Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke lad batteriet fullt på hytta i fjellet

Startet av Martinschei, mandag 02. august 2021, klokken 10:01

« forrige - neste »

Martinschei

Jeg dama og noen venner var en tur på Haglebu i helgen og i derfra skulle vi en tur til Langedrag naturpark.
Turen opp til fjellet hadde gått helt fint i vår 2015 e-up kun med et lite ladestopp på 9 min på de 164km opp dit.

Dagen etter var bilen fulladet og vi skulle til Langedrag 62km unna.
Turen starter med et par km ned fra hyttefeltet og bort til "fjellpasset". Derfra er det 16km og 750 høydemeter ned til Bromma.
Kona kjørte, og har vel ikke et veldig bevist forhold til hvordan hun kjører så hun hadde stort sett bremsepedalen litt inne hele veien.

Etter rundt en mil begynner det å lukte veldig vondt av ett eller annet. Etter et par km til skjønte vi at det måtte være bremsene ettersom kona sa at de tok litt dårligere, og at hun måtte tråkke veldig hardt på bremsepedalen for at bilen skulle bremses skikkelig ned før de brå svingene.

Da var det kun et par km ned til bunnen av bakken og ingen gode steder å stoppe.
Heldigvis er det siste stykket noe flatere, så vi endte med å kjøre helt ned før vi stoppet på bensinstasjonen i bunnen. Der så vi at det røk godt av bremsene og kjente at felgene var blitt varme.
Dette gjaldt imidlertid bare forbremsene. Bakbremsene hadde bare gitt en lunk til bakfelgene. Antakelig som følger av at det ikke var blitt bremset mye hardt.

Ettersom det ikke er noe motorbremsing med fullt batteri vil jeg anbefale å ikke full-lade før man setter utfor en lang bratt bakke. Vi fikk slipt frem ny overflate på bremsene og dette kan jo være et poeng på vinteren, men det er skummelt når bremsene begynner å bli varme og dårligere.


Kona var litt nervøs etter den seansen så jeg kjørte videre til Langedrag. Der hadde vi litt over 50% igjen på batteriet og jeg tenkte at da burde det gå greit å kjøre helt til hytta igjen siden vi hadde kastet bort en del energi på bremsene og i tillegg var høyere enn hytta. Etter en fin dag på langedrag dro vi hjemmover igjen. Vi stoppet i Nesbyen for å handle, fortsatt med litt over 50% igjen og jeg sjekket ABRP for å sjekke om vi trengte å lade noe. ABRP sa at vi ville komme frem med 12% og det anså jeg som god nok margin ettersom de andre i bilen ville fort hjem.

Det jeg ikke hadde tatt høyde for var at nå regnet det og temperaturen hadde falt fra sist jeg sjekket, vi hadde også 4 personer i bilen.
Så kjørte vi avgårde. I Bromma hadde vi rundt 40%, noe som også burde gå fint, og derfra startet bakkene. Da vi passerte bommen som er et par km fra toppen før det går litt ned igjen mot Haglebu hadde vi rundt 14% igjen og kona som er av typen som ikke liker å ha under 20% begynte å bli litt nervøs når bilen plinger at batteriet snart er tomt og ecomodus er aktivert.
Så begynte det å flate litt ut, men da var over i eco+ og hadde ca 5% og 3km rekkevidde igjen. Deretter kommer det en liten bakke opp til toppen. Vi hadde ca. 5 km til hytta og 1km rekkevidde igjen i skilpaddemodus.
Jeg tenkte, jaja enten så går det, eller så går det ikke. Jeg viste jo at det var litt nedover igjen før vi skulle opp til hytta og vet at bilen veldig fort justerer rekkevidde etter hvordan det er blitt kjørt de siste 20 sekundene.

Etter bakketoppen var det litt nedover og vi fikk tilbake noen km rekkevidde, men ikke noe strøm, måleren var nå ganske nær 0, men jeg var også klar over at nåla kan gå litt under 0 før det er helt tomt.
Når vi svingte inn på grusveien mot hytta hadde vi 3km rekkevidde igjen og 1km bratt bakke opp til hytta. 3 ble brått til 2 og til 1km. I det vi så hytta hadde vi 0km og fortsatt 200m igjen med nokså bratt motbakke igjen.
Vi kom oss akkurat opp til hytta, men jeg tror ikke vi hadde kommet oss opp om det hadde vært noen hundre meter lengre.

I etterpåklokskap kunne vi nok ha ladet litt i Nesbyen før vi dro hjemover, men vi fant i alle fall ut at bilen ikke stopper plutselig med f.eks. 2km igjen. Vi fant også ut at den går 124km med mange bratte bakker, full last og blandet vær.

Marzo

Trodde man hadde regenerering selv med fult batteri, men gjerne ikke så lenge som dere har forsøkt her?
Et sted må jo energien gå og er batteriet fult så er det fult.

Viser hvor viktig det er å ikke ta sjanser med vedlikehold av bremser selv på en elbil!

jonrb

Ved fult batteri er det ingen regenerering nei. Da må en være opmerksom på at bremsene kan gå fortere varm enn på en fossilbil (som normalt har en eller annen form for motorbrems).
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

ENTO

#3
Apropos ''dårlig bremseeffekt'' !  Når ble det byttet bremsevæske på denne bilen sist ? Man skal normalt ikke få dårligere bremseeffekt ved mye bremsing, men hvis det er gammel bremsevæske kan det fort skje. (Farlig)

Rosstopher

Jeg kjenner ikke topografien der TS kjørte men en mil med nedoverbakke som beskrevet kan være nok til å miste bremser på alle biler dersom det bremses feil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Martinschei

Sitat fra: jonrb på mandag 02. august 2021, klokken 14:48
Ved fult batteri er det ingen regenerering nei. Da må en være opmerksom på at bremsene kan gå fortere varm enn på en fossilbil (som normalt har en eller annen form for motorbrems).

I tillegg veier e-upen betydelig mer enn fossilutgaven.

Martinschei

Sitat fra: Rosstopher på mandag 02. august 2021, klokken 17:02
Jeg kjenner ikke topografien der TS kjørte men en mil med nedoverbakke som beskrevet kan være nok til å miste bremser på alle biler dersom det bremses feil.

En del av bakken er 8% i 6km mener jeg.
Bremsevæske skal angivelig ha blitt skiftet på service for halvannet år siden. (Ikke min bil på det tidspunktet)

ENTO

Ja da er du innenfor på bremsevæske. Skal byttes hvert 2. år iht service.

Amatøren

#8
Som Marzo og jonrb skriver så er batteriet fullt så har ikke e-up! noe ekstra buffer for regenerering. Har selv sett det, men ikke med slike nedoverbakker som du, Martinschei beskriver.

e-up! er ikke noen spesiell langturbil, men da vi hadde så imponerte den (2017 modell) allikevel. Den var på noen harryturer fra Asker til Nordby shoppingsenter.

Den turen som imponerte mest var faktisk en øvelseskjøringstid med den mellomste og da uten lading underveis! Vesentlig motorvei og en under opplæring som ikke hadde erfaring med å kjøre økonomisk:
Sitat fra: Amatøren på fredag 10. november 2017, klokken 09:25
Hadde også en tur Asker - Vestby - Asker (138 km) hvor det ikke ble ladet under veis. Litt spennende på slutten, men ikke angst og hadde 4 km igjen da vi stoppet hjemme for å laste ut og den sa 3 km da jeg skulle rygge tilbake til ladestolpen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA