Når det gjelder prissammenligning så kan det være en ide å faktisk sammenligne biler som har noe med hverandre å gjøre. En S350 har en 0-100 på 6,8 sek. Altså massivt tregere enn en S60. Skal du ha en S-serie som faktisk yter i nærheten av en Tesla P85 må du opp til S500.
Er det bare "0-100" som skal definere sammenligningsgrunnlag? For min del er aksellerasjon noe som er "kjekt å ha" en sjelden gang. Da er rekkevidde langt viktigere. Og der er jo da naturligvis fossiler lysår foran Tesla. Fordelene med aksellerasjonen er a) tilfredsstillelse når man inniblant blåser inn en "aks" for å kjenne trykket, og b) mulighet for raskere forbikjøringer. Sistnevnte blir med Tesla en avveining mot rekkeviddetap og lengre ladetid.
Når det gjelder at Tesla ikke er rocket science, jo det er faktisk det. Du vet faktisk at Elon i den andre halvdelen av arbeidsuken sin driver et vellykket rakettselskap som nylig fikk en 10 milliarder dollar kontrakt av NASA. En god del av konstruksjonen av Model S bruker teknikker og metoder fra rakettindustrien.
Tesla er rocket science? At Elon utenom Tesla driver med romfartsrelaterte ting er ikke det samme som at Tesla er romfart/rocket science. Hvilke teknikker og metoder benytter Tesla fra rakettindustrien?
Og av en eller annen grunn har ingen av de 3 store tyske klart å lage en elbil som har tilsvarende rekkevidde og pris som Tesla. Det er sikkert fordi det å matche Tesla må være kjempelett...
At ingen av de 3 store tyske hittil har lansert noen langtrekkende elbil tviler jeg på er fordi de ikke evner å gjøre det, men heller at de ikke ser behovet. En stor, tung og dyr batteripakke driver bilprisen opp i høye prisklasser. Dermed unngår de massene. Det er jo ikke akkurat rapportert noe enormt salg av Model S nedover i Europa. Ung salgsorganisasjon, selvsagt, men selv med mye gratis PR fra tester etc renner ikke akkurat folk ned butikkene og internett for å bestille.
Hvordan er det med rekkevidden ved tysk autobahn-kjøring? 500km rekkevidde er bare å glemme. Tviler på at tyskere flest klarer selv 400 km rekkevidde. Ladeinfrastruktur?
Nei, jeg tror ikke det står på evnen hos de 3 store for å skape en konkurrent til Model S. Men heller hva de ser som potensielt for massene. Elbil er mest egnet for småturer, dessverre, selv om Model S forsøker å vise at også lengre turer er fullt mulig. Som man med Model S har erfart er man faktisk avhengig av nøye planlegging av langturer, og selv med supercharger må man beregne mye ekstra tid på langturene. Jeg tror de 3 store venter til batteriteknologien er mer moden og rimeligere før de gidder å satse.
For oss nordmenn som søvndyssende putrer i bedagelig tempo millom bakkar og berg, er en avgiftsfri, høyytende og relativt langtrekkende elbil noe eksotisk og forlokkende. For en tysker (eller franskmann, italiener eller tilsvarende) som stort sett ferdes i høyere hastigheter, med dårligere tid, ingen gunstige elbilordninger, og rimelige premiumbiler med mye motor, er ikke elbilen med mye ladeplanlegging et alternativ som vurderes i nærheten like høyt.
For all del, Tesla er et friskt og herlig pust i bilmarkedet, og jeg gleder meg til å ratte min egen. Men hadde jeg bodd i for eksempel Tyskland, hadde jeg ikke vært i tvil: Model S hadde havnet langt ned på listen over kjøpsalternativer. Dessverre.