
Tesla Model S 85                    2014-2018

Syklist

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 113
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #379 på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 17:10 »
Lurer på hvor stor etterspørselen er etter TMY i Europa? Virker som Norge har fått en veldig stor andel av bilene som kommer dette kvartalet. Norge er jo relativt sett et veldig lite marked å mette.

Er det fordi det faktisk ikke er så stor etterspørsel andre steder i Europa?

Model Y LR dual motor er for dyr til at den kan få fulle elbilsubsidier på 6000 euro i Tyskland og Frankrike, hvor grensen er på 45000 euro brutto pris.  (Disse landene har ikke momsfritak på elbil, og har lave avgifter på fossilbiler, siden de fremdeles produserer mange av dem og vil støtte egen industri.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

tornaldo

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 885
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #380 på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 18:00 »
TMY selges billigere i Tyskland enn i Norge.

Standard hvit LR koster før skatt eller fradrag €51200, eller ca kr 525000 (inkludert levering). Her hos oss koster samme bil kr 549000.

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8977
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #381 på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 20:23 »
De kan ikke holde på å endre prisen med alle mulige valutakurser hele tiden, så noe avvik må en forvente.

Magnus Hansen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2100
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #382 på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 06:27 »
Denne viser hvordan opptrappingen av produksjon har vært i Kina for 3 og Y


tornaldo

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 885
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #383 på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 10:45 »
De kan ikke holde på å endre prisen med alle mulige valutakurser hele tiden, så noe avvik må en forvente.

Det er jeg enig i, var bare en observasjon. Ca 25000kr/5% er likevel ikke en helt ubetydelig sum.

lars667

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 640
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #384 på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 12:25 »
TMY selges billigere i Tyskland enn i Norge.

Standard hvit LR koster før skatt eller fradrag €51200, eller ca kr 525000 (inkludert levering). Her hos oss koster samme bil kr 549000.

Hvordan er tyske TMY priset i forhold til fossile konkurrenter? Antar det kan være noe i dette at de tilpasser seg markedet også. Elon har jo en misjon om å konkurrere med fossilmerkene. I Norge går det av seg selv, vet ikke hvordan det er med avgiftsnivået på fossilbiler i Tyskland?
2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

Magnus Hansen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2100
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #385 på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 20:01 »
Ligger en til 540.000 nå. Blir vel ikke liggende lenge..

Syklist

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 113
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #386 på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 20:33 »
TMY selges billigere i Tyskland enn i Norge.

Standard hvit LR koster før skatt eller fradrag €51200, eller ca kr 525000 (inkludert levering). Her hos oss koster samme bil kr 549000.

Hvordan er tyske TMY priset i forhold til fossile konkurrenter? Antar det kan være noe i dette at de tilpasser seg markedet også. Elon har jo en misjon om å konkurrere med fossilmerkene. I Norge går det av seg selv, vet ikke hvordan det er med avgiftsnivået på fossilbiler i Tyskland?

Tiguan 1.5 TSi DSG ligger rundt 33000 euro, så der er jo en stor forskjell.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?clim=AUTOMATIC_CLIMATISATION_2_ZONES&con=NEW&dam=0&fe=ALARM_SYSTEM&fr=2021%3A&isSearchRequest=true&ms=25200%3B54%3B%3B%3B&pw=110%3A&s=Car&sfmr=false&tr=AUTOMATIC_GEAR&tr=SEMIAUTOMATIC_GEAR&vc=Car

Men den burde kanskje sammenliknes med SR RWD.
« Siste redigering: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 20:47 av Syklist »
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

PKEllefsen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 65
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #387 på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 22:54 »
Tre ting som går i favør for kommende prisreduksjon:

1. Tesla har mye å gå på når det kommer til pris. De hadde 28,5% (om jeg ikke husker feil) i DG% i Q2 og jeg blir ikke overrasket om den nå har kommet over 30% for Q3. Dvs at de kan redusere prisen per bil med 10% og fremdeles ha over 20% i DG, noe som er fremdeles ekstremt bra. Vi vet også at DG er høyere på MY enn M3, så vill ikke vært overrasket om den er opp mot 40% for disse, og igjen - enda høyere for de som eksporteres til Europa enn dem som selges i Kina. (Mener pris for LR MY der er ca 450 000 uten skatter og avgifter).

2. Produksjon øker raskt, og de gjør det de må for å få ut alt. Skulle MY produksjon doble seg enda en gang fra der den ligger i dag, de doblet produksjonen i august fra 500 til 1000 MY per dag, noe som vil vise igjen i Q3, og om de dobler enda en gang innen de kommende månedene skal man heller ikke se vekk i fra. Uansett vil det være langt mer MY'er tilgjengelig for hvert kvartal som går.

3. Som jeg har nevnt i tidligere poster vil Norge totalt motta 35 - 45% av alle model y'ene som var eksportert fra shanghai i juli og august (etter mine estimater). Til sammenligning består Norge normalt sett av rundt 10% av Tesla's Europeiske salg. Dette tyder på at Model Y enten ligger for langt vekke fra M3 i pris for andre europeiske land, eller ligger for høyt i pris generelt. Norge er ikke et stort nok land til å dekke mye av tesla's produksjon, så det er viktig at prisen ligger lavt nok slik at etterspørselen også blir stor nok i resten av Europa. Senker de prisen rundt oss, senker de prisen her også (...mest sannsynlig).
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

boppus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 468
  • Electrons – it's not just for lightbulbs anymore
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #388 på: Onsdag 22. ſeptember 2021, klokken 07:41 »
Tre ting som går i favør for kommende prisreduksjon:

1. Tesla har mye å gå på når det kommer til pris. De hadde 28,5% (om jeg ikke husker feil) i DG% i Q2 og jeg blir ikke overrasket om den nå har kommet over 30% for Q3. Dvs at de kan redusere prisen per bil med 10% og fremdeles ha over 20% i DG, noe som er fremdeles ekstremt bra. Vi vet også at DG er høyere på MY enn M3, så vill ikke vært overrasket om den er opp mot 40% for disse, og igjen - enda høyere for de som eksporteres til Europa enn dem som selges i Kina. (Mener pris for LR MY der er ca 450 000 uten skatter og avgifter).

2. Produksjon øker raskt, og de gjør det de må for å få ut alt. Skulle MY produksjon doble seg enda en gang fra der den ligger i dag, de doblet produksjonen i august fra 500 til 1000 MY per dag, noe som vil vise igjen i Q3, og om de dobler enda en gang innen de kommende månedene skal man heller ikke se vekk i fra. Uansett vil det være langt mer MY'er tilgjengelig for hvert kvartal som går.

3. Som jeg har nevnt i tidligere poster vil Norge totalt motta 35 - 45% av alle model y'ene som var eksportert fra shanghai i juli og august (etter mine estimater). Til sammenligning består Norge normalt sett av rundt 10% av Tesla's Europeiske salg. Dette tyder på at Model Y enten ligger for langt vekke fra M3 i pris for andre europeiske land, eller ligger for høyt i pris generelt. Norge er ikke et stort nok land til å dekke mye av tesla's produksjon, så det er viktig at prisen ligger lavt nok slik at etterspørselen også blir stor nok i resten av Europa. Senker de prisen rundt oss, senker de prisen her også (...mest sannsynlig).

4. Markedstilpasning. Tesla visste det var stor interesse for Model Y i Norge. Da går du ikke til torgs med din laveste mulige pris.

Model Y LR, 2021 (touch and go)
EQC 400, 2020
Model S 75D, 2018
Model S 85D, 2015

torlie

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 374
    • Vis profil
Sv: Y på finn
« Svar #389 på: Onsdag 22. ſeptember 2021, klokken 09:22 »
Skulle gjerne kjøpt en Y nå, men gjerrigknarken i meg vet at det kommer en bedre og billigere utgave i 2022 så avventer  :police:
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)