Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste og ettermontering

Startet av Kongle., fredag 06. august 2021, klokken 16:50

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: andy99 på mandag 13. september 2021, klokken 22:30
Blir nok litt mer styr rundt montering av hengerfeste, da det ikke er forberedt noe annet enn selve luka i bakfanger. Må nok inn med ny bjelke.
BTW et flott smugle rom, enormt med plass :)
Gammelt nytt. Det man ikke vet er om alubjelken erstattes med HF-bjelken. Da blir vekttillegget mindre.
Uansett så må deklser innvendig løsnes, lykter av, støtfanger av, alu -bjelke av, ECu monteres, HF-bjelke monteres. osv. Uansett en liten jobb.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tirsdag 14. september 2021, klokken 00:27
Sitat fra: andy99 på mandag 13. september 2021, klokken 22:30
Blir nok litt mer styr rundt montering av hengerfeste, da det ikke er forberedt noe annet enn selve luka i bakfanger. Må nok inn med ny bjelke.
BTW et flott smugle rom, enormt med plass :)
Gammelt nytt. Det man ikke vet er om alubjelken erstattes med HF-bjelken. Da blir vekttillegget mindre.
Uansett så må deklser innvendig løsnes, lykter av, støtfanger av, alu -bjelke av, ECu monteres, HF-bjelke monteres. osv. Uansett en liten jobb.

Dersom det er likt som på Model 3P så sitter en kun igjen med to lokk etter å ha satt på hengerfestebjelken, om jeg ikke blander med Model S. Satte selv på hengerfeste på Model 3P og det var veldig "lego-aktig". Eneste var de klipsene som ikke er ekstremt solide, men regner med de setter nye på når de skal på med bakskjermen igjen. Er jo interessant om de har lagt opp ledningsnettet/kontakt sånn at det er lett å koble til.
De som følger videoene regner med ca 3 timer om en aldri har gjort det før. Er klart det tar mye kortere tid når en har gjort det 10 ganger før og har skikkelig bukk og verktøy.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Denne videoen viser hele monteringsjobben: https://www.youtube.com/watch?v=H0kvB2ZSKx8&t=267s
Hvis Tesla benytter samme prinsipp som Uhaul så erstatter HF-bjelken alu-bjelken. Dette vil i så fall gi mindre vektøkning, enn om HF-bjelken kommer i tillegg under alu-bjelken.
Når Tesla sier at bilen er forberedt for HF, er det nok kun luka i støtfangeren, og at det ligger klar en kontakt til lednignssettet og ECU-en.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Så div videoer i USA der hengerfestet monteres mellom crashbar.
99% sikker samme løsning her i EU. Man ønsker seg jo helst den crashbaren der, så ikke det minste uhell går rett gjennom fanger og rett i chassis.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

#19
Sitat fra: Radial på tirsdag 14. september 2021, klokken 09:21
Så div videoer i USA der hengerfestet monteres mellom crashbar.
99% sikker samme løsning her i EU. Man ønsker seg jo helst den crashbaren der, så ikke det minste uhell går rett gjennom fanger og rett i chassis.
Er det av videoer av OEM HF? Det har jeg ikke funnet enda. Har bare funnet videoer av aftermarket HF.
Om alubjelken erstattes av hengerfestets tverrbjelke,  blir jo da HF-bjelken "rear energy absorber", akkurat som på model X. Det er ingen grunn til å ha både HF-bjelke og alu-bjelke.

Edit Ansatt hos Tesla Kr.sand sier at Alu-bjelken ("rear energy absorber") erstattes av HF-bjelken. Han mente at netto vektillegg for HF kun er 5kg. Det høres litt lite ut, og er nok uten selve kroken. Den veier jo noen kg alene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA