Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: ID.5  (Lest 3174 ganger)

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2340
    • Vis profil
Sv: ID.5
« Svar #30 på: Onsdag 24. November 2021, klokken 12:17 »
ID.5 GTX bekreftes nå å ha 150kw peak ladeeffekt.
Tror ikke forskjellen i ladetiden er stor.

Fra tekniske data for id:4:
Ladedauer DC 125 kW 5% - 80% SOC. 00:38 h

Tisvarende data for id.5 på DC135: 36 minutter.

29 min fra 5-80 står de i pressemeldingen for vanlig ID.5. Flatere kurve når max er 135 i forhold til 125.

Daniel_0007

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1113
    • Vis profil
Sv: ID.5
« Svar #31 på: Onsdag 24. November 2021, klokken 14:27 »
Priser er ute, rundt 30k påslag fra id4, tviler på det er noe forskjell på utstyret
Kan være et alternativ for de som ligger langt bak i køen på id4 og heller gå for id5, få bil litt tidligere.

https://www.tu.no/artikler/id-5-koster-fra-436-400-kroner/515355

Sitat
Prisene er 436.400 kroner inkludert frakt og levering i Oslo for ID.5 Pro Performance, og 482.900 kroner for ID.5 GTX.
« Siste redigering: Onsdag 24. November 2021, klokken 14:45 av Daniel_0007 »
Model 3 LR Rwd

unik42

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 319
    • Vis profil
Sv: ID.5
« Svar #32 på: Torsdag 25. November 2021, klokken 06:47 »
Høyere pris for å miste muligheten til taklast...
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3385
    • Vis profil
Sv: ID.5
« Svar #33 på: Torsdag 25. November 2021, klokken 07:50 »
Hvorfor prises den mindre praktiske varianten av bilen høyere?

I gamle dager var jo sedan utgaven hos VW den billige varianten. F.eks Passat stasjonsvogn var jo en del dyrere en sedan utgaven når en går en del år tilbake. Husker ofte at den lokale bilselgeren påpekte det var mer bil for pengene å kjøpe sedan utgaven, men folk flest gikk for stasjonsvogn utgaven. Så på et eller annet tidspunkt snudde denne trenden og siden har coupe/sedan vært høyere priset.

Synes ID.5 er en pen bil - men de mindre praktiske elementene drar jo ned helhetsinntrykket.
Så hvorfor betale mer for en mindre praktisk bil - en bil som kanskje også vil bli mindre etterspurt på bruktmarkedet om noen år?

Daniel_0007

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1113
    • Vis profil
Sv: ID.5
« Svar #34 på: Torsdag 25. November 2021, klokken 09:19 »
Hvorfor prises den mindre praktiske varianten av bilen høyere?

I gamle dager var jo sedan utgaven hos VW den billige varianten. F.eks Passat stasjonsvogn var jo en del dyrere en sedan utgaven når en går en del år tilbake. Husker ofte at den lokale bilselgeren påpekte det var mer bil for pengene å kjøpe sedan utgaven, men folk flest gikk for stasjonsvogn utgaven. Så på et eller annet tidspunkt snudde denne trenden og siden har coupe/sedan vært høyere priset.

Synes ID.5 er en pen bil - men de mindre praktiske elementene drar jo ned helhetsinntrykket.
Så hvorfor betale mer for en mindre praktisk bil - en bil som kanskje også vil bli mindre etterspurt på bruktmarkedet om noen år?

Skyld på bmw, coupe utgavene har vel alltid vært dyrere der, spesielt når de startet med "fake" coupe altså coupe med 4 dører.
Model 3 LR Rwd

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7264
    • Vis profil
Sv: ID.5
« Svar #35 på: Torsdag 25. November 2021, klokken 09:44 »
Det er vel en engel grunn til at det er høyere pris. Lavere volum gir høyere produksjonspris, og markedsprisen for SUV Coupe er generelt høyere.
Dettr gjelder alle merker som BMW, Audi, Mercedes, Volvo etc, så det er helt som forventet. Siden salget er lavere tror jeg kanskje at id.5 vil holde seg like godt i pris som id.4. Men det er nok større usikkerhet med VW, fordi de fleste som velger det merket tenker mer på fornuft / økonomi enn kjøpere av premiummerkene. All fornuft tilsier at id.4 er et bedre valg.
« Siste redigering: Torsdag 25. November 2021, klokken 09:47 av Trond.m »

E-Trond

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
Sv: ID.5
« Svar #36 på: Torsdag 25. November 2021, klokken 10:52 »
Priser er ute, rundt 30k påslag fra id4, tviler på det er noe forskjell på utstyret
Kan være et alternativ for de som ligger langt bak i køen på id4 og heller gå for id5, få bil litt tidligere.

https://www.tu.no/artikler/id-5-koster-fra-436-400-kroner/515355

Sitat
Prisene er 436.400 kroner inkludert frakt og levering i Oslo for ID.5 Pro Performance, og 482.900 kroner for ID.5 GTX.

Var ikke store forskjeller på Gtx i pris.
Bygde både 4 og 5 og havnet på 17-18k i prisforskjell.

Men synes ikke ID 5 er pen nok til å forsvare prisforskjellen og mindre praktiske egenskaper.

« Siste redigering: Torsdag 25. November 2021, klokken 11:14 av E-Trond »

GreenBeHH

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 133
    • Vis profil
Sv: ID.5
« Svar #37 på: Torsdag 25. November 2021, klokken 21:12 »
Hadde forventninger til ID5.  Forventet en prisdifferense på 18K, men denne ramlet 110% ut av min liste når jeg oppdaget at den ikke kan ha taklast.  Utrolig merkelig valg av VW    :o
Så da ser jeg over til Audi Q4 Sportback, eller det samme greia der ?
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015