Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Balrog

Gjeeeeesp.

Hvem faen gjennopplivet denne fullstendig utdebatterte dustetråden fra arkivet? Foxy med enda et nytt nick, tenker jeg...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Cobos

Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 07:50
Går fra siste modell Mercedes C-klasse, som er en "budsjettmercedes". Kvalitetsopplevelsen i kupeen når jeg satt i Teslaen nådde ikke opp til Mercedesen når jeg "klådde" rundt på interiøret. Selve kjøreopplevelsen var veldig god, men en times kjøring er litt lite å sammenligne med.

Å kalle Tesla "Premium" synes jeg er å overdrive, kun prisen er premium. Tatt i betrakting at den er ribbet for mva og engangsavgift er Teslaen faktisk svindeyr. Bilen uten avifter koster like mye som Mercedes S 4-matic, som er spekket med høyteknologiske nyvinninger, og en motor/girkasse som har hinsides med utviklingstimer bak seg. Til sammenligning har Tesla plukket en COTS el-motor uten behov for utvikling. Batteriet er kjøpt på bestillling. Jeg kjenner ikke motor- og batteristyringen på Teslaen, og mye av nyutviklingen ligger vel her.
Når det er sagt, Tesla er ikke noe romfart. De har vært gode på å ta i bruk kjent teknologi på nye måter. Håper bare de ikke har spart for mye på materialvalg, som andre tråder kan antyde mtp. rust og korrosjon.
Dette er med respekt å melde piss!
Jeg skal ikke starte med å diskutere hvorvidt en ren aluminiumsbil er bedre enn MB når det gjelder rust, for det er rett og slett for dumt. Vi snakker om samme MB som har hatt flere saker med NAF i rettsvesenet fordi de ikke følger opp sin egen rustgaranti ikke sant?

Når det gjelder prissammenligning så kan det være en ide å faktisk sammenligne biler som har noe med hverandre å gjøre. En S350 har en 0-100 på 6,8 sek. Altså massivt tregere enn en S60. Skal du ha en S-serie som faktisk yter i nærheten av en Tesla P85 må du opp til S500.
For å hjelpe deg med tallene for de to i Norge UTEN avgifter så er de
S60 461 000,- og P85 607 800,-
S350 713 608,- og S500 886 456,-
Dette er uten firehjulstrekk som Model S som kjent ikke har.

Når det gjelder alle utviklingstimene som ligger bak motor girkasse i en S serie så er det fortsatt slik at når MB skulle ha klar en ren elbil valgte de å kjøpe inn hele drivlinja fra Tesla --to ganger--. Så enten er MB inkompetente ellers mener de faktisk at Tesla vet hva de driver med når det kommer til drivlinje. De interesante er at MB tydelig ikke klarer innen rimelig tid å lage en elektrisk drivlinje siden de bestilte den fra Tesla for flere år siden. Alternativt tar det så lang tid at de ikke har rukket å bli ferdig med den enda. Når det er sagt jeg tror du skal måtte jobbe litt for å finne en som faktisk mener at drivlinjen i en tilsvarende priset bensin/diesel bil er bedre enn i Tesla Model S. Ikke hjuloppheng og kjøredynamikk, men drivlinje.

Når det gjelder at Tesla ikke er rocket science, jo det er faktisk det. Du vet faktisk at Elon i den andre halvdelen av arbeidsuken sin driver et vellykket rakettselskap som nylig fikk en 10 milliarder dollar kontrakt av NASA. En god del av konstruksjonen av Model S bruker teknikker og metoder fra rakettindustrien.

Når det gjelder batteri, motorstyring og motor så er alt annet enn motoren dekket av en haug med patenter. Motoren ble designet av Nikola Tesla, derav navnet på firmaet. Og av en eller annen grunn har ingen av de 3 store tyske klart å lage en elbil som har tilsvarende rekkevidde og pris som Tesla. Det er sikkert fordi det å matche Tesla må være kjempelett...

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Balrog på fredag 21. februar 2014, klokken 09:19
Gjeeeeesp.

Hvem faen gjennopplivet denne fullstendig utdebatterte dustetråden fra arkivet? Foxy med enda et nytt nick, tenker jeg...

Det høres veldig ut som Foxy ......

BMW850

"Ikke rocket science"? Sjekk denne, til og med uttrykket Noseconen ser ut til å komme derfra  :P

http://news.cnet.com/2300-11386_3-10012143-8.html

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.


snurrehue

Sitat fra: Cobos på fredag 21. februar 2014, klokken 09:25
Når det gjelder prissammenligning så kan det være en ide å faktisk sammenligne biler som har noe med hverandre å gjøre. En S350 har en 0-100 på 6,8 sek. Altså massivt tregere enn en S60. Skal du ha en S-serie som faktisk yter i nærheten av en Tesla P85 må du opp til S500.

Er det bare "0-100" som skal definere sammenligningsgrunnlag? For min del er aksellerasjon noe som er "kjekt å ha" en sjelden gang. Da er rekkevidde langt viktigere. Og der er jo da naturligvis fossiler lysår foran Tesla. Fordelene med aksellerasjonen er a) tilfredsstillelse når man inniblant blåser inn en "aks" for å kjenne trykket, og b) mulighet for raskere forbikjøringer. Sistnevnte blir med Tesla en avveining mot rekkeviddetap og lengre ladetid.

Sitat fra: Cobos på fredag 21. februar 2014, klokken 09:25
Når det gjelder at Tesla ikke er rocket science, jo det er faktisk det. Du vet faktisk at Elon i den andre halvdelen av arbeidsuken sin driver et vellykket rakettselskap som nylig fikk en 10 milliarder dollar kontrakt av NASA. En god del av konstruksjonen av Model S bruker teknikker og metoder fra rakettindustrien.

Tesla er rocket science? At Elon utenom Tesla driver med romfartsrelaterte ting er ikke det samme som at Tesla er romfart/rocket science. Hvilke teknikker og metoder benytter Tesla fra rakettindustrien?

Sitat fra: Cobos på fredag 21. februar 2014, klokken 09:25Og av en eller annen grunn har ingen av de 3 store tyske klart å lage en elbil som har tilsvarende rekkevidde og pris som Tesla. Det er sikkert fordi det å matche Tesla må være kjempelett...

At ingen av de 3 store tyske hittil har lansert noen langtrekkende elbil tviler jeg på er fordi de ikke evner å gjøre det, men heller at de ikke ser behovet. En stor, tung og dyr batteripakke driver bilprisen opp i høye prisklasser. Dermed unngår de massene. Det er jo ikke akkurat rapportert noe enormt salg av Model S nedover i Europa. Ung salgsorganisasjon, selvsagt, men selv med mye gratis PR fra tester etc renner ikke akkurat folk ned butikkene og internett for å bestille.

Hvordan er det med rekkevidden ved tysk autobahn-kjøring? 500km rekkevidde er bare å glemme. Tviler på at tyskere flest klarer selv 400 km rekkevidde. Ladeinfrastruktur?

Nei, jeg tror ikke det står på evnen hos de 3 store for å skape en konkurrent til Model S. Men heller hva de ser som potensielt for massene. Elbil er mest egnet for småturer, dessverre, selv om Model S forsøker å vise at også lengre turer er fullt mulig. Som man med Model S har erfart er man faktisk avhengig av nøye planlegging av langturer, og selv med supercharger må man beregne mye ekstra tid på langturene. Jeg tror de 3 store venter til batteriteknologien er mer moden og rimeligere før de gidder å satse.

For oss nordmenn som søvndyssende putrer i bedagelig tempo millom bakkar og berg, er en avgiftsfri, høyytende og relativt langtrekkende elbil noe eksotisk og forlokkende. For en tysker (eller franskmann, italiener eller tilsvarende) som stort sett ferdes i høyere hastigheter, med dårligere tid, ingen gunstige elbilordninger, og rimelige premiumbiler med mye motor, er ikke elbilen med mye ladeplanlegging et alternativ som vurderes i nærheten like høyt.

For all del, Tesla er et friskt og herlig pust i bilmarkedet, og jeg gleder meg til å ratte min egen. Men hadde jeg bodd i for eksempel Tyskland, hadde jeg ikke vært i tvil: Model S hadde havnet langt ned på listen over kjøpsalternativer. Dessverre.

stiantveitofficial

2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

stiantveitofficial

Sitat fra: snurrehue på fredag 21. februar 2014, klokken 10:16
Sitat fra: Cobos på fredag 21. februar 2014, klokken 09:25
Når det gjelder prissammenligning så kan det være en ide å faktisk sammenligne biler som har noe med hverandre å gjøre. En S350 har en 0-100 på 6,8 sek. Altså massivt tregere enn en S60. Skal du ha en S-serie som faktisk yter i nærheten av en Tesla P85 må du opp til S500.

Er det bare "0-100" som skal definere sammenligningsgrunnlag? For min del er aksellerasjon noe som er "kjekt å ha" en sjelden gang. Da er rekkevidde langt viktigere. Og der er jo da naturligvis fossiler lysår foran Tesla. Fordelene med aksellerasjonen er a) tilfredsstillelse når man inniblant blåser inn en "aks" for å kjenne trykket, og b) mulighet for raskere forbikjøringer. Sistnevnte blir med Tesla en avveining mot rekkeviddetap og lengre ladetid.

Sitat fra: Cobos på fredag 21. februar 2014, klokken 09:25
Når det gjelder at Tesla ikke er rocket science, jo det er faktisk det. Du vet faktisk at Elon i den andre halvdelen av arbeidsuken sin driver et vellykket rakettselskap som nylig fikk en 10 milliarder dollar kontrakt av NASA. En god del av konstruksjonen av Model S bruker teknikker og metoder fra rakettindustrien.

Tesla er rocket science? At Elon utenom Tesla driver med romfartsrelaterte ting er ikke det samme som at Tesla er romfart/rocket science. Hvilke teknikker og metoder benytter Tesla fra rakettindustrien?

Sitat fra: Cobos på fredag 21. februar 2014, klokken 09:25Og av en eller annen grunn har ingen av de 3 store tyske klart å lage en elbil som har tilsvarende rekkevidde og pris som Tesla. Det er sikkert fordi det å matche Tesla må være kjempelett...

At ingen av de 3 store tyske hittil har lansert noen langtrekkende elbil tviler jeg på er fordi de ikke evner å gjøre det, men heller at de ikke ser behovet. En stor, tung og dyr batteripakke driver bilprisen opp i høye prisklasser. Dermed unngår de massene. Det er jo ikke akkurat rapportert noe enormt salg av Model S nedover i Europa. Ung salgsorganisasjon, selvsagt, men selv med mye gratis PR fra tester etc renner ikke akkurat folk ned butikkene og internett for å bestille.

Hvordan er det med rekkevidden ved tysk autobahn-kjøring? 500km rekkevidde er bare å glemme. Tviler på at tyskere flest klarer selv 400 km rekkevidde. Ladeinfrastruktur?

Nei, jeg tror ikke det står på evnen hos de 3 store for å skape en konkurrent til Model S. Men heller hva de ser som potensielt for massene. Elbil er mest egnet for småturer, dessverre, selv om Model S forsøker å vise at også lengre turer er fullt mulig. Som man med Model S har erfart er man faktisk avhengig av nøye planlegging av langturer, og selv med supercharger må man beregne mye ekstra tid på langturene. Jeg tror de 3 store venter til batteriteknologien er mer moden og rimeligere før de gidder å satse.

For oss nordmenn som søvndyssende putrer i bedagelig tempo millom bakkar og berg, er en avgiftsfri, høyytende og relativt langtrekkende elbil noe eksotisk og forlokkende. For en tysker (eller franskmann, italiener eller tilsvarende) som stort sett ferdes i høyere hastigheter, med dårligere tid, ingen gunstige elbilordninger, og rimelige premiumbiler med mye motor, er ikke elbilen med mye ladeplanlegging et alternativ som vurderes i nærheten like høyt.

For all del, Tesla er et friskt og herlig pust i bilmarkedet, og jeg gleder meg til å ratte min egen. Men hadde jeg bodd i for eksempel Tyskland, hadde jeg ikke vært i tvil: Model S hadde havnet langt ned på listen over kjøpsalternativer. Dessverre.

+1
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Gjermund

Forstår ikke klagingen på setene jeg, syens de er like gode som MB og BMW sine, men det er vel kanskje bare jeg som er heldig at de passer perfekt til min kropp da?

Når det gjelder akslerasjon eller rekkevidde, så hadde jeg ikke byttet akslerasjon imot rekkevidde. Rekkeviden er god nok (forutsatt at du kjører der det er superladere når du skal på langtur), det er ikke noe som heter "god nok" akslerasjon  :)

Egentlig driter jeg i om bilen er premium, middelklasse eller underklasse. Bare fornøyd med å ha verdens beste bil jeg  :D (Nå er jeg at typen som ikke bruker autopilottilleggsutstyr når jeg kjører biler som har det heller da)

Newbee

Cobos, jeg vet ikke hvor gammel du er, men Premium vs mellomklasse har ABSOLUTT INGENTING med 0-100 å gjøre. Du har tydeligvis ikke forstått overskriften.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Cobos

Sitat fra: snurrehue på fredag 21. februar 2014, klokken 10:16
Sitat fra: Cobos på fredag 21. februar 2014, klokken 09:25
Når det gjelder prissammenligning så kan det være en ide å faktisk sammenligne biler som har noe med hverandre å gjøre. En S350 har en 0-100 på 6,8 sek. Altså massivt tregere enn en S60. Skal du ha en S-serie som faktisk yter i nærheten av en Tesla P85 må du opp til S500.

Er det bare "0-100" som skal definere sammenligningsgrunnlag? For min del er aksellerasjon noe som er "kjekt å ha" en sjelden gang. Da er rekkevidde langt viktigere. Og der er jo da naturligvis fossiler lysår foran Tesla. Fordelene med aksellerasjonen er a) tilfredsstillelse når man inniblant blåser inn en "aks" for å kjenne trykket, og b) mulighet for raskere forbikjøringer. Sistnevnte blir med Tesla en avveining mot rekkeviddetap og lengre ladetid.

Naturligvis vil rekkevidden være bedre på en fossilbil sålenge bensinstasjonene fortsatt ligger der du ønsker. Generelt er jo forskjellen på en S350 og S500 faktisk aksellerasjon eller motorytelse. I seg selv er S350 og S500 samme bil (dog kanskje med noe mer utstyr standard på S500). Isåfall må all sammenligning være med S85 og ikke P85 og da blir jo prissammenligningen enda tydeligere i Tesla's favør. Prisene jeg nevner ovenfor må man nesten anta også gjelder i land uten store incentiver.

Sitat fra: snurrehue på fredag 21. februar 2014, klokken 10:16
Sitat fra: Cobos på fredag 21. februar 2014, klokken 09:25
Når det gjelder at Tesla ikke er rocket science, jo det er faktisk det. Du vet faktisk at Elon i den andre halvdelen av arbeidsuken sin driver et vellykket rakettselskap som nylig fikk en 10 milliarder dollar kontrakt av NASA. En god del av konstruksjonen av Model S bruker teknikker og metoder fra rakettindustrien.

Tesla er rocket science? At Elon utenom Tesla driver med romfartsrelaterte ting er ikke det samme som at Tesla er romfart/rocket science. Hvilke teknikker og metoder benytter Tesla fra rakettindustrien?

Ja som nevnt aluminiumskonstruksjonen til Model S bruekr metoder og prinsipper fra rakettindustrien. B-stolpen f.eks. er montert vha en metode de også bruker i rakettindustrien. Det faktum at HELE bilen er aluminium er også noe som kommer fra aerospace/rakettindustrien. Med ytterst få unntak er det ingen andre produsenter som bygger hele bilen i Al.


Sitat fra: snurrehue på fredag 21. februar 2014, klokken 10:16
Sitat fra: Cobos på fredag 21. februar 2014, klokken 09:25Og av en eller annen grunn har ingen av de 3 store tyske klart å lage en elbil som har tilsvarende rekkevidde og pris som Tesla. Det er sikkert fordi det å matche Tesla må være kjempelett...

At ingen av de 3 store tyske hittil har lansert noen langtrekkende elbil tviler jeg på er fordi de ikke evner å gjøre det, men heller at de ikke ser behovet. En stor, tung og dyr batteripakke driver bilprisen opp i høye prisklasser. Dermed unngår de massene. Det er jo ikke akkurat rapportert noe enormt salg av Model S nedover i Europa. Ung salgsorganisasjon, selvsagt, men selv med mye gratis PR fra tester etc renner ikke akkurat folk ned butikkene og internett for å bestille.

Hvordan er det med rekkevidden ved tysk autobahn-kjøring? 500km rekkevidde er bare å glemme. Tviler på at tyskere flest klarer selv 400 km rekkevidde. Ladeinfrastruktur?
Nei, jeg tror ikke det står på evnen hos de 3 store for å skape en konkurrent til Model S. Men heller hva de ser som potensielt for massene. Elbil er mest egnet for småturer, dessverre, selv om Model S forsøker å vise at også lengre turer er fullt mulig. Som man med Model S har erfart er man faktisk avhengig av nøye planlegging av langturer, og selv med supercharger må man beregne mye ekstra tid på langturene. Jeg tror de 3 store venter til batteriteknologien er mer moden og rimeligere før de gidder å satse.

Nei i Tyskland tar det litt tid før Tesla slår skikkelig gjennom, antagelig blir ikke det før i 2015 når de har Model X og har et velutbygget superladernett, som nettopp gjør kjøring på Autobahn lettere.

Batteriteknologien blir aldri "mer" moden, vel ihvertfall ikke innen rimelig tid. Batterier bedrer seg jevnt og trutt og dette har Tesla tydelig klart å ta nytte av. Det kommer ikke en magisk 1000km bil til 1,4tonn de neste 5 årene. Ladetid, vekt og pris gjør at enormt mye bedre batterier enn Tesla som bruker de aller beste kommersielle batteriene på nettopp vekt og pris, ikke kommer i nær fremtid. Det er der superladernettverket OG batterifabrikken til Tesla kommer inn i bildet. Poenget er at det idag ikke finnes en batterifabrikk som kan levere batterier til 100 000 nye elbiler. Nissan har noen mindre, men de selger bare til Nissans egne elbiler, ellers kan man sikkert skrape sammen til 25 000 biler fra ymse leverandører. Men det er ikke en produksjonsserie for f.eks. MB, det er en ukesproduksjon. Dermed er det ikke batterifabrikker med ledig nok kapasitet til å levere til 100k biler og det bygges ingen slik fabrikk før de vet at det er 100k biler som venter på batterier. Siden å bygge en slik fabrikk tar fort 2-3 år, så kommer det altså ingen masseelbil fra de store de neste 3 årene.

Sitat fra: snurrehue på fredag 21. februar 2014, klokken 10:16
For oss nordmenn som søvndyssende putrer i bedagelig tempo millom bakkar og berg, er en avgiftsfri, høyytende og relativt langtrekkende elbil noe eksotisk og forlokkende. For en tysker (eller franskmann, italiener eller tilsvarende) som stort sett ferdes i høyere hastigheter, med dårligere tid, ingen gunstige elbilordninger, og rimelige premiumbiler med mye motor, er ikke elbilen med mye ladeplanlegging et alternativ som vurderes i nærheten like høyt.

For all del, Tesla er et friskt og herlig pust i bilmarkedet, og jeg gleder meg til å ratte min egen. Men hadde jeg bodd i for eksempel Tyskland, hadde jeg ikke vært i tvil: Model S hadde havnet langt ned på listen over kjøpsalternativer. Dessverre.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Gjermund

Å si at akslerasjon har ingenting med premium å gjøre er vel litt å ta i. Premium er jo en totalopplevelse. Vi kan også si at lengde på utsytrsliste heller ikke har noe med premium å gjøre, men det blir også å ta hardt i, selv om utstyrsliste ikke avgjør om en bil er permium.

Hvor mange ekte premium biler finnes med dårlig akslerasjon?

Når det gjelder rekkevidde så var det jo ikke så mange bensinstasjoner heller når de første bilene kom.

Cobos

Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 10:33
Cobos, jeg vet ikke hvor gammel du er, men Premium vs mellomklasse har ABSOLUTT INGENTING med 0-100 å gjøre. Du har tydeligvis ikke forstått overskriften.
Du har tydeligvis heller ikke forstått at man ikke kan snakke om mellomklasse vs premium uten at pris er en faktor. Du mener altså at en BMW 518d og en BMW M5 er akkurat like premium siden de har samme byggekvalitet eller "opplevd kvalitet". Det faktum at drivlinja er en smule forskjellig påvirker ikke graden av opplevd kvalitet. Eller at 518d muligens føles en smule underdimensjonert for å være en stor BMW? Nå er naturligvis ikke bare 0-100 et perfekt mål på ytelse, men det er en grei parameter å bruke når man sammenligner mellom modeller og innad i serier.
Videre at ytelse naturligvis påvirker kostnaden for bilen og dermed graden av verdi for pengene burde være innlysende.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Gjermund


Muffinman

Er bilen min premium? Etter 3,5 mnd og 13000 km må jeg si nei. Close but no sigar.

Sånn går nu dagan. Kos dere videre med debatten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA