Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kræsjkurs for dummies

Startet av Steiol, mandag 02. august 2021, klokken 20:24

« forrige - neste »

Steiol

Hei, jeg kjøpte min I-pace i mars 2019, og tenkte at det eneste jeg skulle gjøre var å fylle spylervæske og lade strøm. Forhandler skulle håndtere nødvendige oppdateringer av software når jeg var inn på service. Det skjedde i mars i år og jeg har derfor regnet med at min bil var rimelig oppdatert.
Bilen har fungert utmerket, med unntak av at den er følsom på ladere som gir ladestress når jeg kommer til nye ladere.
Jeg har ikke egen sim, men jeg kobler meg på wi-fi fra tid til annen for å sjekke oppdateringer. Det har skjedd en par ganger at jeg har oppdatert infosystemet og jeg har versjon S21A_21.10.6-676616 som jeg tror er rimelig ny. Jeg har konto på Incontrol og jeg bruker også appen MyPace for å styre lading i tillegg til at jeg bruker Remote-appen fra Jaguar.
Jeg sjekket Bilprogramvare. Det står at den dekker tilkoblingssystemer og er et kontrollsystem for batteri. Når jeg trykker på oppdateringer får jeg til svar at ingen programvareversjon er tilgjengelig!
Hva betyr nå det og bør jeg være bekymret og ta kontakt med leverandør?
Jeg ser det er mange kompetente personer på dette forumet og hva jeg tar opp er vel rimelig banalt for dere. Men har noen av dere en lenke til et enkel brukerveiledning om typer software og hva en bør gjøre for å sikre oppdatering. Gjerne med definisjon av de vanligste akronymene som brukes. Jeg har verken interesse eller evne til å forstå alle detaljer, men jeg trenger åpenbart en viss kunnskap for å kunne stille de riktige spørsmålene til leverandør for å få hjelp.

JorgenM

Trenger ikke koble til wifi for å sjekke etter oppdateringer. Bilens innebygde SIM sjekker det hele tiden automatisk og vil si fra når en oppdatering er tilgjengelig OG laste den ned via det innebygde SIM-kortet.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

espenri

Så vidt jeg har forstått er det tre programvarekomponenter i i-pace som kan oppdateres, alle uavhengig av hverandre. Infotainment oppdateres OTA, og kan gjøres av deg. Det ser ut for meg som du har siste versjon. TCU(?) er telematikk og omhandler alt som har med wifi / 4g osv, denne oppdateres av forhandler. Den siste er programvaren for batteristyring og lading (BMS), denne oppdateres også av forhandler. Så vidt jeg kjenner til, og har erfart hos forhandler vil de ikke oppdatere TCU eller BMS med mindre det er for å rette opp konkrete feil som har oppstått. Jeg har fått oppdatert begge ifbm at bilen hadde problemer med 12v systemet.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Ingeniøren

Det stemmer bra men TCU skal og gå OTA om dagen med mindre du har gammel som meg - 14.2.

Tok det opp sist jeg hadde bilen på service og de var enig at denne skulle vært oppdatert så da fikset de det slik at den nå er 19.3. Mye jobb og tar timer så om man vil ha det gjort må forhandler ha en årsak til fakturaen de sender importør....og avklart det i forkant da det må planlegges inn.

Har ikke merket så mye forskjell, men ting her og der som Wi-fi, får ikke låst bil om panser ikke er i skikkelig lås, lukke bakluke ved låst bil...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Steiol

Takk for nyttige svar.
Skal ta en sjekk med leverandør om å få oppdatert TCU.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA