Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 07:50
Bilen uten avifter koster like mye som Mercedes S 4-matic, som er spekket med høyteknologiske nyvinninger, og en motor/girkasse som har hinsides med utviklingstimer bak seg.
Det som er hysterisk morsomt er at dette hinsides antall utviklingstimer har gått ned i en fossil drivlinje, som for alle som kjører Model S er død og begravet. Så og si ingen vil ha fossilmotor igjen etter å ha eid Model S en stund.

Så alle disse motorutviklings-timene hører fortiden til og de må starte med blanke ark. Elmotoren løfter kravene til kjøreglede noen hakk fra hva fossilmotoren kan klare, selv med automatkasse med ørten gir :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Newbee

Sitat fra: Cobos på fredag 21. februar 2014, klokken 10:45
Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 10:33
Cobos, jeg vet ikke hvor gammel du er, men Premium vs mellomklasse har ABSOLUTT INGENTING med 0-100 å gjøre. Du har tydeligvis ikke forstått overskriften.
Du har tydeligvis heller ikke forstått at man ikke kan snakke om mellomklasse vs premium uten at pris er en faktor. Du mener altså at en BMW 518d og en BMW M5 er akkurat like premium siden de har samme byggekvalitet eller "opplevd kvalitet". Det faktum at drivlinja er en smule forskjellig påvirker ikke graden av opplevd kvalitet. Eller at 518d muligens føles en smule underdimensjonert for å være en stor BMW? Nå er naturligvis ikke bare 0-100 et perfekt mål på ytelse, men det er en grei parameter å bruke når man sammenligner mellom modeller og innad i serier.
Videre at ytelse naturligvis påvirker kostnaden for bilen og dermed graden av verdi for pengene burde være innlysende.

Cobos

Du kan gjerne lage en egen tråd om ytelser Cobos, men du har ikke forstått tråden hva som skiller mellomklasse og premium.
Til din info er BMW 518d og en BMW M5 i utganspunktet samme bil. At M5 er "pimpet" gjør den ikke mer-/ eller mindre premium. Etter dine kriterier er tydeligvis Mitshubitschu Lancer en Premiumbil når den kommer i en EVO-utgave.

Lag deg heller en "Pimp my Ride" tråd.
Les deg også opp på tråden om feil, mangler og rust, så skal du se at selv Elon ikke er "perfekt".
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

hma

Litt mot mine prinsipper å kommentere i en tråd blottlagt for relevans eller nytte, men la gå.

Om man tar utgangspunkt i at begrepet "premium" har med "luksus" å gjøre, så er Model S unektelig en luksusbil:
- Hvilke andre biler har dørhåndtak med lys som "presenterer seg" når eieren kommer i nærheten?
- Hvilke andre biler har større soltak?
- Hvilke andre biler har en 17" berøringsskjerm som styrer samtlige av bilens tilleggsfunksjoner?
- Hvilke andre biler lar deg forvarme kupéen fra en smarttelefon?
- Hvilke andre biler har tilsvarende lasteplass (med lasterom både foran og bak)?
- Hvilke andre biler har plass til inntil sju passasjerer?
- Hvilke andre biler har tilsvarende akselerasjon?
- Hvilke andre biler kjører uten lokale utslipp?
- Hvilke andre biler gjør at du slipper å legge igjen en 500-lapp i uka på bensinstasjoner?

/Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Cobos

Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 10:54
Sitat fra: Cobos på fredag 21. februar 2014, klokken 10:45
Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 10:33
Cobos, jeg vet ikke hvor gammel du er, men Premium vs mellomklasse har ABSOLUTT INGENTING med 0-100 å gjøre. Du har tydeligvis ikke forstått overskriften.
Du har tydeligvis heller ikke forstått at man ikke kan snakke om mellomklasse vs premium uten at pris er en faktor. Du mener altså at en BMW 518d og en BMW M5 er akkurat like premium siden de har samme byggekvalitet eller "opplevd kvalitet". Det faktum at drivlinja er en smule forskjellig påvirker ikke graden av opplevd kvalitet. Eller at 518d muligens føles en smule underdimensjonert for å være en stor BMW? Nå er naturligvis ikke bare 0-100 et perfekt mål på ytelse, men det er en grei parameter å bruke når man sammenligner mellom modeller og innad i serier.
Videre at ytelse naturligvis påvirker kostnaden for bilen og dermed graden av verdi for pengene burde være innlysende.

Cobos

Du kan gjerne lage en egen tråd om ytelser Cobos, men du har ikke forstått tråden hva som skiller mellomklasse og premium.
Til din info er BMW 518d og en BMW M5 i utganspunktet samme bil. At M5 er "pimpet" gjør den ikke mer-/ eller mindre premium. Etter dine kriterier er tydeligvis Mitshubitschu Lancer en Premiumbil når den kommer i en EVO-utgave.

Lag deg heller en "Pimp my Ride" tråd.
Les deg også opp på tråden om feil, mangler og rust, så skal du se at selv Elon ikke er "perfekt".
Naturligvis er ikke en Mitshubishi Lancer EVO en premiumbil like lite som det at en M5 går fort gjør den til mer premium enn en 518d i seg selv.

Men for å sitere Gjermund, hvor mange premiumbiler finnes med dårlig aksellerasjon/ytelse?

Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 10:54
Å kalle Tesla "Premium" synes jeg er å overdrive, kun prisen er premium. Tatt i betrakting at den er ribbet for mva og engangsavgift er Teslaen faktisk svindeyr. Bilen uten avifter koster like mye som Mercedes S 4-matic, som er spekket med høyteknologiske nyvinninger, og en motor/girkasse som har hinsides med utviklingstimer bak seg.

For å gå på ditt direkte poeng. S60 461 000,- mot S350 713 608,-
Aksellerasjon har ingen betydning dermed vil jeg påstå at en S60 IKKE er svindyr eller koster det samme som en S350 4M uten avgifter. Du får en fin VW Golf for differensen, eller en pent brukt C-klasse premiumbil til den differansen.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

stiantveitofficial

Sitat fra: hma på fredag 21. februar 2014, klokken 10:58
Litt mot mine prinsipper å kommentere i en tråd blottlagt for relevans eller nytte, men la gå.

Om man tar utgangspunkt i at begrepet "premium" har med "luksus" å gjøre, så er Model S unektelig en luksusbil:
- Hvilke andre biler har dørhåndtak med lys som "presenterer seg" når eieren kommer i nærheten?
- Hvilke andre biler har større soltak?
- Hvilke andre biler har en 17" berøringsskjerm som styrer samtlige av bilens tilleggsfunksjoner?
- Hvilke andre biler lar deg forvarme kupéen fra en smarttelefon?
- Hvilke andre biler har tilsvarende lasteplass (med lasterom både foran og bak)?
- Hvilke andre biler har plass til inntil sju passasjerer?
- Hvilke andre biler har tilsvarende akselerasjon?
- Hvilke andre biler kjører uten lokale utslipp?
- Hvilke andre biler gjør at du slipper å legge igjen en 500-lapp i uka på bensinstasjoner?

/Håkon

Hvis du sammenligner den med en Toyota RAV4 så blir det meste premium  :)
Mange biler har noe av det nevnte utstyret, men ikke i en og samme pakke.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

cra

Sitat fra: hma på fredag 21. februar 2014, klokken 10:58
- Hvilke andre biler lar deg forvarme kupéen fra en smarttelefon?

Ganske mange etterhvert. Leaf har i alle fall dette, og jeg lurer på om det ikke har kommet på bl.a. en del Volvoer. Mulig det er i premium-segmentet til Volvo det har kommet, men de er ikke elektriske, så jeg følger ikke med. ;)

Sitat fra: hma på fredag 21. februar 2014, klokken 10:58
- Hvilke andre biler har plass til inntil sju passasjerer?

En hel del ikke-premium familiebiler? Og min 15-år gamle 9-seters Caravelle. Jeg tenker at de virkelig über-premium-bilene bare har plass til 4, siden baksetene er rene StresslessTMer. :)

Sitat fra: hma på fredag 21. februar 2014, klokken 10:58
- Hvilke andre biler kjører uten lokale utslipp?
- Hvilke andre biler gjør at du slipper å legge igjen en 500-lapp i uka på bensinstasjoner?

Samtlige elbiler, fra den billigste brukte 10+ år gamle og oppover. ;)


Men jeg skjønner hva du mener, altså, og jeg er forsåvidt enig med deg. Jeg ser bare ikke helt hvordan enkelte av argumentene dine drar spesielt i premium-retning. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espen Hugaas Andersen

- Hvilke andre biler gjør at du slipper irriterende girskifter?
- Hvilke andre biler gjør at du slipper irriterende turbo-lagg?
- Hvilke andre biler starter hver dag med full rekkevidde?
- Hvilke andre biler er like pene?
- Hvilke andre biler gjør at du slipper å forurense lokalmiljøet med avgasser og støy?
- Hvilke andre biler har bedre motorbrems?
- Hvilke andre biler har bedre friksjonsbremser?
- Hvilke andre biler har lavere tyngdepunkt?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gjermund

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 10:51
Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 07:50
Bilen uten avifter koster like mye som Mercedes S 4-matic, som er spekket med høyteknologiske nyvinninger, og en motor/girkasse som har hinsides med utviklingstimer bak seg.
Det som er hysterisk morsomt er at dette hinsides antall utviklingstimer har gått ned i en fossil drivlinje, som for alle som kjører Model S er død og begravet. Så og si ingen vil ha fossilmotor igjen etter å ha eid Model S en stund.

Så alle disse motorutviklings-timene hører fortiden til og de må starte med blanke ark. Elmotoren løfter kravene til kjøreglede noen hakk fra hva fossilmotoren kan klare, selv med automatkasse med ørten gir :)

Må si jeg kjenner igjen argumentasjonen ja. "Nå har vi brukt så mange timer på dette, så da må det jo være kjempebra." Typisk dårlig mellomlederarguemtnasjon :-)

Gjermund

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. februar 2014, klokken 10:47
Er bilen min premium? Etter 3,5 mnd og 13000 km må jeg si nei. Close but no sigar.

Sånn går nu dagan. Kos dere videre med debatten.

utdypning på og begrunnelese er kanskje greit å ta med.

Gjermund

En 518D og en M5 har helt ulik kjøreopplevelse og blir helt feil å plasser i samme segment. De har også helt forskjellig kundegruppe. Om begge disse er i samme segment er det noe feil med segmenteringen.

Øyvind.h

Sitat fra: Gjermund på fredag 21. februar 2014, klokken 11:11
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 10:51
Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 07:50
Bilen uten avifter koster like mye som Mercedes S 4-matic, som er spekket med høyteknologiske nyvinninger, og en motor/girkasse som har hinsides med utviklingstimer bak seg.
Det som er hysterisk morsomt er at dette hinsides antall utviklingstimer har gått ned i en fossil drivlinje, som for alle som kjører Model S er død og begravet. Så og si ingen vil ha fossilmotor igjen etter å ha eid Model S en stund.

Så alle disse motorutviklings-timene hører fortiden til og de må starte med blanke ark. Elmotoren løfter kravene til kjøreglede noen hakk fra hva fossilmotoren kan klare, selv med automatkasse med ørten gir :)

Må si jeg kjenner igjen argumentasjonen ja. "Nå har vi brukt så mange timer på dette, så da må det jo være kjempebra." Typisk dårlig mellomlederarguemtnasjon :-)

Når fortidens teknologi er blitt så god at utviklingen er svær tung er det på tide med et teknologisk skifte. Det er derfor distruptiv innovasjon er så morsom, og det er derfor utfordrere som Tesla faktisk har en mulighet til å lykkes. Hadde de store trauste tatt endringen på alvor hadde de most Tesla for lenge siden.

I teknologibransjen finnes tonnevis med enkle illustrasjoner (se eks utviklingen i kapasitet HDD vs SSD). Slike enkle illustrasjoner fanger ikke opp økosystem (eks Teslas SC-nettverk), men det er lettest å starte med slike basic eksempler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: hma på fredag 21. februar 2014, klokken 10:58
Om man tar utgangspunkt i at begrepet "premium" har med "luksus" å gjøre, så er Model S unektelig en luksusbil:

- Hvilke andre biler har dørhåndtak med lys som "presenterer seg" når eieren kommer i nærheten? En hyggelig "feature", men ikke noe luksus.
- Hvilke andre biler har større soltak? Panoramatak får du på et hav av biler. Skal alle disse da defineres som premium? Peugeot 307?
- Hvilke andre biler har en 17" berøringsskjerm som styrer samtlige av bilens tilleggsfunksjoner? Det kan alltids diskuteres hvorvidt en slik skjerm er mer brukervennlig enn fysiske knapper eller ei. Knapper VET du hvor befinner seg, og er enkelt å treffe uten at du behøver å trekke oppmerksomheten bort fra veien. Skjermen må du dessverre gløtte bortom for å treffe riktig. Men det føles mer eksklusivt med en storskjerm. Jeg er dog skuffet over den lille skjermen i Model S. Dårlig innsynsvinkel før den virker blass og dårlig.
- Hvilke andre biler lar deg forvarme kupéen fra en smarttelefon? Volvo On-Call blant annet. Men Volvo er nok premium.
- Hvilke andre biler har tilsvarende lasteplass (med lasterom både foran og bak)? Om kravet er at den MÅ ha lasterom foran, ryker de fleste. Men stasjonsvogner flest har mer praktisk lasterom enn Model S. Skoda Octavia har god lasteplass og praktiske ordninger. Da definerer vi Skoda som luksus/premium?
- Hvilke andre biler har plass til inntil sju passasjerer? Mange... Men må korrigere deg: inntil SEKS passasjerer (fører er vel ikke passasjer)
- Hvilke andre biler har tilsvarende akselerasjon? Svært få, så en definitivt thumbs up til Tesla her!
- Hvilke andre biler kjører uten lokale utslipp? Leaf, Think, iOn, e-Up etc. Definere de som luksus/premium?
- Hvilke andre biler gjør at du slipper å legge igjen en 500-lapp i uka på bensinstasjoner?
Gjentar som over: Leaf, Think, iOn, e-Up etc. Definere de som luksus/premium?

Sånn bare som en kjapp kommentar til innlegget ditt :)

Newbee

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 11:23
Sitat fra: Gjermund på fredag 21. februar 2014, klokken 11:11
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 10:51
Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 07:50
Bilen uten avifter koster like mye som Mercedes S 4-matic, som er spekket med høyteknologiske nyvinninger, og en motor/girkasse som har hinsides med utviklingstimer bak seg.
Det som er hysterisk morsomt er at dette hinsides antall utviklingstimer har gått ned i en fossil drivlinje, som for alle som kjører Model S er død og begravet. Så og si ingen vil ha fossilmotor igjen etter å ha eid Model S en stund.

Så alle disse motorutviklings-timene hører fortiden til og de må starte med blanke ark. Elmotoren løfter kravene til kjøreglede noen hakk fra hva fossilmotoren kan klare, selv med automatkasse med ørten gir :)

Må si jeg kjenner igjen argumentasjonen ja. "Nå har vi brukt så mange timer på dette, så da må det jo være kjempebra." Typisk dårlig mellomlederarguemtnasjon :-)

Når fortidens teknologi er blitt så god at utviklingen er svær tung er det på tide med et teknologisk skifte. Det er derfor distruptiv innovasjon er så morsom, og det er derfor utfordrere som Tesla faktisk har en mulighet til å lykkes. Hadde de store trauste tatt endringen på alvor hadde de most Tesla for lenge siden.

I teknologibransjen finnes tonnevis med enkle illustrasjoner (se eks utviklingen i kapasitet HDD vs SSD). Slike enkle illustrasjoner fanger ikke opp økosystem (eks Teslas SC-nettverk), men det er lettest å starte med slike basic eksempler.

Ser dere henger dere opp i det med utviklingstimer for motor-/girkasse, men jeg tror dere misforstod hensikten. Ja, jeg digger det enkle ved Teslas drivlinje. Poenget med innspillet var at det ligger så uendelig mye støre kostnader bak det å ta frem Mercedes S-klasse. Allikevel koster Tesla like mye. I en slik sammenligning er det ikke rett å bake inn forskjellige lands avgifter. Fra fabrikk er prisene veldig like.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Øyvind.h

Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 11:32
Ser dere henger dere opp i det med utviklingstimer for motor-/girkasse, men jeg tror dere misforstod hensikten. Ja, jeg digger det enkle ved Teslas drivlinje. Poenget med innspillet var at det ligger så uendelig mye støre kostnader bak det å ta frem Mercedes S-klasse. Allikevel koster Tesla like mye. I en slik sammenligning er det ikke rett å bake inn forskjellige lands avgifter. Fra fabrikk er prisene veldig like.
Jeg synes du kom med en god illustrasjon på et teknologisk skifte :) Du illustrerer at Tesla har klart å lage en bil som ligger bak på noen områder, foran på noen områder, og som i sum representerer et teknologisk skifte. Og det til en pris som er i ferd med å bli spiselig!
At den er svært spiselig i Norge er uvesentlig for resten av verden, men retningen er udiskutabelt positiv og spennende for resten av verden.

Uansett er det ofte slik i starten av et teknologisk skifte at man må betale mer for mindre. Det er lenge siden jeg lot meg fascinere over at dieselbilen rapporterte 1500km rekkevidde ved full tank. For det har ingen ting å si når elbilen gir meg fullt batteri hver morgen, og dekker absolutt alle mine behov. Fossilbilens evne til å overlevere på rekkevidde og infrastruktur er for meg blitt irrelevant, for elbilen har for meg kommet dit den trenger å være for å overta.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

#284
Jeg ser etter å ha lest mange tråder om TMS at det er 2 grupper Tesla eiere.

Gruppe 1
Nye eiere som har gått fra ikke premiumbiler, gamle biler eller andre elektriske biler. Dette er typisk Suzuki ,Toyota , Passat , Skoda , Citroën , Fiat , Buddy , Nissan Leaf , (Audi) etc eiere . For disse at TMS en oppgradering og en inngang i "luksus" bil segmentet . Disse eierne har større toleranse for feil og mangel, disse eierne ser også ut å være dem som forsvarer bilen,TMS, mer hardnakket enn andre. Denne gruppe ser ut å være majoriteten av nye Tesla eiere. Dette kan karakteriseres som venstregruppen av teslaeiere.

Gruppe 2
Eiere som tidligere har eller eier biler i luksus/premium bil segmentet , Bmw, MB, Porsche , (Audi) disse eierne er mer kritiske og har større kvalitetskrav. Disse eierne forlanger mer fra sin bil da de fra tidligere er vant til solide løsninger og kvalitet. Disse eierne har også lavere toleranse for produktfeil og irriterende småfeil. Dette kan karakteriseres som høyregruppen av teslaeiere. Det er også denne gruppe som media ønsker å vinkle til å være den typiske teslaeieren. Denne grupp er en minoritet av nye teslaeiere.

Jeg tilhør gruppe 2
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA