Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Gjermund

Synes denne detaljdiskusjonen om utstyr blir helt feil med tanke på premium eller middels. Nå har jeg dessverre ikke kjørt Teslaen enda så jeg skal ikke være for bombastisk på hva den er. Men du merker når du kjører en bil følelsen du får av hvordan bilen reagerer eventuelle ulyder, ubehag eller god kvalitetsfølelse av en godt designet og bygget bil.

Tesla har jo tydeligvis lagt seg på en nisje med fokus på sjåføren ikke mest mulig autopilot, jeg tror og håper Model S er designet og bygd for mennesker som liker å kjøre bil. I tillegger det nesten latterlig å tenke seg fossil oppvarming, det bryter jo med den fullelektriske filosofien.

I tillegg er dette et ferskt bilmerke, og jeg er gladfor at de ikke overkompliserer det. Jeg vil heller ha en bra bil der alt virker alltid enn en dårlig bil med mye autopilotutstyr jeg i utgangspunktet ikke er så glad i.

El Electrico

Har noen sett informasjon om at Tesla planlegger å tilby noe fra denne listen i nærmeste fremtid?

- Skjulbart hengefeste
- Adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- Intelligent Lys System (automatisk fjernlysstyring ++)
- Dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- Stemmestyring
- Sportsratt vs multifunksjon
- Oppvarmet ratt
- Parkering assist
- Mer enn 2 sone klima-anlegg
- Elektrisk innfellbare sidespeil
- Rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sorte vinduer som valg mulighet
- Valget mellom forskjellige seter – sportseter, klimatiserte seter, multikontur massasje++
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning og TV-tuner
- Skibag
- Flere interiør alternativer og farger på bilen

RunarBT

Stemmestyring er på plass.

Barneseter har den jo som tilvalg bak.

DAB kommer etter det eg forstår

El Electrico

#198
Musk nevnte  DAB på siste event,  men jeg fikk inntrykk av at han ikke visste hva han snakket om. Finnes det noe skriftlig?

Du tenker på barneseter i bagasjerommet eller i baksete?

Havebigfun

Sitat fra: El Electrico på fredag 08. mars 2013, klokken 18:40
Har noen sett informasjon om at Tesla planlegger å tilby noe fra denne listen i nærmeste fremtid?

- Skjulbart hengefeste
- Adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- Intelligent Lys System (automatisk fjernlysstyring ++)
- Dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- Stemmestyring
- Sportsratt vs multifunksjon
- Oppvarmet ratt
- Parkering assist
- Mer enn 2 sone klima-anlegg
- Elektrisk innfellbare sidespeil
- Rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sorte vinduer som valg mulighet
- Valget mellom forskjellige seter – sportseter, klimatiserte seter, multikontur massasje++
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning og TV-tuner
- Skibag
- Flere interiør alternativer og farger på bilen
Jeg tror man må sette TMS litt i perspektiv. Dette er en bitte-liten bilprodusent! Hvis du mener at et høyt antall ja -kryss på denne listen må til for at den løftes til premium er det forsåvidt greit. Hvis man sammenligner med andre leveranører av nisje-premium biler (eks Wiesmann) ligger TMS antakelig ikke så dårlig an.
Sammenligner du med elektro-Mercedes SLS som koster 4ggr så mye ser du hvor langt TMS er mtp plass, ytelser, rekkevidde ol- dessuten er styringen via nettbrettet svært innovativ.
Sammenligner du med premium-fossilbil vil du få ytelse i en særklasse- spesiellt hvis du korrigerer for pris.
Det er ikke uten grunn at det er mange BMW- og Audi tilhengere i dette forumet.
Hvis du trenger alt på ovesnstående liste- kjøp deg en S-klasse el.
Etter noen måneder i dette forumet er jeg ikke i tvil. Det er den beste bilen du kan få tak i i dette prissegmentet i Norge - med god margin.
Venter man et år blir den imidlertid sansynlig en god del bedre- og muligens mer premium etter din liste 8)

glaserud

Iht den lista der er vel Kugaen jeg har i bestilling premium så det holder. Ogeh... Det er den vel ikke.

Kommer forøvrig i juni. Så nå venter jeg på TO biler. Alt for mye venting.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

laumb

Skulle gjerne ha hatt rubbel og bit på den lista - men på den andre siden, så er jeg super fornøyd med vår 2009 Saab 9-3, og den har ikke en brøkdel av de tingene. Jeg kjøpte jo til og med den best utstyrte utgaven som var å oppdrive! Liten digresjon; Var på verkstedet for å høre etter ny navi-plate forrige dagen (For de blir slitt, det blir ikke google maps) og han på delelageret slo opp utstyrsnivået på bilen og ble helt sjokkert! "Herregud denne bilen har jo mer utstyr enn jeg har sett på en 9-3 før!". Vel, jeg gadd ikke å fortelle han at Tesla'n har akuratt like mye utstyr - bare at alt utstyret er bedre, større, kulere...

For meg er Saab en premium bil. Den kjennes tysk ut i "feelingen" på dash, dører, skinn osv. Den er pumpet med utstyr, sitter bra på veien. Man får den også med hissig turbomotor og trekk på alle fire. Mer premium får man stort sett ikke på de andre merkene heller.

Så, alt på listen over er "nice to have" - men absolutt ikke noe som kommer til å ødelegge opplevelsen på noen som helst måte. Eneste komromiss jeg inngår er mangel på hengerfeste - men min fars 2012 525XD står klar med det - han kjører gjerne Tesla noen timer! Ellers har så godt som alle jeg kjenner meldt seg frivillig å komme til meg og levere sin bil med hengerfeste om jeg trenger det.

Gjermund

Når de lager sin første bil er det bra de ikke lager for mye unødvendig mikkmakk i den som kommer til å være upålitelig. Synes de har prioritert rett, lager en bil for å kjøre, ikke fokusere på alt autopilot greine.

glaserud

Gjermund: +1.

Ryggesensor, parkassistent: Neh. Jeg kan å rygge.
Lane assist, blind spot, skiltkamera: Pleier å følge med i trafikken, uten å sovne.
Adaptiv cruisecontrol: 416 hester? Ikke planer om å ligge bak noen.
Setevalg: Trenger bare ett sete, jeg.
Tilhengerfeste: Joda. Men er det "premium"? Neppe.
Intelligent lysstyring: Sikkert kjekt, men har ikke hatt problem med å blende ned så langt.
Dynamisk navi: Sikkert kjekt, men uten TMC i Norge så er det vel relativt poengløst.
Sportsratt m/multifunksjon: Det har den.
Mer enn 2-sone klima: Kjølig på min side, varmt på kona sin. Da er alt i orden.
Elektrisk innfellbare sidespeil: Jeg parkerer *aldri* ved siden av folk. Så fort de slutter å bulke biler skal jeg vurdere det.
Night view assist: Spis gulrøttene dine!
Integrerte barneseter: Igjen: Premium?
Bakseteunderholdning: Aldri. Unga har godt av å lære seg å ikke glane på skjermer hele tida.

Premium for meg? Kjøreegenskaper. That's it. Alt annet av elektronikk kommer på *alle* biler, premium eller ei.
Setter meg inn. Skrur på radioen. Og så er det meg, bilen og veien.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Havebigfun

#204
Sitat fra: glaserud på fredag 08. mars 2013, klokken 20:26
Elektrisk innfellbare sidespeil: Jeg parkerer *aldri* ved siden av folk. Så fort de slutter å bulke biler skal jeg vurdere det.
Bor du på finnmarksvidda?? I Oslo har du ikke noen opsjon for ikke å parkere ved siden av noen.
Når det er sagt er innfellbare speil kjekt å ha både ved trange garasjer og ved parkering gatelangs som delvis er uungåelig.
Det syes jeg er en vesentlig mangel- men i den totale settingen heller en liten skjønnheitsfeil ;)

mrjalle

Sitat fra: glaserud på fredag 08. mars 2013, klokken 20:26
Premium for meg? Kjøreegenskaper. That's it. Alt annet av elektronikk kommer på *alle* biler, premium eller ei.
Setter meg inn. Skrur på radioen. Og så er det meg, bilen og veien.

+1

glaserud

Sitat fra: Havebigfun på fredag 08. mars 2013, klokken 20:33
Bor du på finnmarksvidda?? I Oslo har du ikke noen opsjon for ikke å parkere ved siden av noen.
Når det er sagt er innfellbare speil kjekt å ha både ved trange garasjer og ved parkering gatelangs som delvis er uungåelig.
Det syes jeg er en vesentlig mangel- men i den totale settingen heller en liten skjønnheitsfeil ;)

Haha, nei, jeg bor faktisk sør for Sinsenkrysset. Med et par meter. Bilen står til vanlig i garasje, men når vi skal til kjøpesentre, etc. blir det alltid litt ekstra kjøring for å finne "gode" plasser. Selv i Oslo er ikke det noe problem. Sentrum P-hus har jo masse plasser på rekke.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

laumb

Parkerer alltid på ett plan eller plass hvor det er lite folk.
Skal jeg på IKEA drar jeg før eller etter alle andre og parkerer langsetter - eller finner en plass langt unna.
Midjefettet har bare godt av å gå 250 meter ekstra - så å parkere lengst mulig unna alle andre er et helt akseptabelt komprimiss. Kona er opplært i det samme.

Gratis trang parkering med mulig lakk-regning på 5000kr eller på en plass i nærheten til 10-30kr timen, velger det siste.

glaserud

Sitat fra: laumb på fredag 08. mars 2013, klokken 21:11
Parkerer alltid på ett plan eller plass hvor det er lite folk.
Skal jeg på IKEA drar jeg før eller etter alle andre og parkerer langsetter - eller finner en plass langt unna.
Midjefettet har bare godt av å gå 250 meter ekstra - så å parkere lengst mulig unna alle andre er et helt akseptabelt komprimiss. Kona er opplært i det samme.

Gratis trang parkering med mulig lakk-regning på 5000kr eller på en plass i nærheten til 10-30kr timen, velger det siste.

Sitat fra bedre halvdel ved siden av meg i sofaen: "Er det *fler* av dere?"
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

flux

#209
Sitat fra: El Electrico på fredag 08. mars 2013, klokken 18:40
Har noen sett informasjon om at Tesla planlegger å tilby noe fra denne listen i nærmeste fremtid?

- Skjulbart hengefeste
- Adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- Intelligent Lys System (automatisk fjernlysstyring ++)
- Dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- Stemmestyring
- Sportsratt vs multifunksjon
- Oppvarmet ratt
- Parkering assist
- Mer enn 2 sone klima-anlegg
- Elektrisk innfellbare sidespeil
- Rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sorte vinduer som valg mulighet
- Valget mellom forskjellige seter – sportseter, klimatiserte seter, multikontur massasje++
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning og TV-tuner
- Skibag
- Flere interiør alternativer og farger på bilen

Nokia N95 lansert i 2007 hadde:
Global Positioning System
Turn-by-turn navigation
5 megapixel digital camera with Carl Zeiss optics flash
Video recording
Video conferencing
HSDPA
IrDA
802.11x
Bluetooth
A portable media player with the ability to download podcasts over the air
FM Radio tuner
Composite Video output via included cable
Multi-tasking
Web browser with support for JavaScript and Adobe Flash
SMS
MMS
E-mail
Office suite and organizer functions
Java ME
Symbian mobile applications.

iPhone lansert i 2007 hadde:
WiFi
Camera
Voicemail
Multi-touch gestures
HTML email
Web browser
Threaded sms
YouTube

*****************

For mange features kan fort bli døden om de ikke fungerer eller har noe nytte for de fleste.
(Geeksa elsket N95 og hatet iPhone når den kom)
http://www.cnet.com.au/apple-iphone-vs-nokia-n95-339279031.htm
Fra 2007:
"If your a Paris Hilton wannabe get the i-phone. If you want a phone that can do just about anything with the option to expand into something even more impressive get the nokia N95"
;D

Model S har 5 viktige feature:
- Fantastisk å kjøre
- Gratis å kjøre
- Ren
- Nok plass
- Ok rekkevidde

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA