Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: elektro på mandag 09. august 2021, klokken 14:29
Sitat fra: hemi på mandag 09. august 2021, klokken 10:40
jeg hadde en "kosetur" i går på 50 mil hvor jeg bare kjørte, for å kjøre....

havna bak en nepe i elbil ca fra holmestrand til forbi lier, ingen forran han, 88kmh gjorde han på fartsmålingen i 100 sonen, først DA flytta han seg Q#=)¤%)#"%# tror aldri vi var oppi fartsgrensen på strekket.

vi ble flitting forbikjørt på høyreside hele veien.

Hvorfor kjørte ikke du forbi i høyre fil?
Antagelig fordi det ikke er lov, sekundært fordi det er et godt eksempel på dårlige sjåfører som ikke flytter seg.

Jeg kan selv i en slik situasjon både bli liggende bak å irritere meg eller kjøre forbi på høyre side. Kommer ann på hvilken dag jeg har.

hemi

jeg har fått nok bot & prikker på å kjøre forbi i høyre fil, lettere å snakke seg unna bot & prikker på å ligge for nærme/blinke.

elektro

Jeg mener det er bedre å kjøre forbi på høyre side enn å ligge nærme og blinke. Særlig om du kan kjøre forbi på høyre side uten å bryte fartsgrensen. Det tror jeg politiet er enig i. :police: Det er selvfølgelig noe helt annet om du råkjører, kjører sikksakk eller langt over fartsgrensen på høyre side bare fordi du selv ikke synes det går fort nok i venstre fil.

Kan selv finne på å gjøre begge deler, men man vet jo aldri hvem man hisser på seg i trafikken.. da er nok en forbikjøring på høyre side minst konfliktskapende.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Dampmaskin

Sitat fra: elektro på mandag 09. august 2021, klokken 17:08
Jeg mener det er bedre å kjøre forbi på høyre side enn å ligge nærme og blinke. Særlig om du kan kjøre forbi på høyre side uten å bryte fartsgrensen. Det tror jeg politiet er enig i. :police:

Fant et sitat fra UP-sjef Runar Karlsen: "Forbikjøring på høyre side er et grovt lovbrudd, som automatisk fører til at vi vurderer anmeldelse og førerkortbeslag." Ser også ut som standard reaksjon på dette er 6300 kroner i bot og tre prikker på førerkortet.

Å ligge for nært, koster derimot ... 6300 kroner i bot og tre prikker på førerkortet. Hm. Ja ja, for Statens innkrevingssentral er det i alle fall vinn-vinn.

Counterpointer

Mye lettere å føre bevis for forbikjøring på høyre side enn å ligge for nærme. Selv med kamera i politibil er det noen problemer med det.
Studerte sammen med en som hadde et takstfirma som hovedsaklig tok trafikksaker. Mye bevisproblemer.

02jan

I tilfellene hvor bil ligger i venstre felt ,under fartsgrense 4 feltsvei, ligger jeg hverken nærmere en 3 sekunder eller kjøre forbi på høyre side. Kjøre forbi på høyre (unntak saktegående kø) er «dødsynd» og lappen kan ryke.

Jeg ligger bak og setter på venstre blinklys, reageres det ikke og biler bak meg begynner å presse på bruker jeg lyshorn evt horn. Bil nr 1 som kjører sakte i venstre (flrbikjøringsfeltet) lager nå farlig situasjon på høyhastighetsvei og må tåle å bli blinket på og forvises i høyre felt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

RonnyØ

Sitat fra: OlafGTE på mandag 09. august 2021, klokken 17:45
Sitat fra: elektro på mandag 09. august 2021, klokken 17:08
Jeg mener det er bedre å kjøre forbi på høyre side enn å ligge nærme og blinke. Særlig om du kan kjøre forbi på høyre side uten å bryte fartsgrensen. Det tror jeg politiet er enig i. :police:

Fant et sitat fra UP-sjef Runar Karlsen: "Forbikjøring på høyre side er et grovt lovbrudd, som automatisk fører til at vi vurderer anmeldelse og førerkortbeslag." Ser også ut som standard reaksjon på dette er 6300 kroner i bot og tre prikker på førerkortet.

Å ligge for nært, koster derimot ... 6300 kroner i bot og tre prikker på førerkortet. Hm. Ja ja, for Statens innkrevingssentral er det i alle fall vinn-vinn.

Ligger man for nært, så mister man også førerkortet. Uansett, kronene går til SIS som du sier..  ;)

turfsurf

Sitat fra: 02jan på mandag 09. august 2021, klokken 19:00
I tilfellene hvor bil ligger i venstre felt ,under fartsgrense 4 feltsvei, ligger jeg hverken nærmere en 3 sekunder eller kjøre forbi på høyre side.
3 sekunder er langt bak på motorvei med mye trafikk. T.o.m. politiet anbefaler kortere avstand (2 sek).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Sitat fra: turfsurf på mandag 09. august 2021, klokken 21:22
3 sekunder er langt bak på motorvei med mye trafikk. T.o.m. politiet anbefaler kortere avstand (2 sek).
Har du noko referanse til dette?


Her seier poltiet 3 sekunder.
https://www.tv2.no/a/9832690/

turfsurf

#159
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 10. august 2021, klokken 07:26
Har du noko referanse til dette?

Nei, var på nyhetene på tv for noen år siden. Sitter ikke og tar opp alt jeg ser på TV dessverre.

Edit: Fant denne gamle saken, var vegdirektoratet ikke politiet her da: https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=22961

Edit2: Fant referansen til den saken og:
Sitat
- Det holder med to sekunders avstand (1001,1002) og faktisk litt mindre der farten er lav. Det er særlig viktig at bilistene unngår lang avstand til bilen foran der køen løser seg opp, sier Kristian Wærsted, senioringeniør i Vegdirektoratet.

Sinker skaper køer. Hvis det går lang tid mellom hver bil der køen løser seg opp, blir køen mye lenger enn nødvendig. Lang avstand mellom bilene gjør at færre biler kan passere et gitt punkt i timen. Der farten øker i enden av en kø, vil to sekunders avstand være sikker og effektiv kjøring. Det samme gjelder i tett trafikk ved moderat hastighet (50-60 km/t)

Og så vidt jeg kan lese meg opp til så bøtelegges man først når avstanden er under 1 sekund for kjøretøy under 3,5t. Man kan stoppes og få tilsnakk når avstanden er under 2 sekund.

Personlig ligger jeg rundt to sekunder. Bruker stort sett ACC, så da reduseres jo reaksjonstiden. Når jeg tar igjen biler som ligger og sperrer i venstrefilen slipper jeg meg gjerne litt fort innpå for å signalisere at jeg vil forbi, og da er jo avstanden gjerne lavere en kort stund.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Eg ser det er kun anbefalt med 2 sekunders mellomrom i kø og opptil 50-60 km/t og ikkje motorveihastighet. Bremsetid og bremselengde øker jo med kvadratet av hastighet.

turfsurf

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 10. august 2021, klokken 21:18
Eg ser det er kun anbefalt med 2 sekunders mellomrom i kø og opptil 50-60 km/t og ikkje motorveihastighet. Bremsetid og bremselengde øker jo med kvadratet av hastighet.
Joda, stemmer  det. Men distansen (i tid) til bilen foran er ikke der for å ta opp hele bremselengden din + reaksjonstid. Da hadde det blitt vanskelig å kjøre på Autobahn.

Hovedsaklig er den der for å gi en litt uoppmerksom fører en mulighet til å reagere og, pluss litt ekstra spillerom hvis føreren foran ikke når å bremse.

Og så er det som det skrives i artikkelen, kjører man med 2 sekunders avstand er man forhåpentligvis litt mere skjerpet.

Personlig synes jeg det er umulig å kjøre med ACC på mere enn 2-3 (av 7) på motorveien, siden folk legger seg ut i "luken" hele tiden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. august 2021, klokken 21:41
Men distansen (i tid) til bilen foran er ikke der for å ta opp hele bremselengden din + reaksjonstid.
Jau, det er teorien; 1 sekund reaksjonstid og resten til å stoppe + sikkerhetsmargin.
Men er enig i at den er vel konservativ iallefall i tett trafikk.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. august 2021, klokken 21:41
Da hadde det blitt vanskelig å kjøre på Autobahn.
Anbefaling er rett under 2 sekunder der, hastighet i kmt/t delt på 2  = avstand mellom biler i m.
Men når alle veier inn er påkjøringfelt og det er midtdeler er jo risikoen langt lavere for å måtte stoppe brått.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. august 2021, klokken 21:41

Og så er det som det skrives i artikkelen, kjører man med 2 sekunders avstand er man forhåpentligvis litt mere skjerpet.
Kan eg aldri tru, folk er nett like opptatt av andre ting om avstanden er 2 eller 3 sekunder.
Men førerassistansesystemer kan nok hjelp litt på.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. august 2021, klokken 21:41
Personlig synes jeg det er umulig å kjøre med ACC på mere enn 2-3 (av 7) på motorveien, siden folk legger seg ut i "luken" hele tiden.

Eg bruker under 7 kun i kø/tett trafikk i lågare hastigheter. Sjølv nedover Europa synes eg det går greit med 7.

turfsurf

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 11. august 2021, klokken 07:34
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. august 2021, klokken 21:41
Men distansen (i tid) til bilen foran er ikke der for å ta opp hele bremselengden din + reaksjonstid.
Jau, det er teorien; 1 sekund reaksjonstid og resten til å stoppe + sikkerhetsmargin.
Men er enig i at den er vel konservativ iallefall i tett trafikk.
Ja, men tiden (distansen) for å stoppe er jo ikke helt ned til 0. Bilen foran deg vil jo ikke bråstoppe. Skulle man tatt høyde for det så hadde det blitt store avstander, og økende med farten. Man bruker jo lengre tid og distanse til å stoppe jo høyere fart man har.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Denne tråden har sklidd langt utover det TS startet med, men det kan uansett være greit å minne om at det ved flerfelts vei er forskjell mellom forbikjøring og passering. Loven åpner for at man kan passere forbi i høyre felt når trafikken der går raskere enn i venstre felt, og farten bestemmes av kjøretøyet foran i samme felt. Greit nok, det avsnittet er ment for situasjoner med mye trafikk, men det kan også brukes når høyre felt er ledig og man der kan holde fartsgrensen, mens venstre felt er blokkert av en som surrer avgårde under fartsgrensen og ikke overholder regelen om å bruke høyre felt så langt mulig. Jeg har selv passert uniformert politibil på denne måten mange ganger uten reaksjoner, men man må selvfølgelig klare å skille på å holde seg i samme felt og i jevn fart, sammenlignet med å kjøre slalom mellom bilene for å komme forbi. Så lenge man ikke aktivt bruker høyrefeltet til forbikjøring er man innenfor loven og kan slappe helt av.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA