Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 04. august 2021, klokken 21:16

« forrige - neste »

mroek

Ganske sikkert ID.3 det der, ja. Håper de finner en konkret årsak til brannen, da. Kan kanskje virke som at hovedbatteriet ikke har brent?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition


HRS

Var en ID 3. Begynte å brenne under kjøring, se: https://www.tv2.no/nyheter/14229014/

Brant en ID 3 i Nederland nylig også.

Jalla

Tja, hva skal man si?  GM avråder elbilsägare att parkera nära andra bilar.

Elbilen Chevrolet Bolt har haft problem med batteribränder och har gett bilägarna omfattande rekommendationer. Nu kommer ännu en rekommendation – att hålla minst 15 meters avstånd till andra parkerade bilar.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/gm-avrader-elbilsagare-att-parkera-nara-andra-bilar/
Kan lure på hvordan man har tenkt at folk med Bolt/Ampera skal klare dette.


Electric cars in Norway

#34
Legger denne på denne strengen selv vi trygt kan konstatere at det ikke er noe epidemi av elbil branner. Det er svært lite elbilbranner her i Norge ut fra hva som fremkommer i media. Men i går skjedde det noe.

Er det noen som vet mer om det som skjedde i Drammen i går? Kopi under:

19:34 i gårOle Løkkevik
Skulle lade elbilen - så tok den full fyr

Full fyr i elbil

Nødetatene rykket ut til Solbergelva i Drammen etter meldinger om brann i en elbil tirsdag kveld.

Brannen startet etter at eieren av bilen koblet til laderen, opplyser operasjonsleder i Sør-Øst politidistrikt til VG.

Bilen var i full fyr, og det var en periode spredningsfare til hus og garasje.

– Brannen er nå slukket, og hverken hus eller garasje er skadet. Vi er i gang med å opprette sak for å undersøke hva som har skjedd, sier operasjonslederen.

Eieren av bilen meldte selv inn til nødetatene om brannen.

Brannvesenet var raskt til stedet og slukket brannen. Bilen fremstår nå som totalskadet.

– Eieren fikk veiledning til å kjøle ned bygningsmassen så ikke huset sto i fare, sier vaktkommandøren Erik Smidsrød-Brennseter i 110-sentralen.

Det er ikke meldt om personskade.

Lenke:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/melding-om-brann-i-bil.HtDD55RIo?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Daniel_0007

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2022, klokken 09:12
Det ligner på en Renault Zoe, men er ikke sikker?

godt sett, trodde var i3 først men drammens tidende har bedre bilde og er nok zoe basert på baklyktene.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 23. november 2022, klokken 10:07
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2022, klokken 09:12
Det ligner på en Renault Zoe, men er ikke sikker?

godt sett, trodde var i3 først men drammens tidende har bedre bilde og er nok zoe basert på baklyktene.

Ja, det var en Zoe, ja... det var godt spottet  :+1:  Jeg klarte ikke se det.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 23. november 2022, klokken 10:16
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 23. november 2022, klokken 10:07
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2022, klokken 09:12
Det ligner på en Renault Zoe, men er ikke sikker?

godt sett, trodde var i3 først men drammens tidende har bedre bilde og er nok zoe basert på baklyktene.

Ja, det var en Zoe, ja... det var godt spottet  :+1:  Jeg klarte ikke se det.
Lett å komme i ettertid å påstå, men jeg var "bainna bein" (les: skråsikker) etter ett sekund på at det var en Zoe ut fra første bilde, og fikk det bekreftet ved å scrolle videre ned i debatten her.

Noen biler har så særegne trekk, spesielt noen baklykter, at man ser det straks om disse vises. Andre biler er det skikkelig vanskelig med.

F.eks. når jeg ser biler med heltrukket baklysstripe, så er det jammen ikke lett å vite om det er en Audi Etron (eller annen Audi), En Porsche Cayman, en Xpeng P7 eller noe annet. Spesielt om det er mørkt ute, og man ikke får til å studere detaljene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: RJK på onsdag 23. november 2022, klokken 12:36
F.eks. når jeg ser biler med heltrukket baklysstripe, så er det jammen ikke lett å vite om det er en Audi Etron (eller annen Audi), En Porsche Cayman, en Xpeng P7 eller noe annet. Spesielt om det er mørkt ute, og man ikke får til å studere detaljene.

Off topic, men jeg hater disse. Kanskje det bare er meg,men når jeg ser en sånn rød stripe foran meg på en mørk og øde landevei, finner jeg det veldig vanskelig å bedømme avstanden. Ikke bare på på mørke og øde landeveier, men det er verst der.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: hanche på onsdag 23. november 2022, klokken 14:50
Sitat fra: RJK på onsdag 23. november 2022, klokken 12:36
F.eks. når jeg ser biler med heltrukket baklysstripe, så er det jammen ikke lett å vite om det er en Audi Etron (eller annen Audi), En Porsche Cayman, en Xpeng P7 eller noe annet. Spesielt om det er mørkt ute, og man ikke får til å studere detaljene.

Off topic, men jeg hater disse. Kanskje det bare er meg,men når jeg ser en sånn rød stripe foran meg på en mørk og øde landevei, finner jeg det veldig vanskelig å bedømme avstanden. Ikke bare på på mørke og øde landeveier, men det er verst der.
Ser kult ut, men blir veldig lett for mye lys, ja.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: hanche på onsdag 23. november 2022, klokken 14:50
Off topic, men jeg hater disse. Kanskje det bare er meg,
Nei det er ikke bare deg, denne "julepynten" burde bli forbudt. Veldig lett å forveksle med bremselys, spesielt når forankjørende biler kjører inn i tunneler og går fra kjørelys uten baklys til parklys og nærlys.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

arthur

Sitat fra: RJK på onsdag 23. november 2022, klokken 15:34
Sitat fra: hanche på onsdag 23. november 2022, klokken 14:50
Sitat fra: RJK på onsdag 23. november 2022, klokken 12:36
F.eks. når jeg ser biler med heltrukket baklysstripe, så er det jammen ikke lett å vite om det er en Audi Etron (eller annen Audi), En Porsche Cayman, en Xpeng P7 eller noe annet. Spesielt om det er mørkt ute, og man ikke får til å studere detaljene.

Off topic, men jeg hater disse. Kanskje det bare er meg,men når jeg ser en sånn rød stripe foran meg på en mørk og øde landevei, finner jeg det veldig vanskelig å bedømme avstanden. Ikke bare på på mørke og øde landeveier, men det er verst der.
Ser kult ut, men blir veldig lett for mye lys, ja.

Smak og behag, selv synes jeg det er dritstygt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Uff uff uff, her må jeg nesten gå mot flertallet og melde at jeg synes det dr ...tøft... det gir en "bilmerke signatur" som er artig å følge med på. Feks MB bilene eller Polestar 2...eller ..... eller... men det kan hende det bare er meg som er opptatt av slikt...

Ja det er litt "julelys" hele greia for det har jo ingen effekt ift bilsikkerhet... da er det tåkelys som gjelder  :D


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA