Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rød industrikontakt til type 2

Startet av Klaus_M, søndag 08. august 2021, klokken 23:58

« forrige - neste »

Klaus_M

Vi har 3-fas 400v på hytta, og har en rød industrikontakt utendørs på en 16A kurs. Hadde Tesla modell S for noen år siden, og benyttet en rød Tesla adapter på denne, som da ga 11kw, så vidt jeg husker.
Vi har kjøpt Mercedes EQA, og jeg lurer på hva jeg trenger for å kunne lade denne med type 2 kabel på den røde industrikontakt på hytta? Finnes det noe tilsvarende adapter som vi hadde til Tesla, eller må vi ha ladeboks for å få ut 11kw?

elektrolux

#1
Du kan bruke Tesla UMC også på EQA for 11 kW lading, men det enkleste og rimeligste er original mode 2 ladekabel inn i en 400V overgangsadaptor til rundt 150 kr på Biltema etc. Dette vil gi deg 2,3 kW lading og ca 15 km/t ladehastighet. Gang det med tiden du er på hytta og avstanden til nærmeste hurtiglader for å se om det er tilfredstillende trygg løsning.

Et annet alternativ er å bytte det røde stikket med en Easee stikk, ehh ladeboks. Ultra enkel jobb å bytte, men skal  gjøres av en elektrikker ihht regelverket.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA