Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.5

Startet av hELgenen, onsdag 04. august 2021, klokken 08:49

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Trond.m på onsdag 24. november 2021, klokken 08:52
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 23. november 2021, klokken 21:23
ID.5 GTX bekreftes nå å ha 150kw peak ladeeffekt.
Tror ikke forskjellen i ladetiden er stor.

Fra tekniske data for id:4:
Ladedauer DC 125 kW 5% - 80% SOC. 00:38 h

Tisvarende data for id.5 på DC135: 36 minutter.

29 min fra 5-80 står de i pressemeldingen for vanlig ID.5. Flatere kurve når max er 135 i forhold til 125.

Daniel_0007

#31
Priser er ute, rundt 30k påslag fra id4, tviler på det er noe forskjell på utstyret
Kan være et alternativ for de som ligger langt bak i køen på id4 og heller gå for id5, få bil litt tidligere.

https://www.tu.no/artikler/id-5-koster-fra-436-400-kroner/515355

SitatPrisene er 436.400 kroner inkludert frakt og levering i Oslo for ID.5 Pro Performance, og 482.900 kroner for ID.5 GTX.
Model 3 2019 LR Rwd

unik42

Høyere pris for å miste muligheten til taklast...
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hELgenen

Hvorfor prises den mindre praktiske varianten av bilen høyere?

I gamle dager var jo sedan utgaven hos VW den billige varianten. F.eks Passat stasjonsvogn var jo en del dyrere en sedan utgaven når en går en del år tilbake. Husker ofte at den lokale bilselgeren påpekte det var mer bil for pengene å kjøpe sedan utgaven, men folk flest gikk for stasjonsvogn utgaven. Så på et eller annet tidspunkt snudde denne trenden og siden har coupe/sedan vært høyere priset.

Synes ID.5 er en pen bil - men de mindre praktiske elementene drar jo ned helhetsinntrykket.
Så hvorfor betale mer for en mindre praktisk bil - en bil som kanskje også vil bli mindre etterspurt på bruktmarkedet om noen år?

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. november 2021, klokken 07:50
Hvorfor prises den mindre praktiske varianten av bilen høyere?

I gamle dager var jo sedan utgaven hos VW den billige varianten. F.eks Passat stasjonsvogn var jo en del dyrere en sedan utgaven når en går en del år tilbake. Husker ofte at den lokale bilselgeren påpekte det var mer bil for pengene å kjøpe sedan utgaven, men folk flest gikk for stasjonsvogn utgaven. Så på et eller annet tidspunkt snudde denne trenden og siden har coupe/sedan vært høyere priset.

Synes ID.5 er en pen bil - men de mindre praktiske elementene drar jo ned helhetsinntrykket.
Så hvorfor betale mer for en mindre praktisk bil - en bil som kanskje også vil bli mindre etterspurt på bruktmarkedet om noen år?

Skyld på bmw, coupe utgavene har vel alltid vært dyrere der, spesielt når de startet med "fake" coupe altså coupe med 4 dører.
Model 3 2019 LR Rwd

Trond.m

#35
Det er vel en engel grunn til at det er høyere pris. Lavere volum gir høyere produksjonspris, og markedsprisen for SUV Coupe er generelt høyere.
Dettr gjelder alle merker som BMW, Audi, Mercedes, Volvo etc, så det er helt som forventet. Siden salget er lavere tror jeg kanskje at id.5 vil holde seg like godt i pris som id.4. Men det er nok større usikkerhet med VW, fordi de fleste som velger det merket tenker mer på fornuft / økonomi enn kjøpere av premiummerkene. All fornuft tilsier at id.4 er et bedre valg.

E-Trond

#36
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 14:27
Priser er ute, rundt 30k påslag fra id4, tviler på det er noe forskjell på utstyret
Kan være et alternativ for de som ligger langt bak i køen på id4 og heller gå for id5, få bil litt tidligere.

https://www.tu.no/artikler/id-5-koster-fra-436-400-kroner/515355

SitatPrisene er 436.400 kroner inkludert frakt og levering i Oslo for ID.5 Pro Performance, og 482.900 kroner for ID.5 GTX.

Var ikke store forskjeller på Gtx i pris.
Bygde både 4 og 5 og havnet på 17-18k i prisforskjell.

Men synes ikke ID 5 er pen nok til å forsvare prisforskjellen og mindre praktiske egenskaper.

Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

GreenBeHH

Hadde forventninger til ID5.  Forventet en prisdifferense på 18K, men denne ramlet 110% ut av min liste når jeg oppdaget at den ikke kan ha taklast.  Utrolig merkelig valg av VW    :o
Så da ser jeg over til Audi Q4 Sportback, eller det samme greia der ?
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

igniztion

Q4 Sportback har ikke rails på taket på de bildene jeg har sett, så kanskje samme utfordringen der? Kommer heller ikke lastbærere som tilvalg om man bygger en Sportback på audi.no
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

e-Stig

Sitat fra: E-Trond på torsdag 25. november 2021, klokken 10:52
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 14:27
Priser er ute, rundt 30k påslag fra id4, tviler på det er noe forskjell på utstyret
Kan være et alternativ for de som ligger langt bak i køen på id4 og heller gå for id5, få bil litt tidligere.

https://www.tu.no/artikler/id-5-koster-fra-436-400-kroner/515355

SitatPrisene er 436.400 kroner inkludert frakt og levering i Oslo for ID.5 Pro Performance, og 482.900 kroner for ID.5 GTX.
Var ikke store forskjeller på Gtx i pris. Bygde både 4 og 5 og havnet på 17-18k i prisforskjell.

Men synes ikke ID 5 er pen nok til å forsvare prisforskjellen og mindre praktiske egenskaper.

Skal ikke begi meg ut på en diskusjon om hva som er pent, men i mine øyne har både ID.5 og Q4 Sportback x-faktor som gjør at det finns et marked for dem. For oss som ikke er unge lenger var det bilene som ble laget på 60, 70 og delvis 80-tallet som satte standarden for god design. For meg som verken skal ha ski på taket eller barnevogn i bagasjerommet spiller det ingen rolle hvordan bakluken er formet. Litt rart hvis vi er villig til å betale hundre tusen for ekstrautstyr vi "ikke trenger", men ikke vil spandere atten tusen kroner på en bil som skiller seg litt ut i mengden hvis det er den vi egentlig ønsker oss.

Ser mange kommentarer på at vi ikke trenger flere bilmodeller, at alle ser like ut, etc., men i mine øyne ser ID.4 og ID.5 ganske forskjellige ut:

https://i.ytimg.com/vi/YMMIDwxGSFw/maxresdefault.jpg
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

e-Stig

Sitat fra: e-Stig på tirsdag 21. desember 2021, klokken 13:10
Sitat fra: E-Trond på torsdag 25. november 2021, klokken 10:52
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 14:27
Priser er ute, rundt 30k påslag fra id4, tviler på det er noe forskjell på utstyret
Kan være et alternativ for de som ligger langt bak i køen på id4 og heller gå for id5, få bil litt tidligere.

https://www.tu.no/artikler/id-5-koster-fra-436-400-kroner/515355

SitatPrisene er 436.400 kroner inkludert frakt og levering i Oslo for ID.5 Pro Performance, og 482.900 kroner for ID.5 GTX.
Var ikke store forskjeller på Gtx i pris. Bygde både 4 og 5 og havnet på 17-18k i prisforskjell.

Men synes ikke ID 5 er pen nok til å forsvare prisforskjellen og mindre praktiske egenskaper.

Skal ikke begi meg ut på en diskusjon om hva som er pent, men i mine øyne har både ID.5 og Q4 Sportback x-faktor som gjør at det finns et marked for dem.

Prøvde konfiguratoren på GTX og havnet på cirka 550 000 kroner.

Noen som har sjekket når ID.5 blir levert hvis den bestilles nå?

https://www.volkswagen.no/no/konfigurator.html/__app/id-5-gtx/gtx.app?category-app=private&carlineId-app=30296&exteriorId-app=F14+0E0E&options-app=GPA5PA5-GWD3WD3-GPBNPBN-MAHV1M6-GPSFPSF&interiorId-app=F56+++++KC&modelId-app=E399TN%24GPBMPBM%24GRD1RD1%24GWPUWPU&modelVersion-app=3&modelYear-app=2022&salesGroupId-app=39240&trimName-app=GTX&buildabilityStatus-app=buildable
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

igniztion

Eneste jeg har hørt er at ID.5 vil prioriteres en viss grad nå  i vår, for å få ny modell ut på veiene. Aner ikke om det er noe sannhet i det, men det høres ut som VW.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

e-Stig

Sitat fra: igniztion på tirsdag 04. januar 2022, klokken 11:32
Eneste jeg har hørt er at ID.5 vil prioriteres en viss grad nå i vår, for å få ny modell ut på veiene. Aner ikke om det er noe sannhet i det, men det høres ut som VW.

Ja, akkurat som for Audi Q4 ønsker de vel å få ut de to modellene omtrent samtidig.

Syns det er generelt vanskeligere å finne informasjon om elbiler når for tiden. Her på forumet er det forholdsvis stille etter mange år med høy aktivitet. For eksempel har e-Golf nesten 33 000 innlegg her på elbilforum. Har all diskusjon blitt flyttet over til Facebook-grupper?

Jeg er med i ID4/ID5-gruppen på FB, men der er det vanskelig å få til en dialog om et spesielt emne, slik man gjør det her på forumet. Det er stort sett problemer det skrives om og man må ha god tid for å sitte og lese alt som skrives der. Og der er det naturligvis ingen som skriver om ID.5 etter som den ikke har kommet ut på markedet ennå.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Vaduz

Er høyest aktivitet her før lanseringen av bilene mens det fremdeles er spekuleringer og man venter på noe spennende. Deretter kortvarig aktivitet etter at bilen er sluppet for å sjekke «fasit» også dør det litt ut med mindre det er noe spesielt. Etter noen år begynner det p diskuteres reparasjoner og slitedeler sånn som på model s forumet. Dette er ganske likt alle andre bilforum jeg har sett, har dog ikke fb så kan ikke kommentere det, men sikkert mange som heller bruker det.

e-Stig

Sitat fra: Vaduz på mandag 10. januar 2022, klokken 20:57
Er høyest aktivitet her før lanseringen av bilene mens det fremdeles er spekuleringer og man venter på noe spennende. Deretter kortvarig aktivitet etter at bilen er sluppet for å sjekke «fasit» også dør det litt ut med mindre det er noe spesielt. Etter noen år begynner det å diskuteres reparasjoner og slitedeler sånn som på model s forumet. Dette er ganske likt alle andre bilforum jeg har sett, har dog ikke fb så kan ikke kommentere det, men sikkert mange som heller bruker det.

Du har rett i at aktiviteten er høyest før modellen havner ute på veiene, men for ID.5 er det ingen aktivitet verken før eller etter lansering. Heller ingen aktivitet nå når bilen faktisk kan bestilles. Hørte noen som hadde sjekket litt nøyere og funnet ut at ID.5 sannsynligvis kommer til forhandlerne i april. Deretter må man regne med 4 måneders leveringstid. Så den som er avhengig av å prøvekjøre bilen må basere seg på levering til høsten.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA