Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Y på finn

Startet av snakkesalig, mandag 09. august 2021, klokken 23:19

« forrige - neste »

tornaldo

Hvorfor er tråden "Y på Finn" gått over i en "bestilling og levering" tråd?

Tilbake til temaet. Hentet en bil på onsdag, la den ut på Finn, solgte den litt over nypris. Etter jeg la den ut på onsdag, har det kommet veldig mange flere biler, og en og annen til kostpris i dag. Men de aller fleste uten FSD er dyrere enn å bestille nå.

Det har også slengt inn en og annen under dagens pris, men de har blitt solgt fort, naturlig nok.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Bjoris

#256
Sitat fra: tornaldo på torsdag 02. september 2021, klokken 14:57
Hvorfor er tråden "Y på Finn" gått over i en "bestilling og levering" tråd?

Tilbake til temaet. Hentet en bil på onsdag, la den ut på Finn, solgte den litt over nypris. Etter jeg la den ut på onsdag, har det kommet veldig mange flere biler, og en og annen til kostpris i dag. Men de aller fleste uten FSD er dyrere enn å bestille nå.

Det har også slengt inn en og annen under dagens pris, men de har blitt solgt fort, naturlig nok.

Greit å høre erfaringer fra salg, selv om noen legger ut over markedspris så er det jo alltid slik at det er lavest pris på finn.no som utgjør "trigger punktet" og kanskje litt under det også om det går trått.

Jeg har tatt meg bryet med å lagre alle Y og regnet på hvor mange av disse som blir slettet/solgt og pt er har det vært 81 på finn og 31 er solgt så 38% er solgt, opp fra 30% solgte for noen dager siden.

Tipper det blir mange flere 100 Y på markedet snart pga den åpenbare muligheten til å tjene penger for mange, men jeg tror ikke det blir så mye lavere priser av den grunn, det er jo over 400 TM3 og jeg må si jeg er overrasket over prisene der...

Ellers er det jo nesten ingen biler til salgs på vestlandet enda, men kommer vel noen nå, men pt  har jo >90% vært på østlandet så det forteller vel hvor det har vært leveringer til nå:)

tornaldo

Sitat fra: Kav2 på torsdag 02. september 2021, klokken 09:22
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 02. september 2021, klokken 09:12
Biler med FSD er jo i sin egen kategori. Svært få som er interessert i å betale dagens pris for FSD. Tipper biler uten FSD går ca for dagens nypris fra Tesla. Det er i alle fall merkelig om folk betaler overpris istedenfor å vente noen uker på ny bil fra Tesla

Ingen får overpris på finn nå - uansett om de har standard AP/eap/FSD. Jeg solgte min på finn med FSD 30 k under listepris, men gikk allikevel 50k i pluss. Hadde det vært uten fsd, hadde jeg kanskje gått 65-70 i pluss?

Jo selges biler til overpris fortsatt, selv om du ikke fikk det til.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Pepsipepsi

Solgte min til forhandler. 6k over listepris. 19 tommere, uten FSD.

Kartelaven

Sitat fra: Pepsipepsi på fredag 03. september 2021, klokken 17:52
Solgte min til forhandler. 6k over listepris. 19 tommere, uten FSD.

Hvilken forhandler var det og hvilken farge var det på bilen?
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Kartelaven

Da var min Y solgt etter en dag for 555k, nypris 549k.
Flere forhandlere bydde 550k.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Contango

Jeg forstår det ikke. Det er iht alle økonomiske teorier helt umulig. Forhandlerne må ta et betydelig påslag ut igjen også. Er det kun spekulasjon i at Tesla ikke får nok biler utover høsten eller er det fremdeles en stor kundegruppe som nekter å kjøpe bil «på nettet» og absolutt vil sparke i dekkene før de skriver under?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: Contango på lørdag 04. september 2021, klokken 12:34Er det kun spekulasjon i at Tesla ikke får nok biler utover høsten eller er det fremdeles en stor kundegruppe som nekter å kjøpe bil «på nettet» og absolutt vil sparke i dekkene før de skriver under?
Alltids noen som vil ha bil med en gang, og ikke vil vente på leveringstidene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

De fleste som kjøper bil har jo ikke peiling, og forhandlerne legger de jo ut til overpris. Videre skriver de «navi», «hi-fi» etc., og endel tenker nok at denne er bedre enn de andre som ikke skriver det.
I tillegg legger tilbyr de gjerne hjul/dekk som de tjener ekstra på.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Contango

Sitat fra: Kartelaven på lørdag 04. september 2021, klokken 12:24
Da var min Y solgt etter en dag for 555k, nypris 549k.
Flere forhandlere bydde 550k.
Din kjøper - var vedkommende kompetent og bare ville ha bil med en gang, eller var det en annen grunn til at du fikk mer betalt enn nybil?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

oroar

Veldig få biler med hvitt interiør. Er det for at ingen bestiller med det eller for at de blir solgt med en gang?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

geear

Vil tro det er stor overvekt av svart interiør. Hvitt er pent nytt, men etter 2-3 år så viser bruken mye bedre igjen på hvitt enn sort. Skitt og blåfarge fra jeans. Vet noen sier det er enkelt å rengjøre/holde, men jeansfarge er ikke bare å gnikke bort med en våtserviett altså. Jeg skal iallfall ikke ha hvitt plastinteriør. Kanskje om det faktisk var skinn, for da er det mulig å friske opp fargen.

Kartelaven

Sitat fra: Contango på lørdag 04. september 2021, klokken 13:17
Sitat fra: Kartelaven på lørdag 04. september 2021, klokken 12:24
Da var min Y solgt etter en dag for 555k, nypris 549k.
Flere forhandlere bydde 550k.
Din kjøper - var vedkommende kompetent og bare ville ha bil med en gang, eller var det en annen grunn til at du fikk mer betalt enn nybil?

Det er en fordel å kunne se på bilen å få den med en gang. Du kan velge vekk biler som har feil eller skavanker. Min var uansett billigst i Oslo området på salgstidspunktet. Jeg tenker at når bilselgere byr 550, er 555 en relativt hyggelig pris ift. markedet.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Contango

Takk for info. I tillegg til kort leveringstid sier du egentlig at mangelen på tillit til jevnhet i Teslas kvalitet gir en ekstraverdi mot nybil for den som har en feilfri bil. Interessant.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Kartelaven

Sitat fra: Contango på lørdag 04. september 2021, klokken 14:51
Takk for info. I tillegg til kort leveringstid sier du egentlig at mangelen på tillit til jevnhet i Teslas kvalitet gir en ekstraverdi mot nybil for den som har en feilfri bil. Interessant.

Skal sies at byggkvalitet på de kinesiske bilene er veldig bra, men jeg tror historikk kan ha noe å si.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA