Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeboks borettslag, må man bruke eksisterende el-firma?

Startet av Megaoctane, mandag 20. januar 2020, klokken 19:44

« forrige - neste »

Megaoctane

Hei

Borettslaget har for en tid tilbake fått montert ladestasjoner av typen Defa med sentralstyring. Det er kun lov å montere samme type ladeboks.
Spørsmål: selskapet de brukte i sin tid vil ha 18.000kr for å sette opp en ladeboks.
Det ligger flatkabel i garasjene, så skal vel være å koble til og programmere?
Må jeg bruke denne leverandøren eller kan jeg trygt innhente tilbud for montering og få det utført billigere?
Borettslaget selv vet ikke så mye og tror at kanskje andre selskaper ikke får tilgang til styringsenhet etc etc og de vet ikke om det i det hele tatt er mulig å bruke noen andre.

Lars C. Krogenæs

Borettslaget bruker 1 elektriker til dette, men står som eier av anlegget og kan dermed fritt velge hvilken installatør som skal ha jobben.

Det kan hende at første elektriker har lagt inn bindingstid på installasjon, for dermed å gå ned i pris på infrastruktur, men det står i såfall i kontrakten som styret har inngått.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rastafaen

Hei.
Jeg tar opp igjen dette spørsmålet og håper noen kan svare.

Jeg bor i ett sameie. Det er tilrettelagt for montering av lader i garasjen. oppgradert 400v tn skap. de som har ladere idag har defa salto ladere (erange uno heter de vel idag) Disse er da satt opp i ladesystem som styrer sånn at alle skal få.

Jeg har sjekket pris hos firmaet som har installert dette og de skal ha kr 23800 for eRange iq lader og montering.
Da jeg synes dette er litt dyrt har jeg sendt mail til noen andre elektrikere. Fikk dette svaret fra en av de

"Om dette er ett ladesystem må du ta kontakt med elektrikeren som har vært og montert de andre laderne om tilbud. De låses ofte til elektrikeren som har lagt opp systemet fra starten av.

Veldig ofte så har DEFA sånn CLU løsning i BRL"

Hvordan låses dette og er det lovlig?

pr idag bruker ikke sameiet Cloudcharge fra Defa, men om det blir tatt i bruk seinere vet jeg ikke.

Ser noen har tilbud på lader og montering, men hvis det er ett 400v tn system koster det mer å få installert lader, noen som vet hvorfor?

mvh

Stig H

RJK

Laderne som settes opp, er gjerne av typen som lar seg styre av sentralen de er satt opp mot, slik at man kan sikre "rettferdig" fordeling av strøm, uten å gå over effektbegrensninger. Disse er gjerne endel dyrere enn stand-alone ladere uten smartness og unten støtte for sentralstyring.

Kan og være at kalkylen er satt opp mot x antall kunder, og kunder som kommer til skal dekke både kostnad og fortjeneste for både lader og arbeid som må utføres. Og gjerne og et "anleggsbidrag" fordi leverandør har gjort mere grunnarbeid uten at det gjenspeiles helt i pris for anlegget, og dette tas inn igjen ved alle etterinnstalleringene.

Og siden anlegget gjerne er en del av en kontrakt/enterprise med eksklusivitet til å knytte seg til anlegget, så innebærer det at du er låst til å bruke den leverandøren. Ingen andre har brukernavn og passord for å kunne tillate nye enheter inn i "poolen" av ladere som er godkjent.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 05. juni 2021, klokken 21:28
Og siden anlegget gjerne er en del av en kontrakt/enterprise med eksklusivitet til å knytte seg til anlegget, så innebærer det at du er låst til å bruke den leverandøren. Ingen andre har brukernavn og passord for å kunne tillate nye enheter inn i "poolen" av ladere som er godkjent.
Dette kommer jo helt an på kontrakten. Er ikke eksklusivitet signert, så er det fritt frem. Da er det i så fall bare å kreve brukernavn og passord utlevert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rastafaen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA