Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:16
Det var en stund masse skilt i Telemark og Østfold om å senke farten. Ikke noe spesifikt, men etter å ha kommet ned i 50 km/t i 70 sonen gav jeg opp å senke farten og fulgte i stedet fartsgrensene.  :D

Blir litt som kanonrådet i VG og andre aviser å senke innetemperaturen når strømprisen er høy, hvor mange ganger skal den senkes ?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Carl Anton Stenling

Sitat fra: 02jan på mandag 04. oktober 2021, klokken 22:38
Hvilken agenda / myndighet over andre kan man ha for å stoppe en diskusjon på et diskusjonsforum ?

Trådstarter kan (og bør i visse tilfeller) lukke en tråd.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hanche

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 16:24
Trådstarter kan (og bør i visse tilfeller) lukke en tråd.
En godt bevart hemmelighet!

Jeg sjekket akkurat en tråd jeg selv hadde startet, og der, nederst på siden, finner jeg en lenke merket STENG EMNET. Men jeg har ikke sjekket om den virker.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ferry


arthur

Sitat fra: Ferry på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 22:13
Sitat fra: paalsen på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 09:56




Så ned mot ett sekund er helt ok i politiets øyne?  :o Ingen straff for mindre enn tre sekunder?

Politiet følger bare hva lovgiver (Stortinget) har bestemt, hverken mer eller mindre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

cra

Sitat fra: Ferry på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 22:13
Så ned mot ett sekund er helt ok i politiets øyne?  :o Ingen straff for mindre enn tre sekunder?

Det er på ingen måte OK, og de kan fint vinke deg inn og gi deg en advarsel hvis du har under 1-3 sekunder avstand. Det er godt mulig lovgivende makt ikke har bestemt at det skal gis bøter eller andre sanksjoner.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

På glatt føre kan Politiet fint gi deg bot for 5 sekunders avstand

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på onsdag 06. oktober 2021, klokken 14:20
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 06. oktober 2021, klokken 13:31
På glatt føre kan Politiet fint gi deg bot for 5 sekunders avstand

Har du eksempler på noe slikt?
Det finnes sikkert. På samme måte som det er almen kunnskap at politiet kan gi deg kjøreforbud med vinterdekk om kjetting er påkrevet.

Synes det er mye en lærer på teorikurs som det settes spørsmålstegn ved!

Link, or it does not exsist

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Jeg har begrenset utbytte av om du tror det eller ikke.
Bremsestrekning på tørr vei i 100 km/t er 76 meter, på glatt vei godt over 400 meter.
Hvis du tenker at politiet bruker samme vurdering av tidsramme for avstand på glatt føre så er jo det temmelig naivt, og håper inderlig at du ikke praktiserer slik selv.

arthur

Jeg venter bare på din dokumentasjon, eller sannsynlig-gjøring, av hva du påstår, men skjønner at noe slikt ikke vil komme.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer


2ris

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 08:25
I går hadde jeg gleden av å ligge bak en slik "gåsemor", en bil med bremset henger, gjennom deler av Telemark på E-18. Fartsgrense 80 km/t, bilen kjørte i rundt 70 på (mitt)speedometer som betyr omtrent 65 km/t reelt. Før alle fotoboksene bremset vedkommende ned ytterligere 10 km/t. Det ble etter hvert en ganske lang kø ibak bilen, inkludert diverse tunge trailere som også ble stadig mer irritert. Vedkommende gjorde selvfølgelig ikke noe ulovlig, var bare en forsiktig sjåfør. Det var mange steder vedkommende kunne ha tatt seg en liten pustepause på siden av veien, men ingen steder man kunne kjøre forbi. Dette var sikkert en sjåfør som noen her hadde trykket til sitt hjerte?

Kan ikke huske et eneste innlegg hvor noen mener det er lovlig/bra/OK/riktig/fint å ligge 10-20 km/t under fartsgrensen. Opplys meg gjerne!

Såvidt jeg kan se, handler tråden om "Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?", jeg synes det er snodig med alle innleggene som klager over alle som ligger langt under fartsgrensen - alle er jo enige på det punktet.

arthur

For eksempel at det er greit når man holder fartsgrensen i følge fart angitt på bilens speedometer når man VET at denne viser langt høyere enn reel fart.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA