Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pre-conditioning av Y

Startet av Radial, fredag 13. august 2021, klokken 11:24

« forrige - neste »

Radial

Fruen vil bli den daglige bruker av vår eventuelle Y.
Hun har alltid ønsket seg varm bil, med rattvarme når den skal brukes, helt siden hun fikk førerkort. (Kjører gammel bil uten Webasto/varme muligheter)

Tesla Y gir selvsagt muligheten for å forvarme bilen via både app og timer.
Men hva gjør den med batteriet? Kan man velge om man bare skal varme kupè, eller varmes kupè og batteri uansett?

Det er ugunstig med å varme batteriet for hennes del, siden hun bare kjører 2mil daglig i 40/50soner. Vil være å kaste en haug med strøm ut vinduet, hvis batteriet varmes opp hver gang.

Noen som vet?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jeronan

It doesn't matter if you loose energy with warming up the battery.

If you drive on a stone cold battery pack you will loose even more energy more rapidly, as Li-Ion battery packs hate cold temperatures.

So it's a loose-loose situation in winter time no matter what.

I personally want the battery pack pre-heated at all times, so I get regenerative braking. Which you don't get when the battery is stone cold.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

Batteri og kupe varmes. Ja, man taper litt på det. Nei, det er ikke så mye å bekymre seg for i hverdagen. Koster ikke mange kronene ekstra, og rekkevidde er selvfølgelig ikke noe problem for henne. Å kjøre med bunnfrossent batteri sliter mer på batteriet og bruker mer strøm.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Det går jo og an å bruke "scheduled charging", sånn at batteriet venter med å lade batteriet lenge nok til at bilen akkurat ikke er ferdig ladet når en skal kjøre om morgenen. Dermed får batteriet "gratis varme" siden lading genererer varme i batteriet.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Takk for svar, da får det bare bli som det blir 😂
Tror hun vil lade rundt annenhver uke eller noe med hennes kjøring, men det kan jo endre seg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Det går an å kjøre i rekkeviddemodus for småkjøring på vinteren. På X er forbruket skyhøyt på 5-10km turer vinterstid, så der har jeg ofte brukt rekkeviddemodus. Helt meningsløst å bruke 6kW på å varme batteriet, varme man ikke får igjen for uansett. Ulempen er at den også reduserer effekten på varmeapparatet noe.

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 13. august 2021, klokken 13:18
Det går an å kjøre i rekkeviddemodus for småkjøring på vinteren.
Range mode finnes ikke på 3 og Y.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Oohh.. helt greit, for det er ikke noe optimal modus. Burde hatt et eget valg for batterivarming av/på. Mer nytte enn range mode.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA