Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.5

Startet av hELgenen, onsdag 04. august 2021, klokken 08:49

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Jambo på onsdag 03. november 2021, klokken 14:15
Overraskende kul front på vanlig ID.5. Ulik ID.4. ID.4 GTX og ID.5 GTX har derimot lik front ser det ut til.
Var ikke mye informasjon de kom med. Og den sorte høyglansplasten har fortsatt en sentral plass 😥
Kunne ikke se noe feste for takstativ. Det er klart et minus hvis den ikke har godkjent taklast eller fester i taket for takstativ.

Kires

Skuffende at de ikke benyttet muligheten til å bli kvitt den kjipe sort blanke plasten innvendig. Ellers så den bra ut, men hadde nok gått for id.4 pga plass
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond.m

#17
Sitat fra: Kires på onsdag 03. november 2021, klokken 14:30
Skuffende at de ikke benyttet muligheten til å bli kvitt den kjipe sort blanke plasten innvendig. Ellers så den bra ut, men hadde nok gått for id.4 pga plass
Det virker på en måte litt dumt å måtte betale mye ekstra for en bil som åpenbart er mindre praktisk for de fleste.  Synd de ikke har fått til en slags rail, tilsvarende det de har e-tron sportback.
En av fordelene med bilen er kanskje at man kan ha sykler bak, og likevel kunne åpne bagasjerommet. Og så er det behagelig å ha god sikt bakover selv i regn og snøvær.

Stikkkontakt

#18
Skikkelig jafs de har gjort på ladehastigheten.
Ladetiden fra 5-80% er redusert fra 38 til 29 minutter. Og dette med 135 kW peak. Det tilsvarer rundt 120 kW í snitt. Om de kommer med den lenge annonserte 170kw peakeffekten begynner dette å smake av fugl.

Asterix

Må man anta at ID5 blir dyrere enn tilsvarende ID4? Jeg håper ikke det, for ID5en så snasen ut.

Daniel_0007

#20
Sitat fra: Asterix på torsdag 04. november 2021, klokken 09:47
Må man anta at ID5 blir dyrere enn tilsvarende ID4? Jeg håper ikke det, for ID5en så snasen ut.

Selvfølgelig blir den det, som de skriver her med intervju med product manager https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/id5/354346/new-2022-volkswagen-id5-unveiled-323-mile-range

"So if you compare prices in the future, you have to compare with the ID.4 Pro Performance, which also gets 77kWh power. But it will be positioned a bit higher. The price is not yet fixed, but we expect it'll be €2,000–€3,000 more."

Så regn med et pris tillegg på 30k. Så kan man håpe det kommer no first edition hvis man ikke skal ha gtx
Model 3 2019 LR Rwd

THE

Forstår ikke hvorfor dette skal regnes som en ny modell. Det er jo bare en ID.4 Sport Back. Ingenting som skiller den fra ID.4 bortsett fra skrå bakende. Det var jo mye større forskjell mellom Passat sedan og stasjonsvogn, men uansett ble det regnet som samme bilmodell.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Trond.m

#22
Sitat fra: THE på torsdag 04. november 2021, klokken 12:44
Forstår ikke hvorfor dette skal regnes som en ny modell. Det er jo bare en ID.4 Sport Back. Ingenting som skiller den fra ID.4 bortsett fra skrå bakende. Det var jo mye større forskjell mellom Passat sedan og stasjonsvogn, men uansett ble det regnet som samme bilmodell.
Er enig, men betyr noe hva bilen heter ?

Men i forhold til elbilforum, så kunne ID4 og 5 gjerne slås sammen til en gruppe ette etter hvert. Men i starten er det sikkert greit å skille siden programvaren kanskje vi, være forskjelligo og mange vil være interessert i interessert i priser og leveringstider for id.5. På den annen side gjelder det det samme for id.4 og id.4 GTX. ID.4 C og ID.4 GTX C hadde jo vært logisk og enkelt å forholde seg til for leverandør og kunder.

Trond.m

Noen som vet om det blir integrerte fester for takstativ ?
Uaktuelt å feste takstativ med gammeldagse klemmer.

magfred

Sitat fra: Trond.m på onsdag 10. november 2021, klokken 07:25
Noen som vet om det blir integrerte fester for takstativ ?
Uaktuelt å feste takstativ med gammeldagse klemmer.

I følge Volkswagen er ikke ID.5 godkjent for taklast:

https://www.volkswagen.no/no/biler/id5-suv-coupe.html#faq
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

EV_and_ICE

Ser at ID5 får høyere tilhengervekt, 1200kg på vanlig ID5 og 1400 på GTX. Tror dere det kan bli endringer på søsken bilene og? Er jo bygd på samme modell.
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

Stikkkontakt

ID.5 GTX bekreftes nå å ha 150kw peak ladeeffekt.

Trond.m

Salget åpner onsdag 24.12. Løp og kjøp ?  ;)

Trond.m

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 23. november 2021, klokken 21:23
ID.5 GTX bekreftes nå å ha 150kw peak ladeeffekt.
Tror ikke forskjellen i ladetiden er stor.

Fra tekniske data for id:4:
Ladedauer DC 125 kW 5% - 80% SOC. 00:38 h

Tisvarende data for id.5 på DC135: 36 minutter.


magfred

Sitat fra: EV_and_ICE på lørdag 13. november 2021, klokken 20:07
Ser at ID5 får høyere tilhengervekt, 1200kg på vanlig ID5 og 1400 på GTX. Tror dere det kan bli endringer på søsken bilene og? Er jo bygd på samme modell.
Tror dette er det samme som for ID.4 (inkl GTX). I Europa/Tyskland har man to "trinn" for godkjenning av maks tilhengervekt:

  • For stigninger opp til 8% er største vekt oppgitt tillatt, dvs 1400kg og 1200kg
  • For stigninger opp til 12%, er laveste vekt oppgitt tillatt, dvs 1200kg og 1000kg

Norge benytter, meg bekjent, kun verdiene for 12% stigning som godkjent maks tilhengervekt.

Se også de norske VW-sidene:
https://www.volkswagen.no/no/biler/id5-gtx-suv-coupe-firehjulstrekk.html#faq
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA