Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

Stjerneglis

#240
Jeg liker Model S godt, og den står på lista over biler som vurderes når Alfaen skal byttes ut om et års tid. Teknologien er jeg imponert av, og eksteriør faller i smak. Har fulgt med i TMS-menigheten her og mange likestiller den med biler som etter min personlig erfaring som bileier, befinner seg i en helt annen liga. Som sagt, jeg er skuffet over interiørkvaliteten. Hadde ikke Model S vært så gunstig priset i Norge, så hadde ikke interiøret forsvart bilens pris...

Forhåpentligvis blir det bedre med en evt facelift, hvis ikke Tesla finner ut at bilen er allerede for dyr å produsere slik de må kjipe inn slik noen premiummerker faktisk har gjort ifm "ansiktsløfting"
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

gbzdoc

Hva som er premium er ganske relativt. Auto Tjuvholmen selger bla. følgende biler: Fisker Karma, Lexus og Nissan Leaf... ;-)

Havebigfun


Espen Hugaas Andersen

Premium handler om mer enn interiøret. Hvis man tar utgangspunktet i det engelske ordet "premium" ("To pay a premium"), så handler det om kvaliteter som folk er villige til å betale mer for, men som ikke nødvendigvis kan sees på en oversikt over spesifikasjonene.

Tesla Model S er en premium-bil fordi den er teknologisk revolusjonerende. Den er den første bilen som kombinerer alle fordelene som elektrisk drivlinje medfører med lang rekkevidde, rikelig med plass, det meste av moderne komfort, høy krasjsikkerhet, overlegen internett-konnektivitet, osv.

Om man ser 50 år frem i tid, så tror jeg de to bilene som vil fortsatt huskes er Ford Model T og Tesla Model S (kanskje også VW beetle). Det at Model S er revolusjonerende er en egenskap folk er villige til å betale en premium for.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

toppi

"Premium" for min del er ren gimick markedføringsavdelingene har innført, for å få bedre betalt enn kvaliteten tilsier. Noe mer meningsløst uttrykk skal du lete lenge etter. ::)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

kjølholdt

Jeg gir egentlig f.... I premium diskusjonen. Men nå har jeg prøvekjørt hyundai I 40. Der fikk du alt som var mulig av ekstrautstyr for 400 tusen. Så da må man vel kunne omtale denne bilen i premium segmentet. Eller der det bare BMW og Mercedes med såkalt opplevd kvalitet som passer til denne beskrivelsen.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

foxy

premium handler bla. om at bilene tilbyr noe mer enn bare 4 hjul og en motor.

Her snakker man om sikkerhets-, komfort- og/eller bruks egenskaper som man ellers ikke finner i andre biler. Model S er langt fra premium og mangler tom. elementære utstyrs opsjoner.

Men sprekk er TMS og appellerer til den kjøpergruppen som setter hestekrefter og akselerasjon foran alt annet - særlig i Norge hvor avgiftsnivået har lagt en hinder for de fleste å virkeliggjøre sine gutterdrømmer om sportslige biler. Videre er lav snitt reiseavstanden og hastigheten i Norge som tilrettelagt for Model S - slik at rekkeviddeproblematikk er relativ sett begrenset her til lands.


I-miev 2011
Asker

Celter

Sitat fra: toppi på søndag 14. april 2013, klokken 21:53
"Premium" for min del er ren gimick markedføringsavdelingene har innført, for å få bedre betalt enn kvaliteten tilsier. Noe mer meningsløst uttrykk skal du lete lenge etter. ::)
+1

Denne diskusjonen er totalt meningsløs. Jeg vet kanskje ikke så mye om hva som definerer en "premium" bil, men jeg vet hva en premieidiot er. ;)
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Torz

En premium bil peker seg ut ved gjennomført kvalitet i så vel utførelse som i materialvalg. En ser det på hvordan komponenter er sammenføyd, hvordan bilen er skrudd sammen og hvilke løsninger som er valgt. Det er som oftest gjennomtenkt ned til den minste detalj, ingen ting er overlatt til tilfeldighetene.

Ekstrautstyr kan gjerne være det samme som en finner i normal standard biler, men de har ofte en bedre funksjonalitet (slik som aktiv filskiftevarsler og aktiv cruise control som virker ned til 0 km/t).

Premiumbiler har ofte noen teknologier som ikke er å få på standard bil. Eksempler kan være LED hovedlys og night vision. I tillegg vil listen over tilgjengelig utstyr ofte være svært lang, og ikke minst komplett, sammen med at valgmulighetene ofte er mange (fargevalg, setevalg, ulike kvaliteter av skinn, mv.).

I en premiumbil er det også lagt mer vekt på detaljer som ikke synes, eller som kan virke litt spesielle. Eksempler kan være ekstra lydisolering, eller lyden når døren lukkes.

De produsentene som ligger i dette segmentet både kan, og vet å ta seg betalt for sitt produkt. En premium bil vil derfor være dyrere enn en standard bil selv om de er likt utstyrt, og selv om en kunne justert for kvalitetsforskjell. Man tar rett og slett betalt for merkevaren.

Jeg kjenner kun Tesla modell S fra utvendig utseende. Den som kjenner bilen vil jo kunne vurdere hvorvidt premiummerkelappen hører hjemme her, spesielt om man har en premiumbil som referanse. Jeg vil nok mene at bilens lekre utseende ikke bør vektlegges i nevneverdig grad i så måte.

cairnz

For meg er bilen milevis foran alternativene -jeg- ville vurdert, både i kjørekomfort, ytelse og utstyr. Av den grunnen er det en premiumbil, for meg.


Poenget er vel at det er subjektivt om den oppfattes som en premium eller ikke.
Elbilist

Torz

Fin tilnærming som passer godt inn med Vidar Sandbekk sin vise bildilla. "Den beste bilen i væla er den som han har nå, ...". Kanskje litt vanskelig å være enig med deg i at dette er betegnelsen på premium, men hyggelig at du er fornøyd.

Newbee

#251
Går fra siste modell Mercedes C-klasse, som er en "budsjettmercedes". Kvalitetsopplevelsen i kupeen når jeg satt i Teslaen nådde ikke opp til Mercedesen når jeg "klådde" rundt på interiøret. Selve kjøreopplevelsen var veldig god, men en times kjøring er litt lite å sammenligne med.

Å kalle Tesla "Premium" synes jeg er å overdrive, kun prisen er premium. Tatt i betrakting at den er ribbet for mva og engangsavgift er Teslaen faktisk svindeyr. Bilen uten avifter koster like mye som Mercedes S 4-matic, som er spekket med høyteknologiske nyvinninger, og en motor/girkasse som har hinsides med utviklingstimer bak seg. Til sammenligning har Tesla plukket en COTS el-motor uten behov for utvikling. Batteriet er kjøpt på bestillling. Jeg kjenner ikke motor- og batteristyringen på Teslaen, og mye av nyutviklingen ligger vel her.
Når det er sagt, Tesla er ikke noe romfart. De har vært gode på å ta i bruk kjent teknologi på nye måter. Håper bare de ikke har spart for mye på materialvalg, som andre tråder kan antyde mtp. rust og korrosjon. 
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Stiania79

Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 07:50
Går fra siste modell Mercedes C-klasse, som er en "budsjettmercedes". Kvalitetsopplevelsen i kupeen når jeg satt i Teslaen nådde ikke opp til Mercedesen når jeg "klådde" rundt på interiøret. Selve kjøreopplevelsen var veldig god, men en times kjøring er litt lite å sammenligne med.

Å kalle Tesla "Premium" synes jeg er å overdrive, kun prisen er premium. Tatt i betrakting at den er ribbet for mva og engangsavgift er Teslaen faktisk svindeyr. Bilen uten avifter koster like mye som Mercedes S 4-matic, som er spekket med høyteknologiske nyvinninger, og en motor/girkasse som har hinsides med utviklingstimer bak seg. Til sammenligning har Tesla plukket en COTS el-motor uten behov for utvikling. Batteriet er kjøpt på bestillling. Jeg kjenner ikke motor- og batteristyringen på Teslaen, og mye av nyutviklingen ligger vel her.
Når det er sagt, Tesla er ikke noe romfart. De har vært gode på å ta i bruk kjent teknologi på nye måter. Håper bare de ikke har spart for mye på materialvalg, som andre tråder kan antyde mtp. rust og korrosjon.

Etter tre Audier selv må jeg nok si meg enig med Newbee. I Tyskland får du en spitter ny Audi S6 med V8 motor og Quattro til EUR 20 000 mindre enn en Tesla Model S P85... Hadde jeg vært tysker så vet jeg hva jeg ville valgt.

MEN... her i Norge er TMS helt klart det beste kjøpet i denne prisklassen (kr 550 - 750 000) og det er jo også morsomt å støtte en aktør som så til de grader bryter med det tradisjonelle i bilbransjen. Håper Tesla kommer opp på nivå med tyskerne - foruten Norge og til dels Danmark - må de vise at de er like godt på sikt...

S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

snurrehue

Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 07:50
Å kalle Tesla "Premium" synes jeg er å overdrive, kun prisen er premium. Tatt i betrakting at den er ribbet for mva og engangsavgift er Teslaen faktisk svindeyr. Bilen uten avifter koster like mye som Mercedes S 4-matic, som er spekket med høyteknologiske nyvinninger, og en motor/girkasse som har hinsides med utviklingstimer bak seg.
...
Håper bare de ikke har spart for mye på materialvalg, som andre tråder kan antyde mtp. rust og korrosjon.

Sier meg enig i dette. Alt går på hva man definerer som "premium". Materialvalg? Motorytelse? Pris? Tilleggsutstyr? Holdbarhet? Service? Design?

På materialvalg har Tesla mye å bevise før de kan hevde premium. Ting kan tyde på at de burde brukt mer tid på klimatesting av bilen og dens komponenter. Etter å ha sett hvordan skinnsetene på testbiler blir etter 1-2 år virker det som om skinnkvaliteten ikke er all verdens. Selv en BMW 523 jeg hadde for noen år siden, med 10 år og 300 000 kilometer på samvittigheten, hadde overlegent bedre skinnseter. Null skinnpleie gjennom disse 10 årene, og likevel holdt de seg eksepsjonelt bra.

Motorytelsen er suveren. Der kan man absolutt forsvare en premiumtittel.

Prisen er, som du sier, svært høy. Særlig med tanke på at man ikke sponser staten med ei eineste krone. En Lada Niva blir ikke mer premium av at man setter opp prisen på den til 800 000 kroner...

Tilleggsutstyr. Tja. Utstyrsnivået på Model S er helt ordinært. Personlig synes jeg tilleggsvalgene til Tesla er helt tåpelige. Man må kjøpe Tech-pakken til 24000 kroner for å kunne få lov til å få sin Model S levert med parkeringssensorer... Jeg ser ikke helt behovet for tech, men måtte likevel velge denne for å kunne få de livsnødvendige parkeringssensorene. Model S mangler mulighet for skikkelig parkeringsassistent, "360-view" slik flere andre har, svingbare nær- og fjernlys har de vel ikke? Takstativ kan du kun få på biler med panoramatak (med mindre du vil drille deg gjennom takplata selv). For å få DAB må du kjøpe lydstudio-pakken. Og da får du en knitrete DAB-radio som åpenbart ikke er prioritert å få fikset, og i mine ører er ubrukelig. Skipose/gjennomlasting mangler også. Det brukte jeg senest i går på min "fossilbil", og brukes ellers hyppig særlig på vinteren.

Sist men ikke minst mangler den en skikkelig adaptiv cruisecontrol. Etter å ha disponert noen BMW og Mercedes med adaptiv CC hadde jeg bestemt meg for at min neste bil definitivt skulle ha dette. Særlig på norske veier er dette helt suverent. Men jeg røk på en smell og bestilte meg en Model S likevel...

Holdbarheten vet vi svært lite om. Den viser seg dessverre å få noen skavanker etter kort tid på norske vinterveier/sørpeveier, så det skal bli spennende å se de kommende årenes erfaringer.

Service er definitivt i premiumklassen. Men spørs hvor lenge de opprettholder dette servicenivået. De er dog helt avhengig av dette for å kunne opprettholde et fristende produkt med positiv omtale.

Designet er også toppers.   

eclipse

Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 07:50

Å kalle Tesla "Premium" synes jeg er å overdrive, kun prisen er premium. Tatt i betrakting at den er ribbet for mva og engangsavgift er Teslaen faktisk svindeyr. Bilen uten avifter koster like mye som Mercedes S 4-matic, som er spekket med høyteknologiske nyvinninger, og en motor/girkasse som har hinsides med utviklingstimer bak seg. Til sammenligning har Tesla plukket en COTS el-motor uten behov for utvikling. Batteriet er kjøpt på bestillling. Jeg kjenner ikke motor- og batteristyringen på Teslaen, og mye av nyutviklingen ligger vel her.
Når det er sagt, Tesla er ikke noe romfart. De har vært gode på å ta i bruk kjent teknologi på nye måter. Håper bare de ikke har spart for mye på materialvalg, som andre tråder kan antyde mtp. rust og korrosjon.

Helt enig, etter 10K i Tesla så er det setene som plager meg mest. De er ikke gode å sitte i og det kjenner du på langtur. Før den får skikkelige seter så er den ikke i nærheten av Premium!

Jeg hadde aldri aldri kjøpt en TSM hvis prisen var +600K uten alle de andre fordeler som elbil har i Norge, og jeg kan ikke forstå at amerikanerene og Tyskere kjøper denne bilen når de har så mye flott å velge i til samme pris. De må være oppriktig opptatt av miljøet....
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA