Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y på finn

Startet av snakkesalig, mandag 09. august 2021, klokken 23:19

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 08. september 2021, klokken 22:10
Skal man skatte på gevinst ved salg av bil?

Mener grensa er 3 stk pr år.... men ring Skatt... de vet.

moby666

Hvis du må skatte, kan du også få fradrag hvis du taper på et bilsalg- den sitter  ok langt inne for skatteetaten


Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 08. september 2021, klokken 22:10
Skal man skatte på gevinst ved salg av bil?

Dieselgubben

Ok, ser det nå. Men står gevinst på bil som du har "brukt" privat. Kjøper man en bil for å flippe er det jo spekulasjon med en bil som ikke er tenkt "brukt". Anbefaler alle som nå tjener godt på TMY å betale sitt bidrag til statskassa  ;D

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 08. september 2021, klokken 20:44
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 08. september 2021, klokken 20:35
Folk er skremmende tjukke i hodet som betaler mer enn det Tesla tar.

Synes ikke det. Mange tenker det er smart, så da er det vel slik...
Disse er ikke gjensidig utelukkende, men skjer sannsynligvis på samme tid. Man tror man er smart, men...  ;) 8)

Ja, jeg leste eksemplene på når det "kunne være smart", men 2000 ekstra for å ta seg fri fra jobb og reise bort for å hente bil, er jo som oftest langt mindre ekstra enn det de i betaler overpris. Da er det bare latskap (og dumskap).

Har man ting å klage på ved utlevering, altså feil på bil, så dokumenterer man det som kan krangles om i ettertid og får det med på statusen for utlevering, og det som kan tas som det ikke er mulig å krangle på, tar man det med i melding til Tesla.

Men, det er ikke ulovlig i seg selv å gjøre noe dumt. Det må bare ikke være noe som også er ulovlig/straffbart.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 08. september 2021, klokken 23:55
Men, det er ikke ulovlig i seg selv å gjøre noe dumt. Det må bare ikke være noe som også er ulovlig/straffbart.
Hva som er dumt er jo opp til den enkelte. Har man ett plutselig behov for ny bil kan det godt være verdt det å betale litt overpris.

Jeg dokumenterte skade ved utlevering fra Tesla, og de noterte det ned. Det har kostet meg utallige timer med oppfølging og flere ekstra servicebesøk, og skaden er ikke fikset over ett halvt år senere. Tiden min er verdt litt den og...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 08. september 2021, klokken 22:19
Ok, ser det nå. Men står gevinst på bil som du har "brukt" privat. Kjøper man en bil for å flippe er det jo spekulasjon med en bil som ikke er tenkt "brukt". Anbefaler alle som nå tjener godt på TMY å betale sitt bidrag til statskassa  ;D
Du stilte ikke spørsmålet for å avklare en usikkerhet, gjorde du vel? Men det var en god anledning for å drive litt skamming av de som har tjent penger, ikke sant? Svaret er at de trygt kan ta det med ro. Svaret er her https://www.tv2.no/a/10814378/
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 08. september 2021, klokken 22:19
Ok, ser det nå. Men står gevinst på bil som du har "brukt" privat. Kjøper man en bil for å flippe er det jo spekulasjon med en bil som ikke er tenkt "brukt". Anbefaler alle som nå tjener godt på TMY å betale sitt bidrag til statskassa  ;D

Synes alle som har kjørt elbil bør betale sitt bidrag til statskassa. Etter å ha kjørt 7 år med Teslaer prøver i hvert fall jeg, så godt jeg kan, å kjøre godt over fartsgrensen i håp om å få bot, slik at også jeg kan bidra til sykehus og veiutbygging....men neida, det er ingen som gidder å stoppe meg...så nå har jeg heller begynt å kjøpe champagne på restaurant og be kelneren om å helle den ut i vasken.
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 08. september 2021, klokken 22:12
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 08. september 2021, klokken 22:10
Skal man skatte på gevinst ved salg av bil?

Mener grensa er 3 stk pr år.... men ring Skatt... de vet.

Grensen er hvis bilen er kjøpt med hensikt å tjene penger.
Uavhengig av om man selger 3stk biler med 20k i fortjeneste eller 2stk med 500k i fortjeneste.
En helt ny bil er naturligvis værre å forklare at ikke er kjøpt med hensikt å gjøre fortjeneste.

Bjoris

#323
Tror det er få som får overpris på finn.no, noen må jo alltid skryte når de har vært heldig. Jeg har valgt å ikke engang åpne for bud over listepris, jeg syns det blir å lure folk, men jeg begynner å bli gml og myk ser jeg:)

Sitter fortsatt med følelsen av at jeg kommer til å angre på at jeg ikke heller solgte ID4en, men på vei til jobb i dag innser jeg at den i det minste har vesentlig lavere støynivå og bedre seter for meg enn TMYen, men morofaktoren er jo milevis fra TMY selvsagt.

Dette med skatt er jo interessant og er nok litt av grunnen til at noen skriver at bilen selges grunnet endrede behov.

Pga lang leveringstid fra bestilling tenker jeg at det ikke er spekulasjon å bli sittende med to biler der den ene må selges og at det blir gevinst er jo ren flaks selv om en jo akkurat hos Tesla kan unngå risiko for tap siden du ikke trenger å ta ut bilen slik du må hos alle andre...

tornaldo

Det er uansett greit å ta med seg at Skatteetaten har ekstremt mange andre viktigere saker å bedrive tiden med, enn privatpersoner som videreselger en bil i ny og ne.

Dette temaet tas opp en gang i mellom, når misunnelsen tar overhånd og noen ikke takler at folk gjør penger på bilen, mens de selv kanskje angrer på at de ikke bestilte tidlig bil. Eventuelt hvis man ønsker å trolle, eller generelt sett har et anstrengt forhold til Tesladelen av forumet...

Tipper det er en god mix her.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Bjoris

Sitat fra: tornaldo på torsdag 09. september 2021, klokken 10:45
Det er uansett greit å ta med seg at Skatteetaten har ekstremt mange andre viktigere saker å bedrive tiden med, enn privatpersoner som videreselger en bil i ny og ne.

Dette temaet tas opp en gang i mellom, når misunnelsen tar overhånd og noen ikke takler at folk gjør penger på bilen, mens de selv kanskje angrer på at de ikke bestilte tidlig bil. Eventuelt hvis man ønsker å trolle, eller generelt sett har et anstrengt forhold til Tesladelen av forumet...

Tipper det er en god mix her.

Det er klart at for alle som kjøper TMY nå så er det irriterende at andre har fått den billigere. Jeg hadde irritert meg grønn selv, på samme måte som jeg irriterer meg over at jeg ikke får samme rabatt som naboen på VAG produkter.

Tesla har gjort dette fordi de ser at de ikke ville klart å selge alle disse TMY på kort tid til full pris, det må være eneste grunn siden de har i avtalen rett til å øke prisen. Jeg hadde ikke forventet at de kom til å holde prisen...


tornaldo

Helt klart irriterende å betale 60-70000 kr mer. Tror heller ikke Tesla hadde solgt alle disse bilene på kort tid, for dagens pris. Det er vel det som taler for en prisjustering, alt etter tilbud/etterspørsel, som vi foreløpig vet lite om.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Sitat fra: Bjoris på torsdag 09. september 2021, klokken 10:54
Det er klart at for alle som kjøper TMY nå så er det irriterende at andre har fått den billigere. Jeg hadde irritert meg grønn selv, på samme måte som jeg irriterer meg over at jeg ikke får samme rabatt som naboen på VAG produkter.

Tesla har gjort dette fordi de ser at de ikke ville klart å selge alle disse TMY på kort tid til full pris, det må være eneste grunn siden de har i avtalen rett til å øke prisen. Jeg hadde ikke forventet at de kom til å holde prisen...
Tesla har hatt tradisjon for å la prisendringer komme kunden til gode i begge retninger. Det er meget bra.

Dieselgubben

Sitat fra: Contango på torsdag 09. september 2021, klokken 09:00
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 08. september 2021, klokken 22:19
Ok, ser det nå. Men står gevinst på bil som du har "brukt" privat. Kjøper man en bil for å flippe er det jo spekulasjon med en bil som ikke er tenkt "brukt". Anbefaler alle som nå tjener godt på TMY å betale sitt bidrag til statskassa  ;D
Du stilte ikke spørsmålet for å avklare en usikkerhet, gjorde du vel? Men det var en god anledning for å drive litt skamming av de som har tjent penger, ikke sant? Svaret er at de trygt kan ta det med ro. Svaret er her https://www.tv2.no/a/10814378/

I mangel av noen bedre å si: Herregud, ta deg en bolle da mann.

hELgenen

Skatteetaten samarbeider med statens vegvesen for å avdekke mulig skattesvik ved å se på antall eierskift fra samme person i en gitt tidsperiode. Skattetaten driver slik stikkprøve kontroll på ulike områder hele tiden. Å flippe noen få biler i året går som regel under radaren,men er omfanget stort så blir det regnet som inntekt og skal skattes. Finner de noe så går de ofte også flere år tilbake i tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA