Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

Hansi

Hei,

Jeg kjører i fartsgrensen i Leafen min (målt etter GPS, klar over at speedometer på Leaf er unøyaktig), bør jeg stoppe og slippe forbi biler eller ikke?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Rosstopher

Lager man kø må man slippe forbi. Paragraf 3 oppheves ikke av at man følger fartsgrensen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

trykkertor

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:55
Lager man kø må man slippe forbi. Paragraf 3 oppheves ikke av at man følger fartsgrensen.
Uenig.
Jeg tolker ikke paragraf 3 til en som kjører lovlig og holder fartsgrensen, har plikt til å slippe frem de som kjører ulovlig raskt.
Da kan jeg like godt stoppe på hvert eneste busstopp på vei til jobb her jeg bor. For her kjører folk 60 i 50-sonen. Det merkelige er at de fortsetter å kjøre i 60 når vi går inn i 70-sonen.

turfsurf

Kjøre du i fartsgrensen gjennom alle svinger? Aksellererer du like fort som de bak ønsker? Kjører du forbi hvis du tar igjen noen? Still heller spørsmålet om hvorfor du skal være til hinder for andre i trafikken.

Er det en oversiktlig plass å slippe forbi eller en busslomme koster det lite å slippe forbi. Kanskje slipper man en farlig forbikjøring og. Og du slipper å ha noen som ligger trykt opp i baken på deg.

Bidra til mindre friksjon i trafikken, ikke skap unødvendig mere. Så kan man oppfordre til de som ligger bak om å slappe av, ta det med ro og være tålmodige.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 03. august 2021, klokken 17:01
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:55
Lager man kø må man slippe forbi. Paragraf 3 oppheves ikke av at man følger fartsgrensen.
Uenig.
Jeg tolker ikke paragraf 3 til en som kjører lovlig og holder fartsgrensen, har plikt til å slippe frem de som kjører ulovlig raskt.
Da kan jeg like godt stoppe på hvert eneste busstopp på vei til jobb her jeg bor. For her kjører folk 60 i 50-sonen. Det merkelige er at de fortsetter å kjøre i 60 når vi går inn i 70-sonen.

Mener du at det står unntak i paragrafen for de som følger fartsgrensen, eller mener du at det er nødvendig å hindre trafikken bak? Man skal ikke være unødig til hinder står det. Er man til hinder uten å bryte loven må det vel da være en nødvendig hindring?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

trykkertor

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. august 2021, klokken 17:05
Kjøre du i fartsgrensen gjennom alle svinger? Aksellererer du like fort som de bak ønsker? Kjører du forbi hvis du tar igjen noen? Still heller spørsmålet om hvorfor du skal være til hinder for andre i trafikken.
Her jeg bor har vi noen gøy sportslige svinger. Lange strekker før og etter.
Pussig nok ligger "60 i 50-sone"-gjengen på i rettstrekkene. Straks svingene kommer forvsinner de lengre og lengre bak i speilet.

Hvorfor skal de bak vær til hinder for meg i trafikken?
Les det slik. Hvorfor skal jeg stoppet og stå i ro på annet hvert busstopp og da komme 2 minutter senere frem, til tross for at jeg holder fartsgrensen, fordi fartsbøller skal forbi?
Det er jo det som skjer, hvis 60-gjengen pusher på og jeg må svinge til sides, så blir min lovlige kjørsel hindret av de som kjører ulovlig, på den måte at jeg må redusere fra lovlig fart, ned til stillestående.

trykkertor

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 03. august 2021, klokken 17:08
Mener du at det står unntak i paragrafen for de som følger fartsgrensen, eller mener du at det er nødvendig å hindre trafikken bak? Man skal ikke være unødig til hinder står det. Er man til hinder uten å bryte loven må det vel da være en nødvendig hindring?
Nei, det mener jeg ikke.
Jeg mener heller ikke det er aktpågivende og hensynsfullt å bryte fartgrensen, pushe på andre biler. Så i all den tid jeg kjører helt lovlig og ikke hindrer annen lovlig trafikk, følger jeg meg overhodet ikke forpliktet til å legge til rette for ulovlig trafikk.

Rosstopher

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 03. august 2021, klokken 17:12
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 03. august 2021, klokken 17:08
Mener du at det står unntak i paragrafen for de som følger fartsgrensen, eller mener du at det er nødvendig å hindre trafikken bak? Man skal ikke være unødig til hinder står det. Er man til hinder uten å bryte loven må det vel da være en nødvendig hindring?
Nei, det mener jeg ikke.
Jeg mener heller ikke det er aktpågivende og hensynsfullt å bryte fartgrensen, pushe på andre biler. Så i all den tid jeg kjører helt lovlig og ikke hindrer annen lovlig trafikk, følger jeg meg overhodet ikke forpliktet til å legge til rette for ulovlig trafikk.

En vanlig misoppfatning - at fordi andre bryter loven er det greit at jeg gjør det også. Samme tankegang fører til at folk ligger i fartsgrensen i venstre fil på motorveien og lager lange køer. De plikter jo ikke å vise hensyn til de idiotene bak som skal kjøre ulovlig!

Det er ikke vår jobb å leke politi og sørge for at andre følger loven. Det eneste som forventes av oss i trafikken er at vi selv følger loven.

Når det er sagt: når jeg kjører ca. fartsgrensen og det kommer en bak som vil kjøre fortere stopper jeg ikke for å slippe forbi. Dersom jeg lager kø så må jeg selvfølgelig slippe forbi.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway


Dampmaskin

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 03. august 2021, klokken 17:01For her kjører folk 60 i 50-sonen. Det merkelige er at de fortsetter å kjøre i 60 når vi går inn i 70-sonen.
Ikke er det gøy å ligge foran dem, der de ligger og stresser og presser forbi skoler, bolig- og fotgjengerfelt. Og ikke er det gøy å ligge bak dem når man kommer til øde landeveier, der de veiver rundt i kjørebanen, blir vettskremt av hver sving, og generelt viser situasjonsforståelse på nivå med halvdøde fluer. Det er frustrerende å måtte dele veien med slike åpenbart uegnede sjåfører. Men sånn er det. De er overalt på norske veier, og det må vi leve med.

geear

Sitat fra: Hansi på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52
Hei,

Jeg kjører i fartsgrensen i Leafen min (målt etter GPS, klar over at speedometer på Leaf er unøyaktig), bør jeg stoppe og slippe forbi biler eller ikke?
Man bør klare å lese ut av situasjonen om man bør slippe forbi eller ei. En bil med fin avstand bak, ingen problem, iallfall ikke om det også har vært nok av forbikjøringsmuligheter, da får de bak ha det så godt, men det er frustrerende å ligge bak når det er omtrent umulig å kjøre forbi. For eksempel E39 i Rogaland/Agder så er det en del som klarer å holde tålig fart på strekkene (og selvfølgelig 100 i krabbefeltene), men som kjører 60-65 i svingene, det kan skape en del irritasjon...

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 03. august 2021, klokken 17:10

Hvorfor skal de bak vær til hinder for meg i trafikken?
Les det slik. Hvorfor skal jeg stoppet og stå i ro på annet hvert busstopp og da komme 2 minutter senere frem, til tross for at jeg holder fartsgrensen, fordi fartsbøller skal forbi?

Jeg er nok hovedsaklig enig med deg. Tid er ett viktig aspekt her. Å ligge bak noen i ett minutt eller to i rimelig fart må man tåle. Har du hatt samme bil rett bak deg i 5 minutt bør du vurdere å slippe forbi.

60 overalt gjengen er noe av det mest irriterende, det skriver jeg under på
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 03. august 2021, klokken 17:37
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:55
Lager man kø må man slippe forbi.

Enig. Lager man kø må man slippe forbi.
Enig her også.

Det står også eksplisitt i vegtrafikkloven §3:

"Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

amrois

Ja, det er bra å slippe forbi hvis forholdene ligger greit ti rette for det. Men, en bil som kjører i 70 i 70 sonen gjør neppe noe ulovlig selv om den ikke gjør noe aktivt for å slippe andre forbi. Legg merke til uniformerte politibiler som ofte ligger helt på fartsgrensa. Er det noen som har sett politiet slippe andre forbi? Og hvis ikke, tror dere en klagesak til spesialenheten på forholdet ville ført til noe?
ID4 Pro Perf Tech

turfsurf

Sitat fra: amrois på tirsdag 03. august 2021, klokken 20:14
Men, en bil som kjører i 70 i 70 sonen gjør neppe noe ulovlig selv om den ikke gjør noe aktivt for å slippe andre forbi. Legg merke til uniformerte politibiler som ofte ligger helt på fartsgrensa. Er det noen som har sett politiet slippe andre forbi?
Her var det ikke spørsmål om ulovlig/lovlig, men om man bør gjøre det.

Ellers har jeg flere ganger opplevd at politiet har svinget inn og sluppet biler forbi. Har og ligget bak de over fartsgrensa. De blir nok lei av å leke gåsemor de og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA