Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selge bensinbil nå eller om ett år?

Startet av VoltWay, torsdag 05. august 2021, klokken 19:50

« forrige - neste »

VoltWay

Vurderer å bestille en Enyaq iV80X, som ikke kan forventes før tidligst andre kvartal neste år. Har i dag en Kodiaq på bensin. Sitter og lurer på hvordan bensinmarkedet ser ut neste år, både pris og i det hele tatt få solgt.

Et alternativ er å prøve å selge Kodiaqen nå og gå en stund uten bil eller kjøpe en el-ventebil i håp om at den er lettere å bli kvitt om et års tid.

Andelen elbiler på bruktmarkedet øker og bensin/diesel synker, men fremdeles er det flest bensin og diesel. 12%, 30% og 45% for hhv. el, bensin og diesel i juli.

Radial

#1
Kodiaq har ingen elektrisk konkurrent prismessig. Enyaq er betydelig mindre.
Dessuten trekker 190hk TSI hele 2200kg henger, der Enyaq er begrenset til 1200.
Bensin Kodiaq er også eneste alternativet som kan "vare" dersom det er mye småkjøring....diesel derimot, stuper i pris mot bensin her.
Tror derfor bilen din vil holde seg veldig godt, bensin Kodiaq går som varmt hvetebrød på finn.no i sentrale strøk.

Edit: 1,4tsi , og særlig de uten 4x4, eller manuell er dog litt tungsolgt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

VoltWay

Takk for det, Radial.

Har tenkt litt i samme baner om elektriske alternativ. Ser på Facebook at den er mye brukt som trekkvogn. Gjerne mest diesel, men bensin fungerer den òg. Bilen har 4x4 og er ganske godt utstyrt med automat DSG, hengerfeste, DCC, Webasto osv.

Har ikke fulgt så veldig med på Finn, men ikke sett så veldig mange TSI 190 der. Det er vel litt fordi de selger mest TDI, men kanskje positivt om den ikke blir en i mengden.

Kan lage et finn-søk på bensin og se litt hvordan de går. Av de jeg har sett ute de siste ukene har de ligget høyere i pris enn jeg hadde forventet.

Radial

190TSI går fort, ihvertfall så lenge det er litt garanti igjen etc.

Du vil finne at denne holder seg godt, det er en veldig allsidig bil/motor kombinasjon. Dog er bensin dyrt, og den forsyner seg godt av den, men til sitt bruk er den ganske bra.

Titta masse etter slike, men de koster det samme som en ny TMY, så jeg bestilte heller TMY... Får klare meg med 1600kg henger og litt mindre plass. 3-4år gammel bil til halv million var for vanskelig å svelge😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

VoltWay

Den vil ha rundt to år garanti igjen til den tid og er gått ganske lite. De skal i alle fall kjøre mye for å nå 100k på to år.

Satser nok på å beholde den til jeg får ny bil. Fint å høre at de ofte blir fort solgt. Da trenger jeg kanskje ikke legge den ut alt for lenge før jeg får ny bil. Finn-varselet kan gi en pekepinn på hva jeg kan forvente.

Ingeniøren

Hva er det med nordmenn og henger ?

Hatt hengerfeste på en par biler men neste aldre brukt det, og om fordi jeg hadde det ikke fordi jeg trengte det. Kjøper man noe større får man ofte levert for en slik og ingen ting og mange firma som lever av å hente avfallet ditt. Får ikke regnstykket for hengerfeste og henger til å gå i hop  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Kommer ann på hvor du bor og hvordan du bor om hengerfeste er et must eller ei. En kan leie varebil..men det kan jo være langt å reise til utleiested. Ingen leverer slik på døra her heller så for oss ikke en opsjon. En kan få levert en del varer,men det kan bli dyrt. Ikea skal f.eks ha mange lapper for å levere her vi bor. Og vi har hus og hage vi pusler mye med og da blir henger brukt mye. Hadde vi bodd i lelighet og/eller sentralt så hadde ikke henger vært et behov,men nå er det en nødvendighet. Folk sitt behov er så forskjellig selv om f.eks politikere i disse valgtider ikke ser skogen for bare trær.

vinterdekk

For vår del så klarer vi oss med en mindre familiebil takket være at vi kan trekke en lukket henger når vi drar på langtur.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

VoltWay

#8
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 06. august 2021, klokken 09:28
Hva er det med nordmenn og henger ?

Hatt hengerfeste på en par biler men neste aldre brukt det, og om fordi jeg hadde det ikke fordi jeg trengte det. Kjøper man noe større får man ofte levert for en slik og ingen ting og mange firma som lever av å hente avfallet ditt. Får ikke regnstykket for hengerfeste og henger til å gå i hop  :)
Jeg vil si det er tre hovedgrunner.


  • De bruker mye henger og/eller har sykkelstativ på bilen.
  • De bruker sporadisk henger og vil ha mulighet til det.
  • De har ikke bruk for hengerfeste, men er redd for at bilen blir vanskeligere å få solgt uten.

Sistnevnte er nok en viktig grunn til at det er så mange hengerfester her i landet. For min del gjelder punkt 2 og 3. Jeg bruker henger av og til, samt at på en stor bil som Kodiaq, med mye hengerkapasitet og som er mye brukt som trekkvogn så ville jeg aldri kjøpt den uten hengerfeste. Det utgjorde 1.5% av prisen, så ingen stor investering sånn jeg ser det. 10 000 er penger det òg, men i det store bildet ikke så mye. Om jeg får igjen mer av det ved salg vet jeg ikke, men bare det å ha flere potensielle kjøpere er positivt.

espenri

Hengerfeste er must for oss som frakter rundt på 4-5 sykler sammen med resten av feriebagasje.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Rosstopher

Folk har jo vidt forskjellige behov, og da jeg var ung hadde jeg mange biler med hengerfeste som jeg aldri brukte. Men nå som jeg har enebolig et sted hvor kommunen ikke henter grovavfall og hageavfall, pluss hytte langt unna, er hengerfeste et must. Her i boligfeltet hvor jeg bor har 4 av mine 6 nærmeste naboer tilhenger (de to siste har varebil). Det er båthengere, campingvogner og vanlige tilhengere. En av de har alle tre.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA