Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW wallbox

Startet av Hikkas, onsdag 04. august 2021, klokken 09:16

« forrige - neste »

Hikkas

Jeg har nettopp bestilt min første elbil og det ble i4. Men har en del å sette meg inn i angående hjemmelading.(og andre elbilting🤪) Tenkte det var lurt å kjøpe bmw sin wallbox å montere i garasjen. Har en enfase 230v 16A kurs ut til garasjen, med mulighet for å koble om til trefase. Dette er it nett. Hva anbefales? Har mye å lese meg opp på, så er i grunnen helt grønn på dette?

Vollis47

BMW ønsker sikkert at du skal kjøpe wallbox fra dem. Har hørt om selgere som sier at du MÅ ha den til din BMW. Du finner nok flere andre ladebokser til mye lavere pris.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Rosstopher

Alle ladebokser fungerer til alle biler. Dersom BMW sin gir deg de funksjonene du trenger til en bra pris så kjør på. Hvis ikke kan du bruke hva som helst annet. Jeg har en enkel, dum boks hjemme og en smart boks med all slags strømstyring og overvåkning på hytta. For meg holder det i hvertfall med en billig, dum boks. Effekt og tidspunkt for lading kan jeg uansett stille i bilen.

16A 230V enfas holder for de aller fleste. Da lader du godt over halvparten av batteriet på 12 timer. Kun dersom du kjører veldig langt i det daglige eller bilen står parkert veldig kort tid hjemme er det vits i å betale i dyre dommer for ny kurs. Hvis man uansett må legge opp ny kurs ville jeg sagt legg opp så stor kurs du for lov til av netteier.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jeronan

#3
Really depends what offer you get for the BMWi wallbox.  If it's under 12k NOK including installation, like we paid 4 years ago, then it's worthwhile consideration.'
But 4 years is a long time. Back then there were not so many options available and they were all 10k+ NOK ex. installation.

Nowadays you got much cheaper options available. Tesla Wallbox is still among the cheapest and best bang for buck, that comes with 8 meter cable option.
I also read that the new version now also has an integrated B-vern sikring. This can save you a couple thousand NOK on installation costs.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Hikkas

Har ikke fått noe pris fra bmw, men ser på nettsiden til bmw at den koster ca7000 + montering.
https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/bmw-tilbehor.bmw-wallbox-essential.html

Hvilken "billigboks" er god nok?

Jeronan

#5
Sitat fra: Hikkas på onsdag 04. august 2021, klokken 19:15
Har ikke fått noe pris fra bmw, men ser på nettsiden til bmw at den koster ca7000 + montering.
https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/bmw-tilbehor.bmw-wallbox-essential.html

Hvilken "billigboks" er god nok?

That depends. If you have the old IT electricity network at home, you need to install a "B-vern sikring". So then you have to calculate at least 3000 NOK extra in installation costs.
In this case the latest version of Tesla Wallbox will be the cheapest option for around 5100 NOK. Then you only have to pay the electrician for a dedicated sikring ( 16A, 24A or 32A what is possible ) and pulling a cable to the charge box location plus installation of the wallbox itself.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA