Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gratis parkering?

Startet av Thomas Parsli, fredag 04. januar 2008, klokken 16:55

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Er det nå (midlertidig) gratis parkering også på private parkeringsplasser -hvis de er medlemmer i Norpark?

http://www.norpark.no/hovesak_medlem/motorsykke/
"Det aksepteres at alle kjøretøy merket EL parkerer avgiftsfritt."

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

HHF

Det er vel en anbefaling fra styret og derfor vel ikke noe du 100% kan regne med, men det virker da i høyeste grad lovende ...  :D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

PLUTO

Dette var virkelig godt nytt. Jeg sendte en forespørsel til Europark for en tid siden om dette med elbiler, men fikk ikke engang noe svar tilbake. Kanskje jeg skal prøve å sende forespørsel på nytt med henvisning til dette :)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 04. januar 2008, klokken 16:55
Er det nå (midlertidig) gratis parkering også på private parkeringsplasser -hvis de er medlemmer i Norpark?

Dette gikk vel heller på at små elbiler kan stå gratis på MC plasser, inntil det er godtnok informert om at 3 og 4-hjulinger ikke kan benytte MC plasser i det heletatt.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Griffel

Dette er ikke et vedtak ennå, men jeg trodde dette var for å komme politikeren i møte i de tilfeller  kommuner setter bort avgiftsparkering av offentlige plasser til private.

Det var en stund snakk om at det ble for vanskelig å praktisere avgiftsfritak for enkelte grupper, og dermed ble dette til hinder for at private kunne drive offentlige parkeringsplasser på anbud fra kommunen.

Når det gjelder private plasser og parkeringshus står nok eieren fritt til å lage regler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO



Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 04. januar 2008, klokken 21:20
Dette gikk vel heller på at små elbiler kan stå gratis på MC plasser...
På den henviste siden står følgende: Norpark anbefaler at medlemmene aksepterer at alle el-kjøretøy parkerer gratis og at små el-biler inntil videre kan parkere på tvers.
Slik jeg leser det er det da en anbefaling om å la også "store" elbiler få stå avgiftsfritt
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

HHF

Ja, slik tolker jeg det også. Spesielt når man også leser følgende som står litt lengre opp ;

"Norpark ser klart at avgiftsfritaket for el-bil ved en inkurie ikke har blitt rettet opp tidligere. Det synes således helt åpenbart at alle kjøretøy merket EL skal ha avgiftsfritak."

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Laban

"Norpark anbefaler at medlemmene aksepterer at alle el-kjøretøy parkerer gratis og at små el-biler inntil videre kan parkere på tvers. Regelendringer skal sendes på høring og håndhevingsspørsmålene vil deretter bli avklaret."

Jeg leser det også som en "anbefaling" om å akseptere at alle el-kjøretøy parkerer gratis. Europark har (ihvertfall ikke i Trondeheim) latt Thinken parkere gratis tidligere - og jeg tar ikke sjansen på å parkere hos dem før det er mer håndfast enn en anbefaling.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Sitat fra: Griffel på fredag 04. januar 2008, klokken 21:55
Det var en stund snakk om at det ble for vanskelig å praktisere avgiftsfritak for enkelte grupper, og dermed ble dette til hinder for at private kunne drive offentlige parkeringsplasser på anbud fra kommunen.

Hmmm.... Hvor vanskelig er det å *la være* å skrive ut forelegg dersom reg.nummeret starter på EL? Dette argumentet har jeg aldri kjøpt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på lørdag 05. januar 2008, klokken 13:58
Hmmm.... Hvor vanskelig er det å *la være* å skrive ut forelegg dersom reg.nummeret starter på EL? Dette argumentet har jeg aldri kjøpt.

Det var vell ikke helt slik, men heller det at parkeringsselskapet kjøper retten til å drive plassen for en rund sum. Kommunen slipper da å være arbeidsgiver for parkeringsvakter og kan budsjettere med et fast beløp fra de offentlige plassene.

Dersom et usikkert antall biler har særordninger for avgiftsfritak  blir det selvfølgelig vanskeligere å vurdere hvor mye retten til å drive plassen er verd. (invalide, elbil hybil og andre grupper som evt. skal favoriseres.)

Anbefalingen nå er nok først og fremst for at parkeringsselskapene skal tilby på samme grunnlag.  Jeg tror derfor dette med avgiftsfritak for elbiler (og lett elbiler) i denne sammenheng  bare gjelder offentlige plasser og ikke private plasser og parkeringshus som eies av f.eks europark.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Tror du at det går an for at kommunen kan kjøpe`leie tilbake et viss antall plasser og disponere de til elbiler og funksjonshemmede. Parkeringsselskaper da får en mer oversiktlige inntekt.  Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#11
Det jeg egentlig mener, er at jeg ikke tror dette skrivet har noe å gjøre med gratis parkering av elbiler på private plasser å gjøre.

Dette er en presisering av at på offentlige plasser kan elbiler og elkjøretøy parkere gratis, slik vi alltid har trodd, inntil vegdirektoratet begynte å surre med at Buddy og Reva ikke var elbiler og dermed måtte betale, og at parkerings selskapet som evt. administrerer tjenesten på vegne av kommunen anbefales å forså det slik fram til reglen blir helt klar. 

Jeg tror det er optimistisk å tro at det er snakk om å utvide gratisparkeringen til private plasser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Mener jeg hørte i fjor at alle, både private og offentlige plasser skulle ha samme regler for parkering slik at det ikke spiller noen rolle for de som har rett til å parkere gratis om det er privat eller offentlig plass de stiller seg på ???

Problemet, så vidt jeg husker, var at biler med handicap-skilt fikk bøter hos private, men kan stå gratis på offentlige plasser. Med etterhvert så mange private aktører i bransjen er det ikke alltid greit å vite om man står på en offentlig eller privat plass (man ser det gjerne på automaten - og når man tror man parkerer gratis går man jo ikke bort til den ;D).

Forøvrig har jeg lite problemer med dette i Trondheim da de fleste plasser i byen er offentlige.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Lars C. Krogenæs

#13
Norstart sendte høsten 2006 inn høringsuttalelse til Samferdselsdepartementet angående "Ny felles parkeringsregulering? En gjennomgang av offentlig og privat avgiftsparkering"

I forslaget som arbeidsgruppen hadde kommet frem til, ble det foreslått å fjerne ordningen med gratis parkering for elbiler på kommunale plasser.

Norstart går klart i mot en fjerning av fritak fra parkeringsavgift på kommunale plasser.
Vi mener tvert i mot at fritaket bør utvides til også å gjelde private parkeringsplasser ved en innføring av felles parkeringsregulering for offentlig og private.

Etter det politiske arbeidet Norsk elbilforening har jobbet med i 2007, vet vi at det ikke er noe parti som ønsker å fjerne mulighetene for gratis parkering for elbiler i dag. Men ting kan fort snu i politikken, og vi tar ingen ting for gitt før saken er endelig avgjort, forhåpentligvis med et enda bedre tilbud for elbilister enn vi har i dag ;-)


Du kan lese mer om dette i en eldre artikkel på elbil.no her:


Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA