Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LED vs LED matrix - er lyspakken verdt det?

Startet av OlaM, onsdag 04. august 2021, klokken 10:22

« forrige - neste »

OlaM

Design- og Lyspakke er et veldig dyrt tilvalg. Hadde alternativet vært halogen så hadde det vel ikke vært noe å lure på, men er standard-LED noe særlig dårligere når det gjelder å lyse opp nattemørket?

Den viktigste funksjonaliteten til matrix vel den delvise nedblendingen, men det er vel også auto langlys av/på som standard hvis man vil slippe å bruke spaken? I tillegg er det vel lys rundt svingen som kan være ganske nyttig.

Og utenom det så inneholder pakken mulighet for panotak og sotede vinduer bak, begge deler er uviktig for meg.

Jeg håper på svar om at pakken ikke er verdt det. :laugh: Men tar jeg feil?

(Jeg er egentlig interessert i en ID.3, men siden det er mest aktivitet her og valget er likt så postet jeg det her)
'21 3LR

biggern

Matrix LED headlight pros: Incredibly versatile headlight technology that gives you high beam coverage even with other traffic around. It's easy to use and requires little driver intervention

https://www.carexpert.com.au/car-reviews/halogen-v-led-v-matrix-led-v-laser-headlights-compared-and-tested

Tor Erik

Jeg var litt i tvil når vi skulle bestille ID.3. Men når jeg fikk høre at standard LED har automatisk av/på for fjernlys (disclaimer: har det ikke "skriftlig") så var saken ganske klar, spar 18.000. For vår del blir dette en "bybil" hvor de fleste veier er opplyst, mao behov for "superlys" er ikke så påtrengende. Ellers kan du se Bjørn Nyland sine tester på YouTube hvor han tester både standard LED og Matrix (begge ID.4).
EDIT: Bilen er altså bestilt men ikke ankommet. Så har ikke fått testet std LED enda.

OlaM

Sitat fra: Tor Erik på onsdag 04. august 2021, klokken 11:16
Jeg var litt i tvil når vi skulle bestille ID.3. Men når jeg fikk høre at standard LED har automatisk av/på for fjernlys (disclaimer: har det ikke "skriftlig") så var saken ganske klar, spar 18.000. For vår del blir dette en "bybil" hvor de fleste veier er opplyst, mao behov for "superlys" er ikke så påtrengende. Ellers kan du se Bjørn Nyland sine tester på YouTube hvor han tester både standard LED og Matrix (begge ID.4).
EDIT: Bilen er altså bestilt men ikke ankommet. Så har ikke fått testet std LED enda.

Ah, flott, hadde ikke fått med meg at han hadde testet standard LED også. Takker!
'21 3LR

OlaM

Tusen takk til Bjørn Nyland for konsekvente tester.  :D :+1:





Det ser ut som det er forskjell i strålen, men tror det bare er det bølgete terrenget og at bilene står bittelitt annerledes. Da tenker jeg at jeg klarer meg uten det tilvalget, med mindre det kommer en veldig god deal på en Max.
'21 3LR

Tor Erik

Takk for at du la til bildene her! Ikke stor forskjell. Men vil nok være mer merkbart under kjøring. Mao full LED bør være bra nok gitt besparelse på 18-ish tusen kr. Overgang fra halogen til full LED vil nok merkes betydelig (ref. lenken over).

amrois

Jeg er ikke sikker på hvor mye penger Matrix er verdt for TS selvsagt. Det kan virke som om lyseffekt på både nær og fjernlys er like god på begge løsningene. Men, for meg er verdien av Matrix at jeg får betydlig bedre lys når jeg møter andre biler, siden jeg ikke må dimme ned til nærlys. Kjøring med fjernlys ødelegger nattsynet, og ved nedblending av vanlige lys blir man mer eller mindre blind et lite øyeblikk og alt man ser er lysene fra møtende bil. Med Matrix ser man betydelig bedre, siden øynene ikke trenger å omstille seg mellom dag og nattsyn.
ID4 Pro Perf Tech

unik42

Har hatt ID3 Max og har ID4 ikke-max nå. Forskjellen er heller liten, men det er selve dynamikken i lysene jeg savner fra ID3'en, at de svinger med rattutslag og blender i piksler i stedet for hele fjernlyset.

Men Max lysene lyser ikke noe kraftigere.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

OlaM

'21 3LR

daktari

Matrix har en del funksjoner vanlige ikke har:
-svinger ved høy fart
-kurvelys ved lav fart
-blender kun biler foran men har fjernlys på resten av veien (dette er veldig bra) spesielt på veier med mye trafikk
-fancy baklykter og lyslist som er ren kosmetikk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

biggern

#10
Er det behov for en ekstra 1000mtr led bar fjernlys på Matrix?
Vil det hjelpe?

amrois

Ser ikke helt poenget med ledbar på IDene.  Lysene er knallgode med og uten Matrix... Sjekk TeslaBjørn sine tester!
ID4 Pro Perf Tech

geear

Sitat fra: biggern på torsdag 05. august 2021, klokken 19:48
Er det behov for en ekstra 1000mtr led bar fjernlys på Matrix?
Vil det hjelpe?
Generelt så gir ekstralys motsatt virkning - du får strålende fjernlys (ding!), men du må blende tidlig ned for møtende kjøretøyer, og forskjellen på nærlys og fjernlys med ekstralys blir brutal og gjør at det tar tid å venne seg til forskjellen, med det resultatet at en må kjøre lenger uten fjernlys, og ser svært lite når man møter biler. Den store fordelen med matrix kontra vanlig er nettopp det at forskjellen på nær og fjern blir så liten som mulig, og du får godt lys langs høyre veikant selv mens du møter kjøretøy.

biggern

Da satser jeg på det, om en kan motta GTX'en før snøen faller. Aldri kjørt med Matrix. Men om Matrix er slike jeg har møtt i mørket, føles dette blendende.

Rosstopher

Sitat fra: geear på torsdag 05. august 2021, klokken 21:14
Generelt så gir ekstralys motsatt virkning - du får strålende fjernlys (ding!), men du må blende tidlig ned for møtende kjøretøyer, og forskjellen på nærlys og fjernlys med ekstralys blir brutal

Dette er faktisk et viktig poeng, i hvertfall om man skal ha skikkelig kraftige fjernlys. Monterte selv LED-planke på taket på en bil i tillegg til to LED tusenmetere i grillen. Total effekt var tett opp mot 500W (målt) i tillegg til gode originale xenon-lys. Har aldri hatt det så behagelig på langtur langs mørke vinterveier. Det var jo nesten som dagslys! Men første gang jeg måtte blende ned var det brått skummelt. Jeg lurte på om nærlyset hadde gått, for det ble bekmørkt. Altså jeg så ikke at det lyste på veien i det hele tatt. Det er greit med ekstralys om de originale ikke er veldig bra, men altfor mye er livsfarlig!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA