Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: arthur på torsdag 07. oktober 2021, klokken 09:48
For eksempel at det er greit når man holder fartsgrensen i følge fart angitt på bilens speedometer når man VET at denne viser langt høyere enn reel fart.
Først: Forutsetningen for en slik diskusjon er at tolkningen om at plikt til å slippe forbi inntreffer tidligst når man kjører saktere enn fartsgrensen er den riktige. Er tolkningen der man har en slik plikt uansett egen hastighet den riktige, så er ikke dette noe tema. Uten noen ny autorativ kilde blir man neppe enige i den delen av diskusjonen.

Regelverket tillater ganske mye missvising på et speedometer, men at det ikke kan vise for lav hastighet. Og det er dette instrumentet man i utgangspunktet har for å vise bilens hastighet.

Å kjøre eksakt på fartsgrensen over tid er tilnærmet umulig. Selv den beste CC vil slite med det. Siden fartsgrensen er absolutt, må nødvendigvis slingringsmonnet ligge under.

Disse to punktene taler for at man nok kan ligge endel under farsgrensen før man juridisk sett kan regnes å være til hinder.

Tråden heter forøvrig «bør man slippe forbi...» ikke «må man slippe forbi...». Og det bør man nok i en del tilfeller, selv om man ikke nødvendigvis har noen plikt. Det er jo også en forskjell om det ligger en bil bak eller om det ligger ti biler bak.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på torsdag 07. oktober 2021, klokken 11:26

Tråden heter forøvrig «bør man slippe forbi...» ikke «må man slippe forbi...». Og det bør man nok i en del tilfeller, selv om man ikke nødvendigvis har noen plikt. Det er jo også en forskjell om det ligger en bil bak eller om det ligger ti biler bak.
Dette er forsåvidt ett greit svar på trådens spørsmål
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jorn01

Det meste er vel sagt allerde i denne tråden, men den engasjerer - og det er bra. Mine tanker:
En må skille mellom det juridiske og det moralske aspektet ved spørsmålet. Det er kun tilfeldig hvis jus og moral sammenfaller.
Du har uansett ikke lov til å leke politi.
Hvis du ligger i fartsgrensen og ser at bilene bak deg begynner å "tråkle" for å komme forbi - så har du moralsk sett plikt til å svinge til side/slippe de andre forbi - fordi din juridisk korrekte oppførsel da innebærer at andre utsettes for fare pga deg.
Juridisk sett skal det svært mye til for at man kan straffes for idiotisk bilkjøring så lenge man ikke bryter fartsgrensen, kjører mot rødt lys/kjøreretningen eller andre klare regler.
Ved langkjøring i den mørke delen av året foretrekker jeg selv å kjøre i kolonne, bl.a pga elgfare. Jeg liker ikke å ligge først i køen, men hvis det blir slik så prioriterer jeg trafikksikkerhet fremfor jus - ved å holde den farten som kolonnen krever.
Hvis køen ønsker å kjøre fortere enn hva jeg er komfortabel med så svinger jeg selvsagt til siden.
Har i løpet av 40 år aldri fått en fartsbot og tenker at dette nok må tilskrives at trafikkpolitiet i praksis utviser skjønn i grensesnittet mellom jus og moral.

hanche

Det er ikke alltid rett frem å vite om man er til hinder eller ikke. For en ukes tid siden var jeg på vei hjem fra en utflukt, da det etterhvert samlet seg et titalls biler bak meg. Ingen foran. Jeg tenkte selvsagt på denne tråden, og lurte på om jeg burde slippe dem forbi? Men så kom jeg til en strekning med forbikjøringsfelt. Én eneste bil, kanskje tre-fire biler bak meg, la seg ut og fór forbi, godt over fartsgrensen. Resten lot til å synes at min fart var helt grei, og holdt seg bak. Så da kjørte jeg bare videre med god samvittighet, med CC på 84, som (på min bil) ganske nøyaktig tilsvarer 80 km/h.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hELgenen

Sitat fra: hanche på fredag 08. oktober 2021, klokken 20:10
Det er ikke alltid rett frem å vite om man er til hinder eller ikke. For en ukes tid siden var jeg på vei hjem fra en utflukt, da det etterhvert samlet seg et titalls biler bak meg. Ingen foran. Jeg tenkte selvsagt på denne tråden, og lurte på om jeg burde slippe dem forbi? Men så kom jeg til en strekning med forbikjøringsfelt. Én eneste bil, kanskje tre-fire biler bak meg, la seg ut og fór forbi, godt over fartsgrensen. Resten lot til å synes at min fart var helt grei, og holdt seg bak. Så da kjørte jeg bare videre med god samvittighet, med CC på 84, som (på min bil) ganske nøyaktig tilsvarer 80 km/h.

Det er en typisk situasjon. Bilen foran ligger tett på eller rett over fartsgrensen og de aller,aller fleste vil synes det er ok nok å bare holde køen. De som hyler og skriker om å slippe forbi i en slik situasjon er gjerne  de får 2-3% som vil kjøre forbi uansett hvor fort bilen foran kjører. Og de 2-3% er sikkert overrepresentert i slike tråder som dette...

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 08. oktober 2021, klokken 20:41
De som hyler og skriker om å slippe forbi i en slik situasjon er gjerne  de får 2-3% som vil kjøre forbi uansett hvor fort bilen foran kjører. Og de 2-3% er sikkert overrepresentert i slike tråder som dette...
Og dette er tall som du har statistisk grunnlag for, eller har du bare tatt det rett ut av lufta?

Det som er fakta er at den som ligger først i køen har blitt tatt igjen, og for å ta igjen noen må man pr def kjøre fortere.

Altså er det sannsynlig at de ønsker å kjøre litt fortere, men av forskjellige grunner ikke ønsker å kjøre forbi, kanskje pga de høye bøtesatsene får å kjøre i den farten man stort sett må opp i for å komme forbi noen som kjører i fartsgrensen.

Personlig synes jeg det er uforståelig at noen gidder å kjøre som gjenfortalt over her.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: hanche på fredag 08. oktober 2021, klokken 20:10
Det er ikke alltid rett frem å vite om man er til hinder eller ikke. For en ukes tid siden var jeg på vei hjem fra en utflukt, da det etterhvert samlet seg et titalls biler bak meg. Ingen foran. Jeg tenkte selvsagt på denne tråden, og lurte på om jeg burde slippe dem forbi? Men så kom jeg til en strekning med forbikjøringsfelt. Én eneste bil, kanskje tre-fire biler bak meg, la seg ut og fór forbi, godt over fartsgrensen. Resten lot til å synes at min fart var helt grei, og holdt seg bak. Så da kjørte jeg bare videre med god samvittighet, med CC på 84, som (på min bil) ganske nøyaktig tilsvarer 80 km/h.
Ligger man særlig mer enn tre-fire biler bak deg i en slik situasjon, så må enten forbikjøringsfeltet være veldig langt, eller så må man kjøre betydelig over fartsgrensa for å komme forbi. Det er ganske stor forskjell på å ønske å ligge litt over, og å risikere å pådra seg et førerkortbeslag under en forbikjøring.
Så virkligheten behøver ikke være fullt så enkel som du tror.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Hvis man legger merke til (?) at det etter noe tid blir stadig flere biler bak en der man ligger først i køen så er det noe som indikerer for meg at trafikken for øvrig ønsker å holde en noe høyere hastighet enn den som ligger først. 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rosstopher

Sitat fra: arthur på lørdag 09. oktober 2021, klokken 08:29
Hvis man legger merke til (?) at det etter noe tid blir stadig flere biler bak en der man ligger først i køen så er det noe som indikerer for meg at trafikken for øvrig ønsker å holde en noe høyere hastighet enn den som ligger først. 8)

Det er alltids noen som tenker "jeg har rett til å kjøre slik" på samme måte som syklister i 80-sone når det er en tom sykkelvei rett ved siden av.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hanche

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. oktober 2021, klokken 21:00
Personlig synes jeg det er uforståelig at noen gidder å kjøre som gjenfortalt over her.
Hmm, der fikk jeg sannelig mitt pass påskrevet.  :o Hva ville du gjort?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

automat

Sitat fra: hanche på lørdag 09. oktober 2021, klokken 12:57
Sitat fra: turfsurf på fredag 08. oktober 2021, klokken 21:00
Personlig synes jeg det er uforståelig at noen gidder å kjøre som gjenfortalt over her.
Hmm, der fikk jeg sannelig mitt pass påskrevet.  :o Hva ville du gjort?
Man kunne ha slakket ned til 70-75km/t når man kom til forbikjøringsfeltet. Da hadde nok mesteparten av køen kjørt forbi. Altså bruke forbikjøringsfeltet bevisst til å få bilene bak forbi.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hanche

#416
Sitat fra: automat på lørdag 09. oktober 2021, klokken 13:14
Sitat fra: hanche på lørdag 09. oktober 2021, klokken 12:57
Sitat fra: turfsurf på fredag 08. oktober 2021, klokken 21:00
Personlig synes jeg det er uforståelig at noen gidder å kjøre som gjenfortalt over her.
Hmm, der fikk jeg sannelig mitt pass påskrevet.  :o Hva ville du gjort?
Man kunne ha slakket ned til 70-75km/t når man kom til forbikjøringsfeltet. Da hadde nok mesteparten av køen kjørt forbi. Altså bruke forbikjøringsfeltet bevisst til å få bilene bak forbi.
Det ville jeg nok gjort hvis flere av de bak viste tegn til å ville forbi. Men ellers ville dette bare skape et press for å begynne å kjøre forbi, noen ville reagert raskere enn andre, og så blir det rot og uro i køen bak, kan hende farlige situasjoner. Forresten, en kilometer eller to senere var det store luker mellom bilene bak, og flere var så langt bak at jeg ikke så dem mer. Så til syvende og sist tror jeg nok jeg bedømte situasjonen rett.

Lagt til senere, i et forsøk på å komme tilbake til det prinsipielle: Det finnes ikke to bilister som vil holde nøyaktig samme fart under samme forhold. Derfor vil noen ta igjen andre, og småkøer vil oppstå. Men så lenge forskjellene er små, er ikke det nødvendigvis noe problem, og det er ikke opplagt at den som er forrest har en plikt til å gjøre noe med det. Jeg havner selv ofte bakerst i en slik kø, men så lenge den holder fartsgrensen (eller nesten gjør det), finner jeg det helt uproblematisk. Faktisk kan det være ganske avslappende å bare skru på ACC og følge køen. Mindre sjanse for å treffe en elg, også.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: hanche på lørdag 09. oktober 2021, klokken 12:57
Hmm, der fikk jeg sannelig mitt pass påskrevet.  :o Hva ville du gjort?
Ikke meningen å tråkke på noen tær, jeg kort og godt forstår det ikke.

Selv ville jeg slakket av markant og blinket til høyre ved første forbikjøringsstrekke. Hadde det gått for lang tid -  ett par minutter - uten egnet strekke og det var flere biler bak ville jeg svingt av veien.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: hanche på lørdag 09. oktober 2021, klokken 13:54
Sitat fra: automat på lørdag 09. oktober 2021, klokken 13:14

Man kunne ha slakket ned til 70-75km/t når man kom til forbikjøringsfeltet. Da hadde nok mesteparten av køen kjørt forbi. Altså bruke forbikjøringsfeltet bevisst til å få bilene bak forbi.
Det ville jeg nok gjort hvis flere av de bak viste tegn til å ville forbi. Men ellers ville dette bare skape et press for å begynne å kjøre forbi, noen ville reagert raskere enn andre, og så blir det rot og uro i køen bak, kan hende farlige situasjoner. Forresten, en kilometer eller to senere var det store luker mellom bilene bak, og flere var så langt bak at jeg ikke så dem mer. Så til syvende og sist tror jeg nok jeg bedømte situasjonen rett.

Det var du som var der, og hadde mulighet til å vurdere situasjonen. Vi andre må bare forholde oss til den beskrivelsen som er gitt.

Et mulig forbikjøringskaos tenker jeg du ikke kan lastes for. De som kjører forbi er ansvarlig for egen kjøring.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

trykkertor

Vi kan ikke tankelese bilene bak i all den tid vi holder fartsgrensen. Å da senke fart, blinke til høyre vil jo skape et "press" om at de bak skal kjøre forbi. Da skapes det en potensielt farlig situasjon.
Eksempel fra i dag.
Jeg ligger i fartsgrensen, en bil bak meg holder normal avstand, og bilen bak der er nærmest på hengerfestet til bilen bak meg.
Bilen bak meg svinger av veien, og så er bakerste bil på mitt hengerfeste. I løpet av 1 minutt kommer vi inn på 4-felts vei med lite til ingen trafikk. Tenker at bilen bak nå blåser forbi siden muligheten ligger der.
Men så feil kan jeg ta. Han valgte å bli liggende på mitt hengerfeste i flere km, inntil jeg skulle svinge av, og han kjøre videre.

I all den tid vi ligger i fartgrensen må det være opp til de bak å ta avgjørelsen om å kjøre forbi. Ikke at vi skal sitte å gjette basert på avstand og press om de faktisk vil forbi.
Og hvis noen mener de ikke kan kjøre forbi, fordi de da risikerer fartsbot i forbikjøringen, så blir det for meg noe dobbeltmoralsk at de er villige til å ligge over fartsgrensen "hele turen" bare de ikke risikerer å få bot.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA