Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags kabel til lader?

Startet av sveander, onsdag 04. august 2021, klokken 14:18

« forrige - neste »

sveander

Jeg har tenkt å skaffe en kabel jeg kan grave ned fra huset til garasjen.
Hva slags kabel er godkjent for å ligge i bakken.
Bør jeg legge den i rør?

Hvor får man en billig og god slik kabel ?
Bør vel være 4 x 6 mm2
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

torkildr

Veldig enkelt, hør med elektriker. Til syvende og sist er det uansett de som må gå god for kabelen.

Personlig ville jeg (og har tidligere gjort) gravd ned et 50mm rødt k-rør, så kan elektriker bare trekke i det med hva enn av kabel de vil bruke.

sveander

Takk. Rør er godt tips. Jeg tenker det er mye å spare på kabel.  , men har bedt om tilbud på kabel og installasjon nå.
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

torkildr

Enig det, bare kjedelig å legge noe i bakken som "teknisk sett" er bra nok, som det viser seg at elektriker ikke vil gå god for.

ok67

Elektrikaren vil sikkert gjerne levere kabelen, då han kjøper den billeg og sel den dyrt til deg. Han tener nok meir på vidaresalg av kabel enn på sjølve jobben...

PFSP bør vere greit nok, om du skal ha jordfeilbrytar (type B) i sikringsskapet og kabelen kun skal forsyne elbilladaren.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

pberg

Jeg la ned en TFXP 5G6mm2 på hytta her for litt siden. Det holder til 32A 3-fas, faktisk også i vegg. (Jeg har TN-nett)

Elektrikeren min hadde null problemer med det i hvert fall. Men sikkert lurt å avklare på forhånd.

Den er også litt tynnere og mer fleksibel enn PFXP.

Edit: Gravde først ned et 50mm rør, og dro kabelen gjennom dette. Greit å være på den sikre siden.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

ok67

Ja, TFXP (eller TFSP) tåler høgare belastning enn PFXP/PFSP då den har PEX isolasjon på fasane og ikkje PVC som PFSP/PFXP har. PAX tåler høgare temperatur enn PVC. Den har også separat jordledar og ikkje jordnett på utsida av fasane, noko som i enkelte variantar av den krev at den skal leggast i rør når den ligg i bakken.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA