Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skvettlapper

Startet av Farbil, fredag 06. august 2021, klokken 17:04

« forrige - neste »

Farbil

Er på hytta og registrerer at denne, som alle andre biler, trenger skvettlapper.. har ikke funnet noen forhandlere el nettbutikker som har til vår bil.
Noen som har funnet noen, el må jeg på med folie..

e-h

Du får jo originalt fra Hyundai i hvert fall.

RayBomb

Jeg er blitt redd skvett lapper. Fikk en masse steinsprang, tett i tett som fregner under bakdøra, høyre side, på min I-Pace. Dette tror jeg må skylde skvett lappene fra Jaguar.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

lars667

Hvordan kan det ha seg? Ser liksom ikke hvordan en skvettlapp skal gjøre annet enn å redusere steinsprut? Rikosjetterte steinene på kanten av skvettlappen, liksom?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Oddaa

Her ble jeg også nysgjerrig. Skvettlapper foran monteres uten unntak på mine biler, og uten at jeg har opplevd noen negative bivirkninger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

trykkertor

Sitat fra: snakkesalig på søndag 08. august 2021, klokken 19:48
Men han snakker jo om skvett lapper, altså lettskremte samer. Uten at jeg forstår hvordan de kan forårsake steinsprut.
Hehe... Price less.  :D
Kanskje de kaster stein på bilen siden den kom så brått på?

hELgenen

Sitat fra: trykkertor på søndag 08. august 2021, klokken 20:45
Sitat fra: snakkesalig på søndag 08. august 2021, klokken 19:48
Men han snakker jo om skvett lapper, altså lettskremte samer. Uten at jeg forstår hvordan de kan forårsake steinsprut.
Hehe... Price less.  :D
Kanskje de kaster stein på bilen siden den kom så brått på?

Søren - jeg trodde det var snakk om en variant av sveler

RayBomb

Sitat fra: Oddaa på søndag 08. august 2021, klokken 17:31
Her ble jeg også nysgjerrig. Skvettlapper foran monteres uten unntak på mine biler, og uten at jeg har opplevd noen negative bivirkninger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har aldri opplevd liknende, men Jaguar verksteder var helt sikker på at det ikke var lakken som var dårlig på området som ble utsatt. Jeg har ikke endret plassene jeg kjører og ser ingen som klager på samme problem på Jaguar forum. Konklusjonen min er kanskje svak, men neste jeg kunne komme på at dette skyltes lappene som ble ettermontert og aldri testet i vindtunnel hos Jaguar.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Farbil

Ser at en av dere svarer at man får originalt fra Hyundai. Har søkt, men kan ikke se at hverken importør eller forhandler tilbyr dette. Finner heller ikke noe hos f eks Gytis el andre tredjepartsleverandører.. anyone?

trykkertor

Har du ringt forhandler?
Har sett flere demobiler Ioniq 5 kjøre med velintegrerte skvettlapper.
Mener å huske detgår med 19" hjul, men ikke 20" på grunn av dekkbredden(?).

healer

Min Ioniq 5 (P45)var ikke klargjort med mud-flaps ved levering.
Alle demo-bilene som ble levert før P45 er utstyrt med det.
Alle biler levert etter P45 er også utstyrt med det.
Det beviser at dette inngår i den norske spesifikasjonen for Ioniq 5.
Når det gjelder de ca 1200 - 1400 eksemplarene av lanserings-modellen P45 som kom til Norge, er disse en del av de 3000 eksemplarene som ble produsert etter en europeisk spesifikasjon.
Skvettlapper er en uomtvistelig nødvendig vinterutrustning for kjøring på norske fylkesveier hvor det benyttes strøgrus, og P45-versjonen har følgelig mangelfull klargjøring.

Men hos den norske importøren sitter de helt 'stille i båten' og håper på at stormen skal gå over.
De svarer ikke en gang, og overlater til forhandler-nettet å håndtere enkeltklager som eventuelt må komme.
Forhandleren hevdet å ikke ha økonomi, og for å komme videre måtte jeg legge ut 50% av kostnaden på ubestemt tid.

Det er ikke noen stor teknisk utfordring å ettermontere mud-flaps.
Det skal stort sett gjenbrukes eksisterende skruer og plastpropper.
Foran kreves det visstnok to nye karosseri-skruer inn i plast, inne fra hjulbrønnen bak innerskjerm, hvilket krever hjulet av, eller på full sving for å få plass til skrutrekker.

Skvettlappene av plast har følgende part-nr:
86831-G1000
86832-G1000
86841-G1000
86842-G1000

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA