Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 04. august 2021, klokken 21:16

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 13. januar 2023, klokken 07:38
Men dette med parkeringshus og frykten for el-bil branner.

Var det ikke slik at det som skjedde på Sola, en dieselbil tok fyr, diesel rant utover til andre biler som igjen tok fyr, og på denne måten skapte en kjedereaksjon ?

Hadde det vært el-bil som brant, så er det jo ikke slik at elektronene renner utover og antenner andre biler vel? Det kan jo tenkes at den sterke varmeutviklingen skal kunne antenne nabobilen, men i mitt hode tenker jeg det må være tryggere da brannen blir mer isolert kanskje?
Hvis det skulle være så galt at det begynner å brenne i batteriet på en elbil, og brannen sprer seg til nabobilen, så vil nok ikke batteriet antenne på nabobilen. Branneffekten blir dermed mye mindre selv om den sprer seg til nabobil(er).

Mitt tips er at hvis det bare hadde vært elbiler i Sola-brannen i tillegg til dieselbilen som tok fyr så hadde det vært en mye mindre brann med tregere utvikling. Det hadde sannsynligvis ikke blitt så høy branneffekt at bærende konstruksjon i bygget hadde fått skader heller. Dette blir bare spekulasjoner, men veldig mye av varmeutviklingen i Sola-brannen skyldtes nok forbrenning av fossile drivstoff.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

krl

Jeg ville vært mer bekymret for elbilbrann ombord på en ferge enn et annet sted, det kan finnes godt med slukkemidler for bensin/diesel ombord, uten at det nødvendigvis hjelper så mye ved batteribrann. Med mindre det er mulig å benytte sjøvann eller annet vann til kjøling/slukking. Det kommer antageligvis an på hvor vannet renner under slukking, og om det er kapasitet til å pumpe ut. Pumpekapasitet bør de vel ha på et såpass stort skip.

Uansett, når sannsynlighet for brann er 5x større med eksosbil, så blir dette merkelig.

Stig-Arne

Sitat fra: Arha på fredag 13. januar 2023, klokken 15:22
Hurtigruta mener visst også at det er en brann-epidemi blant elbiler.
https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2023/01/12/195896675/havila-kystruten-nekter-a-ta-om-bord-elbiler
Kan de virkelig ha lov til dette?

Er ikke Hurtigruten som klager på dette, men Havila.
Hurtigruten har såvidt jeg er kjent med ingen hindringer for el-biler

arthur

Sitat fra: Arha på fredag 13. januar 2023, klokken 15:22
Hurtigruta mener visst også at det er en brann-epidemi blant elbiler.
https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2023/01/12/195896675/havila-kystruten-nekter-a-ta-om-bord-elbiler
Kan de virkelig ha lov til dette?

Ja, ingenting i deres konsesjon som forplikter dem til å ta med elbiler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Nei til klimasvindel

Sitat fra: krl på fredag 13. januar 2023, klokken 18:47
Jeg ville vært mer bekymret for elbilbrann ombord på en ferge enn et annet sted, det kan finnes godt med slukkemidler for bensin/diesel ombord, uten at det nødvendigvis hjelper så mye ved batteribrann. Med mindre det er mulig å benytte sjøvann eller annet vann til kjøling/slukking. Det kommer antageligvis an på hvor vannet renner under slukking, og om det er kapasitet til å pumpe ut. Pumpekapasitet bør de vel ha på et såpass stort skip.

Uansett, når sannsynlighet for brann er 5x større med eksosbil, så blir dette merkelig.

Vet ikke hvor du har 5x-påstanden fra, men de fleste bør ha fått med seg at elbilbrann kan være langt farligere om det er snakk om batteribrann. Brann i eksosbil har man lang erfaring med, og er ikke nødvendigvis en katastrofe.
Saltvann til slukking bringer oss inn på korrosjon. Mener å ha forstått at varmt salt er langt mer korrosivt.


jlan

Sitat fra: Nei til klimasvindel på lørdag 14. januar 2023, klokken 19:56
Saltvann til slukking bringer oss inn på korrosjon. Mener å ha forstått at varmt salt er langt mer korrosivt.
Vel en bil som brenner er mest sannsynlig vrak uansett, så litt korrosjon fra eller til spiller liten rolle. For selve skipet så er det vanligvis bare snakk om sandblåsing og maling, hvis ikke temperaturene har vært så høye at det har blitt deformasjoner . Mer utfordrende kan det være at saltvann leder strøm, det kan både gi fare for støt, og for elektrolytiske reaksjoner, som kan gi enda mer farlige gasser og eksplosjoner. Men samtidig vil saltvann raskere lade ut og uskadeliggjøre batteriene. Det er jo en metode som brukes ved gjenvinning.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Nei til klimasvindel

Sitat fra: jlan på lørdag 14. januar 2023, klokken 22:41
Sitat fra: Nei til klimasvindel på lørdag 14. januar 2023, klokken 19:56
Saltvann til slukking bringer oss inn på korrosjon. Mener å ha forstått at varmt salt er langt mer korrosivt.
Vel en bil som brenner er mest sannsynlig vrak uansett, så litt korrosjon fra eller til spiller liten rolle. For selve skipet så er det vanligvis bare snakk om sandblåsing og maling, hvis ikke temperaturene har vært så høye at det har blitt deformasjoner . Mer utfordrende kan det være at saltvann leder strøm, det kan både gi fare for støt, og for elektrolytiske reaksjoner, som kan gi enda mer farlige gasser og eksplosjoner. Men samtidig vil saltvann raskere lade ut og uskadeliggjøre batteriene. Det er jo en metode som brukes ved gjenvinning.

Om bilen korroderer spiller nok ingen rolle, det er 100% totalvrak ved batteribrann.
Tenker på innsiden av skipet, der bilferger har biler parkert på delvis åpne etasjer, hev/senkbar bro/hylle. Det er en del teknisk utstyr som blir korrosjonsutsatt, samt mange andre biler. Det er lett å tenke at jammen sånt er forsikringsdekket uansett, men å ignorere dette påvirker forsikringspremie og utbetaling.

Poenget med saltvann og kortslutning kan være viktig.

Jalla

Sitat fra: Arha på fredag 13. januar 2023, klokken 15:22
Hurtigruta mener visst også at det er en brann-epidemi blant elbiler.
Kan de virkelig ha lov til dette?
Hvorfor leser du ikke artikkelen før du poster?
Havila Kystruten har ingenting med Hurtigruta å gjøre så din påstand er tullprat.
Det står klart og tydelig - Samtidig er det ikke et krav i avtalen med Samferdselsdepartementet at skip på kystruten skal frakte privatbiler.

Det er Proactima AS som har gjort en risikoanalyse av slik biltransport, og konklusjonen er at el-, hybrid-, og hydrogenbiler ikke kan fraktes om bord.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA