Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

Leaf_2014

Skal vi prøve å lage en oppsummering som dekker de fleste scenarier? Her er mitt (første) forsøk:

1. Man skal ikke bryte fartsgrensen.
2. Man bør gjøre seg kjent med evt misvisning på speedometer slik at man ikke uten vitende vilje er til hinder.
3. Kjører man under fartsgrensen har man i større grad en plikt til å aktivt slippe forbi biler bak en hvis man ligger på eller over fartsgrensen.
4. Man skal aldri forhindre eller vanskeliggjøre forbikjøring.
5. Dersom bilen bak ligger nært, blinker med lysene og ser ut til å ha det veldig travelt kan det være en fødende kvinne som skal frem, og det er sikkert smart å heller aktivt hjelpe vedkommende forbi for å unngå hasardiøse situasjoner.
5. Flerfelts - dette temaet er for stort til å dekke i samme post. Rundkjøringer også.

Flere punkter?
Leaf 2014

turfsurf

Tja, punkt 6: ligger du først i køen (over tid), så er du på feil plass.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Roy Aasen

Slippe forbi...i helv... heller.
Hold godt til venstre, ta det pent hvis det svingete vei..og gi full pinne hvis det komme ei rettstrekke.












Jatta...

trykkertor

#138
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. august 2021, klokken 14:43
Sitat fra: trykkertor på søndag 08. august 2021, klokken 11:42
Diskusjonen her handlet i utgangspunktet om biler som holder fartsgrensen har plikt til å stoppe for å slippe andre forbi.

Nei, spørsmålet var om hva man bør gjøre. Handler ikke om plikt i det hele tatt.
Det var flere her inne som refererte til paragraf 3 og skrev den utløste plikt til å slippe forbi.

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. august 2021, klokken 15:39
Tja, punkt 6: ligger du først i køen (over tid), så er du på feil plass.
Som jeg har nevnt tidigere. På deler av min jobbpendlervei er det kronisk mange folk som kjører 60 i 50-sonen. Det vil da bygge seg opp en mindre kø bak meg som kjører etter gjeldende fartsgrense 50.
Føler ikke jeg er på feil plass, på vei til jobb, i lovlig fartsgrense med en en liten strimmel biler bak.
Den strekningen varer vel ca 5 minutter.

En kort oppsummering.
Det at jeg følger veitrafikkloven, medfører at de som ikke følger veitrafikkloven (fartsgrense) opplever meg som en hindring. Mange ønsker da å tillegge meg en ulempe med å aktivt slippe forbi.
Hadde begge parter forholdt seg riktig til veitrafikkloven hadde de ikke opplevd meg som hindring, og jeg hadde ikke blitt tillagt en ulempe.

De som vil, må gjerne kjøre forbi meg. Jeg hverken gasser opp eller gjør det vanskelig for andre å forta en forbikjøring av meg. Men jeg ligger ikke med hjulene på gulstripen og inviterer til forbikjøring. Det kan i enkelte tilfeller føle at den bak føler seg "presset" til å kjøre forbi, selv om de ikke hadde den intensjonen.

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på søndag 08. august 2021, klokken 16:39

Som jeg har nevnt tidigere. På deler av min jobbpendlervei er det kronisk mange folk som kjører 50 i 60-sonen. Det vil da bygge seg opp en mindre kø bak meg som kjører etter gjeldende fartsgrense 50.
Føler ikke jeg er på feil plass, på vei til jobb, i lovlig fartsgrense med en en liten strimmel biler bak.
Den strekningen varer vel ca 5 minutter.

Tipper du mente 60 i 50 sonen der, ellers gir det ikke mening. I 60 sone og lavere kjøre vel de færreste forbi andre biler, så lenge de ikke er ekstremt saktegående. Den type veier har gjerne mange innpåkjørsler, er uoversiktlige og har fotgjengerfelt m.m. at å drive med forbikjøringer ofte vil være uansvarlig.


Men hva gjør du med køen bak deg når 50 sonen oppheves?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: vegard89 på søndag 08. august 2021, klokken 11:49
Så utrolig mange smålige folk det finnes. Hvis jeg kjører raskere enn noen andre, kjører jeg forbi. Hvis noen kjører raskere enn meg, slipper jeg dem forbi. Se i speilet av og til, blink inn mot siden på et langstrekke og gjør verden en tjeneste.
Det verste jeg vet er en Leaf som kjører 63 i 70-sonen, bremser hardt i nedoverbakkene, livredd for å noensinne kjøre over fartsgrensen. Aldri i livet skal de slippe noen forbi, for det er jo ULOVLIG å kjøre over fartsgrensen, så la de slemme idiotene bak ligge og irritere seg, for her kommer prestesønnen med loven på sin side.
Jeg bodde i Sør-Afrika, der har folk veldig forskjellige biler, der slipper man forbi med en gang hvis man ønsker å kjøre fortere. Ingen som kommer med lommeregneren og lovsamlingen og skriver leserinnlegg om hvorvidt det er urimelig eller ikke.
Artig. Jeg har også bodd i Sør-Afrika. Jeg husker ikke hvor mange døde det var i trafikken hvert år men det var og er fortsatt latterlig høyt. De fleste store ulykkene var ifm forbikjøringer (å ta minibuss-transport der er i sannhet en spennende opplevelse.) Vi kjørte vanligvis temmelig rolig og slapp alltid andre biler forbi som ville det, men de kjørte jo forbi uansett om det var trygt eller ikke. (Noen steder i feks. Kwazulu Natal stopper man ikke uansett.) Vi har også vært en av de første bilene til en av de store ulykkene der med mange døde, (som skjedde minst en gang i måneden.) Det var ikke pent, og noe jeg vil si er noe av det verste jeg har opplevd. Du trekker altså fram Sør-Afrika som et eksempel på «fornuftig» kjøring og kaller en Leaf som ligger litt under fartsgrensen som noe av det verste man kan oppleve.var det kanskje ironisk ment?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

trykkertor

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. august 2021, klokken 16:53
Tipper du mente 60 i 50 sonen der, ellers gir det ikke mening. .....
Jepp. Skrivefeil fra min side.
Redigert nå.

trykkertor

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. august 2021, klokken 16:53
Men hva gjør du med køen bak deg når 50 sonen oppheves?
Det er det som er så "pussig". 50-sonen går over i en 70-sone.
Da forsvinner bilene bak meg og de henger ikke på lengre. Avstanden øker og øker.

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på søndag 08. august 2021, klokken 20:42
Det er det som er så "pussig". 50-sonen går over i en 70-sone.
Da forsvinner bilene bak meg og de henger ikke på lengre. Avstanden øker og øker.
Da virker det som om du sliter mye med «60 overalt gjengen». Nok av de. Men igjen, sunn fornuft som gjelder.

Ligger de bak deg kliss inntil og blinker med lysene ville jeg nok stoppet uansett.

Holder de god avstand og forholder seg ellers rolig så tåler de fleste fem minutt venting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Jeg har en fordom. Det er at de som kjører for fort i lavhastighetssoner (30-40-50) også kjører for sakte utenfor tettbygd strøk (80-90-100-110). Vet ikke helt om «60 overalt» dekker denne gjengen, men det var min umiddelbare assosiasjon.

I forhold til denne trådens tema tror jeg også disse er dårlige til å slippe forbi!

Jeg tipper jeg selv faller inn i kategorien «bølle» mm fordi jeg kjører forbi i langt over fartsgrensen (fordi dette etter min vurdering er langt tryggere enn å passere i sneglefart som streng tolkning av lovverket tilsier), men kunne ikke falle meg inn å bryte fartsgrensen i lavhastighessoner. Etter min egen vurdering er det selvfølgelig på et vis tryggere å ikke kjøre forbi i det hele tatt, men objektivt sett flyter trafikken for dårlig til det.

At jeg nå har kjørt bil, lastebil og mc i snart et halvt århundre uten ulykker eller fartsbot, tar jeg som et tegn på at min vurdering av risiko har så langt vært innenfor det forsvarlige.

Rosstopher

Sitat fra: Counterpointer på søndag 08. august 2021, klokken 22:57
Jeg har en fordom. Det er at de som kjører for fort i lavhastighetssoner (30-40-50) også kjører for sakte utenfor tettbygd strøk (80-90-100-110). Vet ikke helt om «60 overalt» dekker denne gjengen, men det var min umiddelbare assosiasjon.
[...]
kunne ikke falle meg inn å bryte fartsgrensen i lavhastighessoner.

De kjører som nordmenn og du kjører som en europeer. All forskning viser at der de høye fartsgrensene oppleves som fornuftige har folk også mer respekt for de lave fartsgrensene. Steder som Norge og England, hvor det er liten forskjell på fartsgrensen på svingete småveier og på motorveier, får folk mindre respekt for fartsgrensene, og det stemmer også med min erfaring. Her til lands kjører jeg forbi folk i 110-sone, og med en gang det blir 100 og jeg slakker av, kommer de samme bilene forbi meg igjen. Det står i sterk kontrast til f.eks. Danmark. Jeg ble overrasket når jeg for første gang på mange år kjørte i Danmark og suste avgårde i 130-sonen, og plutselig tente bremselysene seg på flere biler foran. Jeg skjønte ikke hva de drev med, for det var ingen tydelige farer hverken foran eller bak. Men det var fordi fartsgrensen ble redusert fra 130 til 110, og da bremset folk ordentlig ned. Sånt ser man ikke på norske motorveier.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Dede

Jeg har for mange år siden opplevd at poolitiet har stoppet en bil som kjørte under fartsgrensen!  Det hadde bygget seg opp en laang kø etter en bil som tuslet avgårde 15-20km under fartsgrensen på gamle e18 mellom stavanger og kristiansand (ja det er lenge siden..).  Etter ganske lang tid ble det min tur å komme forbi da jeg lå som nr 2.  Men var umulig å klare det uten å gå over fartsgrense siden litt for svingete vei - og så lå det en politibil bak meg så det var uaktuelt selv om jeg nok normalt ville tatt sjansen (ikke sjansen på å gjøre noe farlig men å gå litt over fartsgrense).  Det endte faktisk med at politibilen satte på blålys og stoppet bilen foran meg som laget køen.. Aner jo ikke om det ble bot :police:  Men tilsnakk var i alle fall på sin plass.

hemi

jeg hadde en "kosetur" i går på 50 mil hvor jeg bare kjørte, for å kjøre....

havna bak en nepe i elbil ca fra holmestrand til forbi lier, ingen forran han, 88kmh gjorde han på fartsmålingen i 100 sonen, først DA flytta han seg Q#=)¤%)#"%# tror aldri vi var oppi fartsgrensen på strekket.

vi ble flitting forbikjørt på høyreside hele veien.

på småveiene jeg kjørte var 26kmh i 70 sonen laveste jeg registrerte av bilen forran i ene svingen (ja jeg kjørte forbi)

Opplevde for 2 år siden i sverige at politiet stoppa en kar i venstre fil, både jeg og noen biler til hadde tatt han på innsiden, så vi var lett nervøse når vi oppdaget at bilen bak oss var sivil politi som fyrte blålysene, men de stoppet da faktisk han som lå og sperra venstrefilen, ikke vi som kjørte forbi på innsiden.

folk suger så sinnsykt på bilkjøring.


hELgenen

Sitat fra: hemi på mandag 09. august 2021, klokken 10:40
jeg hadde en "kosetur" i går på 50 mil hvor jeg bare kjørte, for å kjøre....

havna bak en nepe i elbil ca fra holmestrand til forbi lier, ingen forran han, 88kmh gjorde han på fartsmålingen i 100 sonen, først DA flytta han seg Q#=)¤%)#"%# tror aldri vi var oppi fartsgrensen på strekket.

vi ble flitting forbikjørt på høyreside hele veien.


Vel - når det er 2 felt plikter bilen foran å flytte seg til høyre felt - så enkelt er det.
Denne tråden handlet vel ikke om dette?

At man finner noen som ikke klarer å holde seg til reglene gjelder jo begge veier - ikke bare de som kjører for fort, men også de som klarer å blokkere venstre felt i 2 felts vei. Personlig synes jeg begge deler er like ille

elektro

Sitat fra: hemi på mandag 09. august 2021, klokken 10:40
jeg hadde en "kosetur" i går på 50 mil hvor jeg bare kjørte, for å kjøre....

havna bak en nepe i elbil ca fra holmestrand til forbi lier, ingen forran han, 88kmh gjorde han på fartsmålingen i 100 sonen, først DA flytta han seg Q#=)¤%)#"%# tror aldri vi var oppi fartsgrensen på strekket.

vi ble flitting forbikjørt på høyreside hele veien.

Hvorfor kjørte ikke du forbi i høyre fil?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA