Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støt ved lading

Startet av tromsø, mandag 02. august 2021, klokken 20:31

« forrige - neste »

tromsø

Slurvet og så ikke at stikken var ujordet (er på reise) som jeg ladet på, 1.7kW. Gikk helt fint men når jeg tilfeldigvis kom borti inlastninsbeskyttelsen av metall i bagasjerommet med underarmen så fikk jeg en støt! Kjente ingen strøm med håndflaten (tykkere hud). Tok da vekk ladekabelen og strømmen forsvant helt.

Kan noen forklare hvorfor man får en strømførende inlastninsbeskyttelse ved lading uten jord og har jeg ødelagt noe? Og er dette en designfeil som jeg bør si fra til Audi om?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

el-H

Det tror jeg måtte vært statisk støt, jeg tro ikke  den innlastningsbeskyttelsen er  metalisk forbundet til bilen, Hvis det var strøm der så hadde du nok også kjent det med håndflaten, og for å få strøm så måtte du ha vært borti noe annet samtidig for at det skal bli en potensielforskjell slik at det evt. er noe spenning i mellom de to kontaktpunktene.

Orbit

#2
Dersom det er en designfeil, så sitter det i så fall i ladekladden. Det er den som skal overvåke jordforbindelsen, men det er kanskje slått av på din for å lade på IT-nett?

Dette er også et kjent problem fra andre bilmerker, dersom en kobler lader til ujordet kontakt. Se f.eks. denne tråden. Jeg har selv uforvarende koblet i3-laderen til en ujordet kontakt på besøk hos andre (dvs kontakten var jordet, men elektriker hadde glemt å koble til jordledningen i garasjen). De resulterte i at ladingen stoppet etter et par minutter, da ladekladden (som håndterer både IT og TN uten å endre innstilling) fant ut at noe var feil.

Jeg tror ikke du har ødelagt noe. I alle biler jeg har sett på, er det tatt hensyn til at alt av metall skal være elektrisk koblet sammen (spesielt på i3, pga karbonfiberchassis). Det er derfor ikke noe rart at et flytende jordnivå forplanter seg til innlastingsbeskyttelsen. Det vil kunne bygge seg opp noe spenning over tid, men lite elektrisk lading (lav kapasitans, og derfor lite energi). Om du hadde latt den står videre på lading etter første støt, kunne du nok også kjent noe med hånden etter litt tid.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Takk for svar. Jeg har ikke bevisst slått av noe for å kunne lade på IT-nett, hvordan gjøres det?

Støten fikk jeg flere ganger på undersiden av underarmen men aldri i håndflaten. Men tenker el-H er inne på svaret, når jeg fikk støten i underarmen så holdt jeg den andre hånden på bagasjeromsskiven som man bretter opp. Når jeg hadde håndflaten på innlastningsbeskyttelsen og ikke fikk en støt så var den andre hånden i luften. Kan det være grunnen?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

Det er ofte forhandlerne gjør dette før levering for at kunden skal unngå problemer. Det er en prosedyre for det som står i instruksjonsboka. Man skal holde ned noen knapper på ladekladden og telle blink..litt trøblete faktisk, så derfor gjør ofte forhandleren det på forhånd.

Hvorfor Audi har denne funksjonen på sin ladeledning vet jeg ikke. Man kan jo lade fint både på IT og TN med alle andre ladekabler enten det er fra MBW i3, Mennekes (Volvo-kabel) etc. Så da naboen hadde kjøpt ny e-tron som ikke ville lade brukte han min kabel fra i3. Det kunne vært interessant å se om bilen din vil lade på en annen kabel, eller om den da vil stoppe pga. jordfeil.

Ingeniøren

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 03. august 2021, klokken 06:07
Det er ofte forhandlerne gjør dette før levering for at kunden skal unngå problemer. Det er en prosedyre for det som står i instruksjonsboka. Man skal holde ned noen knapper på ladekladden og telle blink..litt trøblete faktisk, så derfor gjør ofte forhandleren det på forhånd.

Hvorfor Audi har denne funksjonen på sin ladeledning vet jeg ikke. Man kan jo lade fint både på IT og TN med alle andre ladekabler enten det er fra MBW i3, Mennekes (Volvo-kabel) etc. Så da naboen hadde kjøpt ny e-tron som ikke ville lade brukte han min kabel fra i3. Det kunne vært interessant å se om bilen din vil lade på en annen kabel, eller om den da vil stoppe pga. jordfeil.

Høres ikke bra ut å slå av en slik sikkerhets funksjon ! Har du ikke jord skal du heller ikke få lade.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

#6
Vet for lite om denne funksjonen til å mene noe om hvor bra det er, og hva den gjør. Men jeg har inntrykk av at alle med e-tron gjør denne innstillingen på laderen.  Mulig det er snakk om ulike sikkerhetssystemer og hvis den ene er slått av så fungerer den som andre type 2 AC ladekabler. Vi får håpe «forspranget ligger i teknikken» eller hva Audi sier 😉

Orbit

Omstilling til IT-nett (og tilbake) på Audi sin ladekladd er beskrevet her.

Jeg sjekket nå med multimeter på min bil, og metallet på innstegslisten er bare svakt koblet til jord (~15 MOhm, målt mot jord i 12V-uttaket i baggasjerommet). Det er såpass høy motstand at det også kan ha vært statisk elektrisitet slik el-H er inne på. Uansett ville ikke en elektrisk feil på bilen (som du nok ikke har) kunne gitt noe skadelig støt her med så høy motstand.

Når du lader uten tilkoblet jord, vil jordnivået i bilen kunne drive, og bygge opp litt spenning (på samme måte som statisk elektrisitet fra kunstfiber etc). Det kan gi et ubehagelig støt, men som normalt ikke er farlig (men helt uønsket). Det farlige er om en faseleder kortslutter til jord pga en feil i ladekabel eller bil. Uten jordet kontakt, er det ikke sikkert at kortslutningsstrømmen blir stor nok til at sikringen går (og en ujordet kontakt har uansett ikke jordfeilvern).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Takk Orbit for sjekken med multimeter, tenkte selv gjøre det når jeg kommer hjem om noen uker.

Jeg må presisere at det ikke var snakk om statisk elektrisitet, jeg fikk støt gjentatte ganger når jeg prøvde. Og presisering igjen, det var en svag støt.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

tromsø

Da har jeg ladet fra jordet stikk fra samme bolig og det gikk helt fint, ingen tegn til elektriske støter. Så kan konkludere at støten tidligere var grunnet ujordet lading.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Hårek

Antar det dreier seg om noe som er typisk for ujordet SMPS. Mange har opplevd slike støt ved å ta på et PC kabinett.
Det kommer av nettfilteret, som har Y-kondensator koblet fra hver fase til jord. Når jord da er flytende blir PC kabinettet typisk ladet opp til halve nettspenningen. Det kjennes godt hvis man tar på det og er jordet selv, men det går nesten ingen strøm så det er ikke farlig.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA